Educatie
3 - 10 JAAR
Welkom bij CINEMATEK !
Wilt u met uw klas of groep een activiteit doen in CINEMATEK? Kies hier uit onze verschillende opties:
10 - 18 JAAR
Welkom bij CINEMATEK !
Dossiers
Via dossiers geven we een duurzame plaats op de website aan de extra omkadering bij filmprogramma’s, filmmakers en onze eigen werking.
Via dossiers geven we een duurzame plaats op de website aan de extra omkadering bij filmprogramma’s, filmmakers en onze eigen werking.
Partners
Voor onze structurele, educatieve werking werken we samen met twee vaste partners: CINEA en SCC.
DOSSIERS
DOSSIERS
De CINEMATEK filmcollectie,
een (inter)nationale schat.
De meeste mensen kunnen zonder moeite uitleggen wat een museum of bibliotheek is, een “Cinémathèque” of Film archief daarintegen is vaak complexer. Wat houdt de term “Cinémathèque” in en welke rol vervult deze instelling? Wat gebeurt er achter de schermen wanneer de projectoren uit zijn en het publiek naar huis is? In twee artikelen zal de dubbele rol van CINEMATEK verkend worden – zowel als museum als in de opdracht tot conservatie en restauratie. We zullen de geschiedenis van onze verschillende locaties presenteren en u uitnodigen deze te verkennen via een online interactieve 3D-tour.
DOSSIERS
CINEMATEK,
Museum of Cinema
De meeste mensen kunnen zonder moeite uitleggen wat een museum of bibliotheek is, een “Cinémathèque” of Film archief daarintegen is vaak complexer. Wat houdt de term “Cinémathèque” in en welke rol vervult deze instelling? Wat gebeurt er achter de schermen wanneer de projectoren uit zijn en het publiek naar huis is? In twee artikelen zal de dubbele rol van CINEMATEK verkend worden—zowel als museum als in de opdracht tot conservatie en restauratie. We zullen de geschiedenis van onze verschillende locaties presenteren en u uitnodigen deze te verkennen via een online interactieve 3D-tour.
DOSSIERS
De restauraties van de films van Chantal Akerman #2
De digitale restauratie
Arianna Turci en Bruno Mestdagh, verantwoordelijken van de filmcollecties, en Christophe Tondeur, expert in filmrestauratie, leggen uit wat het restauratiewerk inhoudt.
DOSSIERS
De restauraties van de films van Chantal Akerman #4
De valorisatie van haar oeuvre
Céline Brouwez, die werkt aan de valorisatie van het oeuvre van Chantal Akerman binnen de Fondation Chantal Akerman en CINEMATEK legt uit hoe de restauratie van de films deel uitmaakt van de verschillende acties die ondernomen worden voor de valorisatie van haar oeuvre.
DOSSIERS
De restauraties van de films van Chantal Akerman #3
De color grading van een restauratie
Christophe Tondeur, expert in filmrestauratie, vertelt over het werk dat hij gedaan heeft op de color grading van Demain on déménage…
DOSSIERS
De restauraties van de films van Chantal Akerman #1:
De voorbereiding van een restauratie
De gelegenheid om eens terug te kijken op de restauraties van haar films die uitgevoerd werden over een periode van meer dan tien jaar. Arianna Turci en Bruno Mestdagh, verantwoordelijken van de filmcollecties, lichten toe welk voorbereidend werk gedaan wordt voor de restauratie van een film.
DOSSIERS
Sight & Sound
De beste film aller tijden
Op 2 december publiceerde het tijdschrift Sight & Sound hun lijst van de 100 beste films uit de filmgeschiedenis. Meer dan 1.600 critici en filmkenners noemden Chantal Akermans Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles, de beste film aller tijden. Bioscopen over de hele wereld vragen om de gerestaureerde versie van de film te kunnen vertonen. Naar aanleiding van dit nieuws, de erkenning en een groot aantal aanvragen bij de Chantal Akerman Foundation en CINEMATEK, stellen we een reeks nieuwe activiteiten voor en brengen een gezamenlijk statement uit.
DOSSIERS
08.12 > 14.02
60 jaar Algerijnse cinema
CINEMATEK stelde ter gelegenheid van de 60e verjaardag van de onafhankelijkheid van Algerije een selectie van Algerijnse films samen die dit uniek filmland alle eer aandoen. Voor de ontwikkeling van dit programma van 21 films hadden we contact met filmmakers Chafik Allal, Kamel Dehane en Yasmine Chouikh, en ook met Hakim Abdelfettah, een filmprofessional, en hebben we de steun gekregen van de Algerijnse ambassade in Brussel.
DOSSIERS
Une si longue marche
Dominique Loreau
Ter gelegenheid van het verschijnen van haar nieuwe film Une si longue marche, nodigden we cineaste, fotografe en schrijfster Dominique Loreau uit voor een retrospectieve van haar films, een carte blanche en een tentoonstelling van haar foto’s in onze museumruimte. Kom deze unieke, Belgische cineaste voor wie cinema zowel tonen als vertellen is, bij ons ontdekken. We ontmoetten Dominique Loreau voor een interview.
DOSSIERS
Ledoux / Filmgenres
Repulsion bij CINEMATEK
Op 26 februari 2022 vertoont CINEMATEK de film Repulsion (1965) van Roman Polanski in het kader van de activiteiten rond Jacques Ledoux (1921-1988). De eerste conservator van de Koninklijke Belgische Filmarchief en stichter van het Brussels Filmmuseum in 1962 (nu CINEMATEK), zou in 2021 honderd jaar worden. In Roman Polanski's tweede langspeelfilm vertolkt een jonge Catherine Deneuve, de heldin Carol Ledoux, een bewust gekozen familienaam als eerbetoon aan Jacques Ledoux die, zoals Roman Polanski het zelf formuleerde, hem als filmmaker heeft "uitgevonden".
DOSSIERS
Our Story
Marina Gržinić Interview
De westerse en neoliberale constructie van queerness neigt ertoe alternatieve geschiedenissen en genealogieën te negeren of er zelfs neerbuigend over te doen, waarbij niet-westerse queermensen vaak worden afgeschilderd als naamloze slachtoffers zonder agency.
DOSSIERS
Varda & Ledoux
Expo Ledoux
Agnès Varda, geboren in Elsene, vernieuwde de filmkunst via haar eigenzinnige films en inspireerde diverse generaties filmmakers en kunstenaars. Naar aanleiding van de tentoonstelling Jacques Ledoux gaan we graag wat dieper in op haar traject als cineaste en haar sterke band met Jacques Ledoux. Twee vrije elektronen binnen het krachtveld van de cinema.
DOSSIERS
Honderd jaar geleden werd Jacques Ledoux geboren. Dit najaar brengen wij hulde aan de man die van CINEMATEK een belangrijke instelling op internationaal niveau heeft gemaakt en tevens een plaats waar elke dag het avontuur van de zevende kunst zorgvuldig wordt tentoongesteld in het breedst mogelijke spectrum.
DOSSIERS
Âge d'Or
Portugal Século XX: Visões Femininas
Met #agedor licht CINEMATEK de geschiedenis en actualiteit van avant garde film uit.
DOSSIERS
Restauraties
De man die zijn haar kort liet knippen
De man die zijn haar kort liet knippen is een van de eerste Belgische films met een internationale carrière. Het scenario van deze debuutfilm van André Delvaux, een van de klassiekers van de Vlaamse magisch-realistische film, is gebaseerd op de gelijknamige roman van Johan Daisne. Het hoofdpersonage, de advocaat Govert Miereveld, geeft les aan een meisjesschool in een provinciestad. Hij koestert een geheime platonische liefde voor zijn leerling Fran, die hem in een neerwaartse spiraal van mentale ontreddering stort.
DOSSIERS
Filmgenres
So Bad it's Great
In samenwerking met SCC bieden we deze zomer een educatieve en academische blik op de charme en waarde van ‘slechte films’. Jeremi Szaniawski schreef een korte tekst waarin hij deze educatieve filmcyclus kadert binnen de beleving van de huidige gezondheidscrisis. Op 21.06 brengt hij een lezing in het Frans over “guilty pleasures” als inleiding op de film Xanadu. Op 28.06 gaat Michael Cramer in het Frans dieper in op deze “demonische” Italiaanse cinema van Lamberto Bava, maar ook Mario Bava, Lucio Fulci, Dario Argento, Claudio Fragasso… komen aan bod.
DOSSIERS
Stille film
'Stille' film … klinkt als muziek in de oren
Voor het ontstaan van de geluidsfilm, van 1895 tot de jaren 1930, gaven 'Stille’ films, ook wel stomme of zwijgende films genoemd, de beeldtaal van cinema voor het eerst vorm. CINEMATEK kiest voor een specifieke en consequente aanpak om ‘stille’ films te vertonen: onze getalenteerde pianisten improviseren ter plaatse bij de filmbeelden.
DOSSIERS
Âge d'Or
Âge d'Or: oorsprong
L’Âge d’Or werd in het leven geroepen door Jacques Ledoux, oprichter van het Filmmuseum. L’ Âge d’Or is de naam van de surrealistische langspeelfilm van Luis Buñuel uit 1930. Voor Ledoux was deze het voorbeeld bij uitstek van een film waarbij vernieuwende taal de subversiviteit van de inhoud nog penetranter maakt. De Âge d’Or-prijs ontstond dus met het doel om filmmakers aan te moedigen om zich door originaliteit van onderwerp en stijl te onderscheiden van de heersende cinematografische opvattingen.
DOSSIERS
Âge d'Or / Stille film
Fernand Schirren (1920-2001)
Fernand Schirren (1920-2001) is een excentrieke muzikant en componist die alles behalve de een traditioneel historisch-gerichte aanpak verkoos, hij drukte zijn avant-gardistische stempel op de film, dans, en muziekwereld in binnen- en buitenland.
DOSSIERS
De filmverzameling van CINEMATEK
CINEMATEK tussen de rekken
Maar vóór bezoekers kunnen genieten van een fictiefilm die nergens elders bekeken kan worden, zeker niet in zijn originele vorm, of onderzoekers aan de slag kunnen met uniek historisch beeldmateriaal, is er heel wat werk aan de winkel.
DOSSIERS
de documenten collectie
Cinema bewaren
De activiteiten van het Filmarchief beperken zich niet enkel tot het vertonen en het conserveren van films. Haar missie om de filmkunst te bewaren en door te geven aan toekomstige generaties indachtig, heeft CINEMATEK sinds haar ontstaan een belangrijke collectie documenten gearchiveerd, die ook toegankelijk is voor het publiek. We steken ons licht op bij Jean-Paul Dorchain, al meer dan 30 jaar de verantwoordelijke van dit soms minder bekende departement van het Filmarchief.
DOSSIERS
Gesprek met Jean-Luc Plouvier
Stille film, met live begeleiding
CINEMATEK heeft in de loop van zijn geschiedenis altijd bijzondere aandacht besteed aan de stomme film.
DOSSIERS
Op stap in de Wunderkammer
Wunderkammer
De activiteiten van het Filmarchief beperken zich niet enkel tot het vertonen en het conserveren van films. Haar missie om de filmkunst te bewaren en door te geven aan toekomstige generaties indachtig, heeft CINEMATEK sinds haar ontstaan een belangrijke collectie documenten gearchiveerd, die ook toegankelijk is voor het publiek. We steken ons licht op bij Jean-Paul Dorchain, al meer dan 30 jaar de verantwoordelijke van dit soms minder bekende departement van het Filmarchief.
DOSSIERS
Gesprek met programmatoren
Van de rekken naar de zaal
Een filmzaal programmeert zichzelf niet. Het filmprogramma van de twee zalen van CINEMATEK in de Baron Hortastraat wordt samengesteld door een ploeg van vier mensen. Hoe gaat dat in zijn werk? Wat speelt mee tijdens de selectie van films? We stelden elk van hen dezelfde acht vragen.