facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een 'klassieker' of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer 'vrije anthologie'.

Dit programma kwam tot stand in samenwerking met de Amerikaanse cineaste Lizzie Borden en het queer en feministisch collectief Club des Femmes. De filmreeks probeert de evolutie van de ruimtes waar vrouwen in samenkomen te traceren: van het verborgen leven van meisjesscholen tot het publieke leven van protesten, feesten en politiek. Een twintigtal door vrouwen geregisseerde films van de jaren 1930 tot vandaag en dus een kleine geschiedenis van herrieschopsters, geliefden en vriendinnen.


Robert De Niro is een van meest tot de verbeelding sprekende en veelzijdigste acteurs van zijn generatie. Nu hij dankzij Joker en The Irishman weer in het middelpunt van de belangstelling staat, is dit het geknipte moment om u eraan te herinneren wat hem zo geweldig maakt. CINEMATEK graaft in zijn filmografie, van Bloody Mama tot Stardust.


Ruim 60 jaar nadat de Franse Nouvelle Vague de film(taal) herdefinieerde staat het werk uit die periode nog altijd als een huis overeind. In deze retrospectieve eren we natuurlijk dé avontuurlijkste van alle Nouvelle Vague-meesters, Jean-Luc Godard, met drie van de films die hij draaide met zijn muze en latere echtgenote Anna Karina (Le Petit Soldat, Bande à part en Pierrot le fou). Van Claude Chabrol krijgt u zijn klassieker Les Cousins, maar ook zijn zelden vertoonde Hamlet-adaptatie Ophélia. Louis Malle, eigenzinnige satelliet van de Nouvelle Vague, is present met Le Feu follet.
Jaarlijks rijkt de Unie van de Filmkritiek (UFK) de Cavensprijs uit aan de beste Belgische speelfilm van het jaar. Deze prijs werd opgericht ter ere van criticus en filmmaker André Cavens. Het palmares door de jaren heen oogt als een gevarieerde bloemlezing van de Belgische cinema. Voor de 65ste verjaardag van de Unie tonen we een mooie selectie
Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.

CINEMATEK zet het Pan-Afrikaans Film Festival van Ouagadougou in de bloemetjes en programmeert ter ere van het vijftigjarig bestaan van FESPACO een waaier aan films die geselecteerd werden doorheen de geschiedenis van het festival.


De Roemeense New Wave ontpopte zich tot een internationaal schoolvoorbeeld van een cinematografisch corpus dat verhalen brengt over de levensloop van mensen in de hedendaagse samenleving, en dat de realiteit in haar puurste, verhalende vorm op het scherm zet. Deze verhalen brachten het publiek dichter bij de artistieke, sociale en politieke bekommernissen van de makers van de film. Dit gegeven weerspiegelt dan ook een cultuur die voortdurend onderhandelt over haar geschiedenis.


Buiten de Franstalige wereld is Marie-Christine Barrault (° 1944) niet heel bekend. Jammer, want ze is een begenadigde actrice zoals blijkt uit onze retrospectieve. Ze heeft wel een speciale band met ons land, want ze speelde in twee films van de betreurde André Delvaux (Vrouw tussen hond en wolf en L’OEuvre au noir). Voorts ziet u haar in een van haar eerste rollen (Le Distrait), een van haar weinige Engelstalige films (Woody Allens Stardust Memories) en Non ma fille tu n’iras pas danser van Christophe Honoré.


De release van de psychologische thriller Adoration van Fabrice Du Welz is niet alleen de aanleiding om ouder werk van onze landgenoot te tonen, maar we hebben hem ook gevraagd om een reeks van zijn favoriete films te kiezen. Daarbij zowel een film noir - The Night of the Hunter met Robert Mitchum - als horrorcultTexas chain saw massacre of Hustons classic: The treasure of the Sierra Madre.
Om de release van de zesde langspeelfilm van onze landgenoot Fabrice Du Welz te vieren - de intense psychologische thriller Adoration - blikken we achteruit. Zijn vorige film Message from the King, een in Los Angeles gesitueerde wraakthriller met Chadwick Boseman (Black Panther) in de hoofdrol, is helaas niet in de Belgische bioscopen beland. Dat maken we bij deze goed. Daarenboven tonen we ook de korte film Quand on est amoureux, c’est merveilleux en zijn documentaire Des cowboys et des indiens over het animatiefilmduo Stéphane Aubier et Vincent Patar.

De recente release van Guy-Marc Hinants film Charleroi, le pays aux soixante montagnes, die in 2019 geselecteerd werd voor verschillende internationale festivals, is een ideale aanleiding om de focus te richten op de cinematografische carrière van deze filmmaker en hem een carte blanche aan te bieden.


Ter gelegenheid van het Brussels Jazz festival presenteren we een documentaire over de Belgische big band op het programma : het Brussels Jazz Orchestra, dat sinds zijn oprichting in 1993 onder de artistieke leiding van de saxophonist-fluitist Frank Vaganée staat.
Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.

Naast de productie van kortfilms, organiseert het in 1994 opgerichte atelier Zorobabel ook animatiefilmateliers voor kinderen en jongeren en workshops voor volwassenen. Ontmoeting in het kader van de Vier getijden van Cinergie.


Op 14.02, ter gelegenheid van Valentijnsdag, stelt CINEMATEK vier mooie liefdesverhalen van het zilveren scherm voor. Koppels betalen per film maar één keer - hetzij één ticket voor twee personen.
Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.