RENDEZ-VOUS

OUR STORY

Maart: OUR STORY: The Missing Movies

« What if the right audience for this were exactly me? »

Eve Kosofsky Sedgwick

In maart onderzoekt Our Story queer films die waarschijnlijk nooit gemaakt zullen worden, maar waarvan de verhalen circuleren en gedeeld worden, soms al meer dan een halve eeuw; films die alleen bestaan als fanzines of amateurvideo's, liedjes of optredens, gifs of Tumblr-posts; films die binnen een gemeenschap worden verbeeld, die fungeren als werelden die het omgekeerde zijn van ons media-ecosysteem, waarin minderheden de hoofdrol spelen, dominante verhalen verwarren en onze queer intimiteiten “uit de kast” van subteksten tevoorschijn halen.

Fanfictions, vidding, filk, cosplay, tag wrangling, slash, smut, shipping, Mary Sue... met The Missing Movies viert Our Story de gebaren en praktijken van queer en feministische fandoms. En verbinden we de geschiedenis van deze camp subcultuur waar vaak op wordt neergekeken met de meer gevestigde geschiedenis van experimentele praktijken in het domein van het bewegend beeld.

April: OUR STORY: Massimadi: A Journey into Liminal Space

Het Brussels afro-queer filmfestival Massimadi laat ons via een reeks kortfilms en langere documentaires kennis maken met een domein dat vaak onderbelicht blijft, namelijk hedendaagse queer intersectionaliteit in de zwarte gemeenschappen. Elke film is een militant statement tegen de status quo, de stratificatie van gender, klassen en “rassen”. De protagonisten zetten ons op het verkeerde been, bewust of onbewust, en dagen ons zo uit om verder te kijken (en vooral onszelf te bekijken) dan het oppervlakkig zichtbare. Durven binnentreden in de zwarte queer wereld – tegen een achtergrond van antikoloniale voodoo trance ; van de strijd voor burgerrechten ; van transfobe, homofobe en negrofobe misdaden – dat is in vraag stellen, vertroebelen, of zelfs omkeren van de machtsverhoudingen die classificeren en die de Ander dehumaniseren. En als de vrijheid nu eens te vinden was in het grensgebied, in het onbekende?


Mei: OUR STORY: Michelle Williams Gamaker’s Critical Affection

In mei verwelkomt Our Story de Londense kunstenaar Michelle Williams Gamaker. De films van Williams Gamaker ontmantelen nauwgezet de grote Britse en Hollywood “fictiemachines” van de eerste helft van de 20e eeuw. Ze leggen de koloniale logica bloot die aan het werk is in producties die, zoals Black Narcissus of The Thief of Bagdad, onze filmherinneringen vormen. Van de casting tot het filmen, van de film tot de bijproducten ervan, maakt Williams Gamaker een uitgebreide inventaris van het sociale geweld waaronder geracialiseerde acteurs te lijden hebben: commerciële exotisering, glazen plafonds, praktijken met brown faces of yellow faces, enz.

Maar Williams Gamakers films zijn niet alleen vlijmscherpe analyses, ze herstellen ook. Reenactment en poëtische reconstructie, de kern van haar kunstenaarspraktijk, worden opgevat als militante, emancipatorische instrumenten: door de tussenkomst van dit opnieuw-in-scène-zetten biedt Williams Gamaker haar heldinnen – Sabu en Anna May Wong, twee sterren die gemarginaliseerd werden door het racisme van Hollywood – de mogelijkheid om omgekeerd te handelen.





In samenwerking met


Met de financiële bijdrage van

image
Woensdag 06.03 19:00 LEDOUX Cart

« If you think Pulp Fiction is wild you better check out this woman who makes movies in her closet when she has time. » – Miranda July En 1995, Miranda July amorce la distribution de sa « chainletter vidéo » Joanie 4 Jackie ; vingt ans plus tôt, Kandy Fong projette What Do You Do with a Drunken Vulcan, la toute première œuvre de vidding (fan video). Our Story juxtapose les histoires de deux communautés vidéastes dont les éthiques et pratiques dérivent directement des cultures fanzine féministes et queers les ayant vues naitre : celle de la scène Riot Grrrls dans le cas de Joanie 4 Jackie, celle des réseaux des amatrices de Star Trek, dans celui des vidders.

Lezing in het Frans door Our Story.

image
Woensdag 06.03 21:00 LEDOUX Cart

Een voorstelling als eerbetoon aan lesbische slash fictions. Met Moments of Decision besluit het punkduo Gržinić / Šmid om "het communistische filmverleden te bezetten" en een partizanenfilm van František Čap te transformeren in een feministisch melodrama. In Cecilia Barriga's Meeting of Two Queens worden Marlene Dietrich en Greta Garbo verliefd dankzij de magie van montage. Verity Susman's clip To Make You Afraid is geïnspireerd op Tenderware's Sustenance, een Star Trek slash fiction die Captain Janeway en Seven of Nine samenbrengt. Nathalie Magnans Lesborama combineert interviews over lesbische cultuur met queer détournements van audiovisuele werken.

Voorstelling voorafgegaan door een inleiding.

 + INTRO 

image
Vrijdag 05.04 21:00 LEDOUX Cart

In Kokomo City vertellen vier zwarte transgender vrouwen, sekswerksters die wonen in New York en Atlanta, over hun dagelijkse realiteit en hun weerbaarheid tegenover het geweld en de ambiguïteit die eigen zijn aan de Amerikaanse samenleving. She’s Not a Boy is het teder verteld parcours van Tatenda Ngwaru, intersekse, geboren in Zimbabwe. Haar gedwongen vlucht, volgend op bedreigingen vanuit haar gemeenschap, leidt haar naar de Verenigde Staten.

Gevolgd door een gesprek in het Frans.

 + GAST 

image
Zaterdag 06.04 17:00 LEDOUX Cart

In de film Difficult Love schetst de Zuid-Afrikaanse kunstenares Zanele Muholi het portret van haar land en zijn ambigue houding tegenover zwarte lesbische vrouwen. Shes Not a Boy vertelt teder het parcours van Tatenda Ngwaru, intersekse, geboren in Zimbabwe. In Muanapoto probeert Chriss, doorheen een dialoog met zijn moeder, zijn Franse en zijn Congolese identiteit met elkaar te verzoenen in een context van coming-out.

Na de vertoning van de films volgen een gesprek en een performance.

 + GAST 

image
Zaterdag 06.04 20:30 LEDOUX Cart

Masisi Wouj: in Haïti wordt de term “masisi” op pejoratieve wijze gebruikt voor mannen die beschouwd worden als “afwijkend” van de gendernormen. In deze context speelt voodoo een bevrijdende rol… Des hommes et des dieux schetst een intimistisch portret van Haïtiaanse homomannen en transgenders. Een onderdompeling in hun meervoudige identiteiten, tegen de achtergrond van voodoo therapie.

Gevolgd door een gesprek in het Frans.

 + GAST 

image
Dinsdag 07.05 19:00 LEDOUX Cart

Drie films die samen de Dissolution-trilogie vormen. House of Women her-denkt de casting van Kanchi, de stille danseres in Black Narcissus, als reactie op de brown face van de oorspronkelijke vertolkster van het personage, Jean Simmons. In The Fruit Is There to Be Eaten geeft de castingwinna(a)r(es), transacteur Krishna Istha, Kanchi een nieuwe stem in een confrontatie met het koloniale discours van de Anglicaanse zusters in de film uit 1947. In The Eternal Return speelt Krishna Istha de ster Sabu, die wordt afgewezen door de grote filmstudio's en gedwongen wordt zijn brood te verdienen in circussen.

Voorstelling voorafgegaan door een inleiding door Michelle Williams Gamaker (in het Engels).

 + INTRO 

image
Woensdag 08.05 19:00 LEDOUX Cart

The Bang Straws onderzoekt de discriminatie van Anna May Wong (Dahong Wang) tijdens de audities voor Sidney Franklins The Good Earth. Thieves focust op de twee versies van The Thief of Bagdad uit 1924 en 1940: Anna May Wong wordt wakker in zwart-wit, terwijl de film in Technicolor wordt opgenomen. Samen met Sabu (Krishna Istha) organiseert de actrice in het geheim een opstand van de verschoppelingen van de filmindustrie. The Bang Straws en Thieves zijn de eerste delen van de Critical Affection-trilogie.

Voorstelling gevolgd door een gesprek met Michelle Williams Gamaker (in het Engels).

 + GAST 

image
Zaterdag 18.05 17:00 LEDOUX Cart

OUR STORY
Michelle Williams Gamaker's Critical Affection

Le Narcisse noir
Black Narcissus
  • Michael Powell, Emeric Pressburger, UK 1947 ⁄ Deborah Kerr, Flora Robson, David Farrar ⁄ kleur ⁄ 100' ⁄ OND: FR - NL

Door het Britse duo volledig in de studio gecreëerd verhaal van een groep nonnen in de Himalaya ten prooi aan tegenslagen. Michelle Williams Gamaker (te gast bij Our Story op 07.05 en 08.05) her-verbeeldde met haar films House of Women en The Fruit Is There to Be Eaten een Black Narcissus waar geracialiseerde acteurs/actrices agency krijgen.

Voorstelling voorafgegaan door een inleiding.

 + INTRO