facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

Muriel Andrin schrijft hoe de films van Chantal Akerman heftige ervaringen zijn en diep resoneren met haar gevoe - ligheden rond cinema, feminisme, lichamelijkheid en meer. Zeker in tijden waarbij iedereen zich in besloten sfeer verschanst. Anke Brouwers vergelijkt het mees - terwerk Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles met de Proust-adaptatie La Captive om te dui - den hoe de invloedrijke Belgische filmmaker is omschreven, als etnografisch, queer, experimenteel, minimalistisch, of autobiografisch, maar ze niet op te sluiten valt binnen één etiket. “Ze wilde nooit elitair zijn en ze maakte haar cinema voor iedereen.” De hierboven vermelde titels zijn beschikbaar via video on demand of op dvd.

Op 06.06 zou Chantal Akerman haar 70e verjaardag hebben gevierd.


Op Facebook Live zetten we deze zomer
onze livesessies met stomme film en pianobegeleiding voort. Afspraak op donder- dagen met onze pianisten Stéphane Orlando en Hughes Maréchal.

 

 

 


Al in zijn eerste film paste Eisenstein zijn revolutionaire montageopvattingen toe. Het verhaal van een opstand in een fabriek en de harde onderdrukking daarvan bevat alle elementen die zijn latere films zouden kenmerken.


Het debuut van Marc Allégret: een polemische documentaire waarin hij zijn leermeester André Gide, notoir tegenstander van het kolonialisme, op een van zijn reizen door Congo volgt.
Nog een film uit de benijdenswaardige catalogus van de particuliere Mejrabpom-studio. Komedieregisseur Barnet waagt zich hier zelfs aan een poëtisch drama rondom de klassenstrijd.
Hoe lok je meer volk naar de winkel? Door iemand de twaalf verdiepingen tellende gevel te laten beklimmen. De menselijke vlieg sequentie uit deze Harold Lloyd-klassieker beslaat meer dan een derde van de film en blijft een onaantastbare parel van komische opbouw.
Onvervalst melodrama over een zingende clown die in Frankrijk carrière maakt en daardoor zijn vrouw verwaarloost. De grootste hit voor Nordisk in de jaren 20 en beschouwd als Sandbergs beste film.
Deze als komedie verpakte, hekelende kroniek van de Brusselse middenstandersklasse is Duviviers verfilming van Wichelers en Fonsons kleurrijk theaterstuk uit 1910. Het patois van de tussentitels geeft kleur aan dit typische boulevardtoneel.

Griffiths laatste succesfilm met Lillian Gish, over een zwerfstertje dat in de liefde bedrogen wordt en in het puriteinse New England een nieuw leven wil beginnen. Prachtige fotografie, met het landschap in een glansrol.