Educatie

Dossiers

Extra omkadering bij filmprogramma’s, filmmakers en onze eigen werking

Via dossiers geven we een duurzame plaats op de website aan de extra omkadering bij filmprogramma’s, filmmakers en onze eigen werking.

De inhoudelijke en educatieve insteek kan variëren van het schetsen van het historisch kader, filmtheoretische duiding rond genres of filmtechnieken tot omkadering met oog voor het genderspectrum, racisme en de impact van film op representatie.

DOSSIERS

Une si longue marche

Dominique Loreau

Ter gelegenheid van het verschijnen van haar nieuwe film Une si longue marche, nodigden we cineaste, fotografe en schrijfster Dominique Loreau uit voor een retrospectieve van haar films, een carte blanche en een tentoonstelling van haar foto’s in onze museumruimte. Kom deze unieke, Belgische cineaste voor wie cinema zowel tonen als vertellen is, bij ons ontdekken. We ontmoetten Dominique Loreau voor een interview.

Si longue marche une 1 Loreau

DOSSIERS

Ledoux / Filmgenres

Repulsion bij CINEMATEK

Opiniestuk door Juliette Goudot en Elli Mastorou

Repulsion

DOSSIERS

De westerse en neoliberale constructie van queerness neigt ertoe alternatieve geschiedenissen en genealogieën te negeren of er zelfs neerbuigend over te doen, waarbij niet-westerse queermensen vaak worden afgeschilderd als naamloze slachtoffers zonder agency.

Pride Parade Ljubljana 2012

DOSSIERS

Varda & Ledoux

Expo Ledoux

Agnès Varda, geboren in Elsene, vernieuwde de filmkunst via haar eigenzinnige films en inspireerde diverse generaties filmmakers en kunstenaars. Naar aanleiding van de tentoonstelling Jacques Ledoux gaan we graag wat dieper in op haar traject als cineaste en haar sterke band met Jacques Ledoux. Twee vrije elektronen binnen het krachtveld van de cinema.

Expo Ledoux c bea borgers 11

DOSSIERS

Honderd jaar geleden werd Jacques Ledoux geboren. Dit najaar brengen wij hulde aan de man die van CINEMATEK een belangrijke instelling op internationaal niveau heeft gemaakt en tevens een plaats waar elke dag het avontuur van de zevende kunst zorgvuldig wordt tentoongesteld in het breedst mogelijke spectrum.

Schermafbeelding 2022 02 02 163929

DOSSIERS

Met #agedor licht CINEMATEK de geschiedenis en actualiteit van avant garde film uit.

Tras os montes 9 Cordeiro Reis

DOSSIERS

De man die zijn haar kort liet knippen is een van de eerste Belgische films met een internationale carrière. Het scenario van deze debuutfilm van André Delvaux, een van de klassiekers van de Vlaamse magisch-realistische film, is gebaseerd op de gelijknamige roman van Johan Daisne. Het hoofdpersonage, de advocaat Govert Miereveld, geeft les aan een meisjesschool in een provinciestad. Hij koestert een geheime platonische liefde voor zijn leerling Fran, die hem in een neerwaartse spiraal van mentale ontreddering stort.

Unnamed 4

DOSSIERS

Voor het ontstaan van de geluidsfilm, van 1895 tot de jaren 1930, gaven 'Stille’ films, ook wel stomme of zwijgende films genoemd, de beeldtaal van cinema voor het eerst vorm. CINEMATEK kiest voor een specifieke en consequente aanpak om ‘stille’ films te vertonen: onze getalenteerde pianisten improviseren ter plaatse bij de filmbeelden.

Nosferatu eine symphonie des grauens 6 Murnau

DOSSIERS

Filmgenres

So Bad it's Great

In samenwerking met SCC bieden we deze zomer een educatieve en academische blik op de charme en waarde van ‘slechte films’. Jeremi Szaniawski schreef een korte tekst waarin hij deze educatieve filmcyclus kadert binnen de beleving van de huidige gezondheidscrisis. Op 21.06 brengt hij een lezing in het Frans over “guilty pleasures” als inleiding op de film Xanadu. Op 28.06 gaat Michael Cramer in het Frans dieper in op deze “demonische” Italiaanse cinema van Lamberto Bava, maar ook Mario Bava, Lucio Fulci, Dario Argento, Claudio Fragasso… komen aan bod.

Pasted image 0

DOSSIERS

L’Âge d’Or werd in het leven geroepen door Jacques Ledoux, oprichter van het Filmmuseum. L’ Âge d’Or is de naam van de surrealistische langspeelfilm van Luis Buñuel uit 1930. Voor Ledoux was deze het voorbeeld bij uitstek van een film waarbij vernieuwende taal de subversiviteit van de inhoud nog penetranter maakt. De Âge d’Or-prijs ontstond dus met het doel om filmmakers aan te moedigen om zich door originaliteit van onderwerp en stijl te onderscheiden van de heersende cinematografische opvattingen.

Cinematek Website 46