RENDEZ-VOUS

Patrick’s Choice
Serial Killers

Een mens leeft niet van Meesterwerken en Klassiekers alleen. Er zijn ook Verborgen en Vergeten Parels. Films die de lijstjes niet halen, de prijzen niet winnen en soms ook het publiek niet bereiken, maar waarvan je zou willen dat iedereen ze gezien heeft. B-films, superproducties, auteursfilms, genrefilms: het doet er niet toe, als ze maar aan (her)waardering toe zijn. 

Notoir filmkenner Patrick Duynslaegher (voormalig filmcriticus voor KNACK en tot aan zijn pensionering artistiek directeur van Film Fest Gent) komt maandelijks en in twee talen zijn keuzefilm toelichten. Deze keer valt de keuze op drie serial killer films uit drie verschillende continenten die elk de unieke stempel van hun auteur dragen.

image
Donderdag 24.10 19:00 LEDOUX Cart

Patrick’s Choice

La Vengeance est à moi
Vengeance is Mine
Fukushû suru wa ware ni ari
  • Shōhei Imamura, Japan 1979 ⁄ Ken Ogata, Rentarô Mikuni, Chôchô Miyako ⁄ kleur ⁄ 140' ⁄ OND: FR - NL

Het portret van een seriemoordenaar. Imamura schetst omstandig familiale en sociale achtergrond van de man, maar probeert zo weinig mogelijk te verklaren.

Voorafgegaan door een tweetalige inleiding door Patrick Duynslaegher.

 + INTRO 

image
Donderdag 21.11 19:00 LEDOUX Cart

Patrick’s Choice

Le Sixième Sens
Manhunter
  • Michael Mann, USA 1986 ⁄ William Petersen, Brian Cox, Joan Allen ⁄ kleur ⁄ 119' ⁄ OND: FR - NL

The Silence of the Lambs kreeg de Oscars, deze sleutelfilm uit de jaren 1980 (naar Harris' Red Dragon) aanvankelijk enkel miskenning. Nochtans is deze film over een FBI-profiler die de gave bezit om zich in de fantasieën van psychopaten in te leven, een van de ijselijkste, meest briljant gestileerde thrillers ooit gemaakt.

Voorafgegaan door een tweetalige inleiding door Patrick Duynslaegher.

 + INTRO 

image
Donderdag 05.09 19:00 LEDOUX Cart

Patrick’s Choice

L’Étrangleur de Rillington Place
10 Rillington Place
  • Richard Fleischer, UK 1971 ⁄ Richard Attenborough, Judy Geeson, John Hurt ⁄ kleur ⁄ 109' ⁄ OND: FR - NL

Gebaseerd op het fait divers dat de afschaffing van de doodstraf inspireerde in het Verenigd Koninkrijk. De vlucht van een valselijk beschuldigde, duizelingwekkend in beeld gebracht door Fleischer.

Voorafgegaan door een tweetalige inleiding door Patrick Duynslaegher.

 + INTRO