facebook instagram twitter

DE FRANSE FILM NOIR

17.07 > 31.08


De term ‘film noir’ roept vooral herinneringen op aan een specifieke soort Amerikaanse cinema, of zelfs aan een bepaalde periode van de filmgeschiedenis. Maar ook Franse filmmakers hebben veelvuldig gebruik gemaakt van criminele literatuur of de waarnemingen van een delinquent leven in de marge om de tekortkomingen van de samenleving te onthullen. Ze gebruikten vaak een andere toon dan de Amerikaanse tegenhangers en brachten de duistere kant van de mensheid bovendien prachtig in beeld.
Onze cyclus behandelt zowel bewerkingen van romans van Boileau-Narcejac, Patricia Highsmith, Dolores Hitchens, Fred Kassak en Auguste Lebreton als originele scenario’s van de hand van Decoin, Deville, Franju, Godard, Lautner en Pialat.

16.08 > 31.08 Police van Maurice Pialat, Frankrijk 1985 Een klassiek gegeven (politieman wordt verliefd op misdadigster) wordt door Pialats persoonlijke benadering, onder andere in de mise-en-scène, tot een aparte film opgetild. Catherine Breillat was co-scenariste.
16.08 > 31.08 Eaux profondes van Michel Deville, Frankrijk 1981 Een klassieker van Patricia Highsmith in de handen van Deville. Basisstelling is dat in iedereen een moordenaar schuilt. Hier evolueert een industrieel onder invloed van zijn vrouw (Huppert) tot misdadiger.