RENDEZ-VOUS

B tot Z

September: Nocturnal Obssessions

Maidens of Fetish Street is de enige film die Saul Resnick zelf regisseerde, daarnaast werkte hij in de jaren 1960 mee aan heel wat bizarre Amerikaanse exploitation films. Zijn film is een parel van de sexploitation, die mondo (valse, sensatiezoekende documentaire) vermengt met een experimentele benadering (Resnick was in eerste plaats een beeldtechnicus) en met de onvermijdelijke striptease- en erotische scènes. Een toppunt van sexploitation waarin de nachtelijke stad, Los Angeles in dit geval, een labyrint van zonde en verdorvenheid wordt en waarin de ‘amorele’ personages hun fantasieën en obsessies uitleven onder het toeziende, voyeuristische, maar ook moraliserende oog van de camera. Zoals in veel sexploitation en mondo films wordt de kijker moreel gerustgesteld door de voice-over van de verteller, die voor een zekere afstand zorgt tot de losbandige scènes die de kijker dan verder gewillig kan aanschouwen. 

In Bilbao is de voice-over die van de protagonist die daarmee toegang geeft tot zijn denkwereld. We vinden hier alle elementen terug van bovenstaande film, maar met een Latijnse benadering die ver van het Amerikaanse puritanisme ligt. We volgen de held in zijn obsessie voor de stripteaseuse Bilbao en tijdens zijn nachtelijke omzwervingen die ons in een verontrustende grijze zone onderdompelen. Net zoals in Caniche of Anguish presenteert Bigas Luna ons een traumatiserende en fascinerende ervaring die sterk doet denken aan de morbide en erotische neigingen van de giallo
 

November: Dracula Made in Hammer

In 1958 kwam Dracula uit, een van Hammer Film Productions’ meest emblematische films, die van Christopher Lee een ster van het horrorgenre maakte. De poging om opnieuw de honger op te wekken naar de klassieke horrorfilms die Universal uitbracht in de jaren 1930 wordt een geweldig succes. De film slaagt erin om de onsterfelijke Bela Lugosi te vervangen met een nieuw zwoel en impactvol icoon, dat schittert in de kleurenfilm die het rood van het bloed op het witte doek tovert. Terence Fisher, die het jaar voordien de Frankensteinmythe al opnieuw tot leven wekte met The Curse of Frankenstein, wordt de sterregisseur van het gouden tijdperk van deze beroemde Engelse productiemaatschappij. De film was zo’n succes dat de studio er op 16 jaar tijd een franchise van 9 films van maakte. 

Terence Fisher stapte na de derde film op, terwijl Christopher Lee afstand nam van het personage dat hij ten alle koste achter zich wou laten, maar waar hij aan vastgeketend zat. Hij zal er pas veel later van verlost worden, wanneer het personage van Saruman in The Lord of the Rings zijn Dracula eindelijk zal overschaduwen. Dracula, die geld in het laatje brengt bij Hammer Film Productions, zal de tand des tijds echter slecht doorstaan. Er wordt geprobeerd om het personage aan te passen aan de tijdsgeest in het meer dan kitscherige Dracula A.D. 1972 en in de laatste film uit de reeks The Legend of the 7 Golden Vampires die gecoproduceerd wordt met de gebroeders Shaw en die meegaat in de rage van de martialartsfilms.

October: Yuppie Nightmares from the 1980s

De term yuppies ofte Young Urban Professionals, onlosmakelijk verbonden met het Amerika van de jaren 1980, staat voor hoogopgeleide jongeren met een goedbetaalde baan in het bedrijfsleven tijdens het tijdperk van losgeslagen ultraliberale Reaganomics. In hun hang naar statusverhogende bezittingen zorgen ze voor een gentrificatiegolf in de grote steden. Gepersonifieerd in thrillers zoals Wall Street en luchtige komedies als The Secret of My Succes, zien we ook een reeks films waarin deze welgestelde en verwaande witteboordwerkers worden gestraft voor hun zelfvoldaanheid door op rampzalige wijze in het verkeerde deel van de stad of in het verkeerde gezelschap te belanden: de zogenaamde yuppie-nachtmerriekomedie waartoe onder andere John Landis’ Into the Night, Susan Seidelman’s Desperately Seeking Susan, Adrian Lyne’s Fatal Attraction en de double bill van deze B-Z behoren: After Hours van Martin Scorsese en Something Wild van Jonathan Demme. De yuppie-nachtmerriefilmcyclus combineert elementen uit twee ogenschijnlijk contrasterende genres: screwball comedy en film noir. Beide genres worden gekenmerkt door complexe, ingewikkelde plots en in zowel de film van Scorsese als in die van Demme worden de mannelijke hoofdpersonages in chaotische, onlogische situaties en benarde posities gezogen door transgressieve vrouwelijke figuren (en de belofte van seks), de screwball heldin en de femme fatale. Zo wordt een bommetje gelegd onder de zelfverzekerde, patriarchale façade van de jaren 1980 in de VS.



In samenwerking met

image
Vrijdag 27.09 19:00 LEDOUX Cart

B tot Z

Les Filles de rues
Maidens of Fetish Street
  • Saul Resnick, USA 1966 ⁄ Ken McCormick, Toni Lee Oliver, Althea Currier ⁄ ZW ⁄ 64' ⁄ V: EN ⁄ OND:  —

Een reeks erotische en vreemde scènes die ons een waaier personages voorstellen die ronddwalen in het Los Angeles van de jaren 1920. Deze film, tussen grindhouse en underground, is een parel van de sexploitation die je zo snel mogelijk moet ontdekken!

Voorafgegaan door een tweetalige inleiding.

 + INTRO 

image
Vrijdag 27.09 21:00 LEDOUX Cart

B tot Z

Bilbao
  • José Juan Bigas Luna, Spanje 1978 ⁄ Àngel Jové, María Martín, Isabel Pisano ⁄ kleur ⁄ 97' ⁄ OND: FR

Een man met een obsessie voor de stripteaseuse Bilbao volgt haar in de nachtelijke straten van Barcelona en zal haar uiteindelijk kidnappen. Een ijzingwekkende en fascinerende stalkerfilm. Bilbao is een van de grootste successen van Bigas Luna.

image
Vrijdag 25.10 19:00 LEDOUX Cart

B tot Z

Le Cauchemar de Dracula
Horror of Dracula
Dracula
  • Terence Fisher, UK 1958 ⁄ Peter Cushing, Christopher Lee, Michael Gough ⁄ kleur ⁄ 79' ⁄ OND: FR - NL

Jonathan Harker komt terecht bij graaf Dracula en wordt vampier… Dokter Van Helsing komt hem te hulp, vastberaden om komaf te maken met de bekende vampier. Een vrije bewerking van de roman van Bram Stoker waaruit een mythische Dracula oprijst die de filmgeschiedenis voor altijd zal tekenen.

Voorafgegaan door een tweetalige inleiding.

 + INTRO 

image
Vrijdag 25.10 21:00 LEDOUX Cart

B tot Z

La Légende des sept vampires d’or
The Legend of The 7 Golden Vampires
  • Roy Ward Baker, UK, Hongkong SAR van China 1974 ⁄ Peter Cushing, Julie Ege, David Chiang ⁄ kleur ⁄ 87' ⁄ OND: FR - NL

Dracula gaat naar China om er terreur te zaaien, met de hulp van 7 Chinese vampieren. Dat is buiten de nazaat van de beroemde dokter Van Helsing gerekend die voor eens en voor altijd een einde wil maken aan het geweld van de vampier.

image
Vrijdag 29.11 19:00 LEDOUX Cart

B tot Z

After Hours
  • Martin Scorsese, USA 1985 ⁄ Griffin Dunne, Rosanna Arquette, John Heard, Linda Fiorentino ⁄ kleur ⁄ 97' ⁄ OND: FR - NL

Wanneer de verlegen uptown New Yorker en IT-expert Paul (Griffin Dune) een toevallige ontmoeting heeft met een beeldschoon downtown meisje (Rosanna Arquette), wordt hij oncontroleerbaar meegezogen in een draaikolk van wilde, boosaardige en paranoïde avonturen in nachtelijk New York.

Voorafgegaan door een tweetalige inleiding.

 + INTRO 

image
Vrijdag 29.11 21:00 LEDOUX Cart

B tot Z

Dangereuse sous tous rapports
Something Wild
  • Jonathan Demme, USA 1986 ⁄ Jeff Daniels, Melanie Griffith, Ray Liotta ⁄ kleur ⁄ 113' ⁄ OND: FR - NL

Wanneer yuppie zakenman Charles (Jeff Daniels) flirt met de vrijgevochten Audrey (Melanie Griffith), zet zij prompt zijn leven op zijn kop. Chaotische road trip en heerlijke zwarte komedie van regisseur Jonathan Demme (The Silence of The Lambs).