facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

HET ZILVEREN SCHERM brengt de populaire cinema van weleer opnieuw tot leven. Klassiekers uit heel de wereld. Meeslepende verhalen met onvergetelijke scènes waarin alle geliefde acteurs en actrices van toen schitteren. Cinema zoals het moet beleefd worden: beeld en klank via pellicule geprojecteerd op een groot scherm in een comfortabele zaal. Met, indien de lengte van de hoofdfilm het toelaat, een zorgvuldig geselecteerde voorfilm: een trailer, een tekenfilm, een bioscoopjournaal of een documentaire, om de periode waaruit de film dateert tot leven te brengen.
Aansluitend op de cycli die georganiseerd worden in het kader van de herdenking van WO I, laat CINEMATEK in dit eclectisch programma zien hoe de naoorlogse periode behandeld in wordt films.
Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.
De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een klassieker of gemakkelijk in een thema in te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer vrije anthologie.
Het overlijden van Aretha Franklin op 16 augustus is de gelegenheid om terug te blikken op de aanwezigheid van zangeressen in films. Zoals we in de Rita Hayworth-cyclus van het voorbije programma zagen, zijn sommige actrices in de filmgeschiedenis echte sterren geworden door de liedjes die ze op het scherm brachten. En omgekeerd zijn er ook zangeressen die door hun aanwezigheid een film onvergetelijk maakten.
Een eerbetoon brengen aan Juliet Berto dat verder reikt dan het vieren van 50 jaar mei 1968, betekent een eerbetoon brengen aan een manier om 'anders' te leven - waar de gevoelige en grappige actrice met het fragiele lichaam de uitdrukking van was. Berto was ook regisseuse, gedreven door de urgentie om de oorspronkelijke magie van cinema terug te vinden. Het betekent ook minder bekende films te ontdekken waarin Berto heeft gespeeld, net als de 3 speelfilms die ze regisseerde.
Sereen, vriendschappelijk, samenzwerend, verrijkend, geheim, conflictueus, bezitterig of getormenteerd... Relaties tussen ouders en kinderen zijn in films vaak aan de orde. Als opmaat voor de familiebijeenkomsten in dit ten einde lopend jaar, interesseert CINEMATEK zich voor die (dis)functionele banden, met een speciale focus op moeder-dochter-relaties. De cyclus, voornamelijk samengesteld uit grote films met zeer grote actrices (Liv Ullmann, Shirley McLaine, Isabelle Huppert, Marisa Paredes), toont portretten van gefrustreerde (Terms of Endearment, The Pianist), tirannieke (Carrie) of excentrieke moeders (Grey Gardens) - en opstandige tieners of tieners op de vlucht, zoals bij Greta Gerwig of John Waters. Er zijn familiale kronieken vol affectieve afrekeningen, vernederingen (Höstsonaten) of jaloezie (Wild at Heart), maar ook tederheid, humor (Secrets & Lies), melodrama en kitsch (Tacones lejanos). Haal maar boven, die zakdoeken...

CINEMATEK duikt in het charmant chaotische oeuvre van Michel Gondry. Met films als Eternal Sunshine of the Spotless Mind, La Science des rêves of Is the Man Who Is Tall Happy? is hij uitgegroeid tot een van de origineelste filmmakers van de 21e eeuw. Michel Gondry komt op 07.12 naar CINEMATEK om zijn film Microbe & Gasoline in te leiden. Op 08.12 zal hij om 15:00 een masterclass geven in KANAL - Centre Pompidou in het kader van zijn Usine de Films Amateurs en om 19:00 komt hij in CINEMATEK zijn carte blanche voorstellen.


Vanuit de wens het opmerkelijke filmoeuvre van Wang Bing onvermoeibaar te promoten, presenteren CINEMATEK en Courtisane in december zijn laatste, acht uur durende film: Dead Souls, dat dit jaar op het Festival de Cannes te zien was. Parallel hiermee stellen we ook voor Shoah van Claude Lanzmann te (her)bekijken. Een hommage aan de vorige zomer gestorven cineast alsook het in de spiegel zetten van twee gelijkaardige situaties in een totaal andere context.


Dora van der Groen staat te boek als een van de allerbeste actrices die ons land ooit gekend heeft. In een carrière die bijna een halve eeuw overspande kroop ze in de haar kenmerkende flegmatieke wijze in de meest uiteenlopende personages. En al was dat vaker in televisie- dan bioscoopfilms, ook op het witte doek liet ze een onuitwisbare indruk na, zoals deze hommage aantoont.


Max Linder is de eerste, en meteen ook een van de grootste komieken uit de geschiedenis van de cinema. CINEMATEK biedt u de mogelijkheid om zijn komische juweeltjes te herontdekken, die, volgens acteur en komiek André Bourvil, "het geluk hebben gekend niet te verouderen".
Our Story, een programma dat georganiseerd wordt in samenwerking met Pink Screens, toont queer- en LGBT-films. Klassiekers, onuitgegeven films en miskende parels vormen de bakens voor een tocht doorheen onze geschiedenis en ons geheugen. Deze beelden - gemarginaliseerd of gepopulariseerd - worden soms vergezeld van speciale presentaties of contextualiseringen. Keuze zat, voor elk wat wils. En dus dé gelegenheid om zich - om de drie maanden - te wagen aan dit vrijpostige en iconoclastische aanbod.
Op 14.02, ter gelegenheid van Valentijnsdag, stelt CINEMATEK vier mooie liefdesverhalen van het zilveren scherm voor. Koppels betalen per film maar één keer - hetzij één ticket voor twee personen.
Na het veelgeprezen relatiedrama Sehnsucht, dat in 2006 door CINEMATEK werd bekroond met de Filmvondsten prijs, had Valeska Grisebach maar liefst elf jaar nodig om een nieuwe film af te werken. Maar Western was het wachten meer dan waard: zelden heeft een film zo indringend de contouren en uitdagingen van het hedendaagse Europa geëvoceerd. Valeska Grisebach komt op 20.02 en 21.02 naar CINEMATEK om haar nieuwe film Western en een carte blanche voor te stellen.

De exporuimte wordt op de avond van Museum Night Fever gevuld met een installatie opgebouwd uit maquettes en decors voor een animatiefilm. Een team performers zal deze maquettes in beweging brengen om live de animatiefilm L’incident diplomatique nous pend au nez, die het leven van een Canadese avonturier vertelt, op te nemen. Volg ons in dit avontuur waarin een film en een personage worden gecreëerd die fictie overschrijden. In de Ledouxzaal worden de hele avond in loop korte animatiefilms vertoond die de geschiedenis schetsen van de animatiefilm in zijn verschillende vormen van 1910 tot nu.