Vandaag in onze zalen
LEDOUX LEDOUX
Donderdag 21.09
15:00
ledoux
Classics ⁄ Het Zilveren Scherm
Les Inutiles ⁄ I Vitelloni ⁄ ZW ⁄ 107' ⁄ OND: FR - NL
Federico Fellini, Italië, Frankrijk 1953, Alberto Sordi, Franco Fabrizi, Franco Interlenghi, Leopoldo Trieste

Fellini brengt een schitterende kroniek van vijf jongemannen op drift, geklemd tussen hun eigen morele bankroet en een toekomstloos land. Affectievol, zuur bijtend, volkomen innemend.
19:00
ledoux
Vrije anthologie
Les Rivières ⁄ kleur ⁄ 95' ⁄ V: FR ⁄ OND: —
Mai Hua, Frankrijk, vietnam 2019,
Vertoning in het kader van de samenwerking tussen FAME festival en de Service de Culture Cinématographique.

Mai Hua, een Franse vrouw van Vietnamese afkomst, is gescheiden en moeder van 2 kinderen. In 2013 brengt ze samen met haar moeder haar stervende grootmoeder terug naar Frankrijk. Wanneer haar grootmoeder op miraculeuze wijze geneest, duikt een onopgelost verleden weer op: Mai wordt erfgename van een complexe en pijnlijke familiegeschiedenis die ze niet aan haar dochter wil doorgeven. Via deze…
21:00
ledoux
Vrije anthologie
Le Pacha, ma mère et moi ⁄ kleur ⁄ 83' ⁄ V: KU, FR, NL ⁄ OND: —
Nevine Gerits, België 2022,
Vertoning in het kader van de samenwerking tussen FAME festival en de Service de Culture Cinématographique. In aanwezigheid van Nevine Gerits.

Nevine draagt de nalatenschap van haar Koerdische moeder met zich mee, ballinge en activiste in hart en nieren voor de zaak van haar volk. De film vertelt over deze moeder-dochterconfrontatie en de kwestie van overdracht: welke erfenis dragen we met ons mee? Hoe kunnen we ons daarvan bevrijden en tegelijkertijd betekenis geven aan onze afkomst en toekomstige generaties helpen hun identiteit op te…
PLATEAU PLATEAU
Donderdag 21.09
18:00
plateau
Vrije anthologie
Back Street ⁄ ZW ⁄ 89' ⁄ V: EN ⁄ OND: —
John M. Stahl, USA 1932, Irene Dunne, John Boles, George Meeker

Archetypische tearjerker met Irene Dunne als gekwelde minnares die trouw zweert aan een gehuwde man. Stahl behoort, samen met Sirk, tot de belangrijkste vertegenwoordigers van het Hollywoodmelodrama.
20:00
plateau
Anthologie van de stille film
Miss Mend - III ⁄ ZW ⁄ 77' ⁄ TIT: RU ⁄ OND: FR - NL ⁄ PIANO
Fedor Ozep, Boris Barnet, USSR 1926, Natalya Glan, Igor Ilynsky, Vladimir Fogel

Spannende achtervolgingen in deze ontknoping van de trilogie waarin men elementen van Dr. Mabuse en Feuillade herkent. Een kidnapping, een moordaanslag en een duivels komplot tegen de Sovjet-Unie: politiek geladen stof voor een spannende serial.
Cineflagey Cineflagey
FLAGEY, Heilig-Kruisplein, 1050 Brussel 02 641 10 20

Shinya Tsukamoto
01.09 > 01.10
Sinds het einde van de jaren 1980 heeft regisseur Shinya Tsukamoto zich gevestigd als een van de meesters van de transgressieve Japanse cinema, met radicale werken als Tokyo Fist, Bullet Ballet en de eerste twee delen van Tetsuo, die de basis legden voor de cyberpunkbeweging in Japan.
Reeds sinds zijn debuutjaren als tiener, toen hij al korte Super 8-films maakte, is Shinya Tsukamoto resoluut onafhankelijk gebleven. Hij oogstte alom lof terwijl hij zijn unieke en direct herkenbare esthetiek in de marge van de industrie aanscherpte. Hij verkent vaak thema's als stedelijke vervreemding, fysieke transformatie en psychoseksuele obsessie. Zijn unieke esthetische werken maken korte metten met genres en tarten eenduidige classificatie, waardoor hij navolging krijgt van zowel Quentin Tarantino, Darren Aronofsky als Gaspar Noé.
In samenwerking met Offscreen
Cycli
23.09 > 04.10
Joanna Hogg
CINEMATEK en BOZAR zijn verheugd en vereerd om Joanna Hogg te verwelkomen ter gelegenheid van de release in de zalen van haar zesde film, The Eternal Daughter. Op 23.09 is ze aanwezig in CINEMATEK voor de vertoning van haar film Archipelago, gevolgd door een nagesprek waarin eveneens haar carte blanche aan bod zal komen. Het oeuvre van de Britse scenarioschrijfster en filmmaakster, persoonlijk en uniek, is een echte ontdekking, aangezien haar films lange tijd onder de radar zijn gebleven. Hoog tijd dus voor een retrospectieve van haar werk en een carte blanche…

CINEMATEK en BOZAR zijn verheugd en vereerd om Joanna Hogg te verwelkomen ter gelegenheid van de release in de zalen van haar zesde film, The Eternal Daughter. Op 23.09 is ze aanwezig in CINEMATEK voor de vertoning van haar film Archipelago, gevolgd door een nagesprek waarin eveneens haar carte blanche aan bod zal komen. Het oeuvre van de Britse scenarioschrijfster en filmmaakster, persoonlijk en uniek, is een echte ontdekking, aangezien haar films lange tijd onder de radar zijn gebleven. Hoog tijd dus voor een retrospectieve van haar werk en een carte blanche…

15.09 > 08.11
Shōhei Imamura
De Japanner Shōhei Imamura (1926 – 2006) was een van dé regisseurs van de Japanse new wave. Zijn oeuvre van zo’n 25 films, gedraaid tussen 1958 en 2002, biedt een unieke inkijk in de lagere klassen van de Japanse samenleving na de WO II. Een bijna volledige retrospectieve van de tweevoudige Gouden Palm-winnaar (voor De ballade van Narayama en The Eel).

14.10 > 20.10
Catherine Pozzo di Borgo
In the Long Twilight of the Earth, Even the Cows Are Blue.
De documentaire films van Catherine Pozzo di Borgo (1944-2022)
Catherine Pozzo di Borgo (1944-2022) was een Franse documentairemaakster die een reeks baanbrekende films maakte over de impact van milieu- en arbeidskwesties op de werkplek. Haar doel, dat ze consequent nastreefde, was om de gewone werkende mens een stem te geven, zonder tussenkomst van een redactioneel, laat staan militant commentaar. Zoals ze het zelf uitdrukte, bestond haar aanpak eruit “mensen altijd aan het woord te laten komen, hun verhalen te vertellen, niet tussenbeide te komen, en hen geen agenda op te leggen”.

10.09 > 26.11
Jonge filmfans
Groot of klein, film doet ons lachen, huilen of beven; door ons te verwonderen, te verbazen of te laten nadenken. Het laat ons duizenden verhalen beleven, van hier tot daar waar men soms een andere taal spreekt, maar waar emoties altijd universeel zijn.

En collaboration avec Jeunes Fans de Ciné, le SCC et Our Story présentent le nouveau programme Queer Little Eyes, un rendez-vous ciné LGBTQIA+ trimestriel pour les jeunes queers, les jeunes en questionnement et toustes les jeunes au sens large. Parce que le cinéma queer ouvre sur mille et une manières d’exister et de regarder le monde, il agrandit chaque paire d’yeux de liberté. À travers une sélection de films et de cinéastes diversifiés, Queer Little Eyes propose de cultiver nos « petits yeux bizarres », bizarres parce que originaux et créatifs, libres de multiplier les lunettes et les manières de voir la vie, les autres et soi-même.

Cinema is de kunst van de illusie bij uitstek! Van de illusie van beweging nagebootst met stilstaande beelden tot de illusie van een wereld doorheen beelden, kadrering, trucage, make-up, decors, geluidsontwerp en een veelheid aan kunstgrepen die een gevoel van realiteit creëren en ons verhalen vertellen

03.09 > 30.11
Anthologie van de stille film
Het hele jaar door tonen we een greep uit de geschiedenis van de stille film, van de geboorte van de film tot de komst van de geluidsfilm. Altijd met live pianobegeleiding.

01.09 > 30.11
Classics
Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.

01.09 > 28.11
Vrije anthologie
De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een “klassieker” of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer “vrije anthologie”.

30.09 > 03.10
Weekend Âge d'Or
Ook dit jaar is Âge d’Or er terug, voor een lang weekend gewijd aan onconventionele cinema. Met een reeks korte films, een sciencefiction vierluik, een rondetafelgesprek, niet-gebonden archieven en een installatie wil het festival dit jaar mee nadenken over het geheugen, de vergetelheid en het conserveren. Filmarchieven bewaren iets van ons, van onze persoonlijke en collectieve verhalen, van de geschiedenis van de cinema. Over welke verhalen hebben we het en voor wie? Welke rol kunnen archieven spelen bij het vormgeven van ons heden?

05.10 > 09.11
Danièle Huillet & Jean-Marie Straub
Uit ontzetting
Deze volledige retrospectieve van het werk van Danièle Huillet en Jean-Marie Straub wordt in twee delen gepresenteerd. Het eerste deel, dat op 05.10 van start gaat en waarvan u de selectie hieronder kunt ontdekken, sluiten we af met Trop tôt / trop tard, de Frans ingesproken versie van een deels in Frankrijk, deels in Egypte opgenomen film. Het tweede deel, dat van december tot februari zal lopen, beginnen we dan met de Engels ingesproken versie van dezelfde film, Too Early / Too Late.

22.09 > 22.11
OUR STORY
Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van mainstream-entertainment tot de militantste verhalen: Our Story nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van Our Story, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken

Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van mainstream-entertainment tot de militantste verhalen: Our Story nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van Our Story, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken. Dit najaar brengen het Âge d’Or weekend en Our Story een hommage aan de polymorfe en dissidente sciencefiction van Shu Lea Cheang.

Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van mainstream-entertainment tot de militantste verhalen: Our Story nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van Our Story, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken. In november ontvangt CINEMATEK Peggy Ahwesh voor twee filmavonden.

Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van mainstream-entertainment tot de militantste verhalen: Our Story nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van Our Story, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken. In oktober laten we u Astro, de eerste langspeelfilm van Nicky L. Lapierre, en de poëzie van Nanténé Traoré ontdekken.

07.09 > 09.11
Patrick’s Choice: Nicolas Roeg
Een mens leeft niet van meesterwerken en klassiekers alleen. Er zijn ook verborgen en vergeten parels. Films die de lijstjes niet halen, de prijzen niet winnen en soms ook het publiek niet bereiken, maar waarvan je zou willen dat iedereen ze gezien heeft. B-films, superproducties, auteursfilms, genrefilms: het doet er niet toe, als ze maar aan (her)waardering toe zijn.

07.09 > 30.11
Het Zilveren Scherm
HET ZILVEREN SCHERM brengt de populaire cinema van weleer opnieuw tot leven. Klassiekers uit heel de wereld. Meeslepende verhalen met onvergetelijke scènes waarin alle geliefde acteurs en actrices van toen schitteren. Cinema zoals het moet beleefd worden: beeld en klank via pellicule geprojecteerd op een groot scherm in een comfortabele zaal. Met, indien de lengte van de hoofdfilm het toelaat, een zorgvuldig geselecteerde voorfilm: een trailer, een tekenfilm, een bioscoopjournaal of een documentaire, om de periode waaruit de film dateert tot leven te brengen.

20.11 > 30.11
Restored
CINEMATEK trakteert u op een eclectische reeks gerestaureerde films. Cultfilms en klassiekers, zeldzame films uit weinig geëxploreerde gebieden, onvindbare films waarvan men dacht dat ze verloren gegaan waren − ze werden allemaal gerestaureerd, soms ook heruitgebracht in de bioscoopzalen. Ongetwijfeld zullen ze ook nieuwe generaties cinefielen verleiden.

Naast de restauratie en digitalisatie van het Belgisch filmerfgoed draagt CINEMATEK ook bij tot de restauratie van verschillende klassiekers en minder bekende films uit de wereldcinema.

21.10
Museum Night Fever
Museum Night Fever biedt al jarenlang verrassende interacties tussen museumcollecties en jonge kunstenaars. Trek voor deze editie je beste dansschoenen aan en waan je in een van de vele gekende dansfilms!

Dit jaar brengen we ter gelegenheid van HALLOWEEN hommage aan de Italiaanse horrormaestro Dario Argento. De eerste film van de avond is Inferno uit 1980, het tweede deel uit Argento’s Three Mothers-trilogie rond drie kwaadardige zussen (Mater Lachrymarum, Mater Suspiriorum en Mater Tenebrarum) die de wereld willen regeren. Net als zijn illustere voorganger Suspiria, is de film een visueel meesterwerk badend in onmogelijke kleuren en mysterieuze sfeer.
Na een bovennatuurlijk intermezzo met de twee hierboven vermelde films, keerde Argento met Tenebrae in 1982 terug naar de giallo, het genre dat hij mee hielp definiëren in de jaren 1970. De plot, over een Amerikaanse schrijver in Rome die gestalkt wordt door een seriemoordenaar, werd geïnspireerd door Argento’s eigen ervaringen met een opdringerige fan en vormt meteen de blauwdruk voor heel wat populaire slasher- en splatterfilms uit de jaren 1980.

16.11 > 19.11
BAFF 2023
CINEMATEK verwelkomt opnieuw het BAFF - Brussels Art Film Festival, en dit voor de zesde editie. Een keuze uit korte en lange documentaires die zeer uiteenlopende artistieke praktijken verkennen: dans, schilderkunst, muziek, literatuur, architectuur… Van 16.11 tot 19.11 gaan verschillende recente films die gelinkt zijn aan België in competitie. Drie films daarvan worden op het einde van het weekend door een jury bekroond.
Het BAFF programmeert een internationaal panorama met de beste films over de kunsten, grotendeels onuitgebracht in België, evenals ontmoetingen met kunstenaars en filmmakers, en voorstellingen voor het jonge publiek. Een unieke kans om kunstenaars, praktijken, verhalen en bijzondere visies op de wereld te ontdekken.

29.09 > 24.11
B à Z / B tot Z
Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.

Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.

Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.

Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.

12TH INTERNATIONAL DANCE FILM FESTIVAL BRUSSELS
In het kader van de 12e editie van het dansfilmfestival L’Art difficile de filmer la danse worden drie vertoningen met recente Belgische dansfilms voorgesteld, onder de noemer Belgian Beauties.
