Welkom op de website van het Koninklijk Belgisch Filmarchief - CINEMATEK
we bewaren en vertonen films sinds 1938
CINEMATEK
Vandaag in onze zalen
LEDOUX LEDOUX
Woensdag 29.11
19:00
ledoux
Restored by CINEMATEK
CINÉ-CONCERT:
Le Chateau sous le vent et les nuages ⁄ Fûun jôshi
⁄ kleur ⁄ 62' ⁄ OND: FR - NL
Toko Yamazaki, Japan 1928,
Ciné-concert: naar een originele compositie van Stéphane ORLANDO voor het Erämaa trio, met Akiko OKAWA op viool en altviool, Cédric DE BRUYCKER op klarinet en basklarinet, Quentin MEURISSE op keyboard en electronics, en als speciale gast de Japanse muzikante Aki Sato op shamisen en koto. In coproductie met het Forum de la Création Musicale

Van de Japanse stille film-productie is weinig bewaard. De enige kopie van dit samoerai-melodrama, geproduceerd door Kinugasa, werd teruggevonden en in kleur gerestaureerd door het Koninklijk Belgisch Filmarchief.
21:00
ledoux
Restored
Un homme comme tant d’autres ⁄ Nothing But a Man ⁄ ZW ⁄ 95' ⁄ OND: FR
Michael Roemer, USA 1964, Ivan Dixon, Abbey Lincoln, Julius Harris

De New Yorkse cineast Michael Roemer toont hoe rassenhaat werkt in de banale feitjes van het dagelijks leven. Met de rigiditeit van een documentaire toont hij in deze fictiefilm de pesterijen waaraan een zwarte arbeider in Alabama blootstaat.
PLATEAU PLATEAU
Woensdag 29.11
18:00
plateau
Classics
Het witte kasteel ⁄ kleur ⁄ 77' ⁄ V: NL ⁄ OND: —
Johan van der Keuken, Nederland 1973,

Een door toerisme bedreigd Spaans eiland, een bezette fabriek in Nederland en een hulpcentrum in een Amerikaans ghetto: met de hulp van de muziek van Willem Breuker verweeft Van der Keuken die drie werelden tot een brok beeldende poëzie.
20:00
plateau
Classics
Hotel Terminus II ⁄ kleur ⁄ 135' ⁄ OND: FR
Marcel Ophüls, USA, Frankrijk 1988,

Monumentale documentaire, genoemd naar het hotel te Lyon waar de Gestapo twintig kamers gebruikte als ondervragings- en martelruimte. De film gaat minder over Klaus Barbie − de 'slager van Lyon' − dan over de ideologieën en mechanismen van machtsstructuren, en is vooral een film ter ere van de slachtoffers en de overlevenden van de naziterreur.
Cineflagey Cineflagey
CINEMATEK
Veel meer dan filmzalen
Shop

Webshop
Ontdek de collectie dvd's en boeken uitgegeven door het Koninklijk Belgisch Filmarchief, CINEMATEK, online te koop op onze webshop.
Bibliotheek

Bibliotheek
De bibliotheek bezit een rijke verzameling boeken, gespecialiseerde tijdschriften, persknipsels, foto's en affiches over film en cinema. Raadpleeg de online catalogus.
Onze collecties

Chantal Akerman archief
CINEMATEK conserveert niet enkel alle films van deze meesterlijke regisseur, maar beheert ook haar volledige archief.
EXPO’s

Wunderkammer
In de Wunderkammer wordt de voorgeschiedenis van film tot leven gewekt door verschillende interactieve vitrines, beginnend bij het Chinese schaduwspel tot de cinematograaf van de broers Lumière.

New book !
DE TIJD MET ONS
Currently available for purchase…
LE TEMPS AVEC NOUS / DE TIJD MET ONS / TIME WITH US
A book on queer moving images, documenting a series of events held in 2022 at CINEMATEK, with contributions by Yann Beauvais, Stéphane Gérard, Elisabeth Lebovici, RV, Lionel Soukaz.
[…] Et dans votre film, d’ailleurs, vous bazardez la chronologie officielle, la chronologie hétéro-normée, la chronologie étatique, la chronologie du mètre-étalon, on pourrait dire, et vous proposez d’autres unités de mesure. Je trouve ça absolument fantastique.
(Elisabeth Lebovici)
Presenting as-yet-unpublished materials by RV and Lionel Soukaz.

Jacques Ledoux
“De publicatie Jacques Ledoux opent toepasselijk met een quote uit John Fords The Man Who Shot Liberty Valance (1962): “When the legend becomes fact, print the legend…” Wij zouden eraan willen toevoegen: “action speaks louder than words”, de favoriete quote van de door Ledoux uit de vergetelheid gehaalde Amerikaanse filmmaker Raoul Walsh (They Drive by Night, White Heat).
Het even herkenbare als hypnotiserende patroon van zijn jas vormt gepast de visuele rode draad door het in de spirit van Ledoux (die zich zelfs inliet met het kraanwerk van ‘zijn’ museum) uiterst verzorgd printwerk.”
De Wereld Morgen