Educatie
Dossiers
Extra omkadering bij filmprogramma’s, filmmakers en onze eigen werking
Via dossiers geven we een duurzame plaats op de website aan de extra omkadering bij filmprogramma’s, filmmakers en onze eigen werking.
De inhoudelijke en educatieve insteek kan variëren van het schetsen van het historisch kader, filmtheoretische duiding rond genres of filmtechnieken tot omkadering met oog voor het genderspectrum, racisme en de impact van film op representatie.
DOSSIERS
De CINEMATEK filmcollectie,
een (inter)nationale schat.
De meeste mensen kunnen zonder moeite uitleggen wat een museum of bibliotheek is, een “Cinémathèque” of Film archief daarintegen is vaak complexer. Wat houdt de term “Cinémathèque” in en welke rol vervult deze instelling? Wat gebeurt er achter de schermen wanneer de projectoren uit zijn en het publiek naar huis is? In twee artikelen zal de dubbele rol van CINEMATEK verkend worden – zowel als museum als in de opdracht tot conservatie en restauratie. We zullen de geschiedenis van onze verschillende locaties presenteren en u uitnodigen deze te verkennen via een online interactieve 3D-tour.
DOSSIERS
CINEMATEK,
Museum of Cinema
De meeste mensen kunnen zonder moeite uitleggen wat een museum of bibliotheek is, een “Cinémathèque” of Film archief daarintegen is vaak complexer. Wat houdt de term “Cinémathèque” in en welke rol vervult deze instelling? Wat gebeurt er achter de schermen wanneer de projectoren uit zijn en het publiek naar huis is? In twee artikelen zal de dubbele rol van CINEMATEK verkend worden—zowel als museum als in de opdracht tot conservatie en restauratie. We zullen de geschiedenis van onze verschillende locaties presenteren en u uitnodigen deze te verkennen via een online interactieve 3D-tour.
DOSSIERS
De restauraties van de films van Chantal Akerman #4
De valorisatie van haar oeuvre
Céline Brouwez, die werkt aan de valorisatie van het oeuvre van Chantal Akerman binnen de Fondation Chantal Akerman en CINEMATEK legt uit hoe de restauratie van de films deel uitmaakt van de verschillende acties die ondernomen worden voor de valorisatie van haar oeuvre.
DOSSIERS
De restauraties van de films van Chantal Akerman #3
De color grading van een restauratie
Christophe Tondeur, expert in filmrestauratie, vertelt over het werk dat hij gedaan heeft op de color grading van Demain on déménage…
DOSSIERS
De restauraties van de films van Chantal Akerman #1:
De voorbereiding van een restauratie
De gelegenheid om eens terug te kijken op de restauraties van haar films die uitgevoerd werden over een periode van meer dan tien jaar. Arianna Turci en Bruno Mestdagh, verantwoordelijken van de filmcollecties, lichten toe welk voorbereidend werk gedaan wordt voor de restauratie van een film.
DOSSIERS
De restauraties van de films van Chantal Akerman #2
De digitale restauratie
Arianna Turci en Bruno Mestdagh, verantwoordelijken van de filmcollecties, en Christophe Tondeur, expert in filmrestauratie, leggen uit wat het restauratiewerk inhoudt.
DOSSIERS
Sight & Sound
De beste film aller tijden
Op 2 december publiceerde het tijdschrift Sight & Sound hun lijst van de 100 beste films uit de filmgeschiedenis. Meer dan 1.600 critici en filmkenners noemden Chantal Akermans Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles, de beste film aller tijden. Bioscopen over de hele wereld vragen om de gerestaureerde versie van de film te kunnen vertonen. Naar aanleiding van dit nieuws, de erkenning en een groot aantal aanvragen bij de Chantal Akerman Foundation en CINEMATEK, stellen we een reeks nieuwe activiteiten voor en brengen een gezamenlijk statement uit.
DOSSIERS
08.12 > 14.02
60 jaar Algerijnse cinema
CINEMATEK stelde ter gelegenheid van de 60e verjaardag van de onafhankelijkheid van Algerije een selectie van Algerijnse films samen die dit uniek filmland alle eer aandoen. Voor de ontwikkeling van dit programma van 21 films hadden we contact met filmmakers Chafik Allal, Kamel Dehane en Yasmine Chouikh, en ook met Hakim Abdelfettah, een filmprofessional, en hebben we de steun gekregen van de Algerijnse ambassade in Brussel.
DOSSIERS
Une si longue marche
Dominique Loreau
Ter gelegenheid van het verschijnen van haar nieuwe film Une si longue marche, nodigden we cineaste, fotografe en schrijfster Dominique Loreau uit voor een retrospectieve van haar films, een carte blanche en een tentoonstelling van haar foto’s in onze museumruimte. Kom deze unieke, Belgische cineaste voor wie cinema zowel tonen als vertellen is, bij ons ontdekken. We ontmoetten Dominique Loreau voor een interview.
DOSSIERS
Ledoux / Filmgenres
Repulsion bij CINEMATEK
Op 26 februari 2022 vertoont CINEMATEK de film Repulsion (1965) van Roman Polanski in het kader van de activiteiten rond Jacques Ledoux (1921-1988). De eerste conservator van de Koninklijke Belgische Filmarchief en stichter van het Brussels Filmmuseum in 1962 (nu CINEMATEK), zou in 2021 honderd jaar worden. In Roman Polanski's tweede langspeelfilm vertolkt een jonge Catherine Deneuve, de heldin Carol Ledoux, een bewust gekozen familienaam als eerbetoon aan Jacques Ledoux die, zoals Roman Polanski het zelf formuleerde, hem als filmmaker heeft "uitgevonden".