ARTISTS IN FOCUS

Chantal Akerman

In januari 1996 organiseerde het Filmmuseum (vandaag CINEMATEK), een complete retrospectieve van Chantal Akermans werk ter gelegenheid van de presentatie in het Paleis voor Schone Kunsten (vandaag Bozar) van D’Est : au bord de la fiction (1995), Akermans eerste installatie die voortvloeide uit een filmwerk. In de programmatie-archieven van het Filmmuseum ontdekken we het onderzoek dat destijds werd gedaan om Akermans films, toen verspreid over veel verschillende plaatsen, terug te vinden. We volgen de correspondentie om kopieën te laten maken van de ontbrekende titels, met de bedoeling ze te conserveren. En we verheugen ons vooral te lezen over de aanzienlijke inspanningen die de instelling heeft geleverd om de films te beschermen.

Bijna 30 jaar later bundelen CINEMATEK en Bozar opnieuw de krachten om een ode te brengen aan leven en werk van Chantal Akerman. Bozar is gastheer van de omvangrijke tentoonstelling Chantal Akerman: Travelling, met zeven van haar installaties (van het iconische, historische D’Est : au bord de la fiction tot het laatste, meesterlijke Now), films en een presentatie van de archieven van haar productiebedrijf. CINEMATEK organiseert dan weer gedurende vijf maanden een complete retrospectieve van de filmmaakster, aangevuld door een selectie films die belangrijk voor haar waren.

CINEMATEK en Bozar nodigen u dus uit voor een soort Chantal Akerman “in haar totaliteit”. Voor wie haar reeds bewondert wordt het een frisse duik in haar werk ; voor alle anderen, een mooie uitnodiging om haar werk te komen ontdekken. Chantal Akerman, geboren in 1950 in Brussel en dochter van Holocaust-overlevenden, regisseerde ruim veertig films: kortfilms, middellange films, en speelfilms – en zowel fictiefilms, documentaires als musicals. Tevens is Akerman auteur van boeken die in tal van talen zijn vertaald. Vanaf 1995 zijn haar film- en videocreaties nauw verstrengeld: zoals haar films haar erkenning in de filmwereld verzekerden, bezorgen haar installaties haar een plaats in de wereld van de hedendaagse kunst. De gediversifieerde praktijk van Chantal Akerman was dan ook erg vruchtbaar: ze weefde een rijk geschakeerd oeuvre, met geschiedenis en generatietrauma als onderliggend thema.

La collaboration avec CINEMATEK témoigne de notre engagement à préserver et promouvoir l’œuvre de Chantal, offrant ainsi une perspective unique sur son univers cinématographique.

(Sylviane Akerman)

Chantal Akerman werd door kenners reeds beschouwd als een van de invloedrijkste Europese cineasten van haar generatie en in december 2022 werd ze ook de regisseuse van de “beste film aller tijden”, toen Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles op nummer 1 kwam te staan in de poll van het Britse tijdschrift Sight and Sound. Dichter bij huis maakt de cineaste voortaan deel uit van de openbare ruimte: in september 2023 werd de promenade in het midden van de Handelskaai omgedoopt tot Chantal Akermandreef, en wat verderop huldigde de Stad Brussel een monumentale muurschildering in, een scène uit Jeanne Dielman. Vandaag is de cineaste van belang voor alle generaties en wordt ze uitgebreid bestudeerd ; haar archieven worden geraadpleegd, gepubliceerd en tentoongesteld. Chantal Akerman markeerde de filmgeschiedenis met haar moderniteit, en door de manier waarop ze tijd en ruimte benaderde. In 2024 spreekt ze tot velen onder ons – zowel via haar visionaire films als via haar vragen over identiteit, herinnering, ballingschap, erfgoed, feminisme en religie.

De cineaste vertrouwde CINEMATEK haar films toe, alsook de restauraties ervan, een missie die in 2013 begon. Omdat ze graag wilde dat haar werk bewaard en doorgegeven zou worden binnen een stichting richtte ze in 2017 met haar zus de Fondation Chantal Akerman op. Dankzij de samenwerking met CINEMATEK, een voortzetting van de nauwe band tussen de instelling en de filmmaakster, is de Fondation Chantal Akerman erin geslaagd het overgrote deel van haar films (in alle bestaande formaten: negatieven, rushes, distributieprints, …) samen te brengen en ze in Brussel in het Filmarchief te bewaren. De door CINEMATEK gerestaureerde films, die over de hele wereld worden getoond, maken haar filmografie toegankelijker dan ooit. Gezien het uitzonderlijke karakter van deze volledige retrospectieve zullen de belangrijkste films van Chantal Akerman uitzonderlijk ook vertoond worden vanaf de bewaarde filmkopieën, waardoor de kijker de unieke kans krijgt ze tijdens een projectie op originele drager te bewonderen.

Net als de tentoonstelling, die ook veel werkdocumenten toont, wil deze retrospectieve Chantal Akerman “in volle creatie” presenteren. Enerzijds wordt haar filmografie vergezeld van een carte blanche met films die belangrijk voor haar waren, de films die haar zin gaven om zelf films te maken ; die het haar mogelijk maakten afstand te nemen van fictie ; die haar eigen werk richting gaven ; die haar op haar traject vergezelden. Ze werden gekozen in nauwe samenwerking met Marilyn Watelet, haar jeugdvriendin en metgezel in hun gezamenlijk avontuur: de oprichting van productiehuis Paradise Films in de jaren 1970. Anderzijds verwelkomen we doorheen het hele programma degenen die met haar hebben samengewerkt: acteurs, monteurs, producenten, cameramannen en -vrouwen, geluidstechnici, muzikanten.

Nothing moved me more than the 4 four-minute films that Chantal Akerman shot in 1967 – a year before Saute ma ville – as her application to the INSAS in Brussels.

(Pedro Costa)

Dit eerste deel van de retrospectieve (1967-1989) opent met Akermans filmessays voor het toelatingsexamen voor de Brusselse filmschool INSAS en toont vervolgens de bekende films die ze draaide in de jaren 1970 (Je tu il elle, Jeanne Dielman, Les Rendez-vous d’Anna, News from Home) en waarmee ze een plekje veroverde binnen de filmgeschiedenis – maar ook aan de universiteiten, binnen de Amerikaanse genderstudies, en in het hart van filmmakers en kunstenaars. Daarnaast staan haar eerste, onbekende werken op het programma: haar tweede film, L’Enfant aimé ou Je joue à une femme mariée ; 15/8 gemaakt met Samy Szlingerbaum, die een vriend van haar was ; de experimentele films La Chambre en Hotel Monterey uit haar New Yorkse jaren ; en de prachtige rushes van het onvoltooide project Hanging Out Yonkers. In de jaren 1980 ontwikkelt Chantal Akerman, vaak met enige moeite, persoonlijke projecten: Les Années 80, voorafgaand aan Golden Eighties en Toute une nuit, gefilmd in Brussel. Ze gaat in op (al dan niet documentaire) televisieopdrachten (Un jour Pina a demandé, Family Business) en geeft muziek een centrale plaats, dankzij haar ontmoeting met de celliste Sonia Wieder-Atherton. Tot slot steekt ze opnieuw de oceaan over en vertelt met Histoires d’Amérique verhalen van de Joodse geschiedenis – van Europa tot de Verenigde Staten.

CINEMATEK heeft de eer om van maart tot mei monteuse Patricia Canino, acteur Jan Decorte, producer Marilyn Watelet, cameraman en -vrouw Luc Benhamou en Caroline Champetier, celliste Sonia Wieder-Atherton, en de Belgische filmmakers Boris Lehman en Eric de Kuyper uit te nodigen voor korte en langere getuigenissen. We verwelkomen ook belangrijke figuren uit de film- en kunstwereld om films in te leiden: mensen die Chantal Akerman persoonlijk gekend hebben, over haar schrijven, of zich door haar laten inspireren: cineasten en kunstenaressen Sharon Lockhart en Anouk De Clercq, kunsthistorica en journaliste Elisabeth Lebovici, filmtheoretica en cineaste Laura Mulvey en danseres en choreografe Michèle Anne De Mey.


De tentoonstelling Chantal Akerman : Travelling wordt tevens van 28.09.2024 t.e.m. 19.01.2025 gepresenteerd in Jeu de Paume (Parijs). Bij de twee tentoonstellingen verschijnt een gezamenlijke publicatie met niet eerder gepubliceerde bijdragen van kunstenaars, regisseurs en medewerkers van Chantal Akerman.


In samenwerking met

Akerman 2024


Deze retrospectieve werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van de Stad Brussel.

image
Zaterdag 27.04 19:00 LEDOUX Cart
Vrijdag 10.05 21:00 LEDOUX Cart

“Golden Eighties is een losbandige musical. Ik hou van de manier waarop Chantal Akerman haar avant-gardistische esthetiek van herhaling, serialiteit en formele patronen verweeft met de serialiteit van het refrein en de herhaalde zang en dans-motieven – het geheel gestructureerd door de overkoepelende patronen van de mise-en-scène. De film weerspiegelt de economische tegenspoed van de jaren 1980, net zoals Hollywood-musicals dat in de jaren 1930 hadden gedaan, terwijl de interactie tussen toeval en alledaagse romantiek teruggrijpt naar Jacques Demy” (Laura Mulvey). Voorafgegaan door La Paresse.

La Paresse voorgesteld in een door CINEMATEK gerestaureerde versie (DCP). Golden Eighties voorgesteld in een door CINEMATEK en L’Immagine Ritrovata, Bologna gerestaureerde versie op 10.05 en op 35 mm op 27.04. Vertoning op 10.05 voorafgegaan door een presentatie in het Engels door de Britse theoretica en filmmaakster Laura Mulvey.

image
Vrijdag 19.04 21:00 LEDOUX Cart
Zaterdag 27.04 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Tous les autres s’appellent Ali
Angst essen Seele auf
  • Rainer Werner Fassbinder, West-Duitsland 1974 ⁄ Brigitte Mira, El Hedi ben Salem, Irm Hermann ⁄ kleur ⁄ 92' ⁄ OND: FR - NL

“Fassbinder verhoudt zich fysiek tot zijn personages. Ik ben daar gek op. Het is prachtig hoe hij liefdesscènes laat zien, zowel in Querelle als in Maria Braun. Niemand durft of kan dat. Bij hem is er een exacte, directe relatie tussen wat hij voelt en wat hij maakt. We dromen er allemaal van om dat te doen.” (Chantal Akerman)

image
Zondag 28.04 17:00 LEDOUX Cart
Vrijdag 03.05 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

L’Ange bleu
Der blaue Engel
  • Josef Von Sternberg, Duitsland 1930 ⁄ Marlene Dietrich, Emil Jannings, Kurt Gerron ⁄ ZW ⁄ 107' ⁄ OND: FR - NL

Von Sternbergs eerste Duitse film, een brutaal-erotisch amour fou-gedicht in een prachtige barokke stijl, maakte van Marlene Dietrich, die de cabaretzangeres Lola-Lola vertolkt, een internationale ster. Sternberg en Dietrich zouden hierna samen nog zes films maken.

image
Zondag 28.04 19:00 LEDOUX Cart
Maandag 06.05 21:30 LEDOUX Cart

Dis-moi is opgebouwd rond een afwezige figuur, namelijk Akermans grootmoeder van moederskant, die stierf tijdens een deportatie. In Parijs bezoekt de cineaste achtereenvolgens drie oudere joodse vrouwen die over hun verleden vertellen. In Mat’ I Syn is de liefde tussen een moeder en haar zoon heel erg tastbaar. In hun eigen wereld, wandelt de zoon die zijn stervende moeder draagt door het platteland.

Dis-moi voorgesteld in een door INA gerestaureerde versie (DCP).

image
Donderdag 25.04 15:00 LEDOUX Cart
Zondag 28.04 21:15 LEDOUX Cart
Woensdag 01.05 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Le Bonheur
  • Agnès Varda, Frankrijk 1965 ⁄ Jean-Claude Drouot, Marie-France Boyer, Marcelle Faure-Bertin ⁄ kleur ⁄ 79' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

“Het idee is buitengewoon: de ene liefde is de andere waard, je kan de ene liefde vervangen door een andere. Voor mij is Le Bonheur de meest onromantische film die er is. Ik heb er met Agnès over gesproken, zij gaat niet akkoord. Maar het was heel gedurfd in die tijd. Misschien zelfs nu nog.” (Chantal Akerman)

image
Dinsdag 30.04 19:00 LEDOUX Cart
Zondag 12.05 21:30 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Casta Diva
  • Eric De Kuyper, Nederland 1982 ⁄ ZW ⁄ 110' ⁄ OND: —

Het was de Belgische schrijver, regisseur en kunstenaar Eric de Kuyper die ijverde voor de erkenning van Chantal Akermans werk door in 1970 Saute ma ville te tonen in het BRT-programma De Andere Film. Akerman en de Kuyper waren vrienden maar werkten ook samen, bvb. als co-scenaristen van La Captive en Demain on déménage. Casta Diva, het filmdebuut van Eric de Kuyper, is een onderzoek naar het mannelijk lichaam, opgebouwd uit sublieme doorlopende shots in zwart-wit, op de aria Casta Diva uit Bellini’s opera Norma.

Vertoning op 30.04 in aanwezigheid van Eric de Kuyper.

 + INTRO 

image
Donderdag 25.04 19:00 LEDOUX Cart
Dinsdag 30.04 21:30 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Les Années 80
  • Chantal Akerman, België, Frankrijk 1983 ⁄ Aischa Bentebouche, Francois Beukelaers, Anne-Marie Cappelier ⁄ kleur ⁄ 79' ⁄ V: FR ⁄ OND: EN

Les Années 80 is ontstaan uit de audities die ik deed op zoek naar Belgische acteurs die zouden spelen in de musical Golden Eighties. De acteurs waren zo fantastisch, de beelden behoorlijk sterk, dat het zonde was dat dit materiaal verloren zou gaan. We hebben 40 uur video-audities gedaan en er een uur uit gemonteerd, een traject ergens tussen een scenario en de toekomstige regie van een film in.” (Chantal Akerman)

image
Donderdag 02.05 19:00 LEDOUX Cart
Woensdag 08.05 21:00 LEDOUX Cart

Family Business is geïnspireerd door Akermans tegenslagen in Los Angeles, waar ze eind jaren 1970 woonde en werkte aan de moeilijke adaptatie van Singers The Manor en The Estate. De film toont Akermans burleske wederwaardigheden in de stad. Hotel des Acacias, thematisch een voorbode van Golden Eighties, werd gefilmd door 4 regiestudenten van het INSAS onder leiding van Akerman, die er een workshop leidde. In 1986 was Akerman er opnieuw te gast en zien we haar als actrice in L’Inhumaine, een studentenproject.

Hôtel des Acacias voorgesteld in een door INSAS gerestaureerde versie (DCP)

Voorstelling op 02/05  ingeleid in het Frans door Aurore Clément (actrice)

Gerestaureerde versie (DCP).

image
Donderdag 02.05 21:00 LEDOUX Cart
Zaterdag 11.05 21:00 LEDOUX Cart

De lumineuze film J’ai faim, j’ai froid, waarin twee jonge meisjes het verstikkende Brussel ontvluchten en naar Parijs trekken, is een van de segmenten van de omnibusfilm Paris vu par … vingt ans après. Het al even eigenwijze Stranger Than Paradise, die Jarmusch tot een van de opwindendste stemmen van de Amerikaanse onafhankelijke filmscene maakte, neemt ons mee door Amerika, van New Yorks Lower East Side tot de besneeuwde vlakten van Lake Erie en de droefgeestige stranden van Florida.

J’ai faim, j’ai froid voorgesteld in een door Cinémathèque Française en CINEMATEK gerestaureerde versie (DCP).

Gerestaureerde versie (DCP).

image
Donderdag 25.04 21:00 LEDOUX Cart
Vrijdag 03.05 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Elle a passé tant d’heures sous les sunlights ...
  • Philippe Garrel, Frankrijk 1984 ⁄ Mireille Perrier, Anne Wiazemsky, Chantal Akerman ⁄ ZW ⁄ 138' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

Chantal Akerman verschijnt in 2 films van haar tijdgenoot Philippe Garrel: Elle a passé tant d’heures sous les sunlights en Les Ministères de l’art. Chantal Akerman over een eventuele verwantschap met Garrel: “Ik weet niet of we dezelfde referenties hebben. Rimbaud is een droom van een jonge man, niet van een jong meisje. Libertariërs? Ik herken mezelf niet in dat woord. Ik was daar gewoon en ik wou films maken en het was 1968. Ja Godard, natuurlijk, minimalistisch.”

image
Zaterdag 04.05 19:15 LEDOUX Cart
Dinsdag 07.05 21:00 LEDOUX Cart
Donderdag 16.05 15:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

M le maudit
M, Eine Stadt sucht einen Mörder
  • Fritz Lang, Duitsland 1931 ⁄ Peter Lorre, Ellen Widmann, Inge Landgut ⁄ ZW ⁄ 110' ⁄ OND: FR - NL

M, Eine Stadt sucht einen Mörder, geïnspireerd door een waargebeurd fait-divers, is het portret van een moordenaar die wordt opgejaagd door zowel de politie als de onderwereld. In zijn eerste briljante geluidsfilm onderzoekt Fritz Lang de thema’s schuld en criminaliteit.

image
Zondag 05.05 17:00 LEDOUX Cart
Donderdag 09.05 21:00 LEDOUX Cart

Drie opdrachten voor televisie. In Lettre d’un cinéaste vertelt Akerman over haar leven en werk op verzoek van het Franse tv-programma Cinéma, cinémas. L’Homme à la valise werd geproduceerd voor een collectie van het Franse INA (Institut national de l’audiovisuel): een vrouw keert na een lange afwezigheid terug naar haar appartement en treft er een vriend aan die geen aanstalten maakt om het pand te verlaten. La Paresse is een van de 7 kortfilms over de 7 hoofdzonden, gemaakt voor het ZDF.

L’Homme à la valise voorgesteld in een door INA gerestaureerde versie (DCP).

image
Vrijdag 10.05 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lezingen, inleidingen, workshops...

Riddles of the Sphinx
  • Laura Mulvey, UK 1977 ⁄ Dinah Stabb, Merdelle Jordine, Riannon Tise ⁄ kleur ⁄ 92' ⁄ OND: FR

Riddles of the Sphinx de Peter Wollen et Laura Mulvey, qui est reconnue pour sa conception du male gaze qu’elle développe dans l’essai Visual Pleasure and Narrative Cinema publié en 1975, examine la position des femmes dans la société patriarcale. Le film s’essaie à décomposer les structures narratives conventionnelles utilisées dans les médias traditionnels.

In aanwezigheid van Laura Mulvey.

 + GAST 

image
Zaterdag 11.05 19:00 LEDOUX Cart
Woensdag 15.05 21:15 LEDOUX Cart

Een oproep, in de vorm van een allegorische improvisatie, om het Koninklijke Belgisch Filmarchief te redden. Gevolgd door Chantal Akermans blik op het gezelschap van Pina Bausch en haar 26 dansers en danseressen van Tanztheater Wuppertal. We zien hen gedurende 5 weken aan het werk: de langzame ontwikkeling van een kunstwerk …

Voorstelling op 11.05 ingeleid in het Frans door Michèle Anne De Mey (danseres en choreografe) & Thierry De Mey (muzikant en filmmaker). Un jour Pina a demandé ... voorgesteld in een door INA gerestaureerde versie (DCP).

 + INTRO 

image
Zondag 12.05 17:30 LEDOUX Cart
Vrijdag 17.05 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Letters Home
  • Chantal Akerman, Frankrijk 1986 ⁄ Delphine Seyrig, Coralie Seyrig ⁄ kleur ⁄ 103' ⁄ V: FR ⁄ OND: EN

11 februari 1963. Sylvia Plath, de Amerikaanse dichteres, dertig jaar oud, getrouwd, twee kinderen, pleegt zelfmoord. Letters Home is Chantal Akermans verfilming van een toneelstuk van Françoise Merle, geïnspireerd op de correspondentie tussen Sylvia Plath en haar moeder Aurelia. De film toont Delphine Seyrig en haar nicht Coralie Seyrig, in een tweestemmige cantate waarin moeder en dochter in elkaar verstrengelen , op elkaar reageren, elkaar zoeken.

Voorstelling op 12.05 ingeleid in het Frans door Nicole Fernández Ferrer (voorzitster van het Centre -Audiovisuel Simone de Beauvoir). Voorgesteld in een door le Musée national d’art moderne-Centre Georges Pompidou gerestaureerde versie (DCP).

 + INTRO 

image
Donderdag 16.05 19:00 LEDOUX Cart
Maandag 20.05 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Nuit et jour
  • Chantal Akerman, België, Frankrijk, Zwitserland 1991 ⁄ Guilaine Londez, Thomas Langmann, François Negret, Nicole Colchat, Pierre Laroche, Christian Crahay, Sandrine Laroche, Olindo Bolzan, Violette Léonard, Luc Fonteyn, Yves Comliau, Nicole Duret, Cécila Kankonda ⁄ kleur ⁄ 95' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

Intelligent en vol gevoel stelt Akerman verlangen en liefde in vraag. “Het is een denkbeeldige film, een fabel. Het is een reële film, maar geen realistische. Het is een parabel over het leven, de liefde, de adolescentie, en de misstap waardoor je in de wereld van de volwassenen belandt.” (Chantal Akerman)

image
Vrijdag 17.05 19:00 LEDOUX Cart
Dinsdag 21.05 19:00 LEDOUX Cart
Vrijdag 24.05 21:00 LEDOUX Cart
Donderdag 30.05 15:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Jules et Jim
  • Francois Truffaut, Frankrijk 1961 ⁄ Jeanne Moreau, Oskar Werner, Henri Serre ⁄ ZW ⁄ 106' ⁄ OND: NL

Nuit et jour, dat is precies het tegenovergestelde van Jules en Jim. Truffauts film was een historische film waarin het ging over de jaren 1960, over bevrijding en over moraal. Voor Catherine (Jeanne Moreau) telde alleen haar verlangen van het moment. Als mensen daardoor lijden – geen bal mee te maken. Het was alles, en onmiddellijk, en eender hoe. Maar je moet de film in de context plaatsen van de strijd tegen de burgerlijke hypocrisie.” (Chantal Akerman)

Voorstelling op 17.05 tweetalig ingeleid door Wouter Hessels (RITCS⁄INSAS)

 + INTRO 

image
Zaterdag 18.05 18:00 PLATEAU Cart
Dinsdag 21.05 20:00 PLATEAU Cart
Zaterdag 25.05 18:00 PLATEAU Cart
Woensdag 29.05 20:00 PLATEAU Cart

In het wisselende licht van de winterzon, offreert de Oostenrijkse pianist Alfred Brendel ons de vruchten van zijn onderzoek, en van zijn reflecties op Schuberts laatste drie sonates. Chantal Akermans film ontvangt dit mysterie, deze Schubertiaanse charme vermengd met wanhoop die Brendel zo goed lijkt te kennen. Voorafgegaan door Le Marteau, de conceptuele beeldhouwer die in een brief aan NASA voorstelde om een hamer de ruimte in te slingeren tijdens een vlucht met het ruimteveer ….

image
Zondag 19.05 17:00 LEDOUX Cart
Woensdag 22.05 21:00 LEDOUX Cart

Met deze Trois Strophes filmt Chantal Akerman de muziek van Dutilleux en zijn vertrouwelinge en medewerkster, de celliste Sonia Wieder-Atherton. Gevolgd door Footlight Parade en zijn immense sets van verfijnde luxe ; tijdens de laatste veertig minuten zien we de fascinerende choreografieën van Berkeley . “Ik hou van de puurheid van de lijnen, de zwart-witte ruiten, de witte jurken en zwarte pakken in de films van Busby Berkeley … De vorm eigenlijk, en het plezier dat ze verschaft.” (Chantal Akerman)

image
Woensdag 22.05 20:00 PLATEAU Cart
Maandag 27.05 18:00 PLATEAU Cart
Vrijdag 31.05 20:00 PLATEAU Cart

Chantal Akerman

Moïse et Aaron
Moses und Aron
  • Jean-Marie Straub, Danièle Huillet, Frankrijk, Oostenrijk, Italië 1974 ⁄ Günther Reich, Louis Devos, Eva Csapó ⁄ kleur ⁄ 106' ⁄ OND: FR

Zo mooi, aangrijpend, intelligent, een schoonheid die niet mooi wil zijn en dan verkrijg je haar. (…) Het materialisme van de Straubs stelt hen in staat te ontsnappen aan de religie, wat vitaal is voor ons. Het verschil tussen Mozes en Aron betreft de kwestie van de uittocht, een cruciaal moment van ons mens-zijn of je nu Joods, Arabisch of iets anders bent. Alles is er, de wet, de gebroken wet, de uitweg uit de slavernij, het idool. We zijn er nog steeds en we hebben er nog niet alles van begrepen. (Chantal Akerman)

image
Donderdag 23.05 19:00 LEDOUX Cart
Dinsdag 28.05 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Last Days
  • Gus Van Sant, USA 2005 ⁄ Michael Pitt, Lukas Haas, Asia Argento ⁄ kleur ⁄ 96' ⁄ OND: FR - NL

Akermans films en installaties hadden een bepalende invloed op regisseur Gus Van Sant, in het bijzonder Jeanne Dielman, die hem onmetelijk heeft gemarkeerd toen hij nog filmstudent was, en die hem gedurende zijn hele carrière heeft vergezeld. “Als ik ziek ben, voel ik me als Kurt Cobain. De acteur die hem speelde, Michael Pitt, vertelde me dat Gus van Sant hen Jeanne Dielman liet zien voordat hij de film draaide”. (Chantal Akerman)

image
Donderdag 23.05 21:00 LEDOUX Cart
Dinsdag 28.05 19:00 LEDOUX Cart

Le Déménagement maakt deel uit van de televisiereeks Monologues, waarin een eenzame protagonist zijn gedachten deelt. Voor deze oefening ensceneert Chantal Akerman Sami Frey die zich, in zijn nieuwe appartement, hardop afvraagt of hij er goed aan heeft gedaan te verhuizen en stilstaat bij zijn herinneringen. Avec Sonia Wieder-Atherton, een speciaal voor Sonia Wieder-Atherton uitgedacht concert, brengt een selectie werken die de rijkdom van het repertoire en de intensiteit van een hele grote celliste weerspiegelen.

image
Vrijdag 24.05 19:00 LEDOUX Cart
Woensdag 29.05 21:00 LEDOUX Cart

In 1991, ter gelegenheid van het dertigjarig jubileum van Amnesty International, werden de dertig films uit de reeks Lest We Forget geproduceerd. In Chantal Akermans bijdrage verhaalt Catherine Deneuve de dood van activiste Febe Elisabeth Velasquez in El Salvador. Gevolgd door Je rentre à la maison, waarin Oliveira een oude theateracteur volgt. “Kijk naar de films van de oude garde als De Oliveira, Godard of Rohmer. Ze lijken jonger dan de meeste films die door jongeren zijn gedraaid.” (Chantal Akerman)

image
Donderdag 30.05 19:00 LEDOUX Cart

“In plaats van via een directe overdracht van ouder op kind, moest ik mijn geschiedenis leren kennen (…) via de omweg van denkbeeldige herinneringen. (…) En om te verwijlen in wat overblijft van de traditie kon ik niet ontsnappen aan de grappige verhalen (…), soms troostrijk, die toelaten dat we de geschiedenis overleven door de lach, een lach die zijn oorsprong vindt in de ontreddering zelf.” (Chantal Akerman) Voorafgegaan door Son chant, een film als hommage aan het klankwerk van Chantal Akerman en haar samenwerking met celliste Sonia Wieder-Atherton.

Histoires d’Amérique voorgesteld in een door CINEMATEK en Amazing Digital Studios, Paris gerestaureerde versie (DCP).

Gerestaureerde versie (DCP).

image
Donderdag 30.05 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lezingen, inleidingen, workshops...

Une conversation entre Luc Benhamou et Sonia Wieder-Atherton
  • Luc Benhamou, Sonia Wieder-Atherton & Sarah Pialeprat

Une conversation entre Luc Benhamou, directeur de la photographie du film, qui a cadré et/ou éclairé tous les films de Chantal Akerman entre 1983 et 1988 et la violoncelliste Sonia Wieder-Atherton, avec qui Chantal Akerman a eu une longue relation de vie et de travail et avec qui elle a créé la musique de Histoires d’Amérique, donnant naissance à l’enregistrement des chants juifs liturgiques pour violoncelle et piano.

Conversation en français entre Luc Benhamou et Sonia Wieder-Atherton, modérée par Sarah Pialeprat (directrice du Brussels Art Film Festival (BAFF) et du Centre du Film sur l’Art).

ENTRÉE LIBRE

image
Vrijdag 15.03 19:00 LEDOUX Cart
Maandag 18.03 21:15 LEDOUX Cart

Chantal Akermans debuut als cineaste op respectievelijk 17- en 18-jarige leeftijd. Vier films gedraaid op 8 mm tijdens de zomer en in september 1967 gepresenteerd als ingangsexamen aan het INSAS (Institut national supérieur des arts du spectacle et des techniques de diffusion). Haar kortfilm Saute ma ville, die ze maakt slechts een paar maanden nadat ze de filmschool heeft verlaten, kondigt kernachtig haar andere films aan. In 1971 experimenteert Akerman met de long take in L’Enfant aimé ou Je joue à être une femme mariée.

Voorstelling op 15.03 in aanwezigheid van Sylviane Akerman (voorzitster van de Fondation Chantal Akerman) & Tomas Leyers (conservator van CINEMATEK).


Saute ma ville en L’Enfant aimé ou Je joue à être une femme mariée voorgesteld in een door CINEMATEK gerestaureerde versie (DCP).

Gerestaureerde versie (DCP).

 + INTRO 

image
Vrijdag 15.03 21:00 LEDOUX Cart
Vrijdag 22.03 21:00 LEDOUX Cart

"Ik ben Pierrot le fou gaan zien zoals eender welke andere film, zonder te weten wie Godard was. Ik heb een ticket gekocht omdat de titel me beviel. En voor het eerst in mijn leven zag ik dat film een kunstvorm was. Toen ik de zaal verliet, zei ik dat ik films wilde maken. Onmiddellijk." (Chantal Akerman) Voorafgegaan door Saute ma ville: "Ik ben achttien en ik maak – zelf, aangezien ik de rol speel – die wereld kapot die ik zeven jaar later laat zien in Jeanne Dielman."(Chantal Akerman)

Voorstelling op 15.03 ingeleid door Marilyn Watelet (in het Frans). Saute ma ville voorgesteld in een door CINEMATEK gerestaureerde versie (DCP).

Gerestaureerde versie (DCP).

 + INTRO 

image
Zaterdag 16.03 20:00 PLATEAU Cart
Woensdag 20.03 18:00 PLATEAU Cart
Zondag 24.03 21:00 PLATEAU Cart

Chantal Akerman

Gertrud
  • Carl Theodor Dreyer, Denemarken 1964 ⁄ Nina Pens Rode, Bendt Rothe, Baard Owe ⁄ ZW ⁄ 118' ⁄ OND: FR - NL

“Ik ben geen cinefiel die films onthoudt. Ik hou er een indruk aan over, en die kan heel sterk zijn, maar ik herinner me de verhalen niet eens, ik kan niet zeggen hoe een film begint en hoe hij eindigt. Ik heb Gertrud van Dreyer vrij laat gezien, het is een film die me bedrukt als ik er nog maar aan denk, en wat ik me herinner is de manier waarop ‘Gertrud’ wordt uitgesproken. Ik denk dat alles aan die film me beviel, maar bovenal is de muziek van die voornaam me bijgebleven.” (Chantal Akerman)

image
Maandag 18.03 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lezingen, inleidingen, workshops...

Eventide
  • Sharon Lockhart, USA 2022 ⁄ kleur ⁄ 35' ⁄ V: NO DIALOGUE ⁄ OND: —

Lockhart maakt één lange opname van de Gotlandse kust bij valavond. Zes vrouwen met zaklampen zoeken in het struikgewas. Maar het miraculeuze speelt zich elders af.

Followed by a conversation in English between Anouk De Clercq (artist, filmmaker and founding member of the Auguste Orts collective) & Sharon Lockhart (artist whose diverse practice includes installation, photography, film, painting and sculpture). Sharon Lockhart and Anouk De Clercq both contributed to the publication of the exhibition Chantal Akerman : Travelling (Bozar 14.03 > 21.07).

 + GAST 

image
Donderdag 21.03 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lezingen, inleidingen, workshops...

Ciné-conférence : Akerman Underground
  • Conférence en français par Federico Rossin

Chantal Akerman fait un premier séjour aux États-Unis au début des années 1970: elle y rencontre Babette Mangolte et découvre avec elle les œuvres du Nouveau Cinéma Américain et du cinéma expérimental, projetées dans les salles underground de Manhattan. Quels films a-t-elle vus et lesquels l’ont influencée le plus ? Quels auteurs deviendront une source d’inspiration pour tout son cinéma à venir ?

Conférence en français par Federico Rossin (historien du cinéma, conférencier, formateur, travaille comme programmateur indépendant pour de nombreux festivals et cinémathèques, et inter-venant dans des réseaux d’éducation populaire et universitaire).

ENTRÉE LIBRE 

image
Donderdag 21.03 20:30 LEDOUX Cart
Dinsdag 26.03 21:00 LEDOUX Cart

La Chambre en Hotel Monterey werden gedraaid door Chantal Akerman en – achter de camera – Babette Mangolte in New York, tijdens Akermans eerste verblijf aldaar, begin jaren 1970. Je voelt de invloed van de hele avant-gardecinema, die ze destijds ontdekte in de Anthology Film Archives. “De VS, dat was een openbaring, ik had echt de indruk dat alles mogelijk was en dat we alle oude verhaalstructuren die we in Europa gebruikten, moesten weggooien.” (Chantal Akerman)

La Chambre voorgesteld in een door CINEMATEK gerestaureerde versie (DCP). Hotel Monerey op 21.03 voorgesteld op 16 mm en op 26.03 in een door CINEMATEK gerestaureerde versie (DCP).

Gerestaureerde versie (16MM).

image
Zaterdag 23.03 17:00 LEDOUX Cart
Zondag 31.03 21:45 LEDOUX Cart

In de stad Yonkers, net naast The Bronx, filmen Akerman en Mangolte jonge drugsverslaafden en delinquenten die een re-integratieprogramma volgen van een organisatie binnen Welfare, die tevens de opdracht bezorgde. De film werd nooit gemonteerd, de prachtige en veelbelovende rushes bleven liggen. Voorafgegaan door Le 15/8: Chris, een jonge Finse vrouw die onophoudelijk taterde, logeerde bij Samy Szlingerbaum. Szlingerbaum en Akerman – gefascineerd maar ook geïrriteerd – begonnen haar te filmen op 15 augustus.

Le 15/8 voorgesteld in een door CINEMATEK en L’Immagine Ritrovata, Bologna gerestaureerde versie (DCP).

Gerestaureerde versie (DCP).

image
Zondag 24.03 15:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles
  • Chantal Akerman, België, Frankrijk 1975 ⁄ Delphine Seyrig, Jan Decorte, Henri Storck ⁄ kleur ⁄ 201' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles, met in de hoofdrol Delphine Seyrig, zorgde vanaf zijn presentatie in 1975 op de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes voor beroering bij cinefielen en in de filmwereld, van Le Monde dat in januari 1975 “Hoe zeg je meesterwerk in het vrouwelijk?” kopte, tot december 2022, wanneer filmtijdschrift Sight and Sound Jeanne Dielman kroont tot “beste film aller tijden”. “Het maakt me niet uit wat anderen denken: voor mij is het een volkomen geslaagde film.” (Chantal Akerman)

Vertoning op 24.03 voorgesteld op 35 mm (ov). Vertoningen op 28.03 en 01.04 voorgesteld in een door CINEMATEK gerestaureerde versie (DCP, ov nl ond).

image
Zondag 24.03 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lezingen, inleidingen, workshops...

On Experimental Cinema and Jeanne Dielman
  • Patricia Canino & Wouter Hessels

Chantal Akerman’s early films (La Chambre, Hotel Monterey) were influenced by the experimental American cinema of Jonas and Adolfas Mekas, Andy Warhol, Yvonne Rainer and Michael Snow’s Wavelength. At 22 years old, freshly graduated from INSAS, Patricia Canino met Chantal Akerman and Delphine Seyrig during the last edition of EXPRMNTL, also known as the Knokke Experimental Film Festival founded by Jacques Ledoux, in the beginning of 1949. It was there that she was offered the job of editing Jeanne Dielman. Patricia Canino will discuss Akerman’s inspiration drawn from experimental cinema and her close collaboration with Akerman in crafting the masterpiece Jeanne Dielman.

Conversation in English with Patricia Canino (French-Italian filmmaker, photographer and editor) and Wouter Hessels (RITCS/INSAS).

FREE ADMISSION

image
Zondag 24.03 20:30 LEDOUX Cart
Dinsdag 02.04 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Dyn Amo
  • Stephen Dwoskin, UK 1972 ⁄ Jenny Runacre, Pat Ford, Catherine Kessler ⁄ kleur ⁄ 118' ⁄ V: EN ⁄ OND: —

Het werk van de Amerikaanse filmmaker Stephen Dwoskin is een van Akermans referenties wat experimentele film betreft. In het bijzonder Dyn Amo, een drama dat het onderscheid onderzoekt tussen iemands “ik” en de projectie van dat “ik” op anderen – dat haar echt had aangegrepen.

image
Maandag 25.03 21:00 LEDOUX Cart
Dinsdag 02.04 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Mamma Roma
  • Pier Paolo Pasolini, Italië 1962 ⁄ Anna Magnani, Ettore Garofolo, Franco Citti ⁄ ZW ⁄ 106' ⁄ OND: FR - NL

“De film is groots, niet als fictie, maar in zijn documentaire dimensie, over Anna Magnani als vrouwelijk personage. Wanneer ze met de andere prostituees meewandelt tijdens een niet helemaal nauwkeurige tracking shot, waarschijnlijk gefilmd vanuit een auto, wanneer we haar vreugde en die van de andere vrouwen volgen, alleen al voor die scène is dit een hele grote film.” (Chantal Akerman)

image
Woensdag 27.03 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

La Région centrale
  • Michael Snow, Canada 1970 ⁄ kleur ⁄ 191' ⁄ TIT: — ⁄ OND: —

“(…) in de VS zag ik films van Brakhage, maar vooral van Michael Snow. Het zijn films (…) waarin verhaal noch gevoelens voorkomen. Bijvoorbeeld, (…) La Région centrale is een film van drie uur over een landschap met blauwe en grijze stenen, en alle mogelijke bewegingen van de camera over dit landschap. (….) Ik ben nog nooit zo ontroerd en enthousiast geweest: omdat het de taal [van de cinema] zelf is, zonder parasieten, zonder mogelijke identificatie.” (Chantal Akerman)

image
Donderdag 28.03 19:00 LEDOUX Cart
Zaterdag 30.03 17:00 LEDOUX Cart
Woensdag 03.04 21:30 LEDOUX Cart

Présentation de Chantal Akerman, Œuvre écrite et parlée, somme de près de 1600 pages de l’œuvre écrite de la cinéaste et publiée en trois volu-mes par les éditions L’Arachnéen, sous la direction de Cyril Béghin. Suivi de la projection de trois courts métrages réalisés en 1968 par Werner Schroeter autour de la cantatrice Maria Callas : « Dans mon souvenir, les plus beaux de Werner lorsque je les ai découverts à Cologne. » (Chantal Akerman)

En présence de Cyril Béghin (auteur) et de Sylviane Akerman. Le film est disponible en vente au guichet de CINEMATEK.

ENTRÉE LIBRE

 + GAST 

image
Zaterdag 30.03 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Pierre
  • Jan Decorte, België 1975 ⁄ Bert Van Tichelen, Rezy Schumacher, Cara Van Wersch ⁄ ZW ⁄ 90' ⁄ OND: FR

Jan Decorte is vooral bekend als theaterman, maar aan het begin van zijn loopbaan was hij ook bezig met film. Zo was hij acteur voor Akerman, namelijk de mythische Sylvain in Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles . Tussen 1976 en 1978 regisseerde Decorte zelf drie films, waaronder Pierre, zijn eerste speelfilm, die het eenzame leven volgt van een Brusselse gemeenteambtenaar die samenwoont met zijn moeder.

In aanwezigheid van Jan Decorte. Gerestaureerde versie door Avilla (DCP).

In samenwerking met Sabzian.

Gerestaureerde versie (DCP).

 + INTRO 

image
Zondag 31.03 17:00 LEDOUX Cart
Dinsdag 09.04 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

“Rameau’s Nephew” by Diderot (Thanxs to Dennis Young) by Wilma Schoen
  • Michael Snow, Canada, USA 1972 ⁄ Chantal Akerman, Nam June Paik, Jonas Mekas ⁄ kleur ⁄ 269' ⁄ V: EN ⁄ OND: —

Elk werk van de experimentele filmmaker Michael Snow – of het nu gaat om schilderkunst, beeldhouwkunst, video, film, fotografie, holografie, tekeningen, montage of muziek – nodigt ons uit om te experimenteren en na te denken over de representatie en het gebruikte proces en materiaal. In deze vier uur durende film, die Snow een “authentieke talkie” noemde, treffen we de protagonisten van de New Yorkse avant-garde: Joyce Wieland, Nam June Paik, Jonas Mekas, Annette Michelson, Chantal Akerman, enz.

image
Woensdag 03.04 19:00 LEDOUX Cart
Woensdag 10.04 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Tokyo Story
Voyage à Tokyo
Tokyo Monogatari
  • Yasujiro Ozu, Japan 1953 ⁄ Chishû Ryû, Chieko Higashiyama, Setsuko Hara ⁄ ZW ⁄ 134' ⁄ OND: FR - NL

Chantal Akerman zei dat ze “[zich] een mooie tederheid in de films van Ozu herinnerde” en Tokyo Story is zeker een van zijn meest ontroerende films, en tevens een van zijn meest succesvolle. Ozu brengt ons, via de reis van een ouder echtpaar dat hun kinderen in Tokio bezoekt, een diepgravend portret over ouderdom, afstand en het loslaten van traditionele Japanse gebruiken.

image
Donderdag 04.04 15:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Het Zilveren Scherm

Mirage de la vie
Imitation of Life
  • Douglas Sirk, USA 1959 ⁄ Lana Turner, John Gavin, Sandra Dee ⁄ kleur ⁄ 124' ⁄ OND: FR - NL

“Douglas Sirk slaagde erin om echt heel subversief te zijn in zijn melodrama’s. Denk maar aan Imitation of Life en de manier waarop hij in 1959 een blanke toeschouwer uitnodigde te voelen wat een zwarte vrouw zou kunnen voelen (…) Sirk lijkt het nooit op iemand gemunt te hebben, in zijn films vind je geen spoor van wrok. Sirks bewuste verlangen wordt compleet ingehaald door zijn eigen film. Dat is wat het zijn kracht, zijn schoonheid geeft.” (Chantal Akerman)

image
Donderdag 04.04 19:00 LEDOUX Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...
Chantal Akerman

This is ∕ this is not a queer feminist film
  • Elisabeth Lebovici &Jessica Gysel

A discussion reflecting on Je tu il elle, Chantal Akerman’s most explicitly queer film, and the complicated relationship that Akerman maintained – and by extension that the managers of her estate maintain today – with feminist and LGBTQ+ political categories.

Discussion in English with Elisabeth Lebovici (art historian and art critic) and Jessica Gysel (writer, artist and activist)

FREE ADMISSION

image
Donderdag 04.04 20:30 LEDOUX Cart
Maandag 15.04 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Je tu il elle
  • Chantal Akerman, België, Frankrijk 1974 ⁄ Chantal Akerman, Claire Wauthion, Niels Arestrup ⁄ ZW ⁄ 86' ⁄ OND: NL

Na een romantische breuk isoleert Julie zich wekenlang in een gehuurde kamer. Ze schrijft brieven, eet suiker met een lepel … Je tu il elle, een drieluik met autobiografische ondertoon, onderzoekt vervreemding, de zoektocht naar menselijke connecties en het begin van de volwassenheid.

Gerestaureerde versie (DCP).

image
Vrijdag 05.04 19:00 LEDOUX Cart
Maandag 08.04 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Mouchette
  • Robert Bresson, Frankrijk 1967 ⁄ Nadine Nortier, Jean-Claude Guilbert, Marie Cardinal ⁄ ZW ⁄ 82' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

“De ‘ik’ in het verhaal zou een tienermeisje van 16 of 17 jaar kunnen zijn. Ze heeft een nog kinderlijk gezicht maar haar lichaam is stilaan dat van een vrouw aan het worden, wat haar ongemakkelijk maakt, en een aantal van haar attitudes beïnvloedt (…) Ik zie haar als een soort ‘Mouchette’, nauwelijks volwassen, nauwelijks minder wild.” (Chantal Akerman in het scenario van Je tu il elle)

image
Zondag 07.04 21:15 LEDOUX Cart
Zaterdag 13.04 19:30 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Loin du paradis
Far from Heaven
  • Todd Haynes, USA, Frankrijk 2002 ⁄ Julianne Moore, Dennis Haysbert, Dennis Quaid ⁄ kleur ⁄ 107' ⁄ OND: NL

In zijn bewerking van All That Heaven Allows van Douglas Sirk dompelt Todd Haynes (groot bewonderaar van Akerman, die op haar beurt zijn werk waardeerde) ons vol melodrama en grote emoties onder in het Amerika van de jaren 1950, met zijn sociale dynamiek, liefde, wanhoop en verraad.

image
Donderdag 11.04 15:00 LEDOUX Cart
Zondag 14.04 21:00 LEDOUX Cart
Woensdag 17.04 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Het Zilveren Scherm

Des journées entières dans les arbres
  • Marguerite Duras, Frankrijk 1976 ⁄ Madeleine Renaud, Bulle Ogier, Jean-Pierre Aumont ⁄ kleur ⁄ 99' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

“In 1975 liep ik met Marguerite rond op alle festivals, te beginnen met Cannes. India Song was vertoond geweest op Un certain regard en ik zat met Jeanne Dielman in de Quinzaine des réalisateurs. Ik voelde me om tal van redenen aangetrokken tot India Song, maar de film kroop niet echt onder mijn huid. Ik hield vooral van Des journées entières dans les arbres, er was iets ruigs, sterkers in dan in India Song” (Chantal Akerman)

image
Donderdag 11.04 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lezingen, inleidingen, workshops...

News from Home in Context: Minimalist Reverberations in Chantal Akerman’s Cinema  
  • Charlotte Wynant 

During her séjour in New York Akerman immersed herself in the work of the Minimalist avant-garde, acquainting herself with the contemporaneous dance and performance art, structural cinema and Minimalist music. News from Home bears witness to the profound impression the aesthetic shifts of the 1970s left on her directorial development and unveils key principles she would adhere to throughout the rest of her oeuvre. This talk examines the film in its broader art historical context to shed light on the many-faceted history behind Akerman’s austere aesthetics.

Lecture in English by Charlotte Wynant (currently writing a PhD thesis on reductive aesthetics in the cinema of Marguerite Duras at the Research Centre for Visual Poetics, University of Antwerp).

FREE ADMISSION

image
Donderdag 11.04 20:30 LEDOUX Cart
Zaterdag 20.04 19:15 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

News from Home
  • Chantal Akerman, België, Frankrijk, West-Duitsland 1976 ⁄ Chantal Akerman ⁄ kleur ⁄ 85' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

“Ik wist hoe de film zou beginnen en hoe hij zou eindigen, met de luidruchtige metrosequenties en het eindshot, maar ik had nog geen idee over de volgorde van de shots. Dus heb ik de volgorde intuïtief gekozen tijdens de montage, zonder logische reden, maar er was een filmische volgorde die zich aan mij opdrong. Ik werk heel instinctief, achteraf begreep ik de film.” (Chantal Akerman)

Vertoning op 11.04 voorgesteld op 16 mm. Vertoning op 20.04
voorgesteld in een door CINEMATEK gerestaureerde versie (DCP).

image
Zondag 14.04 17:00 LEDOUX Cart
Maandag 22.04 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Bruxelles-Transit
  • Samy Szlingerbaum, België 1980 ⁄ Hélène Lapiower, Boris Lehman, Jeremy Wald ⁄ ZW ⁄ 80' ⁄ V: YI ⁄ OND: FR - NL

Samy Szlingerbaum, autodidact achter de camera, overleden in 1986 op 37-jarige leeftijd, werkte samen met Chantal Akerman en Boris Lehman en draaide na twee kortfilms zijn enige speelfilm, Brussel-Transit, in het Jiddisch. De film verhaalt de aankomst van zijn ouders, joden van Poolse afkomst, in Brussel in 1947: de reis, het zich installeren, de omzwervingen op zoek naar clandestien werk, de pogingen om te integreren in dit land van ballingschap, zonder papieren, zonder de taal te kennen.

Boris Lehman zal niet aanwezig zijn op de vertoning van 14.04. Onze excuses voor dit ongemak. 
Door CINEMATEK gerestaureerde verie (DCP).

Gerestaureerde versie (DCP).

 + INTRO 

image
Donderdag 18.04 19:00 LEDOUX Cart
Woensdag 24.04 20:30 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Les Rendez-vous d’Anna
  • Chantal Akerman, België, Frankrijk, West-Duitsland 1978 ⁄ Aurore Clément, Helmut Griem, Magali Noël ⁄ kleur ⁄ 126' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

Anna (gespeeld door Aurore Clément, in een film die tevens het begin van haar samenwerking met Akerman markeert) is een dertigjarige filmmaakster die van stad naar stad reist om haar nieuwste film te presenteren. Ze heeft avontuurtjes, net als een handelsreiziger of een zeeman die zou hebben. “Het personage van Anna (…), was iemand die me ontglipte, maar dat maakte me echt blij. Want ook dat is wat mij vandaag interesseert in cinema, namelijk hoe het ontglipt, wat de barsten van de beheersing zijn.” (Chantal Akerman)

Vertoning op 18.04 voorgesteld op 35 mm (ov). Vertoning op 24.04 voorgesteld in een door CINEMATEK gerestaureerde versie (DCP, VO, NL OND).

image
Donderdag 18.04 21:15 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lezingen, inleidingen, workshops...

The Sound of Chantal Akerman
  • Stoffel Debuysere & Paul Hegarty 

A conversation about sound, noise and “slow sound” in the work of Chantal Akerman, with a focus on the hearing structures in her films of the 1970s.

Conversation in English between Stoffel Debuysere (curator of cinema and audiovisual arts, researcher at KASK School of Arts) and Paul Hegarty (professor of French and Francophone Studies at the University of Nottingham, author of Noise⁄Music (2007) and Annihilating Noise (2020)).

FREE ADMISSION

image
Zondag 21.04 17:00 LEDOUX Cart
Dinsdag 23.04 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Toute une nuit
  • Chantal Akerman, België, Frankrijk 1982 ⁄ Aurore Clément, Jan Decleir, Jan Decorte, Samy Szlingerbaum ⁄ kleur ⁄ 91' ⁄ OND: —

Beide films voorgesteld op 35 mm (ov) op 21.04 en in door CINEMATEK en Amazing Digital Studios, Paris gerestaureerde versies (DCP, vo nl ond) op 23.04.

image
Zondag 21.04 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lezingen, inleidingen, workshops...

On Akerman’s Toute une nuit and Filming in Brussels
  • Caroline Champetier & Wouter Hessels

Caroline Champetier has served as director of photography for over 120 films, collaborating with directors such as Jean-Luc Godard, Leos Carax, Anne Fontaine and Margarete von Trotta. Her inaugural feature film in 1982 was Chantal Akerman’s Toute une nuit, a film where the city of Brussels plays a crucial role. Caroline Champetier will discuss her collaboration with Chantal Akerman, particularly after Jeanne Dielman, her experiences working with women in key functions of film production, and the process of capturing the essence of Brussels in a « mood » film.

A conversation in English between Caroline Champetier (director of photography, winner of a César for Best Cinematography, 2 Lumière Awards and the Berlinale Kamera (2023) for her significant contributions to cinema) and Wouter Hessels (RITCS⁄INSAS).

FREE ADMISSION