facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

ARTISTS IN FOCUS

ANNE-MARIE MIÉVILLE

04.10 > 30.10


In samenwerking met Courtisane, Sabzian & SCC


CINEMATEK en Courtisane bundelen hun krachten voor een omvangrijke retrospectieve van het werk van de Zwitserse regisseuse Anne-Marie Miéville. De cyclus nodigt u uit Miévilles kortfilms en langspeelfilms te komen ontdekken, net als een selectie films die ze - als co-scenariste en co-regisseuse - samen met Jean-Luc Godard maakte. Deze unieke reeks wordt op 04.10 geopend met een lezing van de Franse filmcritica Marie Anne Guerin.

+ Meer weten

07.10 Le Livre de Marie + Je vous salue Marie van Anne-Marie Miéville, Jean-Luc Godard Le Livre de Marie“De kleine Marie trekt zich terug in haar kleine-meisjesmysterie - in haar boek, in muziek, in dans - en weigert zo de sporen te dragen van wat ze meemaakt... Om dit verhaal van de kleine Marie te filmen op het moment waarop haar ouders scheidden, besloot Anne-Marie Miéville om Marie te observeren. Ze identificeert zich niet met haar, maar registreert eenvoudigweg hoe Marie deze eerste ingrijpende levenservaring doorstaat, of liever: hoe deze gebeurtenis haar doordringt... De film bereikt een niveau van scherpe, pure emotie en toont een nieuwe waarheid over het einde van de kindertijd.” (Alain Bergala)Je vous salue MarieNa Passion draait Godard Prénom Carmen, om zich daarna aan een nieuw project te wagen: het actualiseren van de Heilige Schrift, door de annunciatie en het mysterie van de incarnatie te transponeren naar de wereld van vandaag. “Zoals het dagelijks brood dagelijks de mond nadert, zo zou de film de kern van het dagelijks leven van de kijker moeten naderen: liefde geven, leven schenken, het leven leven, een kind maken. Want dat beeldt Maria uit: ze is een beeld... Zij is een maagdelijk beeld. Geen sporen. Geen voetafdrukken. Maagd zijn, dat betekent beschikbaar zijn, vrij zijn. De menselijke densiteit van élk paar vind je terug in het verhaal van het paar dat Jozef en Maria vormen.” (JLG)
16.10 How Can I Love + Prénom Carmen van Anne-Marie Miéville, Jean-Luc Godard How Can I Love (A Man When I Know He Don't Want Me)'Deze film van Anne-Marie Miéville is pas in de tweede plaats een kortfilm, allereerst is het cinema - persoonlijke cinema. Hij gaat direct naar de kern, zonder franjes, compleet kwetsbaar... De film draait om het godardiaanse scenario bij uitstek, inderdaad, dat van Carmen: iemand houdt van iemand anders die dit liefdesaanzoek niet langer kan of wil beantwoorden. De titel komt trouwens van Carmen Jones van [Otto] Preminger. Dezelfde oorsprong. Maar de situatie werd omgekeerd, het is de vrouw die nog steeds van een man houdt die niet langer van haar houdt, en het werd eerder gefilmd vanuit het gezichtspunt van de vrouw. Hetgeen alles verandert.' (Alain Bergala) +Prénom CarmenVrije adaptatie - op initiatief en naar een scenario van Anne-Marie Miéville - van de mythe van Carmen, waarin de minnaars de deuntjes van Bizet neuriën tegen de achtergrond van Beethovens kwartetten. Een opera rond verlangens en overvallen, met lichamen die elkaar aantrekken en afstoten en een schalkse Godard die Buster Keaton-gags inzet. 'Het bleek dat verschillende regisseurs ook films maakten die “Carmen” heetten, en misschien komt dat omdat Carmen een grote vrouwelijke mythe is, die alleen bestaat via de muziek. En als het tijdperk erom vroeg dat media, televisie en film deze mythe zouden aangrijpen, dan misschien omdat dat ding in de lucht hangt. Maar wat hangt er in de lucht? Misschien is het Carmen, aangezien men erover praat... Maar misschien is het ook het laatste gevecht van vrouwen tegen mannen - of het eerste?' (JLG)