DOSSIERS

DOSSIERS

De restauraties van de films van Chantal Akerman #1:

De voorbereiding van een restauratie

In de aanloop naar de retrospectieve Chantal Akerman, legde CINEMATEK in februari 2024 de laatste hand aan de restauratie van Demain on déménage.

Demain On Demenage

DOSSIERS

Op 2 december publiceerde het tijdschrift Sight & Sound hun lijst van de 100 beste films uit de filmgeschiedenis. Meer dan 1.600 critici en filmkenners noemden Chantal Akermans Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles, de beste film aller tijden. Bioscopen over de hele wereld vragen om de gerestaureerde versie van de film te kunnen vertonen. Naar aanleiding van dit nieuws, de erkenning en een groot aantal aanvragen bij de Chantal Akerman Foundation en CINEMATEK, stellen we een reeks nieuwe activiteiten voor en brengen een gezamenlijk statement uit.

JD S Ight Sound

DOSSIERS

CINEMATEK stelde ter gelegenheid van de 60e verjaardag van de onafhankelijkheid van Algerije een selectie van Algerijnse films samen die dit uniek filmland alle eer aandoen. Voor de ontwikkeling van dit programma van 21 films hadden we contact met filmmakers Chafik Allal, Kamel Dehane en Yasmine Chouikh, en ook met Hakim Abdelfettah, een filmprofessional, en hebben we de steun gekregen van de Algerijnse ambassade in Brussel.

Bataillealger site 768x579

DOSSIERS

Une si longue marche

Dominique Loreau

Ter gelegenheid van het verschijnen van haar nieuwe film Une si longue marche, nodigden we cineaste, fotografe en schrijfster Dominique Loreau uit voor een retrospectieve van haar films, een carte blanche en een tentoonstelling van haar foto’s in onze museumruimte. Kom deze unieke, Belgische cineaste voor wie cinema zowel tonen als vertellen is, bij ons ontdekken. We ontmoetten Dominique Loreau voor een interview.

Si longue marche une 1 Loreau

DOSSIERS

Ledoux / Filmgenres

Repulsion bij CINEMATEK

Op 26 februari 2022 vertoont CINEMATEK de film Repulsion (1965) van Roman Polanski in het kader van de activiteiten rond Jacques Ledoux (1921-1988). De eerste conservator van de Koninklijke Belgische Filmarchief en stichter van het Brussels Filmmuseum in 1962 (nu CINEMATEK), zou in 2021 honderd jaar worden. In Roman Polanski's tweede langspeelfilm vertolkt een jonge Catherine Deneuve, de heldin Carol Ledoux, een bewust gekozen familienaam als eerbetoon aan Jacques Ledoux die, zoals Roman Polanski het zelf formuleerde, hem als filmmaker heeft "uitgevonden".

Repulsion

DOSSIERS

De westerse en neoliberale constructie van queerness neigt ertoe alternatieve geschiedenissen en genealogieën te negeren of er zelfs neerbuigend over te doen, waarbij niet-westerse queermensen vaak worden afgeschilderd als naamloze slachtoffers zonder agency.

Pride Parade Ljubljana 2012

DOSSIERS

Varda & Ledoux

Expo Ledoux

Agnès Varda, geboren in Elsene, vernieuwde de filmkunst via haar eigenzinnige films en inspireerde diverse generaties filmmakers en kunstenaars. Naar aanleiding van de tentoonstelling Jacques Ledoux gaan we graag wat dieper in op haar traject als cineaste en haar sterke band met Jacques Ledoux. Twee vrije elektronen binnen het krachtveld van de cinema.

Expo Ledoux c bea borgers 11

DOSSIERS

Honderd jaar geleden werd Jacques Ledoux geboren. Dit najaar brengen wij hulde aan de man die van CINEMATEK een belangrijke instelling op internationaal niveau heeft gemaakt en tevens een plaats waar elke dag het avontuur van de zevende kunst zorgvuldig wordt tentoongesteld in het breedst mogelijke spectrum.

Schermafbeelding 2022 02 02 163929

DOSSIERS

Met #agedor licht CINEMATEK de geschiedenis en actualiteit van avant garde film uit.

Tras os montes 9 Cordeiro Reis

DOSSIERS

De man die zijn haar kort liet knippen is een van de eerste Belgische films met een internationale carrière. Het scenario van deze debuutfilm van André Delvaux, een van de klassiekers van de Vlaamse magisch-realistische film, is gebaseerd op de gelijknamige roman van Johan Daisne. Het hoofdpersonage, de advocaat Govert Miereveld, geeft les aan een meisjesschool in een provinciestad. Hij koestert een geheime platonische liefde voor zijn leerling Fran, die hem in een neerwaartse spiraal van mentale ontreddering stort.

Unnamed 4

DOSSIERS

Filmgenres

So Bad it's Great

In samenwerking met SCC bieden we deze zomer een educatieve en academische blik op de charme en waarde van ‘slechte films’. Jeremi Szaniawski schreef een korte tekst waarin hij deze educatieve filmcyclus kadert binnen de beleving van de huidige gezondheidscrisis. Op 21.06 brengt hij een lezing in het Frans over “guilty pleasures” als inleiding op de film Xanadu. Op 28.06 gaat Michael Cramer in het Frans dieper in op deze “demonische” Italiaanse cinema van Lamberto Bava, maar ook Mario Bava, Lucio Fulci, Dario Argento, Claudio Fragasso… komen aan bod.

Pasted image 0

DOSSIERS

Voor het ontstaan van de geluidsfilm, van 1895 tot de jaren 1930, gaven 'Stille’ films, ook wel stomme of zwijgende films genoemd, de beeldtaal van cinema voor het eerst vorm. CINEMATEK kiest voor een specifieke en consequente aanpak om ‘stille’ films te vertonen: onze getalenteerde pianisten improviseren ter plaatse bij de filmbeelden.

Nosferatu eine symphonie des grauens 6 Murnau

DOSSIERS

L’Âge d’Or werd in het leven geroepen door Jacques Ledoux, oprichter van het Filmmuseum. L’ Âge d’Or is de naam van de surrealistische langspeelfilm van Luis Buñuel uit 1930. Voor Ledoux was deze het voorbeeld bij uitstek van een film waarbij vernieuwende taal de subversiviteit van de inhoud nog penetranter maakt. De Âge d’Or-prijs ontstond dus met het doel om filmmakers aan te moedigen om zich door originaliteit van onderwerp en stijl te onderscheiden van de heersende cinematografische opvattingen.

Cinematek Website 46

DOSSIERS

Âge d'Or / Stille film

Fernand Schirren (1920-2001)

Fernand Schirren (1920-2001) is een excentrieke muzikant en componist die alles behalve de een traditioneel historisch-gerichte aanpak verkoos, hij drukte zijn avant-gardistische stempel op de film, dans, en muziekwereld in binnen- en buitenland.

Schirren Fernand 10 portr Francine D Hulst 1

DOSSIERS

De filmverzameling van CINEMATEK

CINEMATEK tussen de rekken

Maar vóór bezoekers kunnen genieten van een fictiefilm die nergens elders bekeken kan worden, zeker niet in zijn originele vorm, of onderzoekers aan de slag kunnen met uniek historisch beeldmateriaal, is er heel wat werk aan de winkel.

Cinematek website 119

DOSSIERS

de documenten collectie

Cinema bewaren

De activiteiten van het Filmarchief beperken zich niet enkel tot het vertonen en het conserveren van films. Haar missie om de filmkunst te bewaren en door te geven aan toekomstige generaties indachtig, heeft CINEMATEK sinds haar ontstaan een belangrijke collectie documenten gearchiveerd, die ook toegankelijk is voor het publiek. We steken ons licht op bij Jean-Paul Dorchain, al meer dan 30 jaar de verantwoordelijke van dit soms minder bekende departement van het Filmarchief.

JP 22

DOSSIERS

Gesprek met Jean-Luc Plouvier

Stille film, met live begeleiding

CINEMATEK heeft in de loop van zijn geschiedenis altijd bijzondere aandacht besteed aan de stomme film.

Maudite soit la guerre 7 Machin

DOSSIERS

Op stap in de Wunderkammer

Wunderkammer

De activiteiten van het Filmarchief beperken zich niet enkel tot het vertonen en het conserveren van films. Haar missie om de filmkunst te bewaren en door te geven aan toekomstige generaties indachtig, heeft CINEMATEK sinds haar ontstaan een belangrijke collectie documenten gearchiveerd, die ook toegankelijk is voor het publiek. We steken ons licht op bij Jean-Paul Dorchain, al meer dan 30 jaar de verantwoordelijke van dit soms minder bekende departement van het Filmarchief.

Wunderkammer3

DOSSIERS

Gesprek met programmatoren

Van de rekken naar de zaal

Een filmzaal programmeert zichzelf niet. Het filmprogramma van de twee zalen van CINEMATEK in de Baron Hortastraat wordt samengesteld door een ploeg van vier mensen. Hoe gaat dat in zijn werk? Wat speelt mee tijdens de selectie van films? We stelden elk van hen dezelfde acht vragen.

© Bea Borgers