Vandaag in onze zalen
LEDOUX LEDOUX
Woensdag 13.11
19:00
Donald Sutherland
Hunger Games ⁄ The Hunger Games ⁄ kleur ⁄ 142' ⁄ OND: NL - FR
Gary Ross, USA 2012, Jennifer Lawrence, Donald Sutherland, Josh Hutcherson
In de dystopische maatschappij van The Hunger Games worden brood en spelen via televisie verspreid: tieners die elkaar tot de dood moeten bestrijden. Als president Coriolanus Snow werd Sutherland op zijn 77e ontdekt door een nieuw publiek.
21:30
Max Ophüls
Les Désemparés ⁄ The Reckless Moment ⁄ ZW ⁄ 80' ⁄ OND: FR - NL
Max Ophüls, USA 1949, James Mason, Joan Bennett, Geraldine Brooks
Een onmiskenbaar Ophülsiaans noir melodrama over een moeder die haar dochter in bescherming neemt als deze per ongeluk een ex-lief doodt. Maar het gezin wordt gechanteerd door een kleine crimineel die de waarheid achterhaald heeft.
PLATEAU PLATEAU
Woensdag 13.11
18:00
Vrije anthologie
The Man from the Alamo ⁄ kleur ⁄ 79' ⁄ V: EN ⁄ OND: —
Budd Boetticher, USA 1953, Glenn Ford, Julie Adams, Chill Wills
Klassieke technicolorwestern over de enige overlevende van de Slag om de Álamo die achteraf als een lafaard bestempeld wordt en zijn uiterste best doet om die schandvlek uit te gommen. Julie Adams is zowat de enige die hem gelooft en steunt.
20:00
Vrije anthologie
L’Enfant-cheval ⁄ Two-Legged Horse ⁄ Asbe du-pa ⁄ kleur ⁄ 101' ⁄ OND: FR - NL
Samira Makhmalbaf, Iran 2008, Ziya Mirza Mohamad, Haron Ahad, Gol-Ghotai
De winnaar van een wedstrijd tussen arme kinderen mag als ‘paard’ dienen voor een leeftijdsgenoot die zijn beide benen verloren is. Deze laatste is desondanks ongelukkig omdat hij geen echt paard krijgt. Innemende film van Samira Makhmalbaf (The Apple).
Cineflagey Cineflagey
FLAGEY, Heilig-Kruisplein, 1050 Brussel 02 641 10 20
Melancholisch Amerika maakt ons gelukkig
09.11 > 01.12
Ter gelegenheid van de lancering van Amateur-e, een nieuwe tweejaarlijkse filmpublicatie, bieden we je een aantal titels die aansluiten bij het thema van nummer nul, “L’Amérique mélancolique nous rend heureux-se” (“Melancholisch Amerika maakt ons gelukkig”). Op het programma staan Boogie Nights van Paul Thomas Anderson, Light Sleeper van Paul Schrader, The New World van Terrence Malick en ten slotte de nieuwe 4K restauratie van Paris, Texas van Wim Wenders.
Programma
SEPTEMBER + OKTOBER + NOVEMBER
Regisseur Max Ophüls was een van de grootste stilisten en estheten die de cinema voortgebracht heeft. Toch gaat zijn verbluffende mise-en-scène steeds gepaard met tintelende emoties. Hij draaide 21 langspeelfilms, waarvan er één verloren is gegaan, in vijf verschillende landen. U kunt ze bijna allemaal komen bewonderen in CINEMATEK.
Lezingen, inleidingen, workshops... Het hele jaar door helpt CINEMATEK je de 7e kunst te ontdekken door filmmakers en specialisten aan te trekken om hun kennis en passie voor cinema te komen delen in onze zalen.
Met het overlijden van de Canadese acteur Donald Sutherland (1935-2024) afgelopen juni verliest de filmwereld een van haar absolute giganten. Vooral zijn veelzijdigheid was legendarisch: zowel doortrapte schurken als ingoede mensen bracht hij met veel overtuiging tot leven. Hij slalomde van Amerikaanse mainstreamfilms naar gedurfde Europese projecten (en weer terug). Als hoofdrolspeler kon hij een film perfect dragen, maar evengoed was hij tevreden met een bijrol, waarin hij meestal toch nog de aandacht naar zich toezoog.
Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.
In november nodigen Our Story en Cinéfiltres je uit om Mea Culpa te ontdekken, een film van Patrick Tass, een Belgische regisseur van Palestijnse afkomst geboren in Beiroet in 1992.
CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.
Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van main–stream-entertainment tot de militantste verhalen: OUR STORY nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van OUR STORY, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken.
Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.
De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een “klassieker” of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer “vrije anthologie”.
Welkom bij CINEMA’KET! Het nieuwe CINEMATEK-programma voor jonge cinefielen! Groot of klein, film doet ons lachen, huilen of beven; door ons te verwonderen, te verbazen of te laten nadenken. Films laten ons duizenden verhalen beleven, van hier tot daar waar men soms een andere taal spreekt, maar waar emoties altijd universeel zijn.
CINEMATEK verwelkomt van 14.11 tot 17.11 opnieuw het Brussels Art Film Festival (BAFF).Een keuze uit korte en lange documentaires die uiteenlopende artistieke praktijken verkennen: dans, schilderkunst, muziek, literatuur, architectuur…
Met Silent Screams nodigt CINEMATEK u uit de oorsprong van de horrorfilm te verkennen. Van dansende skeletten bij Méliès of De Chomón, tot de eerste monsters van het zilveren scherm, het tijdperk van de stille film bood genoeg memorabele momenten om menig nachtmerrie mee te voeden.
Een mens leeft niet van Meesterwerken en Klassiekers alleen. Er zijn ook Verborgen en Vergeten Parels. Films die de lijstjes niet halen, de prijzen niet winnen en soms ook het publiek niet bereiken, maar waarvan je zou willen dat iedereen ze gezien heeft. B-films, superproducties, auteursfilms, genrefilms: het doet er niet toe, als ze maar aan (her)waardering toe zijn. Notoir filmkenner Patrick Duynslaegher (voormalig filmcriticus voor KNACK en tot aan zijn pensionering artistiek directeur van Film Fest Gent) komt maandelijks en in twee talen zijn keuzefilm toelichten. Deze keer valt de keuze op drie serial killer films uit drie verschillende continenten die elk de unieke stempel van hun auteur dragen.
HET ZILVEREN SCHERM brengt de populaire cinema van weleer opnieuw tot leven. Klassiekers uit heel de wereld. Meeslepende verhalen met onvergetelijke scènes waarin alle geliefde acteurs en actrices van toen schitteren. Cinema zoals het moet beleefd worden: beeld en klank via pellicule geprojecteerd op een groot scherm in een comfortabele zaal. Met, indien de lengte van de hoofdfilm het toelaat, een zorgvuldig geselecteerde voorfilm: een trailer, een tekenfilm, een bioscoopjournaal of een documentaire, om de periode waaruit de film dateert tot leven te brengen.
Aan de hand van een aantal gerestaureerde korte films illustreert EYE Filmmuseum-onderzoekster en – programmator Elif Rongen Kaynakçi de plaatsen die de beroemdste Franse reisverhalenschrijver bezocht of zich verbeeldde. Hoewel Pierre Loti een erfgenaam was van het Franse naturalisme, luidde hij ook de moderniteit in, zijn bestseller Pêcheur d’Islande werd zijn meest verfilmde roman. Als marineofficier en schrijver was de auteur van de novelle die Madame Butterfly inspireerde ook een centrale figuur in de oriëntalistische beweging die, zowel in de literatuur als in de schilderkunst, stereotypen van een gefantaseerde Oriënt voortbracht. Deze exotische, erotische fascinatie, die de betrokken bevolkingsgroepen vaak clichématig voorstelde, was populair aan het begin van de 20e eeuw. De cinema pikte hier gretig op in, vanaf het tijdperk van de stille film putte menig kassucces inspiratie uit dit oriëntalisme.