facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een vrije verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.


HET ZILVEREN SCHERM brengt de populaire cinema van weleer opnieuw tot leven. Klassiekers uit heel de wereld. Meeslepende verhalen met onvergetelijke scènes waarin alle geliefde acteurs en actrices van toen schitteren. Cinema zoals het moet beleefd worden: beeld en klank via pellicule geprojecteerd op een groot scherm in een comfortabele zaal. Met, indien de lengte van de hoofdfilm het toelaat, een zorgvuldig geselecteerde voorfilm: een trailer, een tekenfilm, een bioscoopjournaal of een documentaire, om de periode waaruit de film dateert tot leven te brengen.


De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een "klassieker" of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer 'vrije anthologie'.

Samuel Fuller, 'filmmaker-smokkelaar' (Martin Scorsese), is een van de meest controversiële figuren van de Amerikaanse cinema. Zijn woeste, brutaal-harde films, propvol ideeën en formele uitvindingen, zijn als paradoxen die realisme en buitensporigheid, brutaliteit en finesse, geweld en zachtheid met elkaar verzoenen.


Met de komst van het WK Voetbal 2018 zetten ook wij ons beste beentje voor, met een programma rond het thema 'voetbal op het grote scherm'. Want zelfs als het in tegenstelling tot andere sporten in de cinema veel minder present is (het is vooral de televisie die die match won): voetbal komt zeker ook in films voor! Als opwarming presenteert CINEMATEK van 03.06 tot 20.07 een compact programma. Via speelfilms, film-essays, archieven en documentaires, plus portretten van de protagonisten, op het veld of in het stadion, tonen we voetbal als een maatschappelijk verschijnsel. We tonen ook de passies die het opwekt - of simpelweg de beste voetbalscènes!


CINEMATEK brengt deze zomer de filmografie van regisseur Preston Sturges, een van de belangrijkste filmmakers van Hollywoods gouden eeuw. Sturges' cinema is hilarisch, tegelijk geschift en verfijnd: een absolute aanrader!

In het kader van het door De Munt op poten gezette gemeenschapsproject Orfeo & Majnun presenteren we acht langspeelfilms, sommige onvermijdelijk, andere minder voor de hand liggend, die thematisch verbonden zijn met de Orpheusmythe.


De solotentoonstelling DISORIENTATION(S) van Laurent Van Lancker bij Argos, waar ook zijn nieuwe installatie Limbo wordt gepresenteerd, vormt voor CINEMATEK de perfecte aanleiding om het rijke oeuvre van deze Belgische regisseur in de kijker te zetten. Dankzij de samenwerking tussen de twee Brusselse instellingen kan u een groot deel van Van Lanckers oeuvre komen ontdekken - net als films van Hito Steyerl, Naomi Kawase, An van. Dienderen, Catherine Libert, Mona Hatoum en Alia Syed, allen gekozen door Van Lancker: in CINEMATEK gaan ze een dialoog aan met zijn eigen films.


Kalès en Brak behandelen dezelfde problematiek - hedendaagse migratie - op symmetrische wijze. De ene film doet het in de vorm van een documentaire (een samenwerking), de andere als hybride fictie. Hoe analyseer je in de cinema een realistische, dan wel een fictieve benadering van hetzelfde thema? Is het mogelijk om het poëtische en het politieke te combineren - en het ethische en het esthetische, het verhalende en het zintuiglijke? Dit zijn de vragen die behandeld worden tijdens twee gesprekken die op de films volgen. Na de vertoning van Kalès wordt Laurent Van Lancker vergezeld door medewerkers-vluchtelingen: het politieke aspect en de versnippering van gezichtspunten worden besproken. De discussie die volgt op Brak zal deze filmische strategieën dan weer in vraag stellen.


Het is vakantie en dat betekent voor velen dat het tijd is om richting verre (of minder verre) oorden te trekken voor een welverdiende adempause. Ook CINEMATEK laat u deze zomer reizen met een reeks globetrotting films.

In de jaren 1920 ziet een nieuw soort jongedame het daglicht. De 'flapper' zorgde voor een eigen inkomen, ging stemmen (in België was het nog wachten tot 1948), en liet het korset thuis om met bobkapsel en in losse kleding, armen en benen onbedekt, te gaan roken, drinken en dansen. In Hollywood wordt ze vertegenwoordigd door jonge actrices als Clara Bow, Louise Brooks en Colleen Moore.


Voor haar vertolking van de onverzettelijke Mildred Hayes in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri kreeg Frances McDormand eerder dit jaar haar tweede Oscar. CINEMATEK selecteert voor u de hoogtepunten uit haar carrière.


Hoe een dubbeltje rollen kan: Massimo Girotti studeerde voor ingenieur en was in zijn jonge jaren een zwembelofte. Doordat zijn coach in Cinecittà werkte, kwam Girotti in contact met de filmwereld en het was uiteindelijk daar dat Girotti het succesvolst werd. Hij schitterde in films van Luchino Visconti, Pier Paolo Pasolini en Bernardo Bertolucci. Naar aanleiding van zijn eeuwfeest presenteert CINEMATEK een retrospectieve van zijn opmerkelijkste acteerprestaties.