Vandaag in onze zalen

LEDOUX LEDOUX

Maandag  16.05
19:00

ledoux

Vrije anthologie ⁄ Anthologie libre

Prova D'orchestra / Repetition D'orchestre ⁄ color ⁄ 72' ⁄ TIT: IT ⁄ ST-OND: FR

Federico Fellini 1979, Balduin Baas, Clara Colosimo, Elizabeth Labi

image

Een orkestrepetitie loopt uit de hand zoals het alleen in een Italiaanse film kan. Amusante satire op de maatschappij, politieke fabel en hommage aan Nino Rota, Fellini's huiscomponist.

Meer weten >
21:00

Ledoux

Classics

Triumph Des Willens / La Triomphe De La Volonte ⁄ black and white ⁄ 112' ⁄ TIT: DE

Leni Riefenstahl, Germany 1936

image

Officieel 'verslag' van het nazi-partijcongres in Nürnberg in 1934, gemaakt in opdracht van de Führer zelf, die in het begin als een soort Wagnerheld uit de hemel komt neergedaald om 'das Volk' te verlossen. Deze triomf van de manipulerende cinema blijft de bijbel van de filmretoriek.

Meer weten >

PLATEAU PLATEAU

Maandag  16.05
18:00

plateau

Classics

Mùi du du xanh / L' odeur de la papaye verte / The scent of green papaya / De geur van de groene papaya ⁄ color ⁄ 104' ⁄ TIT: VI ⁄ ST-OND: FR-NL

Tran Anh Hung 1993, Tran Nu Yên-Khê, Man San Lu, Thi Loc Truong

image

Pure poëzie, dit portret van een jong dienstmeisje in een Viëtnamees gezin en van dezelfde vrouw tien jaar later als volwassene. Een bewijs van de sterke evocatieve kracht van eenvoudige filmische middelen.

Meer weten >
20:00

Plateau

Sidney Poitier

Fast Forward ⁄ color ⁄ 110' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL

Sidney Poitier, United States of America 1985, John Scott Clough, Don Franklin, Tamara Mark

image

Jongeren uit een provinciestadje trekken naar New York om daar aan een danscompetitie deel te nemen. In de straten van NYC ontdekken ze de nieuwe dansrages die hen geheel vreemd zijn. Voorlaatste film die Poitier, niet te zien als acteur, regisseerde.

Meer weten >

CINEMATEK@FLAGEY

Heilig Kruisplein, 1050 Brussel  02 641 10 20
WFP2 TAN04

Kinuyo Tanaka
> 15.05

Kinuyo Tanaka (1909-1977) was een van de weinige vrouwelijke cineasten in het naoorlogse Japan. Ze regisseerde met succes 6 langspeelfilms voor verschillende studio's. Door hun recente restauratie, worden deze 6 titels eindelijk aan het Westen geopenbaard. Deze prachtige melodrama's zijn een echte ontdekking voor liefhebbers van de Japanse film en bieden onvergetelijke portretten van vrouwen. Een unieke stem in de grote geschiedenis van de Japanse film!

Cycli

29.03 > 31.05

Sidney Poitier

Toen Sidney Poitier op 6 januari laatstleden overleed, werd hij in The New York Times geroemd als de grootste Amerikaanse acteur. De auteur voegde er nadrukkelijk aan toe: “Niet de grootste Afro-Amerikaanse, maar de grootste Amerikaanse acteur tout court.” Acteren: het is natuurlijk geen wedstrijd, maar dat Poitier een alom geliefde acteur was staat buiten kijf.

image

België wordt internationaal gezien als een uitzonderlijk vrij filmland. Een land zonder censuur, waar films, hoe controversieel ook, makkelijk een weg vonden naar de filmzalen. In het pas verschenen boek Verboden Beelden haalt Daniël Biltereyst die stelling onderuit. Hij toont aan hoe in ons land systematisch geknipt werd in films. Op vraag van de filmkeuringscommissie, maar ook door filmdistributeurs zelf, die op eigen houtje scènes uit films verwijderden om makkelijker een Kinderen Toegelaten-label te krijgen. In het boek komen honderden films aan bod, waarvan we er een 20-tal in onze zalen projecteren.

image

Charley Chase begint zijn carrière bij Keystone, de fameuze studio van Mack Sennett, waar ook Charlie Chaplin zijn eerste filmstappen zette. Later vinden we hem terug bij de Hal Roach studio. Chase was een uitmuntend scenarist, producer, regisseur en acteur en is een van de grondleggers van de Amerikaanse komedie.

image

Groot of klein, film doet ons lachen, huilen of beven; door ons te verwonderen, te verbazen of te laten nadenken. Het laat ons duizenden verhalen beleven, van hier tot daar waar men soms een andere taal spreekt, maar waar emoties altijd universeel zijn.

image

Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.

image

Het hele jaar door tonen we de blijvende geschiedenis van de stomme film, van de geboorte van de film tot de komst van het spreken. Vaak begeleid met live pianomuziek

image
10.03 > 23.05

Our Story

Our Story, een programma dat georganiseerd wordt in samenwerking met Pink Screens, toont queer- en LGBT-films. Klassiekers, onuitgegeven films en miskende parels vormen de bakens voor een tocht doorheen onze geschiedenis en ons geheugen. Deze beelden - gemarginaliseerd of gepopulariseerd - worden vergezeld van speciale presentaties of contextualiseringen. Keuze zat, voor elk wat wils. En dus dé gelegenheid om zich te wagen aan dit vrijpostige en iconoclastische aanbod.

image
01.03 > 30.05

Classics

Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.

image

HET ZILVEREN SCHERM brengt de populaire cinema van weleer opnieuw tot leven. Klassiekers uit heel de wereld. Meeslepende verhalen met onvergetelijke scènes waarin alle geliefde acteurs en actrices van toen schitteren. Cinema zoals het moet beleefd worden: beeld en klank via pellicule geprojecteerd op een groot scherm in een comfortabele zaal. Met, indien de lengte van de hoofdfilm het toelaat, een zorgvuldig geselecteerde voorfilm: een trailer, een tekenfilm, een bioscoopjournaal of een documentaire, om de periode waaruit de film dateert tot leven te brengen.

image

De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een 'klassieker' of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer 'vrije anthologie'.

image