VALESKA GRISEBACH
15.02 > 27.02
In samenwerking met Courtisane & Goethe-Institut
Na het veelgeprezen relatiedrama Sehnsucht, dat in 2006 door CINEMATEK werd bekroond met de Filmvondsten prijs, had Valeska Grisebach maar liefst elf jaar nodig om een nieuwe film af te werken. Maar Western was het wachten meer dan waard: zelden heeft een film zo indringend de contouren en uitdagingen van het hedendaagse Europa geëvoceerd. Valeska Grisebach komt op 20.02 en 21.02 naar CINEMATEK om haar nieuwe film Western en een carte blanche voor te stellen.
Net zoals haar voorgaande werk is Grisebach’s derde langspeelfilm het resultaat van een uitgebreid onderzoeksproces. In dit geval vond ze in Petrelik, een gehucht in het Zuiden van Bulgarije de geschikte plaats om haar eigen invulling te geven aan het western genre. Geïnspireerd op de ambivalente heldenfiguren in klassieke genre-oefeningen zoals Anthony Mann’s Winchester ’73, worden de neo-cowboys in Western belichaamd door een groep Duitse bouwvakkers die bij hun confrontatie met het vreemde weifelen tussen nieuwsgierigheid en paranoia, tussen een verlangen naar samenhorigheid en een angst voor het onbekende. Zo raakt Grisebach’s zelfbenoemde “dans met de western” aan een aantal kwesties die vandaag centraal staan in het Europese debat, waaronder ook de gold-rush naar het Oosten, een thema die ook zindert doorheen een andere film uit de zogenaamde Berliner Schule: Maren Ade’s Toni Erdmann, waaraan Grisebach niet toevallig meewerkte als script consultant. Deze kleine retrospectieve, die ook een carte blanche omvat, illustreert hoe haar werk reeds vanaf haar afstudeerwerk Mein Stern balanceert tussen constructie en improvisatie, tussen het aftasten van het reële en het uitkienen van fictie. Een evenwichtsoefening die Valeska Grisebach als geen ander weet te beheersen.
+ Meer weten