Vandaag in onze zalen
LEDOUX LEDOUX
Maandag 10.03
19:00
Classics
Nuages flottants ⁄ Floating Clouds ⁄ Ukigumo ⁄ ZW ⁄ 124' ⁄ OND: FR - NL
Mikio Naruse, Japan 1955, Hideko Takamine, Masayuki Mori, Mariko Okada

Algemeen beschouwd als Naruses meesterwerk. Door op een subtiele manier tijdslagen en verhaallijnen te vervlechten, construeert de regisseur een weemoedige studie van een ontsporende relatie, gesmoorde liefde en een in stilte smachten naar hoop. Zoals vaak: een bitterzoete visie op la condition humaine.
21:15
Classics ⁄ Het Zilveren Scherm
Drôle de drame ⁄ ZW ⁄ 97' ⁄ V: FR ⁄ OND: —
Marcel Carné, Frankrijk 1937, Françoise Rosay, Louis Jouvet, Michel Simon

Frivole, subversieve satire, een zwart mengsel van burlesk drama en policier, die ondanks de sterrencast en de medewerking van Prévert bij de release radicaal flopte en pas 15 jaar later de status van klassieker kreeg.
PLATEAU PLATEAU
Maandag 10.03
18:00
Vrije anthologie
Quartet ⁄ kleur ⁄ 100' ⁄ OND: FR - NL
James Ivory, UK, Frankrijk 1981, Isabelle Adjani, Maggie Smith, Suzanne Flon

In Ivory’s geraffineerde reconstructie van het Parijse bohémienmilieu van de jaren 1920 over een onverbeterlijke versierder die met medeweten van zijn echtgenote de vrouw van een kunstdief “ondersteunt”.
20:00
Classics
La Déchirure ⁄ The Killing Fields ⁄ kleur ⁄ 140' ⁄ OND: FR - NL
Roland Joffé, UK 1984, Sam Waterston, Haing S. Ngor, John Malkovich

De eerste bioscoopfilm van Roland Joffé (The Mission) richt zich op de Cambodjaanse burgeroorlog die het land in de jaren 1970 teisterde. Zowel een avonturenfilm, een politiek drama als een buddy movie, genomineerd voor zeven Oscars.
Cineflagey Cineflagey
FLAGEY, Heilig-Kruisplein, 1050 Brussel 02 641 10 20
Focus David Lynch
13.03 > 30.03
Dompel jezelf onder in de unieke en verontrustende wereld van 𝗗𝗔𝗩𝗜𝗗 𝗟𝗬𝗡𝗖𝗛 met een uitzonderlijke double bill gewijd aan zijn cinema! Wat staat er op het programma? 𝗘𝗥𝗔𝗦𝗘𝗥𝗛𝗘𝗔𝗗, de eerste film van 𝑳𝒚𝒏𝒄𝒉 en 𝗧𝗪𝗜𝗡 𝗣𝗘𝗔𝗞 - 𝗙𝗜𝗥𝗘 𝗪𝗔𝗟𝗞 𝗪𝗜𝗧𝗛 𝗠𝗘. Beide films worden vertoond in nieuwe digitaal gerestaureerde versies.
Programma
MAART + APRIL + MEI
In het kader van haar 44e editie neemt Anima, het internationaal animatiefilmfestival van Brussel, de Droom onder de loep en stelt CINEMATEK een aantal meesterlijke klassiekers voor uit de geschiedenis van de animatiefilm. Een unieke kans om verborgen schatten te (her)ontdekken!

CINEMATEK heeft het genoegen een cyclus van zes films te presenteren die Michel Lorand de afgelopen tien jaar heeft geregisseerd, waaronder zijn nieuwste film in avant-première: Ghosts and piano, geïnspireerd op het stuk Voices and Piano van de Oostenrijkse componist Peter Ablinger. Deze film is gedeeltelijk opgenomen in de zalen van CINEMATEK, waardoor een harmonieus huwelijk ontstaat tussen de geschiedenis van de cinema en die van de muziek.

Tijdens het Âge d’Or weekend afgelopen december toonden we een eerste programma onder de noemer Transformers, samengesteld door multidisciplinair kunstenares Anouk De Clercq. In april gaat deze reeks verder met films die de grenzeloze manieren vieren waarop we onszelf opnieuw kunnen uitvinden.

CINEMATEK toont het volledige, in omvang bescheiden, maar kwalitatief hoogstaande werk van de veel te weinig bekende Amerikaanse filmmaker en academicus Billy Woodberry. Geboren in 1950 werd hij in de jaren 1970 een van de sleutelfiguren van de L.A. Rebellion.

CINEMATEK toont het volledige, in omvang bescheiden, maar kwalitatief hoogstaande werk van de veel te weinig bekende Amerikaanse filmmaker en academicus Billy Woodberry. Geboren in 1950 werd hij in de jaren 1970 een van de sleutelfiguren van de L.A. Rebellion.

Dankzij de eerste twee Godfather-films en Apocalypse Now groeide Francis Ford Coppola in de jaren 1970 uit tot een van de beroemdste én beste regisseurs van zijn generatie. Als flukse tachtiger is hij nog altijd actief: eind vorig jaar verscheen zijn sciencefictionepos Megalopolis in de zalen. Tijd voor een retrospectieve van een regisseur die het gezicht van de Amerikaanse cinema van de voorbije zestig jaar sterk meebepaald heeft.

De Britse regisseur Ken Loach is het beste voorbeeld dat sociaal bewogen cinema meer kan zijn dan een geïllustreerd pamflet. Dat bewijst hij al bijna 60 jaar, eerst met televisiefilms voor de BBC en vanaf 1967 met bioscoopfilms. Onze uitgebreide retrospectieve omvat bijna alle bioscoopfilms van Loach en een selectie van diens werk voor televisie. Van Cathy Come Home tot The Old Oak.

De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een “klassieker” of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer “vrije anthologie”.

Het hele jaar door tonen we een greep uit de geschiedenis van de stille film, van de geboorte van de film tot de komst van de geluidsfilm. Altijd met live pianobegeleiding.

Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.

HET ZILVEREN SCHERM brengt de populaire cinema van weleer opnieuw tot leven. Klassiekers uit heel de wereld. Meeslepende verhalen met onvergetelijke scènes waarin alle geliefde acteurs en actrices van toen schitteren. Cinema zoals het moet beleefd worden: beeld en klank via pellicule geprojecteerd op een groot scherm in een comfortabele zaal. Met, indien de lengte van de hoofdfilm het toelaat, een zorgvuldig geselecteerde voorfilm: een trailer, een tekenfilm, een bioscoopjournaal of een documentaire, om de periode waaruit de film dateert tot leven te brengen.

Welkom bij CINEMA'KET! CINEMA’KET is het nieuwe CINEMATEK-programma voor jonge cinefielen! Groot of klein, film doet ons lachen, huilen of beven; door ons te verwonderen, te verbazen of te laten nadenken. Films laten ons duizenden verhalen beleven, van hier tot daar waar men soms een andere taal spreekt, maar waar emoties altijd universeel zijn.

Een mens leeft niet van Meesterwerken en Klassiekers alleen. Er zijn ook Verborgen en Vergeten Parels. Films die de lijstjes niet halen, de prijzen niet winnen en soms ook het publiek niet bereiken, maar waarvan je zou willen dat iedereen ze gezien heeft. B-films, superproducties, auteursfilms, genrefilms: het doet er niet toe, als ze maar aan (her)waardering toe zijn. Notoir filmkenner Patrick Duynslaegher (voormalig filmcriticus voor KNACK en tot aan zijn pensionering artistiek directeur van Film Fest Gent) komt maandelijks en in twee talen zijn keuzefilm toelichten. Deze keer valt de keuze op 3 films waarin politiecorruptie centraal staat en 3 van de meest verdorven klabakken te zien zijn die ooit in dit genre werden opgevoerd.

Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van main–stream-entertainment tot de militantste verhalen: OUR STORY nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van OUR STORY, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken.
In maart vangt de serie Be Gay, Do Crime aan met een stop in Chicago. In een stad die vandaag de dag nog steeds bekend staat als de “hoofdstad van de misdaad” en zeven decennia van elkaar verwijderd, leven de twee koppels die centraal staan in Swoon en Bound hun leven buiten de grenzen van de wet.

Dykes and fags resist outright the attempts of the state to make pictures of us and resist outright the state’s attempts to suppress our pictures. — John Greyson

In mei brengt Our Story een klassieke Peruaanse film. Juliana, bedacht en verwezenlijkt door de Grupo Chaski, een collectief van toegewijde filmma(a)k(st)ers die cinema naar de gemarginaliseerde gebieden van het land willen brengen, volgt de wederwaardigheden van een kind uit de arme wijken van Lima aan het eind van de jaren 1980.

Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.

Regisseur, scenarist, producent. Boris Szulzinger was van alle markten thuis, maar heeft vooral zijn stempel gedrukt op de in ons land ondervertegenwoordigde genrecinema. Hij was een van de eerste studenten aan de Brusselse filmschool INSAS, liep stage bij Jean-Pierre Melville, was verslaggever in de Verenigde Staten, produceerde documentaires, lanceerde als coregisseur en producent de animatiefilm carrière van cartoonist Picha, en draaide zowel reclamespots (Sabena, Barbie …) als enkele korte films.

De whodunit (“wie [heeft] het gedaan”) spitst zich toe op het vinden van de dader tussen de verschillende personages in een plot. Deze speelse structuur was niet Hitchcocks favoriet, omdat het volgens hem de spanning om zeep hielp, maar heeft zijn waarde bewezen in verschillende genres zoals de giallo en de slasher.

Pas op, je staat op het punt de woestenij van de cinema te betreden, deze avond heeft meer te maken met de letter Z dan met B… Post-nuke, of post-apo, films tonen hoe het de laatste overlevenden van de mensheid na een (vaak nucleaire) ramp vergaat, of ze zich nu verscholen hebben in voertuigen met 2 of 4 (of zelfs meer!) wielen.

Het spookt niet alleen in huizen. Ook hele naties en volkeren kunnen worden behekst. De horrorfilm is voor de eilanden die Groot-Brittannië en de Ierse Republiek vormen als de western voor de Amerikaanse cinema, een integraal onderdeel van hun identiteit, mythologie en cultuur. Er is de zogenaamde gotische horror van Frankenstein en Dracula, maar er is nog een andere vorm van griezel en gruwel die rondwaart in de collectieve psyche van deze eilanden.

CINEMATEK presenteert zeven restauraties die getuigen van de contestatie in de Belgische cinema. Vier van animatiefilmer Picha en twee van Boris Szulzinger, wier parcours in de cinema onlosmakelijk verbonden is.

CINEMATEK en Danscentrumjette brengen, een jaar na zijn overlijden, een hommage aan het bijzondere talent van regisseur Wolfgang Kolb, die als geen ander dans vastlegde op film.

Lezingen, inleidingen, workshops... Het hele jaar door helpt CINEMATEK je de 7e kunst te ontdekken door filmmakers en specialisten aan te trekken om hun kennis en passie voor cinema te komen delen in onze zalen.

Tijdens de 24e editie van de Nocturnes kunnen bezoekers op donderdagavond van 17:00 tot 22:00 de verschillende Brusselse musea en kunstcentra ontdekken aan de hand van speciale activiteiten. Ter deze gelegenheid organiseert CINEMATEK op 03.04 een analoge filmworkshop gevolgd door een unieke filmvertoning van een selectie stille films ondersteund door het koor Ravekoor.

Ter gelegenheid van de uitgave van Dimanche et autres essais d’Edmond Bernhard, een boek van filmmaker en docent Olivier Smolders, worden alle films van Edmond Bernhard in gerestaureerde versie vertoond.

“Kan beroemdheid gedeconstrueerd worden?” Dat is de vraag die aan bod komt in het tweede nummer van Amateur·e, een halfjaarlijks filmtijdschrift dat zich richt op instinctieve exploratie, literair en subjectief schrijven, digging en alternatieve producties.
