CLASSICS & ANTHOLOGIES

Max Ophüls

Wanneer Max Ophüls (echte naam: Maximillian Oppenheimer) in 1957 op zijn 54e aan een hartziekte overlijdt is hij bezig met de voorbereiding van Montparnasse 19, een film die uiteindelijk door Jacques Becker gedraaid zal worden. Tussen 1931 en 1955 heeft hij ruim twintig films geregisseerd. Maar vooraleer hij daaraan toe is, heeft hij al carrière gemaakt in het theater. Als acteur, op zijn zeventiende staat hij al op de planken, en vijf jaar later als regisseur. In 1926 verkast hij naar het legendarische Burgtheater in Wenen. Via een ommetje als dialoogregisseur van Anatole Litvak aan de UFA-studio’s in Berlijn belandt hij uiteindelijk in 1931 in de regisseursstoel. Ook dat is in Duitsland waar hij na twee komedies in 1933 zijn eerste sleutelfilm draait, Liebelei

Veel kenmerken die het werk van Ophüls karakteriseren zijn hier al duidelijk aanwezig: visuele extravagantie, sterke vrouwelijke personages, twee mannen (meestal een jonge minnaar en een wraakzuchtige oudere man) die om een vrouw strijden, en beweging, veel beweging. In Ophüls’ laatste film, en eerste in kleur, Lola Montès verklaart het titelpersonage: “Voor mij is leven bewegen.” Het lijkt wel of de regisseur zelf aan het woord is. Want zijn elegante camerabewegingen zijn hét stilistische handelsmerk van Ophüls geworden.

De regisseur is van joodse afkomst en vlucht in 1933 van Duitsland naar Frankrijk. Vijf jaar later wordt hij een Frans staatsburger. In die periode draait hij er verschillende films, maar hij steekt ook meermaals de grens over. Zo werkt hij in Italië (La signora di tutti), Nederland (Komedie om geld) en voor het theater in Zwitserland. Yoshiwara speelt in Japan, al is hij gedraaid in een Parijse studio. In 1941 maakt Ophüls de oversteek naar de VS waar zijn carrière aanvankelijk niet van de grond komt. Na de avonturenfilm The Exile draait hij er op korte tijd drie superbe melodrama’s (Letter from an Unknown Woman, Caught, The Reckless Moment), waarvan de laatste twee ook een flinke noir-toets hebben. Maar de VS blijkt voor Ophüls toch niet het beloofde land en hij keert terug naar Frankrijk, waar hij een indrukwekkend kwartet titels aan zijn filmografie toevoegt.

Het heeft lang geduurd vooraleer het werk van Ophüls naar waarde werd geschat. Aanvankelijk werd hem verweten dat zijn films te frivool waren en te veel leunden op stijl in plaats van inhoud. En dat het hem aan serieuze onderwerpen ontbrak. De deplorabele positie van de vrouw in een door mannen gedomineerde maatschappij werd vroeger immers niet als ernstig gezien. Maar die tijd ligt ver achter ons. Tegenwoordig behoort hij tot het pantheon van de allergrootste regisseurs.

image
Dinsdag 01.10 20:00 PLATEAU Cart
Zaterdag 05.10 18:00 PLATEAU Cart

Max Ophüls

La fiancée vendue
De verkochte bruid
Die verkaufte Braut
  • Max Ophüls, Duitsland 1932 ⁄ Max Nadler, Jarmila Novotna, Otto Wernicke ⁄ ZW ⁄ 77' ⁄ OND: FR - NL

Uit een mallemolen van relaties, gaande gehouden door manipulatieve ouders, distilleren zich twee gelukkige koppels. Ophüls maakte van Smetana's opera een uiterst poëtische muzikale komedie.

image
Donderdag 03.10 20:00 PLATEAU Cart
Woensdag 09.10 18:00 PLATEAU Cart

Max Ophüls

Les Joyeux Héritiers
Lachende Erben
  • Max Ophüls, Duitsland 1932 ⁄ Lien Deyers, Heinz Rühmann, Ida Wüst ⁄ ZW ⁄ 75' ⁄ OND: FR - NL

Vroege, weinig vertoonde romantische komedie die Ophüls door UFA in de maag gesplitst kreeg, maar toch is de hand van de meester duidelijk zichtbaar. Over een man die een wijnhandel erft op voorwaarde dat hij een maand geen alcohol aanraakt.

image
Maandag 07.10 18:00 PLATEAU Cart
Vrijdag 11.10 20:00 PLATEAU Cart

Max Ophüls

Une histoire d’amour
Liebelei
  • Max Ophüls, Duitsland 1933 ⁄ Wolfgang Liebeneiner, Carl Esmond, Magda Schneider ⁄ ZW ⁄ 87' ⁄ OND: FR

Zodra de opnamen van dit ontroerend en antimilitaristisch belle époque-drama achter de rug waren, vluchtte de Duitse jood Ophüls naar Frankrijk, waar deze UFA-film, over een verdoemde liefde in Wenen, een ware triomf kende.

image
Donderdag 10.10 15:00 LEDOUX Cart
Zaterdag 12.10 19:15 LEDOUX Cart

Max Ophüls

La Femme de tout le monde
La signora di tutti
  • Max Ophüls, Italië 1934 ⁄ Isa Miranda, Memo Benassi, Tatyana Pavlova ⁄ ZW ⁄ 89' ⁄ OND: FR - NL

Het sombere, briljant geregisseerde verhaal (naar Salvatore Gotta) van Gabriella Murge, een femme fatale die na heel wat liefdesverderf "la signora di tutti" wordt, de gevierde actrice Gaby Doriot.

image
Woensdag 16.10 18:00 PLATEAU Cart
Woensdag 23.10 20:15 PLATEAU Cart

Max Ophüls

Comédie de l’argent
Komedie om geld
  • Max Ophüls, Nederland 1936 ⁄ Herman Bouber, Rini Otte, Matthieu van Eysden ⁄ ZW ⁄ 81' ⁄ OND: FR

De enige Nederlandse film van Ophüls is een tragikomedie over een bankbediende die een grote som geld kwijtspeelt. Opvallend is de Brechtiaanse toets (o.m. in de vertelstem) die uitzonderlijk is voor Ophüls.

image
Maandag 21.10 18:00 PLATEAU Cart
Zondag 27.10 20:00 PLATEAU Cart

Max Ophüls

Yoshiwara
  • Max Ophüls, Frankrijk 1937 ⁄ Pierre Richard-Willm, Sessue Hayakawa, Michiko Tanaka ⁄ ZW ⁄ 80' ⁄ OND: DA

Ophüls test de grenzen van het melodramatische pathos op hun rekbaarheid in dit merkwaardige, lang verguisde, maar nu in ere herstelde liefdesverhaal over een courtisane, een Russische luitenant en een riksjabestuurder. Gesitueerd in Tokio, maar opgenomen in een Parijse studio.

image
Maandag 28.10 18:00 PLATEAU Cart
Zondag 03.11 20:30 PLATEAU Cart

Max Ophüls

Le Roman de Werther
  • Max Ophüls, Frankrijk 1938 ⁄ Pierre Richard-Willm, Annie Vernay, Jean Galland ⁄ ZW ⁄ 81' ⁄ V: FR ⁄ OND:  —

Ophüls adapteerde Goethes brievenroman Die Leiden des jungen Werthers over de jonge kunstenaar die verteerd wordt door liefdesverdriet omdat de vrouw van zijn dromen al verloofd is. 

image
Vrijdag 01.11 18:00 PLATEAU Cart
Maandag 04.11 20:00 PLATEAU Cart

Max Ophüls

Sans lendemain
  • Max Ophüls, Frankrijk 1939 ⁄ Edwige Feuillère, Jorge Rigaud, Daniel Lecourtois ⁄ ZW ⁄ 82' ⁄ V: FR ⁄ OND:  —

De elegante Parisienne Edwige Feuillère als een beschadigde vrouw die er alles voor over heeft haar zoontje een beter leven te schenken. Een sterke vertolking van wanhopige fataliteit en vervallen trots.

image
Woensdag 06.11 20:00 PLATEAU Cart
Zondag 10.11 18:00 PLATEAU Cart

Max Ophüls

De Mayerling à Sarajevo
  • Max Ophüls, Frankrijk 1940 ⁄ Edwige Feuillère, John Lodge, Aimé Clariond ⁄ ZW ⁄ 92' ⁄ V: FR ⁄ OND:  —

De stormachtige relatie tussen aartshertog Franz Ferdinand en zijn geliefde, later zijn vrouw, Sophie Chotek. Beginnend bij het drama van Mayerling waarbij Rudolf, kroonprins van Oostenrijk-Hongarije om het leven kwam, tot de moord op Franz Ferdinand.

image
Vrijdag 08.11 20:00 PLATEAU Cart
Dinsdag 12.11 20:00 PLATEAU Cart

Max Ophüls

The Exile
  • Max Ophüls, USA 1947 ⁄ Douglas Fairbanks Jr., Maria Montez, Paula Corday ⁄ ZW ⁄ 91' ⁄ V: EN ⁄ OND:  —

In Ophüls eerste Hollywoodfilm, het treffend getitelde The Exile (over de Britse koning Charles II in Nederland), blijft de hand van de meester duidelijk zichtbaar: in lange plan-séquences worden de valkuilen van de liefde getoond.

image
Zaterdag 09.11 17:00 LEDOUX Cart

Max Ophüls

Letter from an Unknown Woman
  • Max Ophüls, USA 1948 ⁄ Joan Fontaine, Louis Jourdan, Mady Christians ⁄ ZW ⁄ 87' ⁄ OND: NL

Een van Ophüls' meesterwerken en een van de grote melodrama's over onvervulde liefde. Joan Fontaine is aangrijpend als de vrouw die verlaten en vergeten werd door haar jeugdliefde.

image
Maandag 11.11 19:00 LEDOUX Cart

Max Ophüls

Pris au piège
Caught
  • Max Ophüls, USA 1949 ⁄ James Mason, Barbara Bel Geddes, Robert Ryan ⁄ ZW ⁄ 87' ⁄ OND: FR - NL

Een melodrama met Barbara Bel Geddes als de gekwelde en vernederde echtgenote van een excentrieke rijkaard, duidelijk gemodelleerd naar Howard Hughes.

image
Woensdag 13.11 21:30 LEDOUX Cart

Max Ophüls

Les Désemparés
The Reckless Moment
  • Max Ophüls, USA 1949 ⁄ James Mason, Joan Bennett, Geraldine Brooks ⁄ ZW ⁄ 80' ⁄ OND: FR - NL

Een onmiskenbaar Ophülsiaans noir melodrama over een moeder die haar dochter in bescherming neemt als deze per ongeluk een ex-lief doodt. Maar het gezin wordt gechanteerd door een kleine crimineel die de waarheid achterhaald heeft. 

image
Zondag 17.11 19:00 LEDOUX Cart

Max Ophüls

La Ronde
  • Max Ophüls, Frankrijk 1950 ⁄ Simone Signoret, Serge Reggiani, Simone Simon ⁄ ZW ⁄ 90' ⁄ OND: EN

Romantische rondedans met droevige en zelfs tragische inslag. Elf bekende filmsterren (Simone Signoret, Gérard Philipe, Danielle Darrieux) interpreteren het perpetuum mobile van de liefde: de stroom aan sketches van Arthur Schnitzlers Reigen.

image
Woensdag 20.11 18:00 PLATEAU Cart
Vrijdag 22.11 20:00 PLATEAU Cart
Woensdag 27.11 20:00 PLATEAU Cart

Max Ophüls

Le Plaisir
  • Max Ophüls, Frankrijk 1952 ⁄ Jean Gabin, Simone Simon, Danielle Darrieux ⁄ ZW ⁄ 95' ⁄ V: FR ⁄ OND:  —

Drie licht erotische verhalen van Guy de Maupassant, door Ophüls gebundeld tot een virtuoze triptiek van een buitengewone elegantie. Ophüls viert zijn creativiteit bot in het subtiel vermommen van de erotiek waardoor de film een grote geladenheid krijgt.

image
Zaterdag 23.11 18:00 PLATEAU Cart
Maandag 25.11 18:00 PLATEAU Cart
Vrijdag 29.11 20:00 PLATEAU Cart

Max Ophüls

Madame de...
  • Max Ophüls, Frankrijk, Italië 1953 ⁄ Charles Boyer, Danielle Darrieux, Vittorio De Sica ⁄ ZW ⁄ 99' ⁄ V: FR ⁄ OND:  —

Ophüls bereikte de perfectie met deze bittere rondedans over liefde, eer en ontrouw in hogere kringen. Het stel oorringen dat van partner aan partner wordt doorgegeven staat symbool voor de wuftheid en vergankelijkheid van het fin de siècle. 

image
Dinsdag 26.11 21:00 LEDOUX Cart

Max Ophüls

Lola Montès
  • Max Ophüls, Frankrijk, BRD 1955 ⁄ Martine Carol, Peter Ustinov, Anton Walbrook ⁄ kleur ⁄ 115' ⁄ OND: NL

Somptueuze, in rode kleuren gevatte biopic van een legendarische avonturierster die zichzelf als circusattractie te kijk stelt. Ophüls etaleert een verbluffend stilistisch meesterschap met een camera die geregeld helemaal om zijn as draait en stijlvol door de ruimte zweeft.

image
Donderdag 28.11 15:00 LEDOUX Cart
Zaterdag 30.11 19:00 LEDOUX Cart

Max Ophüls

Montparnasse 19
  • Jacques Becker, Max Ophüls, Frankrijk, Italië 1958 ⁄ Gérard Philipe, Lilli Palmer, Anouk Aimée ⁄ ZW ⁄ 106' ⁄ OND: NL

Het laatste levensjaar van schilder Modigliani, die op z'n 35ste overleed, wordt vertolkt door Gérard Philipe die nauwelijks een jaar ouder werd dan de schilder. Ophüls bereidde de film voor, maar stierf voor de opnamen startten.