facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

HOW CAN I LOVE + PRÉNOM CARMEN

16.10


Maakt deel uit van: Anne-Marie Miéville


van Anne-Marie Miéville, Jean-Luc Godard

How Can I Love (A Man When I Know He Don't Want Me)

'Deze film van Anne-Marie Miéville is pas in de tweede plaats een kortfilm, allereerst is het cinema - persoonlijke cinema. Hij gaat direct naar de kern, zonder franjes, compleet kwetsbaar... De film draait om het godardiaanse scenario bij uitstek, inderdaad, dat van Carmen: iemand houdt van iemand anders die dit liefdesaanzoek niet langer kan of wil beantwoorden. De titel komt trouwens van Carmen Jones van [Otto] Preminger. Dezelfde oorsprong. Maar de situatie werd omgekeerd, het is de vrouw die nog steeds van een man houdt die niet langer van haar houdt, en het werd eerder gefilmd vanuit het gezichtspunt van de vrouw. Hetgeen alles verandert.' (Alain Bergala)
+
Prénom Carmen

Vrije adaptatie - op initiatief en naar een scenario van Anne-Marie Miéville - van de mythe van Carmen, waarin de minnaars de deuntjes van Bizet neuriën tegen de achtergrond van Beethovens kwartetten. Een opera rond verlangens en overvallen, met lichamen die elkaar aantrekken en afstoten en een schalkse Godard die Buster Keaton-gags inzet. 'Het bleek dat verschillende regisseurs ook films maakten die “Carmen” heetten, en misschien komt dat omdat Carmen een grote vrouwelijke mythe is, die alleen bestaat via de muziek. En als het tijdperk erom vroeg dat media, televisie en film deze mythe zouden aangrijpen, dan misschien omdat dat ding in de lucht hangt. Maar wat hangt er in de lucht? Misschien is het Carmen, aangezien men erover praat... Maar misschien is het ook het laatste gevecht van vrouwen tegen mannen - of het eerste?' (JLG)


2018-10-16 19:00 2018-10-16 19:00 Europe/Brussels HOW CAN I LOVE + PRÉNOM CARMEN How Can I Love (A Man When I Know He Don't Want Me)

'Deze film van Anne-Marie Miéville is pas in de tweede plaats een kortfilm, allereerst is het cinema - persoonlijke cinema. Hij gaat direct naar de kern, zonder franjes, compleet kwetsbaar... De film draait om het godardiaanse scenario bij uitstek, inderdaad, dat van Carmen: iemand houdt van iemand anders die dit liefdesaanzoek niet langer kan of wil beantwoorden. De titel komt trouwens van Carmen Jones van [Otto] Preminger. Dezelfde oorsprong. Maar de situatie werd omgekeerd, het is de vrouw die nog steeds van een man houdt die niet langer van haar houdt, en het werd eerder gefilmd vanuit het gezichtspunt van de vrouw. Hetgeen alles verandert.' (Alain Bergala)
+
Prénom Carmen

Vrije adaptatie - op initiatief en naar een scenario van Anne-Marie Miéville - van de mythe van Carmen, waarin de minnaars de deuntjes van Bizet neuriën tegen de achtergrond van Beethovens kwartetten. Een opera rond verlangens en overvallen, met lichamen die elkaar aantrekken en afstoten en een schalkse Godard die Buster Keaton-gags inzet. 'Het bleek dat verschillende regisseurs ook films maakten die “Carmen” heetten, en misschien komt dat omdat Carmen een grote vrouwelijke mythe is, die alleen bestaat via de muziek. En als het tijdperk erom vroeg dat media, televisie en film deze mythe zouden aangrijpen, dan misschien omdat dat ding in de lucht hangt. Maar wat hangt er in de lucht? Misschien is het Carmen, aangezien men erover praat... Maar misschien is het ook het laatste gevecht van vrouwen tegen mannen - of het eerste?' (JLG)


CINEMATEK - Ledouxzaal
How Can I Love (A Man When I Know He Don't Want Me)
van Anne-Marie Miéville, Zwitserland - Frankrijk 1983
Harriett Kraatz, Jo Excoffier / kleur / OND: - / 13'
Prénom Carmen
van Jean-Luc Godard, Frankrijk 1983
Maruschka Detmers, Jacques Bonaffé, Myriem Roussel / kleur / OND: NL / 84'