RENDEZ-VOUS
Be Gay, Do Crime_2: ‘Nice cut & paste job!’
Our Story
In April, Our Story interrogates the multiple ways in which queer artists navigate and confront questions of image rights and copyright.
Dykes and fags resist outright the attempts of the state to make pictures of us and resist outright the state’s attempts to suppress our pictures. — John Greyson
Queer cinema is characterised by abundant reuse, misappropriation, or plain and simple plagiarism of existing works, particularly in its most experimental and militant inflexions. From Kenneth Anger’s Scorpio Rising to Todd Haynes’ Superstar, numerous creations have been considered as infringing on intellectual property rights. Copyright specialist Séverine Dusollier, during a presentation in french, will look at some examples of queer creations that have been legally threatened, or even simply censored. With Un©ut, John Greyson presents copyright as serving a wider apparatus of surveillance and control over the desires and productions of minorities. Sondra Perry's It's in the Game traces the misuse of a black basketball player's image in a video game and addresses the issue of cultural appropriation in the age of new media. With Jubilee 2033, Zach Blas advocates a queer “counter-internet” and a “utopian practice of plagiarism” as an alternative to platform capitalism.

Tuesday 22.04 19:00 LEDOUX Cart
OUR STORY
Lectures, introductions, workshops...
Be Gay, Do Crime_2: ‘Nice cut & paste job!’ : Our Story
Queer Offences : Appropriations queers sous l’œil du droit
- Séverine Dusollier ⁄ FR ⁄ 90 ⁄ FREE ADMISSION
La culture queer est faite de réappropriations, de parodies, de pastiches, pour subvertir l’hégémonie culturelle hétéropatriarcale. Cette construction de nouveaux imaginaires, identités et communautés, par des emprunts et du cut-and-paste, notamment dans les fan fictions et fan vids, s’est souvent heurtée au droit, que ce soit par une censure directe pour obscénité ou par une action sur base du droit d'auteur sur les œuvres ainsi copiées ou détournées en accord avec la remix culture favorisée par le numérique et Internet. La conférence présentera, en se basant sur des extraits de films censurés, interdits ou menacés, comment le droit et le droit d'auteur renforcent la production culturelle dominante en qualifiant d’illicite toute copie ou transformation, au point parfois de marginaliser et museler les créations d’artistes queers.

Tuesday 22.04 21:00 LEDOUX Cart
OUR STORY
Be Gay, Do Crime_2: ‘Nice cut & paste job!’ : Our Story
Un©ut
- John Greyson, Canada 1997 ⁄ Michael Achtman, Matthew Ferguson, Damon D’Oliveira ⁄ color ⁄ 92' ⁄ ST - OND: EN
+ INTRO

Thursday 24.04 21:00 LEDOUX Cart
OUR STORY
Be Gay, Do Crime_2: ‘Nice cut & paste job!’ : Our Story
It’s in the Game
- Sondra Perry, USA 2017 ⁄ color ⁄ 17' ⁄ ST - OND: EN
Jubilee 2033: Contra-Internet
- Zach Blas, Germany 2017 ⁄ color ⁄ 29' ⁄ ST - OND: EN
+ INTRO