EDUCATIE

Lezingen, inleidingen, workshops...

Lezingen, inleidingen, workshops... Het hele jaar door helpt CINEMATEK je de 7e kunst te ontdekken door filmmakers en specialisten aan te trekken om hun kennis en passie voor cinema te komen delen in onze zalen.

image
Zaterdag 28.09 13:30

Lezingen, inleidingen, workshops...
ATELIER

Precinema
  • CUISTAX ⁄ 60' ⁄ FR - NL ⁄ VRIJE TOEGANG

Een leuke workshop die je enkele technieken laat ontdekken die voorafgingen aan de uitvinding van de cinema. Zonder deze technieken zou er van cinema geen sprake zijn geweest! 

Gratis workshop mits reservering (max. 10 deelne(e)m(st)ers per workshop)!  RESERVERING: education@cinematek.be - 02 551 19 59 (NL)

  

image
Zaterdag 28.09 15:00 LEDOUX Cart

Pas de doute, l’exquise Loïse a le génie de la sottise. Mais quand donc fera-t-elle preuve de raison ? Car le 18 mai de cette année 1930, il faut que l’impossible enfant soit raisonnable, polie et présentable pour une soirée qui s’annonce… royale ! Promptement, la fille est emmenée chez un certain Dr. Spongiak. Très vanté à la radio, il semblerait que ce génial inventeur, à la pointe de la technologie, ait la solution pour que fleurisse l’âge de raison…La Méthode du Dr. Spongiak est un spectacle d’ombres rétroprojetées : les personnages s’animent sur un large écran faisant office de page blanche. Tout en suivant les rebondissements de l’histoire, les spectateur·rice·s assistent aux manipulations des comédiennes et du musicien. Cette élaboration à vue du spectacle, sorte de cinéma artisanal, éveille par touches, la poésie particulière des lanternes magiques…

  

image
Zaterdag 05.10 19:00 LEDOUX Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...
IN CONVERSATION

In Conversation: Fien Troch
  • Katia Peignois ⁄ 105' ⁄ FR

La conversation en compagnie de Fien Troch sera l’occasion d’aborder avec la scénariste et réalisatrice des motifs récurrents de son cinéma tels que les cellules familiales dysfonctionnelles et ses déclinaisons, le fossé générationnel qui existe entre des enfances sacrifiées et des adultes incapables de communiquer ou encore l’adolescence et ses zones d’ombre. La réflexion sur son rapport singulier au temps (qui lui vaut d’ailleurs d’être qualifiée de « cinéaste du temps-mort » par la critique) et à l’espace ouvrira sur l’analyse de ses partis-pris formels, et la manière dont Fien Troch réinvente de film en film sa mise en scène pour donner corps aux récits qu’elle déploie. L’échange portera aussi sur la conception de ses univers audiovisuels où cohabitent l’austérité et l’absurde, le malaise et l’espoir, et où l’humour se fraie parfois un chemin dans l’obscurité, contribuant à rendre les ambiances des fictions de Fien Troch si spécifiques.

Conversation animée, en français, par la critique et journaliste de cinéma Katia Peignois (rédactrice pour Surimpressions et chroniqueuse cinéma/séries dans l’émission Entrez sans frapper sur La Première).

  

image
Donderdag 17.10 19:00 LEDOUX Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...

The Temple Woods Gang
Le Gang des Bois du Temple
  • Rabah Ameur-Zaïmeche, Frankrijk 2022 ⁄ Régis Laroche, Philippe Petit, Marie Loustalot ⁄ kleur ⁄ 114' ⁄ OND: EN

Policier met alle genrekenmerken, over een criminele bende die een rijke prins uit het Midden-Oosten overvalt, dra tot hun spijt. Ameur-Zaïmeche verdiept zich verder in een thema dat hem na aan het hart ligt: de discriminatie in de Franse samenleving van inwoners met Afrikaanse roots.

Voorstelling gevolgd door een gesprek in het Frans tussen Rabah Ameur-Zaïmeche et Chafik Allal, filmmakers.

 + GAST 

image
Vrijdag 18.10 19:00 LEDOUX Cart

De vakantie van de filmer, dat tegelijk vakantiefilm en manifest van Johan van der Keukens poëtica is, heeft hij vaak vertoond samen met De tijd, “want het lijkt me dat ze ten dele over hetzelfde gaan: familie (ook de niet-genetische familie die je in de loop van je leven kiest), het in elkaar schuiven van verleden en heden, en iets wat ik noem: de fotografische emotie.”

Gevolgd door een gesprek met Nosh van der Lely, weduwe en medewerkster van Johan van der Keuken, en Pieter van Huystee, producent van zijn werk van 1993 tot aan zijn dood in 2001.

 + GAST 

image
Maandag 21.10 19:00 LEDOUX Cart

Bevreemdende, erotische hallucinaties van een verliefde priester, geschreven door Antonin Artaud, illustreren de kracht van het oeuvre van feministe en avant-gardekunstenares Dulac. Gevolgd door de kortfilm van Deren die een hoeksteen van het avant-gardisme is. Ten slotte de korte surrealistische überklassieker van het duo Buñuel en Dali.

Voorafgegaan door een tweetalige inleiding door Wouter Hessels (RITCS/INSAS).

 + INTRO 

image
Zaterdag 26.10 19:00 LEDOUX Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...

The Report
Gozaresh
  • Abbas Kiarostami, Iran ⁄ Shohreh Aghdashloo, Kurosh Afsharpanah ⁄ kleur ⁄ 112' ⁄ OND: EN

In zijn eerste langspeelfilm duikt Abbas Kiarostami in het leven van een belastinginner in Teheran, die worstelt met persoonlijke en professionele crises. Hoewel dit verhaal eenvoudig lijkt, kaart het de complexe thema's van existentiële angst, maatschappelijke druk en morele dilemma's aan, die het Iraanse sociaal-politieke landschap tijdens het tijdperk voor de islamitische revolutie weerspiegelen. 

image
Zaterdag 26.10 21:30 LEDOUX Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...
SYMPOSIUM

Close Up on Abbas Kiarostami
  • Cinemaximiliaan ⁄ 90'

Since the Islamic revolution in 1979, a strict political regime effected Iranian cinema by imposing a strong censorship which forced filmmakers to adapt their work. Probably the most internationally acclaimed director who gained international fame during this period is Abbas Kiarostami. Based on his early pre-Islamic revolution work, this symposium takes a look at Kiarostami’s artistic evolution and the broader context of The Report during the last years before the revolution. This film is not just a film but a critical commentary on the individual's struggle against systemic constraints. Its power lies in the raw, unadorned depiction of everyday life, a hallmark of his later masterpieces.

Conversation in English between Rola Zamzameh (journalist and filmmaker), Talheh Daryanavard (filmmaker) and Maryam K. Hedayat (filmmaker).

  

image
Zondag 27.10 11:30 MUSÉE Cart

Dans cet atelier, nous explorerons comment l'ombre et la lumière donnent vie à nos dessins et comment cette ancienne technique nous permet de raconter des histoires.

  

image
Zondag 27.10 15:30 MUSÉE Cart

Dans cet atelier, nous explorerons comment l’ombre et la lumière donnent vie à nos dessins et comment cette ancienne technique nous permet de raconter des histoires.

  

image
Dinsdag 29.10 13:30 MUSÉE Cart

Een leuke workshop die je enkele technieken laat ontdekken die voorafgingen aan de uitvinding van de cinema. Zonder deze technieken zou er van cinema geen sprake zijn geweest!

  

image
Woensdag 30.10 13:30 MUSÉE Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...
WORKSHOP

Atelier sur pellicule
  • 120' ⁄ FR ⁄ €10
  • Vanaf 6 jaar

Nous remontons le temps et créerons votre propre film sur pellicule 35mm. C'est une occasion unique d'apprendre comment les films étaient produits autrefois, sans outils numériques.

  

image
Donderdag 31.10 13:00 MUSÉE Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...
WORKSHOP

Slapstick
  • Villa Basta ⁄ 120' ⁄ NL ⁄ €10
  • Vanaf 6 jaar

Grappig zijn op het scherm? Da's niet om te lachen! Leer hoe je grappige scènes maakt zoals slapstick-iconen Charlie Chaplin of Buster Keaton, met taarten en gekke gezichten. Voor jonge filmmakers die houden van een goeie portie humor en komedie!

  

image
Donderdag 31.10 15:30 MUSÉE Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...
WORKSHOP

Slapstick
  • Villa Basta ⁄ 90' ⁄ NL ⁄ €10
  • Vanaf 6 jaar

Grappig zijn op het scherm? Da’s niet om te lachen! Leer hoe je grappige scènes maakt zoals slapstick-iconen Charlie Chaplin of Buster Keaton, met taarten en gekke gezichten. Voor jonge filmmakers die houden van een goeie portie humor en komedie!

  

image
Vrijdag 08.11 17:00 LEDOUX Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...
RONDETAFEL CONFERENTIE

Accueillir ou (re)activer une cabine de projection
  • CINEMATEK ⁄ 120'

With Jean-Louis Gérard (technician, installer of projection booths, Aarschot), Erwin van ‘t Hart (projectionist and programmer, Rotterdam/Brussels) and Jean Pierre Verscheure (technician, collector and historian of cinema techniques, Mons).

  

image
Vrijdag 08.11 19:30 LEDOUX Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...
RONDETAFEL CONFERENTIE

Exigences techniques des archives de films
  • CINEMATEK ⁄ 90' ⁄ FR

Avec la participation de Georges Bildgen (Cinémathèque Luxembourg), Catherine Cormon (Eye Filmmuseum, Amsterdam) et Arianna Turci (CINEMATEK, Bruxelles).

  

image
Vrijdag 08.11 21:30 LEDOUX Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...

Autrement, la Molussie
  • Nicolas Rey, Frankrijk 2012 ⁄ Peter Hoffmann ⁄ kleur ⁄ 81' ⁄ OND: FR

Gevangenen in de denkbeeldige fascistische staat Molussië vertellen elkaar verhalen over de buitenwereld, als fabels met politieke en filosofische implicaties. Het verhaal is gebaseerd op fragmenten uit De catacombe van Molussië, een Duitse roman geschreven tussen 1932 en 1936 door Günther Anders.

Voorstelling ingeleid door Nicolas Rey (regisseur).

image
Dinsdag 19.11 19:00 LEDOUX Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...

The Fantastic Universe of Pierre Loti
Les Athlètes de l’école militaire de Joinville
  • Anonyme - Anoniem, Frankrijk 1917 ⁄ TINTED ⁄ 8' ⁄ TIT: NL ⁄ OND:  — ⁄ PIANO
Passage des portiques (École de gymnastique de Joinville)
  • William Kennedy Laurie Dickson, UK 1897 ⁄ ZW ⁄ 1' ⁄ OND:  — ⁄ PIANO
Türkei – Konstantinopel – aufnahmen van Istanbul in Pathécolor
  • Anonyme - Anoniem, Frankrijk 1909 ⁄ ZW ⁄ 6' ⁄ TIT: DE ⁄ OND:  — ⁄ PIANO
Stamboul et la Corne d’Or
  • Anonyme - Anoniem, Frankrijk 1912 ⁄ ZW ⁄ 4' ⁄ TIT: NL ⁄ OND:  — ⁄ PIANO
De zeevaartschool der Fransche marine
  • Anonyme - Anoniem, Frankrijk 1917 ⁄ ZW ⁄ 5' ⁄ TIT: NL ⁄ OND:  — ⁄ PIANO
In West-Afrika
  • Anonyme - Anoniem, Frankrijk 1919 ⁄ 9' ⁄ TIT: NL ⁄ OND:  — ⁄ PIANO
Il fiore del desierto
  • Anonyme - Anoniem, Frankrijk 1911 ⁄ Gianna Terribili-Gonzales, Cesare Moltini ⁄ 9' ⁄ TIT: DE ⁄ OND:  — ⁄ PIANO
L’Après-midi d’une Japonaise (Pathé Revue n°42)
Japaneesche dames
L’Après-midi d’une Japonaise
  • Anonyme - Anoniem, Frankrijk 1920 ⁄ ZW ⁄ 3' ⁄ TIT: NL ⁄ OND:  — ⁄ PIANO
Mariage japonais
  • Lorem ipsum, Frankrijk 1910 ⁄ Anonyme ⁄ ZW ⁄ 3' ⁄ OND:  — ⁄ PIANO
De begrafenis van Sarah Bernhardt
  • Anonyme - Anoniem, Frankrijk 1923 ⁄ ZW ⁄ 4' ⁄ TIT: NL ⁄ OND:  — ⁄ PIANO
Sous le ciel basque
  • Anonyme - Anoniem1919 ⁄ kleur ⁄ 4' ⁄ OND:  — ⁄ PIANO

The film program is meant to evoke the universe of Loti, through films that were shot during his lifetime, touching upon the many places to which he travelled, and echoing his formative times at military school and with close friends. It also contains some short fiction films with settings and stories similar to Loti’s own fictional writings. Despite many of his novels having been adapted to the cinema even during his lifetime, and his eagerness to have himself photographed, often in exotic costume, no film footage of Loti is known to exist. The lecture is illustrated with many photographs from Loti's life providing a chronology to his achievements and serves to connect the dots between him and the archival footage selected from Eye Filmmuseum's collection.

  

image
Dinsdag 19.11 21:00 LEDOUX Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...

The Iceland Fisherman
Pêcheur d’Islande
  • Jacques de Baroncelli, Frankrijk 1924 ⁄ Sandra Milowanof, Mme. Boyer, Charles Vanel ⁄ ZW ⁄ 93' ⁄ TIT: FR ⁄ OND: EN ⁄ PIANO

De meest populaire roman van Pierre Loti werd meermaals verfilmd. Deze tweede verfilming combineert het beste van de Franse stille film uit die tijd: impressionistisch in beeld gebrachte Bretoense landschappen, verfijnde regie van Jacques de Baroncelli en ijzersterke acteerprestaties.

image
Maandag 25.11 19:00 LEDOUX Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...

Jeu dangereux
To Be or Not to Be
  • Ernst Lubitsch, USA 1942 ⁄ Carole Lombard, Jack Benny, Robert Stack ⁄ ZW ⁄ 96' ⁄ OND: FR - NL

Onovertroffen anti-nazikomedie over een toneelgezelschap dat in bezet Warschau de Gestapo voor schut zet. De immer geniale Lubitsch moest zich verdedigen voor wat door sommigen een vaudeville van slechte smaak genoemd werd. 

Voorafgegaan door een een tweetalige inleiding van Wouter Hessels (RITCS/INSAS).