Vandaag in onze zalen
LEDOUX LEDOUX
Dinsdag 21.10
19:00
US NEO-NOIR from the 1990s ⁄ Patrick’s Choice
Jackie Brown ⁄ kleur ⁄ 154' ⁄ OND: FR - NL
Quentin Tarantino, USA 1997, Pam Grier, Robert Forster, Samuel L. Jackson, Robert De Niro
Voorafgegaan door een tweetalige inleiding door Patrick Duynslaegher.
+ INTRO

Deze derde film van Tarantino is een gangsterfilm met morele dimensies. Minder geweldadig en rechtlijniger gestructureerd dan Reservoir Dogs of Pulp Fiction, maar nog altijd met de vaart van een wagentje op een roetsjbaan. Naar Rum Punch van schrijver Elmore Leonard.
PLATEAU PLATEAU
Dinsdag 21.10
18:00
O cinema mudo Brasileiro
La Fille de l’avocat ⁄ A Filha do Advogado ⁄ ZW ⁄ 73' ⁄ OND: FR ⁄ PIANO
Joao Pedrosa De Fonseca, Jota Soares, Brazilië 1926

Voordat hij naar Europa vertrekt, vertrouwt advocaat Paulo Aragão zijn vriend, journalist Lucio, een geheim toe: hij heeft een biologische dochter, Heloisa, die met haar moeder in een huis op Paulo’s boerderij woont. Lucio krijgt de taak om hun verhuizing naar de hoofdstad te regelen.
20:00
US NEO-NOIR from the 1990s
L’Heure magique ⁄ Twilight ⁄ kleur ⁄ 94' ⁄ OND: FR - NL
Robert Benton, USA 1998, Paul Newman, Susan Sarandon, Gene Hackman, Reese Witherspoon

Paul Newman als een oude privédetective die verstrikt raakt in een moordzaak gelieerd aan een 20 jaar oud mysterie. Terwijl hij leeft tussen filmsterren in verval, ontdekt hij dat vriendschap in Hollywood een hoge prijs heeft. Melancholische neo noir vol morele dubbelzinnigheden.
Cineflagey Cineflagey
FLAGEY, Heilig-Kruisplein, 1050 Brussel 02 641 10 20
Paul Thomas Anderson
24.09 > 02.11
Naar aanleiding van de release van One Battle After Another kunt u in Cineflagey drie eerdere films van regisseur Paul Thomas Anderson komen ontdekken: zijn uitstekende, maar veel te zelden vertoonde debuutfilm Hard Eight (a.k.a. Sydney) een noodzakelijke aanvulling op het US Neo-noir of the 1990’s programma, de atypische romantische film Punch-Drunk Love waarvoor hij destijds in Cannes de beste regieprijs kreeg uit handen van juryvoorzitter David Lynch en ten slotte de über klassieker There Will Be Blood.
Programma
SEPTEMBER + OKTOBER + NOVEMBER
Door beelden, geluiden en handelingen te ontleden en ze samen te voegen tot atypische, vaak burleske ficties, heeft Frans van de Staak een oeuvre gecreëerd dat onze zintuigen scherpt als geen ander. Vandaag mag hij eindelijk als een van de grote poëten uit de filmgeschiedenis beschouwd worden, die vraagt om (opnieuw) ontdekt te worden.

Op 16 maart verloren we, veel te vroeg, de Belgische actrice Émilie Dequenne. Ze was een intuïtieve, schitterende actrice, “populair” in de zin dat ze geliefd was bij het publiek, maar ook bij de filmwereld in het algemeen. Ze belichaamde de Belgische film met gratie en authenticiteit, maar straalde ook in Franse producties. “Het spectrum van haar vertolkingen was enorm breed. Mijn broer en ik noemen haar onze Magnani, ze was onze Franstalige Magnani”. (Luc Dardenne)

Herinnering, geschiedenis en het menselijk bestaan: het zijn sleutelelementen in het werk van de Belgische documentairemaakster Annik Leroy. In ruim een halve eeuw heeft ze een in omvang bescheiden, maar inhoudelijk indrukwekkend oeuvre opgebouwd dat in België nog altijd te weinig gekend is. In deze retrospectieve toont CINEMATEK al haar langspeelfilms plus enkele van haar korte films, aangevuld met een twintigtal door haar gekozen titels.

Deze herfst nodigt CINEMATEK u uit voor een reis door het hart van het Amerika van de jaren 1990. Een decennium waarin de neo noir, onder impuls van vooraanstaande regisseurs als Quentin Tarantino, John Dahl of de gebroeders Coen, en iconische werken als L.A. Confidential en The Usual Suspects, een spectaculaire heropleving kende en alomtegenwoordig leek.

De Belgische filmdistributeur Cinéart zag precies 50 jaar geleden het daglicht onder de naam Cinélibre. Dit jubileumprogramma poogt met 50 films, samengesteld door de ploeg van Cinéart, de rijkdom, kwaliteit en variatie van deze catalogus te illustreren. Een catalogus die een vastberaden wil vertoont om decennium op decennium een cinema met een welbepaalde wereldvisie te verdedigen.

Na de Fondation Jérôme Seydoux-Pathé in Parijs vertonen we dit najaar een overzicht van gerestaureerde stille films uit de collectie van de Cinemateca Brasileira. Als aanvulling op het programma is er een focus op de films uit de stille periode van Alberto Cavalcanti, een Braziliaan die zijn carrière als filmmaker begon in het bruisende Parijs van de jaren 1920.

Het hele jaar door tonen we een greep uit de geschiedenis van de stille film, van de geboorte van de film tot de komst van de geluidsfilm. Altijd met live pianobegeleiding.

De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een “klassieker” of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer “vrije anthologie”.

Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.

HET ZILVEREN SCHERM brengt de populaire cinema van weleer opnieuw tot leven. Klassiekers uit heel de wereld. Meeslepende verhalen met onvergetelijke scènes waarin alle geliefde acteurs en actrices van toen schitteren. Cinema zoals het moet beleefd worden: beeld en klank via pellicule geprojecteerd op een groot scherm in een comfortabele zaal. Met, indien de lengte van de hoofdfilm het toelaat, een zorgvuldig geselecteerde voorfilm: een trailer, een tekenfilm, een bioscoopjournaal of een documentaire, om de periode waaruit de film dateert tot leven te brengen.

In dit programma ontdekken we films die ons laten zien dat er achter de wereld die we elke dag zien, nog een andere schuilt. Deze herfst kleuren we opnieuw met vrolijke, fantasierijke klassiekers vol ontmoetingen met skeletten, marionetten en reuzen. Zij tonen ons dat niets altijd is zoals het lijkt.

Met het jaarthema ‘Grenzeloos’ geven we onze fantasie de vrije ruimte, dagen we onze eigen drempels uit en dromen we van een wereld waarin we vrij bewegen en elkaar ontmoeten, zonder beperkingen!

Een mens leeft niet van Meesterwerken en Klassiekers alleen. Er zijn ook Verborgen en Vergeten Parels. Films die de lijstjes niet halen, de prijzen niet winnen en soms ook het publiek niet bereiken, maar waarvan je zou willen dat iedereen ze gezien heeft. B-films, superproducties, auteursfilms, genrefilms: het doet er niet toe, als ze maar aan (her)waardering toe zijn. Notoir filmkenner Patrick Duynslaegher (voormalig filmcriticus voor KNACK en tot aan zijn pensionering artistiek directeur van Film Fest Gent) komt maandelijks en in twee talen zijn keuzefilm toelichten. Deze keer valt de keuze op 3 films uit het US Neo-noir from the 1990s programma.

Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van main–stream-entertainment tot de militantste verhalen: OUR STORY nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van OUR STORY, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken.

Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van mainstream-entertainment tot de militantste verhalen: Our Story nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van Our Story, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken.

Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.

Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.

Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.

Lezingen, inleidingen, workshops... Het hele jaar door helpt CINEMATEK je de 7e kunst te ontdekken door filmmakers en specialisten aan te trekken om hun kennis en passie voor cinema te komen delen in onze zalen.

Ter gelegenheid van de Mois du Doc, een meeslepende duik in de geschiedenis van Pierre Levie’s film La Grande Barrière de corail, vertoond in een recent gerestaureerde versie. Een visuele reis vol spectaculaire kleuren, gevolgd door een gesprek dat het werk van gisteren in perspectief plaatst met de uitdagingen van vandaag.
