Vandaag in onze zalen
LEDOUX LEDOUX
Zondag 08.09
15:00
Classics
Les Hauts de Hurlevent ⁄ Wuthering Heights ⁄ ZW ⁄ 103' ⁄ OND: FR - NL
William Wyler, USA 1939, Merle Oberon, Laurence Olivier, David Niven
Ben Hecht pende het scenario neer, naar Emily Brontës gelijknamige spraakmakende roman, van deze prachtig geacteerde en smaakvol door Gregg Toland gefilmde romantische, gothische klassieker.
17:00
Classics
Écrit sur du vent ⁄ Written on the Wind ⁄ kleur ⁄ 99' ⁄ OND: FR - NL
Douglas Sirk, USA 1956, Rock Hudson, Lauren Bacall, Robert Stack
Een visueel exuberant melodrama van Douglas Sirk met Robert Stack als een rijke, zelfdestructieve playboy, impulsief gehuwd met Lauren Bacalls personage, die samen met zijn hyperseksuele zus zijn omgeving terroriseert.
19:00
Classics
Zazie dans le métro ⁄ kleur ⁄ 91' ⁄ OND: NL
Louis Malle, Frankrijk 1960, Catherine Demongeot, Philippe Noiret, Hubert Deschamps
Malles gedurfde visuele equivalent van Raymond Queneaus roman vol vreemde woordassociaties over een klein, tienjarig meisje op bezoek bij haar Parijse oom.
21:00
Classics
Attache-moi ! ⁄ Tie me up ! Tie me down ! ⁄ Átame! ⁄ kleur ⁄ 100' ⁄ OND: FR - NL
Pedro Almodóvar, Spanje 1989, Victoria Abril, Antonio Banderas, Loles León
Passie, humor en provocatie rond een jongen die een meisje ontvoert en haar pardoes zijn liefde verklaart. Tussen ademloze thriller en sensuele melo, met een teug kitsch en popart: dit is Almodóv-art.
PLATEAU PLATEAU
Zondag 08.09
18:00
Donald Sutherland
Le Roi Œdipe ⁄ Oedipus the King ⁄ kleur ⁄ 97' ⁄ OND: FR - NL
Philip Saville, UK 1967, Christopher Plummer, Lilli Palmer, Orson Welles, Donald Sutherland
De tragedie van Sophocles gedraaid temidden de ruïnes van het amfitheater in het Griekse Dodona. Een bewust theatrale adaptatie, trouw aan de tekst, met Sutherland als de koorleider.
20:00
Vrije anthologie
La Ruée ⁄ American Madness ⁄ ZW ⁄ 76' ⁄ OND: FR - NL
Frank Capra, USA 1932, Walter Huston, Pat O'Brien, Kay Johnson
Geen enkele film geeft beter de hysterie weer van de Depressiejaren. In deze minder bekende, maar essentiële Capra-film helpen kleine spaarders een bankier om een bank overeind te houden.
Cineflagey Cineflagey
FLAGEY, Heilig-Kruisplein, 1050 Brussel 02 641 10 20
Cyclus Nicolas Cage
30.08 > 29.09
Raising Arizona, Wild at Heart, Leaving Las Vegas, Adaptation. & Mandy
Programma
SEPTEMBER + OKTOBER + NOVEMBER
Met het overlijden van de Canadese acteur Donald Sutherland (1935-2024) afgelopen juni verliest de filmwereld een van haar absolute giganten. Vooral zijn veelzijdigheid was legendarisch: zowel doortrapte schurken als ingoede mensen bracht hij met veel overtuiging tot leven. Hij slalomde van Amerikaanse mainstreamfilms naar gedurfde Europese projecten (en weer terug). Als hoofdrolspeler kon hij een film perfect dragen, maar evengoed was hij tevreden met een bijrol, waarin hij meestal toch nog de aandacht naar zich toezoog.
Geen land dat zo sterk eigenzinnige regisseurs aan het hart drukt als Frankrijk. Toch geniet de Algerijns-Franse regisseur Rabah Ameur-Zaïmeche ook in het land waar hij als baby naartoe emigreerde niet de waardering die hij verdient. Unieke, vaak confronterende verhalen en een onvergelijkbare stijl zijn de kenmerken van een oeuvre dat ook in ons land veel te weinig bekend is. CINEMATEK probeert dat met een volledige retrospectieve van zijn werk te veranderen.
Geen land dat zo sterk eigenzinnige regisseurs aan het hart drukt als Frankrijk. Toch geniet de Algerijns-Franse regisseur Rabah Ameur-Zaïmeche ook in het land waar hij als baby naartoe emigreerde niet de waardering die hij verdient.
Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.
Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van main–stream-entertainment tot de militantste verhalen: OUR STORY nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van OUR STORY, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken.
In samenwerking met het internationaal filmtijdschrift Sabzian organiseert CINEMATEK een uitgebreide retrospectieve van het werk van de Nederlandse documentairemaker Johan van der Keuken. De retrospectieve vangt aan tijdens dit driemaandelijks programma en wordt verdergezet tijdens het volgende driemaandelijks programma. Tijdens deze volledige periode is er een bescheiden tentoonstelling te bezichtigen met documenten die de link tussen Van der Keuken en Brussel belichten.
Regisseur Max Ophüls was een van de grootste stilisten en estheten die de cinema voortgebracht heeft. Toch gaat zijn verbluffende mise-en-scène steeds gepaard met tintelende emoties. Hij draaide 21 langspeelfilms, waarvan er één verloren is gegaan, in vijf verschillende landen. U kunt ze bijna allemaal komen bewonderen in CINEMATEK.
Deze herfst brengt Our Story een eerbetoon aan filmmaker Terence Davies, die vorig jaar overleed. We herbekijken twee van zijn vroege werken.
In november nodigen Our Story en Cinéfiltres je uit om Mea Culpa te ontdekken, een film van Patrick Tass, een Belgische regisseur van Palestijnse afkomst geboren in Beiroet in 1992.
Nagisa Ôshima werd wel eens de Godard van het Oosten genoemd. Hij was zonder meer een van de toonaangevende regisseurs van de Japanse new wave. Zijn schandaalsucces In the Realm of the Senses overschaduwt in de perceptie zijn andere films, maar het zou zonde zijn om zich hem alleen maar te herinneren om die indertijd verboden film. Ôshima staat voor krachtige cinema gekruid met zwarte humor en visuele experimenten.
CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.
De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een “klassieker” of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer “vrije anthologie”.
Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.
Welkom bij CINEMA’KET! Het nieuwe CINEMATEK-programma voor jonge cinefielen! Groot of klein, film doet ons lachen, huilen of beven; door ons te verwonderen, te verbazen of te laten nadenken. Films laten ons duizenden verhalen beleven, van hier tot daar waar men soms een andere taal spreekt, maar waar emoties altijd universeel zijn.
Vzw Filemon wil film-, beeld- en mediageletterdheid voor kinderen en jongeren (van 2 tot 16 jaar) van alle cultuur- en taalgemeenschappen in Brussel en Vlaanderen stimuleren. Film en audiovisuele kunsten zijn een krachtig en laagdrempelig medium voor burgerschapsvorming en taalontwikkeling. Door participatieve projecten kunnen tieners hun talenten leren kennen en versterken! Filem’On biedt via cinema een bredere kijk op de wereld, brengt de jeugd in contact met andere perspectieven en leert hen reflecteren en spreken op een authentieke manier.
CINEMATEK verwelkomt van 14.11 tot 17.11 opnieuw het Brussels Art Film Festival (BAFF). Een keuze uit korte en lange documentaires die uiteenlopende artistieke praktijken verkennen: dans, schilderkunst, muziek, literatuur, architectuur…
Naar aanleiding van de 16e editie van het Brussels International Women’s Film Festival organiseert Cinéfiltres in samenwerking met Elles Tournent, een collectief dat het werk van vrouwen in de audiovisuele sector promoot en versterkt, een volledige retrospectieve van de films van Fien Troch.
Cinéfiltres werkt voor de derde editie samen met het Fame Festival, een multidisciplinair podium-kunstenfestival dat het artistieke werk van vrouwen en genderminderheden onder de aandacht brengt. Het thema van de editie 2024 is: FUTUR·ES.
Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.
Met Silent Screams nodigt CINEMATEK u uit de oorsprong van de horrorfilm te verkennen. Van dansende skeletten bij Méliès of De Chomón, tot de eerste monsters van het zilveren scherm, het tijdperk van de stille film bood genoeg memorabele momenten om menig nachtmerrie mee te voeden.
Een mens leeft niet van Meesterwerken en Klassiekers alleen. Er zijn ook Verborgen en Vergeten Parels. Films die de lijstjes niet halen, de prijzen niet winnen en soms ook het publiek niet bereiken, maar waarvan je zou willen dat iedereen ze gezien heeft. B-films, superproducties, auteursfilms, genrefilms: het doet er niet toe, als ze maar aan (her)waardering toe zijn. Notoir filmkenner Patrick Duynslaegher (voormalig filmcriticus voor KNACK en tot aan zijn pensionering artistiek directeur van Film Fest Gent) komt maandelijks en in twee talen zijn keuzefilm toelichten. Deze keer valt de keuze op drie serial killer films uit drie verschillende continenten die elk de unieke stempel van hun auteur dragen.
Das Cabinet des Dr. Caligari + Nosferatu, eine Symphonie des Grauens TWEE FILMS VOOR DE PRIJS VAN ÉÉN
HET ZILVEREN SCHERM brengt de populaire cinema van weleer opnieuw tot leven. Klassiekers uit heel de wereld. Meeslepende verhalen met onvergetelijke scènes waarin alle geliefde acteurs en actrices van toen schitteren. Cinema zoals het moet beleefd worden: beeld en klank via pellicule geprojecteerd op een groot scherm in een comfortabele zaal. Met, indien de lengte van de hoofdfilm het toelaat, een zorgvuldig geselecteerde voorfilm: een trailer, een tekenfilm, een bioscoopjournaal of een documentaire, om de periode waaruit de film dateert tot leven te brengen.
Lezingen, inleidingen, workshops... Het hele jaar door helpt CINEMATEK je de 7e kunst te ontdekken door filmmakers en specialisten aan te trekken om hun kennis en passie voor cinema te komen delen in onze zalen.
In oktober organiseert Our Story twee vertoningen binnen het kader van Photo/sensibles, een programma bedacht door filmmaker Stéphane Gérard, dat startte in Lille in het internationale centrum voor videokunst Heure Exquise ! en wordt voortgezet in Brussel, eerst in CINEMATEK en vervolgens in het centre culturel Jacques Franck.
Museum Night Fever biedt al jarenlang verassende interacties tussen museumcollecties en jonge kunstenaars.
This evening, in collaboration with Cinemaximiliaan, is dedicated to a reflection about the work of Iranian director Abbas Kiarostami and the broader context in which his work was made.
Aan de hand van een aantal gerestaureerde korte films illustreert EYE Filmmuseum-onderzoekster en – programmator Elif Rongen Kaynakçi de plaatsen die de beroemdste Franse reisverhalenschrijver bezocht of zich verbeeldde. Hoewel Pierre Loti een erfgenaam was van het Franse naturalisme, luidde hij ook de moderniteit in, zijn bestseller Pêcheur d’Islande werd zijn meest verfilmde roman. Als marineofficier en schrijver was de auteur van de novelle die Madame Butterfly inspireerde ook een centrale figuur in de oriëntalistische beweging die, zowel in de literatuur als in de schilderkunst, stereotypen van een gefantaseerde Oriënt voortbracht. Deze exotische, erotische fascinatie, die de betrokken bevolkingsgroepen vaak clichématig voorstelde, was populair aan het begin van de 20e eeuw. De cinema pikte hier gretig op in, vanaf het tijdperk van de stille film putte menig kassucces inspiratie uit dit oriëntalisme.
08.11
EDUCATIE
SOIRÉE SPÉCIALE – Cabines hybrides, opérateurs nomades
ENJEUX DE LA PROJECTION CONTEMPORAINE DE FILMS D’ARCHIVES
The transition to digital technology in movie theaters has been completed, operator training is disappearing, and automation and remote control have become standard practice in cinema operation over the last 15 years.
Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.