ARTISTS IN FOCUS

Rabah Ameur-Zaïmeche

De plek in de Franse samenleving van inwoners met roots in Noord-Afrika staat centraal in de eerste films van Rabah Ameur-Zaïmeche. In zijn debuut Wesh wesh, qu’est-ce qui se passe ? vertolkt de regisseur zelf een veroordeelde die illegaal naar Frankrijk terugkeert en er probeert uit de handen van de ordediensten te blijven nadat hij in het kader van de double peine naar Algerije was gestuurd. Die double peine wordt toegepast op legaal in Frankrijk verblijvende buitenlanders die een veroordeling oplopen. Na het uitzitten van hun gevangenisstraf worden ze teruggestuurd naar hun vaderland. Ook in zijn tweede film Bled Number One vertolkt de regisseur een veroordeelde die wegens de double peine uitgewezen is naar Algerije. Ditmaal blijft het hoofpersonage wel ter plekke. Na een libertair leven in Frankrijk is de confrontatie met de strenge islamitische moraal en leefregels moeilijk, al probeert hij zich aan te passen. 

Ook Dernier maquis draait om conflict, de botsing tussen de eigenaar van een vrachtwagen- en palettenbedrijfje en zijn werknemers aan wie hij een imam wil opdringen wordt een vorm van klassenstrijd. Met Les Chants de Mandrin duikt Ameur-Zaïmeche voor het eerst het verleden in. Louis Mandrin was een smokkelaar en roverhoofdman uit de eerste helft van de 18e eeuw die wel eens de Franse Robin Hood genoemd wordt. Zijn acties hielpen om een prerevolutionair klimaat te creëren. De regisseur geeft een heel eigen draai aan diens geschiedenis. Dat doet hij ook in Histoire de Judas waarin hij een heel andere Judas neerzet dan de Judas die we kennen uit de christelijke overlevering. Na deze film keert Ameur-Zaïmeche terug naar het heden met een portret van een naamloos Noord-Afrikaans land in crisis (Terminal Sud), duidelijk gemodelleerd naar Algerije, en met de thriller Le Gang des Bois du Temple waarin hij nogmaals de discriminatie in Frankrijk van mensen met (Noord-) Afrikaanse roots aankaart. Deze film komt op 27.09 voor de eerste keer uit in België in Cinema Nova Brussel.

Het oeuvre van Ameur-Zaïmeche laat zich moeilijk onder één noemer vatten. Hij versnijdt fictie met documentaire, laat geschiedenis botsen met fantasy. Zowel Jean-Pierre Melville (Le Gang des Bois du Temple) als Straub-Huillet (Histoire de Judas) zijn invloeden op het vlak van verhaalopbouw of mise-en-scène, maar Ameur-Zaïmeche kopieert nooit. Hij verwerkt deze en andere invloeden tot een volstrekt eigen stijl. Nergens mee te vergelijken en daarom een intrigerende outsider. Zélfs naar Franse normen.




Met de financiële bijdrage van

image
Donderdag 19.09 21:00 LEDOUX Cart

Rabah Ameur-Zaïmeche

Back Home
Bled Number One
  • Rabah Ameur-Zaïmeche, Frankrijk, Algerije 2006 ⁄ Meriem Serbah, Abel Jafri, Rabah Ameur-Zaïmeche ⁄ kleur ⁄ 102' ⁄ OND: FR - NL

Twee outcasts die hun individualiteit niet willen opgeven om volgens de geldende moraal te leven, staan centraal: een libertijnse misdadiger die naar Algerije uitgewezen wordt en een vrouw die meer vrijheid wil dan haar echtgenoot wil geven

image
Donderdag 26.09 21:00 LEDOUX Cart

Rabah Ameur-Zaïmeche

Dernier Maquis
Adhen
  • Rabah Ameur-Zaïmeche, Algerije, Frankrijk 2008 ⁄ Salim Ameur-Zaïmeche, Abel Jafri, Sylvain Roume ⁄ kleur ⁄ 93' ⁄ OND: EN

De regisseur vertolkt zelf Mao, de baas van een bescheiden vrachtwagengarage annex palletbedrijf, die met protest van zijn arbeiders moet afrekenen als hij een moskee laat inrichten en een imam wil aanstellen. Een film over islamitische identiteit waarvan de gestileerde vorm opvalt na twee r(a)uwere voorgangers.

image
Maandag 30.09 19:00 LEDOUX Cart

Rabah Ameur-Zaïmeche

Smugglers’ Songs
Les Chants de Mandrin
  • Rabah Ameur-Zaïmeche, Frankrijk 2011 ⁄ Jacques Nolot, Christian Milia-Darmezin, Kenji Levan ⁄ kleur ⁄ 97' ⁄ OND: EN

Ameur-Zaïmeche duikt met deze avonturenfilm voor het eerst het verleden in. Na de executie in 1755 van de beruchte roverhoofdman en smokkelaar Louis Mandrin proberen diens compagnons en sympathisanten zijn naam levend te houden.

image
Donderdag 03.10 21:00 LEDOUX Cart

Rabah Ameur-Zaïmeche

Story of Judas
Histoire de Judas
  • Rabah Ameur-Zaïmeche, Frankrijk 2011 ⁄ Nabil Djedouani, Rabah Ameur-Zaïmeche, Mohamed Aroussi ⁄ kleur ⁄ OND: EN

Ameur-Zaïmeche, die zelf het titelpersonage vertolkt, herbekijkt de geschiedenis van Judas. Geen lafhartige verrader van Jezus meer, maar een van diens trouwste gezellen. Een seculiere kijk op Bijbelverhalen, visueel beïnvloed door Straub-Huillet.

image
Maandag 07.10 21:15 LEDOUX Cart

Rabah Ameur-Zaïmeche

Léo le dernier
Leo the Last
Leo the Last
  • John Boorman, UK 1970 ⁄ Marcello Mastroianni, Billie Whitelaw, Calvin Lockhart ⁄ kleur ⁄ 102' ⁄ OND: FR - NL

Marcello als Leo, erfgenaam van een afgeschaft koninkrijk, die in een zwarte wijk van Londen het echte leven ontdekt. Wereldverbetering begint in de eigen straat, zegt deze barokke allegorie.

image
Woensdag 09.10 19:00 LEDOUX Cart

Rabah Ameur-Zaïmeche

Au travers des oliviers
Through the Olive Trees
Zire darakhatan zeyton
  • Abbas Kiarostami, Iran, Frankrijk 1994 ⁄ Mohamad Ali Keshavarz, Hossein Rezai, Farhad Kheradmand ⁄ kleur ⁄ 102' ⁄ OND: FR

In een door aardbevingen geteisterd Iran zoekt men een meisje om de hoofdrol te spelen in een film. Kiarostami’s hartveroverende synthese tussen documentaire en fictie.

image
Maandag 14.10 19:00 LEDOUX Cart

Rabah Ameur-Zaïmeche

South Terminal
Terminal Sud
  • Rabah Ameur-Zaïmeche, Frankrijk, Algerije 2019 ⁄ Ramzy Bedia, Amel Brahim-Djelloul, Djemel Barek ⁄ kleur ⁄ 96' ⁄ OND: EN

Duidelijk geïnspireerd door de Algerijnse burgeroorlog van de jaren 1990, maar gesitueerd in een naamloos land in recentere tijden is deze eerste film zonder Ameur-Zaïmeche als acteur een genadeloze doorlichting van een repressieve staat.

image
Woensdag 16.10 21:00 LEDOUX Cart
Donderdag 24.10 15:00 LEDOUX Cart

Rabah Ameur-Zaïmeche

Règlements de comptes à O.K. Corral
Gunfight at the O.K. Corral
  • John Sturges, USA 1956 ⁄ Burt Lancaster, Kirk Douglas, Rhonda Fleming ⁄ kleur ⁄ 121' ⁄ OND: FR - NL

Wyatt Earp en Doc Holliday, historische personages en helden van talloze westerns, rekenen bij de beroemde paardenstal af met de Clantonbende. Psychologisch en visueel knap met een schitterende cast.

image
Donderdag 17.10 19:00 LEDOUX Cart

Rabah Ameur-Zaïmeche

The Temple Woods Gang
Le Gang des Bois du Temple
  • Rabah Ameur-Zaïmeche, Frankrijk 2022 ⁄ Régis Laroche, Philippe Petit, Marie Loustalot ⁄ kleur ⁄ 114' ⁄ OND: EN

Policier met alle genrekenmerken, over een criminele bende die een rijke prins uit het Midden-Oosten overvalt, dra tot hun spijt. Ameur-Zaïmeche verdiept zich verder in een thema dat hem na aan het hart ligt: de discriminatie in de Franse samenleving van inwoners met Afrikaanse roots.

Voorstelling gevolgd door een gesprek in het Frans tussen Rabah Ameur-Zaïmeche et Chafik Allal, filmmakers.

 + GAST 

image
Maandag 28.10 19:00 LEDOUX Cart
Zaterdag 02.11 21:00 LEDOUX Cart

Rabah Ameur-Zaïmeche

Cerro Torre, le cri de la roche
Cerro Torre: Schrei aus Stein
  • Werner Herzog, Duitsland, Frankrijk, Canada, Italië, Argentinië 1991 ⁄ Vittorio Mezzogiorno, Stefan Glowacz, Donald Sutherland ⁄ kleur ⁄ 95' ⁄ OND: FR - NL

De in hallucinante beelden gevatte beklimming van een Patagonische granieten reus vormt de ademrovende inzet van een psychoduel tussen een cynische alpinist en een branieschoppend klimtalent. Sutheland als de journalist die hen vergezelt.

image
Donderdag 12.09 19:00 LEDOUX Cart

Rabah Ameur-Zaïmeche

Wesh Wesh, What’s Happening?
Wesh wesh, qu’est-ce qui se passe ?
  • Rabah Ameur-Zaïmeche, Frankrijk 2001 ⁄ Ahmed Hammoudi, Rabah Ameur-Zaïmeche, Brahim Ameur-Zaïmeche ⁄ kleur ⁄ 83' ⁄ OND: EN

In zijn explosieve debuutfilm vertolkt regisseur-scenarist Ameur-Zaïmeche zelf een jonge Maghrebijn die na vijf jaar in de cel en twee jaar in Algerije terugkeert naar de Parijse banlieues waar hij opgejaagd wordt door de Franse politie. Beïnvloed door Hexagone van Malik Chibane.

image
Maandag 16.09 21:00 LEDOUX Cart

Rabah Ameur-Zaïmeche

La Colline des hommes perdus
The Hill
  • Sidney Lumet, UK 1965 ⁄ Sean Connery, Harry Andrews, Ian Bannen ⁄ ZW ⁄ 122' ⁄ OND: FR - NL

Meesterlijk verbeelde strafkampfilm, met indrukwekkende zwart-witfotografie en een rusteloze camera die achter het gelaat van het Britse morele universum tast, waar sadisme welig tiert.