RENDEZ-VOUS

OUR STORY

September: OUR STORY: The Early Works of the Late Terence Davies

Deze herfst brengt Our Story een eerbetoon aan filmmaker Terence Davies, die vorig jaar overleed. We herbekijken twee van zijn vroege werken. Davies, zoon van een katholiek arbeidersgezin uit Liverpool en voormalig accountant die zich ongemakkelijk voelde bij zijn homoseksualiteit, begon zijn artistieke carrière met een reeks autobiografische films die, van zijn kindertijd tot zijn ingebeelde dood, de kronkels van het geheugen volgen in plaats van historische rechtlijnigheid. In zijn Trilogy en zijn tweede speelfilm, The Long Day Closes, staan de eenzaamheid, schaamte en religieuze angst van zijn hoofdpersonages tegenover de liefde voor hun familie (behalve de gewelddadige vader), film en muziek. Beelden en muziek werken op elkaar in en falen zelden in het bewerkstelligen van een transcendentie: ze geven gestalte aan een diep melancholische cinema waarvan de langzame bewegingen ons voortdurend herinneren aan onze menselijkheid.

November: OUR STORY: THE GUILT THAT CONNECTS US

In november nodigen Our Story en Cinéfiltres je uit om Mea Culpa te ontdekken, een film van Patrick Tass, een Belgische regisseur van Palestijnse afkomst geboren in Beiroet in 1992. Wanneer Patrick zijn moeder vertelt dat hij een film wil maken op basis van de foto’s die hij van haar heeft genomen en hun telefoongesprekken, stemt ze onmiddellijk in: “natuurlijk”. Maar ze voegt er een voorwaarde aan toe: Patrick moet haar “het eindresultaat” laten zien. Is het echt mogelijk om aan dit verzoek te voldoen? Mea Culpa neemt ons mee naar de vitale en dodelijke stiltes die Patricks leven en dat van zijn familie hebben gevormd. Op tienjarige leeftijd ontdekt Patrick op “absurde” wijze dat hij Palestijn is en geen Libanees. Vanuit België houdt hij zijn queer liefdesgeschiedenis geheim voor zijn ouders. Tussen de mazen van het net van leugens en schuldgevoelens weeft Mea Culpa met onderbroken en onmogelijke dialogen een nieuw weefsel. En doet dat met de helende woede die onthult wat bestaansonzekerheid, racisme en patriarchaat, allemaal met elkaar verweven, veroorzaken in de levens van degenen die ze onderdrukken.

Oktober: OUR STORY: Photo/sensibles : A QUEER HISTORY THROUGH IMAGES

In oktober organiseert Our Story twee vertoningen binnen het kader van Photo/sensibles: A Queer History Through Ima-ges, een programma bedacht door filmmaker Stéphane Gérard, dat startte in Lille in het internationale centrum voor videokunst Heure Exquise ! en wordt voortgezet in Brussel, eerst in CINEMATEK en vervolgens in het centre culturel Jacques Franck.

“De wetenschappelijke bestudering van homoseksualiteit en transidentiteit kwam in een stroomversnelling rond de eeuwwisseling van de 19e eeuw, maar de creatie van categorieën en woorden om deze verlangens, identiteiten en levens te beschrijven volstond niet om ze de geschiedenis te geven die ze verdienden. Daarvoor was het wachten op het aanwenden van de fotografie en, in het kielzog daarvan, een groot aantal beeldtechnieken die lhbtqia+ kunstenaars aangrepen om hun gemeenschap nieuwe verhalen te bieden. Elk van de films in Photo/sensibles verbeeldt op zijn eigen manier een queer visueel verhaal. Ze verkennen en détourneren de kracht van het beeld en gebruiken fotografie, cinema, analoge en digitale video voor denkbeeldige reizen langs flamboyante strijdiconen en vergeten pioniersfiguren” — S. G. 





In samenwerking met

image
Woensdag 25.09 19:00 LEDOUX Cart

OUR STORY

The Terence Davies Trilogy
  • Terence Davies, UK 1976-1983 ⁄ Phillip Mawdsley, Nick Stringer, Valerie Lilley ⁄ ZW ⁄ 101' ⁄ OND: FR

De drie korte films die samen de trilogie van Terence Davies vormen, schetsen op impressionistische wijze het leven van Robert Tucker, het fictieve alter ego van de regisseur: Robert groeit op tussen het geweld van zijn vader, van zijn klasgenoten en van de katholieke school (Children); als volwassene, die bij zijn moeder woont en vastzit in een saaie baan, ervaart hij zijn homoseksualiteit als een schandelijke zonde (Madonna and Child); als stervende oude man is hij alleen met zijn herinneringen (Death and Transfiguration).

Voorstellingen voorafgegaan door een inleiding in het Frans.

image
Woensdag 25.09 21:15 LEDOUX Cart

OUR STORY

Une longue journée qui s’achève
The Long Day Closes
  • Terence Davies, UK 1992 ⁄ Leigh McCormack, Marjorie Yates, Anthony Watson ⁄ kleur ⁄ 85' ⁄ OND: FR - NL

Een volksbuurt in Liverpool tijdens de jaren 1950. De jonge Bud zwerft alleen rond: van de koude straten naar de warme keuken vol bedrijvigheid, van de armen van zijn moeder naar de bioscoop. Hoewel het thema homoseksualiteit niet expliciet aan bod komt, verkent The Long Day Closes de fragmentarische herinneringen van de regisseur, of de impulsen en pauzes van een queer kind dat zijn toevlucht zoekt in de bioscoop.

Voorstellingen voorafgegaan door een inleiding in het Frans.

image
Donderdag 10.10 19:00 LEDOUX Cart

In Red Chewing Gum, een mijmering over een voorbije liefdesgeschiedenis die verteld wordt door middel van geluidsdetails en geheime gebaren, belichaamt het videobeeld de herinneringen aan belevenissen in de steegjes van de Hamrawijk in Beiroet. Un homme sur deux est une femme van Nathalie Magnan kijkt naar genderongelijkheid in de Franse politiek, waarbij interviews met Franse prominenten worden afgewisseld met archiefbeelden. Fast Trip Long Drop van Gregg Bordowitz, een mix van archiefbeelden, gefilmd dagboek en een parodie op een televisieprogramma, brengt een vernietigende kritiek op de manier waarop de media omgaan met hiv en aids.

Gevolgd door een gesprek in het Frans met Stéphane Gérard, Véronique Thellier (programmatieverantwoor-delijke, Heure Exquise !) en Thierry Destriez (beheerder en projectleider, Heure Exquise !).

 + GAST 

image
Donderdag 10.10 21:00 LEDOUX Cart

The Female Closet van Barbara Hammer is een portret van drie lesbische kunstenaars: fotografe Alice Austen, dada-kunstenares Hannah Höch en schilderes Nicole Eisenman. Door het museum als kast te tonen, werpt Hammer een provocerende blik op de relatie tussen museum, kunst, leven en seksualiteit. In Héroïnes van Astré Desrives verjaagt een surrealistisch leger van "naamloze soldaten", uit het niets gecreëerd door kunstenaars Claude Cahun en Marcel Moore, de nazi-troepen op het kleine eiland Jersey in 1940.

Voorafgegaan door een introductie in het Frans door Stéphane Gérard.

 + INTRO 

image
Zaterdag 23.11 19:00 LEDOUX Cart

OUR STORY

Mea Culpa
  • Patrick Tass, België 2023 ⁄ kleur ⁄ 72' ⁄ OND: FR

Leugens en schuld beheersen Patricks relatie met zijn moeder Randa. Door middel van audioberichten en videogesprekken die hij in de loop der jaren heeft verzameld, schetst Patrick een portret van het leven van zijn moeder in Libanon en het zijne in België. Mea Culpa, beurtelings ontroerend, provocerend en hilarisch, bevraagt de verhouding tussen de nationale en seksuele identiteit van een jonge Palestijnse emigrant.

Gevolgd door een gesprek in het Frans met de filmmaker.

 + GAST