Vandaag in onze zalen
LEDOUX LEDOUX
Woensdag 21.05
19:00
Vrije anthologie
Mother ⁄ Madeo ⁄ kleur ⁄ 129' ⁄ OND: FR - NL
Bong Joon-ho, Zuid-Korea 2009, Kim Hye-ja, Won Bin, Jin Goo

Onverschrokken melodrama van Bong (Parasite) over een moeder die de onschuld van haar van moord beschuldigde zoon met een verstandelijke beperking probeert te bewijzen door zélf op zoek te gaan naar de moordenaar.
21:30
Francis Ford Coppola
Megalopolis ⁄ kleur ⁄ 138' ⁄ OND: NL - FR
Francis Ford Coppola, USA 2024, Adam Driver, Giancarlo Esposito, Nathalie Emmanuel

Coppola’s comeback na dertien jaar is dit passieproject dat hij 40 jaar met zich heeft meegedragen: een spectaculair sciencefictionepos waarin hij een parallel trekt tussen de toekomst van de V.S. en de val van het Romeinse Keizerrijk.
PLATEAU PLATEAU
Woensdag 21.05
18:00
Carte Blanche
Images d’Ostende ⁄ ZW ⁄ 11' ⁄ OND: — ⁄ PIANO
Henri Storck, België 1929
Stalen Brug / De Brug ⁄ 11' ⁄ OND: — ⁄ PIANO
Joris Ivens, Nederland 1928
Ellende in de Borinage / Misère au Borinage ⁄ ZW ⁄ 32' ⁄ OND: — ⁄ PIANO
Henri Storck, Joris Ivens, België 1933

Drie korte documentaires van de twee meesters van de Lage Landen. Storcks portret van Oostende is tevens een onderzoek van cinematografische parameters. Ivens’ camera inspecteert nauwgezet een nieuwe brug in Rotterdam. Plus hun gezamenlijke meesterwerk over de erbarmelijke levensomstandigheden van mijnwerkers in de Borinage, slachtoffers van het kapitalisme.
20:00
Vrije anthologie
Assassin(s) ⁄ kleur ⁄ 132' ⁄ OND: NL
Mathieu Kassovitz, Frankrijk 1996, Michel Serrault, Mathieu Kassovitz, Mehdi Benoufa

Een bejaarde, stervende huurmoordenaar wil nog snel een opvolger opleiden. Na het succes van La Haine breidde Kassovitz zijn kortfilm uit 1992 uit tot deze krachtige explosie van geweld.
Cineflagey Cineflagey
FLAGEY, Heilig-Kruisplein, 1050 Brussel 02 641 10 20
Retro Hélène Cattet & Bruno Forzani.
04.05 > 05.06
Naar aanleiding van de release van hun nieuwe film Reflet dans un Diamant Noir kunt u bij Cineflagey de drie eerste langspeelfilms van het duo Hélène Cattet & Bruno Forzani komen (her)ontdekken: Amer, L'étrange couleur des larmes de ton corps en Laissez bronzer les cadavres. Enkel bij ons kunt u Amer en L'étrange couleur des larmes de ton corps op 35 mm komen bewonderen.
Programma
MAART + APRIL + MEI
CINEMATEK toont het volledige, in omvang bescheiden, maar kwalitatief hoogstaande werk van de veel te weinig bekende Amerikaanse filmmaker en academicus Billy Woodberry. Geboren in 1950 werd hij in de jaren 1970 een van de sleutelfiguren van de L.A. Rebellion.

Dankzij de eerste twee Godfather-films en Apocalypse Now groeide Francis Ford Coppola in de jaren 1970 uit tot een van de beroemdste én beste regisseurs van zijn generatie. Als flukse tachtiger is hij nog altijd actief: eind vorig jaar verscheen zijn sciencefictionepos Megalopolis in de zalen. Tijd voor een retrospectieve van een regisseur die het gezicht van de Amerikaanse cinema van de voorbije zestig jaar sterk meebepaald heeft.

De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een “klassieker” of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer “vrije anthologie”.

CINEMATEK toont het volledige, in omvang bescheiden, maar kwalitatief hoogstaande werk van de veel te weinig bekende Amerikaanse filmmaker en academicus Billy Woodberry. Geboren in 1950 werd hij in de jaren 1970 een van de sleutelfiguren van de L.A. Rebellion.

Het hele jaar door tonen we een greep uit de geschiedenis van de stille film, van de geboorte van de film tot de komst van de geluidsfilm. Altijd met live pianobegeleiding.

Welkom bij CINEMA'KET! CINEMA’KET is het nieuwe CINEMATEK-programma voor jonge cinefielen! Groot of klein, film doet ons lachen, huilen of beven; door ons te verwonderen, te verbazen of te laten nadenken. Films laten ons duizenden verhalen beleven, van hier tot daar waar men soms een andere taal spreekt, maar waar emoties altijd universeel zijn.

Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.

De Britse regisseur Ken Loach is het beste voorbeeld dat sociaal bewogen cinema meer kan zijn dan een geïllustreerd pamflet. Dat bewijst hij al bijna 60 jaar, eerst met televisiefilms voor de BBC en vanaf 1967 met bioscoopfilms. Onze uitgebreide retrospectieve omvat bijna alle bioscoopfilms van Loach en een selectie van diens werk voor televisie. Van Cathy Come Home tot The Old Oak.

Pas op, je staat op het punt de woestenij van de cinema te betreden, deze avond heeft meer te maken met de letter Z dan met B… Post-nuke, of post-apo, films tonen hoe het de laatste overlevenden van de mensheid na een (vaak nucleaire) ramp vergaat, of ze zich nu verscholen hebben in voertuigen met 2 of 4 (of zelfs meer!) wielen.

HET ZILVEREN SCHERM brengt de populaire cinema van weleer opnieuw tot leven. Klassiekers uit heel de wereld. Meeslepende verhalen met onvergetelijke scènes waarin alle geliefde acteurs en actrices van toen schitteren. Cinema zoals het moet beleefd worden: beeld en klank via pellicule geprojecteerd op een groot scherm in een comfortabele zaal. Met, indien de lengte van de hoofdfilm het toelaat, een zorgvuldig geselecteerde voorfilm: een trailer, een tekenfilm, een bioscoopjournaal of een documentaire, om de periode waaruit de film dateert tot leven te brengen.
