CLASSICS & ANTHOLOGIES
Nagisa Ôshima
Nagisa Ôshima werd wel eens de Godard van het Oosten genoemd. Hij was zonder meer een van de toonaangevende regisseurs van de Japanse new wave. Zijn schandaalsucces In the Realm of the Senses overschaduwt in de perceptie zijn andere films, maar het zou zonde zijn om zich hem alleen maar te herinneren om die indertijd verboden film. Ôshima staat voor krachtige cinema gekruid met zwarte humor en visuele experimenten.
Nagisa Ôshima (1932 – 2013), afkomstig uit een links nest, staat als student op de barricaden in het woelige Japan van na WO II. Op zijn 22ste, nadat hij afgestudeerd is als jurist, kan hij meteen aan de slag bij filmstudio Shochiku, onder meer als assistent van Masaki Kobayashi. Als jonge twintiger maakt hij echter vooral naam als filmcriticus, berucht om zijn in vitriool gedoopte pen. Zo komt Shochiku uiteindelijk bij hem terecht wanneer de studio een regisseur zoekt die aansluiting kan vinden bij een jonger publiek, iets wat concurrerende studio’s wel al gelukt is. In 1959 debuteert Ôshima met A Town of Love and Hope. Via nihilistische films over jeugddelinquentie, gekruid met seks en geweld, levert hij stevige kritiek op de conservatieve Japanse samenleving. Maar hij is, getuige het snijdende Night and Fog in Japan, evenzeer ontgoocheld in zijn vroegere communistische medestanders.
Opvallend is dat Ôshima weigert te kiezen voor een herkenbare visuele stijl. De ene keer kiest hij voor een geësthetiseerde stijl met veel close-ups, de volgende keer voor een naturalistische aanpak. En dankzij long takes telt Night and Fog in Japan niet eens vijftig shots. Of neem Three Resurrected Drunkards: na twintig minuten lijkt de film opnieuw te beginnen met dezelfde shots, terwijl er langzaam kleine veranderingen merkbaar zijn. Zo krijg je een oeuvre dat op het ene moment radicaal modernistisch en experimenteel is, en op het andere moment aansluiting zoekt bij mainstream cinema. Ôshima zegt daarover dat de stijl van een film bepaald wordt door wat hij voelt bij het verhaal dat hij probeert te vertellen.
In zijn sociale kritiek neemt Ôshima geregeld het racisme op de korrel dat hij in de Japanse maatschappij ontwaart, zoals in The Catch (over een Afro-Amerikaanse krijgsgevangene) of Death by Hanging (over de houding van Japanners tegenover Koreanen). Ôshima’s verkenning, geïnspireerd door Georges Bataille, van de grenzen van de seksualiteit (In the Realm of the Senses) kan niet los gezien worden van het politieke: de film is niet voor niets gesitueerd in 1936, het hoogtepunt van het Japanse militarisme. Ôshima, die ook nog David Bowie koppelde aan Ryuichi Sakamoto (Merry Christmas, Mr. Lawrence) en Charlotte Rampling haar echtgenoot liet bedriegen met een chimpansee (Max mon amour), toont in zijn films hoe Japanse wetten en gewoonten het individu onder de duim houden. Maar ook hoe die individuen blijven proberen om dat juk af te werpen.
Met steun van
Vrijdag 20.09 19:00 LEDOUX Cart
Nagisa Ôshima
La Pendaison
Ophanging
Kôshikei
- Nagisa Ôshima, Japan 1968 ⁄ Kei Satô, Do-yun Yu, Fumio Watanabe ⁄ ZW ⁄ 118' ⁄ OND: FR - NL
Ôshima vertrekt in dit absurde psychodrama van een mislukte staatsexecutie, om vervolgens uit te varen tegen het Japanse imperialisme, de doodstraf en de penibele situatie van minderheden.
Zondag 22.09 21:30 LEDOUX Cart
Dit bijtend sociaal commentaar over de houding van Japanners tegenover Koreanen is een van Ôshima’s meest modernistische films. Zo experimenteert hij met herhaling: de film begint na twintig minuten schijnbaar opnieuw. Voorafgegaan door Yunbogi no nikki, tevens een vlammende kritiek op Japans houding tegenover Korea(nen). Een korte film met foto's die Ôshima maakte tijdens een twee maanden durende rondreis door Zuid-Korea.
Maandag 23.09 21:15 LEDOUX Cart
Nagisa Ôshima
Diary of a Shinjuku Thief
Shinjuku Dorobô Nikki
- Nagisa Ôshima, Japan 1969 ⁄ Tadanori Yokoo, Rie Yokoyama, Kei Satô ⁄ ZW + kleur ⁄ 96' ⁄ OND: EN
Een boekendief genaamd Birdie wordt betrapt door verkoopster Umeko. Wat volgt is een chaotische film die inspeelt op de seksuele revolutie, de radicale studentenbewegingen en sociale onrust in Japan eind jaren 1960.
Dinsdag 24.09 21:30 LEDOUX Cart
Nagisa Ôshima
Boy
Shônen
- Nagisa Ôshima, Japan 1969 ⁄ Fumio Watanabe, Akiko Koyama, Tetsuo Abe ⁄ kleur ⁄ 97' ⁄ OND: EN
Een zwervend koppel chanteert automobilisten door ongevallen te simuleren met behulp van hun zoontje. Cinematografische exploratie van modern Japan met aandacht voor wat er in het kind omgaat.
Zondag 29.09 21:00 LEDOUX Cart
Nagisa Ôshima
The Ceremony
Gishiki
- Nagisa Ôshima, Japan 1971 ⁄ Kenzô Kawarasaki, Atsuko Kaku, Atsuo Nakamura ⁄ kleur ⁄ 121' ⁄ OND: NL
Verbluffend mooie verkenningstocht door het naoorlogse Japan, van instorting tot heropstanding, via de feesten en rituelen in een grote familie tussen 1946 en 1971.
Woensdag 02.10 21:00 LEDOUX Cart
Nagisa Ôshima
L’Empire des sens
Ai no korîda
- Nagisa Ôshima, Japan, Frankrijk 1976 ⁄ Tatsuya Fuji, Eiko Matsuda, Aoi Nakajima ⁄ kleur ⁄ 110' ⁄ OND: FR
Deze studie over passie, aanhankelijkheid en gender is een van de weinige films die in België verboden zijn geweest. De aanleiding waren de expliciete seksscènes. De overtreffende trap van amour fou.
Vrijdag 04.10 21:30 LEDOUX Cart
Nagisa Ôshima
L’Empire de la passion
Empire of Passion
Ai no bôrei
- Nagisa Ôshima, Japan, Frankrijk 1978 ⁄ Tatsuya Fuji, Kazuko Yoshiyuki, Takahiro Tamura ⁄ kleur ⁄ 104' ⁄ OND: FR - NL
Verzorgde verfilming van een klassiek Japans verhaal: een jonge vrouw vermoordt samen met haar minnaar haar oudere echtgenoot. Maar na enkele jaren komt de geest van de man de passie verstoren.
Zondag 06.10 19:00 LEDOUX Cart
Nagisa Ôshima
Furyo
Merry Christmas, Mr. Lawrence
- Nagisa Ôshima, UK 1982 ⁄ David Bowie, Tom Conti, Ryuichi Sakamoto ⁄ kleur ⁄ 122' ⁄ OND: FR - NL
De botsing tussen twee culturen, de oosterse en de westerse, in een Japans kamp voor krijgsgevangenen, met Sakamoto als de jonge kapitein die obsessief lonkt naar provocateur Bowie. Een buitenbeentje in de carrière van Ôshima.
Dinsdag 08.10 19:00 LEDOUX Cart
Nagisa Ôshima
Max My Love
Max mon amour
- Nagisa Ôshima, Frankrijk, USA 1986 ⁄ Charlotte Rampling, Anthony Higgins, Victoria Abril ⁄ kleur ⁄ 97' ⁄ OND: NL - FR
Een Engels diplomaat in Parijs constateert dat zijn geliefde vrouw meer houdt van een chimpan-see. Sociale satire die de brave burger uitdaagt..
Vrijdag 11.10 19:00 LEDOUX Cart
Nagisa Ôshima
Tabou
Gohatto
- Nagisa Ôshima, Japan, Frankrijk, UK 1999 ⁄ Takeshi Kitano, Ryûhei Matsuda, Shinji Takeda ⁄ kleur ⁄ 101' ⁄ OND: FR - NL
Na een stilte van 13 jaar draaide Ôshima zijn laatste film. De komst van een nieuwe leerling zet een elitekorps van samoerai op stelten. Zowel de andere studenten als de superieuren hebben algauw een dikke boon voor de jongen.
Woensdag 11.09 19:00 LEDOUX Cart
Nagisa Ôshima
A Town of Love and Hope
Ai to kibô no machi
- Nagisa Ôshima, Japan 1959 ⁄ Fumio Watanabe, Yuki Tominaga, Yûko Mochizuki ⁄ kleur ⁄ 62' ⁄ OND: EN
Al in zijn debuut neemt Ôshima het op voor de underdog: een jonge delinquent die keer op keer dezelfde duiven verkoopt (ze vliegen naar hem terug) is duidelijk een stuk sympathieker dan de bourgeoisie van Kyoto.
Vrijdag 13.09 21:15 LEDOUX Cart
Nagisa Ôshima
The Sun’s Burial
Taiyô no hakaba
- Nagisa Ôshima, Japan 1960 ⁄ Kayoko Honoo, Kôji Nakahara, Fumio Watanabe ⁄ kleur ⁄ 87' ⁄ OND: EN
Ôshima kiest voor een radicaal realisme in dit portret van een stel jeugdige delinquenten die de sloppenwijken van Osaka onveilig maken, maar slechts kleine garnalen zijn vergeleken met de echte criminelen.
Maandag 16.09 19:00 LEDOUX Cart
Nagisa Ôshima
Night and Fog in Japan
Nihon no yoru to kiri
- Nagisa Ôshima, Japan 1960 ⁄ Miyuki Kuwano, Fumio Watanabe, Masahiko Tsugawa ⁄ kleur ⁄ 107' ⁄ OND: EN
Studenten-activisten discussiëren over mogelijke politieke compromissen. Deze film weerspiegelt Ôshima’s ontgoocheling met zowel de Japanse bewindvoerders als de linkse vernieuwers.
Woensdag 18.09 21:00 LEDOUX Cart
Nagisa Ôshima
The Catch
Shiiku
- Nagisa Ôshima, Japan 1961 ⁄ Rentarô Mikuni, Akiko Koyama, Yôko Mihara ⁄ ZW ⁄ 104' ⁄ OND: EN
Aan het einde van WO II wordt een Afro-Amerikaanse militair gevangengenomen in een afgelegen Japans dorpje. Hij wordt een speelbal in de handen van de dorpelingen die hem gebruiken om hun onderlinge twisten te beslechten.