DOSSIERS

DOSSIERS

Met #agedor licht CINEMATEK de geschiedenis en actualiteit van avant garde film uit.

In Focus Vif, de Franstalige Knack Focus, wordt als karakteristieke eigenschap van de Portugese film de “eigenheid”, “onafhankelijkheid” of “singulariteit” aangeduid, waarbij het magazine verwijst naar het imposante oeuvre van Manoel de Oliveira, die op 106-jarige leeftijd overleed na een gigantisch oeuvre te hebben nagelaten.
Hij werd zelfs tot tweemaal toe bekroond met de Age d’Or-prijs voor O sapato de cetim in 1985 en Os Canibais in 1988.

Tras os montes 9 Cordeiro Reis

DOSSIERS

De man die zijn haar kort liet knippen is een van de eerste Belgische films met een internationale carrière. Het scenario van deze debuutfilm van André Delvaux, een van de klassiekers van de Vlaamse magisch-realistische film, is gebaseerd op de gelijknamige roman van Johan Daisne. Het hoofdpersonage, de advocaat Govert Miereveld, geeft les aan een meisjesschool in een provinciestad. Hij koestert een geheime platonische liefde voor zijn leerling Fran, die hem in een neerwaartse spiraal van mentale ontreddering stort.

Unnamed 4

DOSSIERS

Filmgenres

So Bad it's Great

In samenwerking met SCC bieden we deze zomer een educatieve en academische blik op de charme en waarde van ‘slechte films’. Jeremi Szaniawski schreef een korte tekst waarin hij deze educatieve filmcyclus kadert binnen de beleving van de huidige gezondheidscrisis. Op 21.06 brengt hij een lezing in het Frans over “guilty pleasures” als inleiding op de film Xanadu. Op 28.06 gaat Michael Cramer in het Frans dieper in op deze “demonische” Italiaanse cinema van Lamberto Bava, maar ook Mario Bava, Lucio Fulci, Dario Argento, Claudio Fragasso… komen aan bod.

Pasted image 0

DOSSIERS

Voor het ontstaan van de geluidsfilm, van 1895 tot de jaren 1930, gaven 'Stille’ films, ook wel stomme of zwijgende films genoemd, de beeldtaal van cinema voor het eerst vorm.

CINEMATEK kiest voor een specifieke en consequente aanpak om ‘stille’ films te vertonen: onze getalenteerde pianisten improviseren ter plaatse bij de filmbeelden.

Een film met pianobegeleiding is als belevenis niet enkel een aanrader voor doorgewinterde filmgangers of fans van pianomuziek, onze aanpak en het programma is volkomen uniek in de wereld. Zowel voor Belgen als voor internationale bezoekers vormt het een openbaring om een authentieke projectie van een 'stille' film uit onze diverse collectie met live piano improvisatie te beleven.

'Stille' cinema was, zelfs in zijn begindagen, zelden 'stil': weliswaar zonder woorden, maar zeker niet geluidloos. De projectie van een film werd ondersteund door geluidseffecten, commentaren of zelfs muziek met piano of een orkest. In feite gaat het idee om beeld en geluid te combineren terug tot de vroege geschiedenis van de cinema. Verschillende technische problemen moesten daarbij echter worden opgelost (synchronisatie van geluid en beeld, versterking en geluidskwaliteit) alvorens een soundtrack kon worden geproduceerd. De 'talkies' zelf ontwikkelde zich aan het eind van de jaren 1920, met sound on film, een formaat dat nadien de norm zou worden.

Sommige regisseurs voegden geluid toe aan een eens stomme film, om hem weer tot leven te brengen (zoals bij Chaplin's The Gold Rush, die zowel in een stomme als in een geluidsversie bestaat). In 2013 is dit een gangbare praktijk voor de vertoning van stomme films. Het is zeker niet de enige optie, want sommige cinematheken vinden dat er te veel met het originele materiaal wordt gedaan.

Tijdens de begindagen van de film werden de filmprojecties in ‘dream palaces,’ zoals de cinema’s toen werden genoemd, voorzien van geluidseffecten, van commentaar door een verteller of presentator (zoals de Japanse benshi) of van muzikale begeleiding met piano, en soms zelfs met een heus orkest.


Er waren en zijn dus heel wat mogelijkheden om "stille films" te vertonen en te begeleiden:

DOSSIERS

L’Âge d’Or werd in het leven geroepen door Jacques Ledoux, oprichter van het Filmmuseum. L’ Âge d’Or is de naam van de surrealistische langspeelfilm van Luis Buñuel uit 1930. Voor Ledoux was deze het voorbeeld bij uitstek van een film waarbij vernieuwende taal de subversiviteit van de inhoud nog penetranter maakt. De Âge d’Or-prijs ontstond dus met het doel om filmmakers aan te moedigen om zich door originaliteit van onderwerp en stijl te onderscheiden van de heersende cinematografische opvattingen.

Cinematek Website 46

DOSSIERS

Âge d'Or / Stille film

Fernand Schirren (1920-2001)

Fernand Schirren (1920-2001) is een excentrieke muzikant en componist die alles behalve de een traditioneel historisch-gerichte aanpak verkoos, hij drukte zijn avant-gardistische stempel op de film, dans, en muziekwereld in binnen- en buitenland.

Schirren Fernand 10 portr Francine D Hulst 1