Vandaag in onze zalen

LEDOUX LEDOUX

Dinsdag  19.10
19:00

Le Doux

Anthologie van de stille film / Anthologie du film muet

Âme d'artiste ⁄ ZW ⁄ 87' (18 fps) ⁄ TIT: FR-NL / ⁄ PIANO

Germaine Dulac, Frankrijk - France, 1925, Charles Vanel, Yvette Andreyor, Iván Petrovich

image

NL Populaire superproductie over de intriges en romances achter theatercoulissen een Londense diva moet kiezen tussen een Lord en een gehuwde dichter vol cinematografisch vernuft dat Dulacs avant-garde potentieel verraadt.

Meer weten >
21:00

Le Doux

Frederick Wiseman

Primate ⁄ ZW ⁄ 103' ⁄ OND: FR

Frederick Wiseman, USA, 1974

image

NL Documentaire in de typisch rigoureuze stijl van Wiseman (en zonder commentaar) over de dagelijkse activiteiten in een centrum in Atlanta waar experimenten worden uitgevoerd op primaten.

Meer weten >

CINEMATEK@FLAGEY

Heilig Kruisplein, 1050 Brussel  02 641 10 20
Steve Mc Queen2018 trans Nv B Qz Q Njv4 Bq TS Nc2 Hk L g Gla3 Qrg LWA Qqu U Vuz7 Z Li5i Mo n7 BDGVM

Ontdek onze programmatie in Flagey, Studio 5 - Agnès Varda.

De Britse kunstenaar en filmregisseur Steve McQueen begint in 2008 met het schrijven en regisseren van Hunger, met Michael Fassbender in de rol van de IRA hongerstaker Bobby Sands. Hij won er in Cannes de Caméra ‘Or mee voor eerste film. In zijn tweede lange speelfilm, Shame (2011), schitterde Michael Fassbender opnieuw, dit keer als een succesvolle Newyorkse jonge vrijgezel die door zijn seksverslaving zijn carrière en relaties op het spel zet. Terwijl beide films vrij experimenteel waren opgevat en meer op gestileerde rituelen leken dan op traditionele narratieve cinema, tempert McQueen in 12 Years a Slave zijn museale achtergrond. Een film waarin het maatschappelijk kader veel breder is, die een historisch perspectief biedt en veel meer de klassiek verhalende toer opgaat.

Cycli

03.09 > 05.11

Our Story Sept-Nov 2021

Our Story, een programma dat georganiseerd wordt in samenwerking met Pink Screens, toont queer- en LGBT-films. Klassiekers, onuitgegeven films en miskende parels vormen de bakens voor een tocht doorheen onze geschiedenis en ons geheugen. Deze beelden - gemarginaliseerd of gepopulariseerd - worden vergezeld van speciale presentaties of contextualiseringen. Keuze zat, voor elk wat wils. En dus dé gelegenheid om zich te wagen aan dit vrijpostige en iconoclastische aanbod.

image
31.10 > 31.10

Halloween at the Kingdom

Dit jaar nodigt CINEMATEK u voor Halloween uit voor een verblijf in het Rigshospitalet te Kopenhagen. Achter de klinische façade van zuiver rationele medische wetenschap schuilt een helse chaos: er wordt geknoeid met organen, dossiers verdwijnen spoorloos, het hoofd van een overleden patiënt blijkt zoek en dan is er nog het spook van een in 1919 vermoord meisje dat door de gangen dwaalt. Riget (The Kingdom), Lars von Triers' antwoord op het Twin Peaks van David Lynch, is alles wat je ervan zou verwachte: bizar, origineel, onvoorspelbaar, griezelig, hilarisch en briljant!

Film in twee delen (eerste deel 131', tweede deel 146'), met een pauze van 60'.

image

In het kader van de tiende editie van het dansfilm - festival L’art difficile de filmer la danse wordt aan de liefhebbers van film en dans een historisch luik in drie voorstellingen aangeboden op 01.10 in CINEMATEK. Dit jaar is Polen aan de beurt.

image
11.11 > 14.11

BAFF 2021

Na de onderbreking van vorig jaar wordt het BAFF – Brussels Art Film Festival van 11.11 tot 14.11 terug bij CINEMATEK verwelkomd, en dit voor de vijfde editie.

image
20.11 > 28.11

RESTORED by CINEMATEK

Naast de restauratie en digitalisatie van het Belgisch filmerfgoed draagt CINEMATEK ook bij tot de restauratie van verschillende klassiekers en minder bekende films uit de wereldcinema. Dit door de uitermate rijke collectie waarover we beschikken. De films hieronder zijn een kleine greep uit het diverse aanbod van gerestaureerde films waarvoor beroep werd gedaan op onze collecties.

17.09 > 17.09

Thierry Zéno

Op 7 Juni 2017 overleed de Belgische cineast en kunstenaar Thierry Zéno. Hij werd vooral bekend met zijn langspeelfilm Vase de noces, die destijds het effect van een bom had in de Belgische (en internationale) filmwereld. Zowel verguisd als op handen gedragen, ging Zéno de controversiële onderwerpen niet uit de weg.

image

Honderd jaar geleden werd Jacques Ledoux geboren. Dit najaar brengen wij hulde aan de man die van CINEMATEK niet alleen een belangrijke internationale instelling heeft gemaakt, maar ook een plaats waar de 7e kunst elke dag met de grootste zorg in een breed spectrum wordt vertoond. Jacques Ledoux was van jongs af aan gepassioneerd door film. Na WO II treedt hij in dienst bij het Koninklijk Belgisch Filmarchief, waarvan hij in 1949 conservator wordt.

Het door Jacques Ledoux ingevoerde label Âge d’Or is zich steeds blijven vernieuwen sinds het op het festival EXPRMNTL is ontstaan. Een eerbetoon aan Jacques Ledoux is een eerbetoon aan de absolute filmvrijheid waar Âge d’Or voor staat.

Enkele weken voor zijn dood in 1988 gaf Jacques Ledoux zijn vriend Huub Bals, directeur van het International Film Festival Rotterdam , een lijst met zogenaamde “Flamboyante” films. Heel zijn leven had hij resoluut geweigerd om een favoriete filmlijst te maken. Hoewel men had kunnen raden welke films op een dergelijke lijst terecht zouden komen, gaf Ledoux uiteindelijk toch de voorkeur aan een thematische selectie, toen de prestigieuze Erasmusprijs hem dat jaar werd toegekend.

image

In het zog van de ongeziene pandemie duiken we tijdens deze editie met de voeten vooruit in de giftige modder van het “anthropoceen”, een term die het tijdperk beschrijft waarin de mensheid al tweehonderdvijftig jaar het klimaat verstoort en het aardse landschap van top tot teen transformeert. Steeds meer zien we de gevolgen van die ontwrichting wild om ons heen grijpen: extreme hitte, ongeziene wateroverlast, onblusbare bosbranden, het verdwijnen van soorten en ecosystemen. Met het thema Eco horror & climate fiction verkennen we dit fascinerende subgenre dat uiting geeft aan onze diepste ecologische angsten. Apocalyptische scenario’s over de wraak van de natuur die enkele decennia geleden nog vergezocht leken, voelen nu maar al te dichtbij, waarbij de werkelijkheid de fictie dreigt in te halen.

image
10.09 > 17.10

Saul Bass

Grafisch ontwerper Saul Bass ontwikkelde gedurende veertig jaar begingenerieken voor films van onder anderen Otto Preminger, Alfred Hitchcock en Martin Scorsese. Zijn title sequences zijn kunststukjes die de kijker on(der)bewust voorbereiden op wat volgen zal. Af en toe stond Bass ook zelf achter de camera

image

Groot of klein, film doet ons lachen, huilen of beven; door ons te verwonderen, te verbazen of te laten nadenken. Het laat ons duizenden verhalen beleven, van hier tot daar waar men soms een andere taal spreekt, maar waar emoties altijd universeel zijn.

image
24.09 > 24.09

B à Z Eco-horror

In de echte wereld voelen de meesten van ons zich behoorlijk veilig over de plaats van de mensheid bovenaan de voedselketen. Toch herinneren veel films ons eraan hoe smakelijk we wel kunnen zijn voor andere roofdieren. Agressie vanuit het dierenrijk is één van de meest voorkomende motieven in de ecologische horrorfilmgolf van de jaren 1970.

image
28.09 > 30.10

Anima 2021 Stop Motion

De publicatie van het standaardwerk van Philippe Moins en Xavier Kawa-Topor over stop-motion* vormt de aanleiding om deze zeer zuivere filmkunst te herontdekken. Meer dan in andere soorten film zijn het beeld en de beweging in deze vorm van animatie alleszeggend. Van artisanaal gemaakte films tot studiofilms, van de grootmeesters uit het Oosten tot de producties van Tim Burton en verder: deze door Philippe Moins geselecteerde anthologie neemt ons mee doorheen een verrassende diversiteit aan vormen.

* Stop Motion, un autre cinéma d’animation. Editions Capricci.

image
13.10 > 05.11

Frederick Wiseman

CINEMATEK en het filmfestival En ville ! brengen een eerbetoon aan Frederick Wiseman, een van de grootmeesters van de cinema die in juli laatstleden de Carrosse d’Or in ontvangst mocht nemen op de Quinzaine des réalisateurs. Dit programma van tien essentiële films (van zijn eerste film Titicut Follies tot het recente Morovia, Indiana) brengt een staalkaart uit een stevige filmografie en biedt ons een blik op het gedurende de voorbije 50 jaar door Wiseman geschilderde fresco van Amerika en de westerse wereld.

image
20.11 > 30.11

RESTORED!

CINEMATEK trakteert u naar jaarlijkse gewoonte gedurende de laatste 10 dagen van november op een eclectische reeks gerestaureerde films. Cultfilms en klassiekers, zeldzame films uit weinig geëxploreerde gebieden, onvindbare films waarvan men dacht dat ze verloren gegaan waren – ze werden allemaal gerestaureerd, soms ook heruitgebracht in de bioscoopzalen. Ongetwijfeld zullen ze ook nieuwe generaties cinefielen verleiden.

image
31.10 > 04.11

Filem' On 2021

Filem’On – het Internationaal Filmfestival voor Jong Publiek – is toe aan de 15de editie, met een tiendaags festival van 27 oktober tot en met 6 november 2021. Zoals elk jaar stelt het festival een uniek programma voor aan scholen, families en verenigingen in Brusselse culturele toplocaties. Meer dan 130 films, in alle genres en formaten, voor een publiek van 2 tot 16 jaar, staan op de affiche

image

Ter nagedachtenis van hun vroegtijdig overleden dochter Myriam – filmcritica en een gretig bezoekster van het Filmmuseum – richtte de familie Garfunkel een fonds op om filmrestauraties te financieren. De steun van dit fonds – beheerd door de Koning Boudewijnstichting – liet CINEMATEK toe een reeks films voor teloorgang te behoeden. Telkens wordt op 07.10, Myriams verjaardag, een restauratie gepresenteerd.

image

De Engelse actrice Joan Collins begon haar filmcarrière in de jaren 1950, verkreeg cult status met enkele genrefilms uit de jaren 1970 (Tales from the Crypt, Empire of the Ants) en werd een mondiale celebrity met haar rol van de ijskoude vamp Alexis Colby in de langlopende televisiesoap Dynasty (1981-89). Deze geföhnde en schouderopgevulde hoogtijdagen had ze nota bene te danken aan twee stomende schandaalsuccessen uit de Britse sexploitation industrie, The Stud en The Bitch, waarin ze een nymfomane “teef” annex nachtclubeigenares neerzet. Beide films waren gebaseerd op de pulpromans van Joan Collins’ jongere zuster, Jackie Collins.

image
26.11 > 26.11

B à Z Satoshi Kon

Het begin van Satoshi Kons carrière als mangaka kent een vliegende start wanneer hij onder de vleugels van Katsuhiro Ōtomo (Akira) aan de slag gaat in de Japanse animatie-industrie. Nadat hij als tekenaar heeft meegewerkt aan verschillende films (Roujin Z, Memories), regisseert hij Perfect Blue, een psychologische thriller met een giallo inslag. In deze film ontwikkelt hij zijn eigen universum waar fictie en realiteit zich vermengen tot een bedwelmend organisch labyrint.

image
09.06 > 19.11

Classics

Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.

image

HET ZILVEREN SCHERM brengt de populaire cinema van weleer opnieuw tot leven. Klassiekers uit heel de wereld. Meeslepende verhalen met onvergetelijke scènes waarin alle geliefde acteurs en actrices van toen schitteren. Cinema zoals het moet beleefd worden: beeld en klank via pellicule geprojecteerd op een groot scherm in een comfortabele zaal. Met, indien de lengte van de hoofdfilm het toelaat, een zorgvuldig geselecteerde voorfilm: een trailer, een tekenfilm, een bioscoopjournaal of een documentaire, om de periode waaruit de film dateert tot leven te brengen.

image

Het hele jaar door tonen we de blijvende geschiedenis van de stomme film, van de geboorte van de film tot de komst van het spreken. Vaak begeleid met live pianomuziek

image

De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een 'klassieker' of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer 'vrije anthologie'.

image