facebook instagram twitter
Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.
De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een 'klassieker' of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer 'vrije anthologie'.

Groot of klein, film doet ons lachen, huilen of beven; door ons te verwonderen, te verbazen of te laten nadenken. Het laat ons duizenden verhalen beleven, van hier tot daar waar men soms een andere taal spreekt, maar waar emoties altijd universeel zijn.


Our Story, een programma dat georganiseerd wordt in samenwerking met Pink Screens, toont queer- en LGBT-films. Klassiekers, onuitgegeven films en miskende parels vormen de bakens voor een tocht doorheen onze geschiedenis en ons geheugen. Deze beelden - gemarginaliseerd of gepopulariseerd - worden vergezeld van speciale presentaties of contextualiseringen. Keuze zat, voor elk wat wils. En dus dé gelegenheid om zich te wagen aan dit vrijpostige en iconoclastische aanbod.
Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.

CINEMATEK en Courtisane brengen een hommage aan de kunstenaar en cineast Kevin Jerome Everson. Deze onvermoeibare meesterportrettist filmt de Afro-Amerikaanse werkende klasse tijdens het dagelijks leven bij werk en ontspanning, wars van alle narratieve conventies en clichés met betrekking tot de representatie van Afro-Amerikanen op het scherm.


In de films van Kevin Jerome Everson weerklinkt de blues - als verzet tegen uitputting en als creatieve veerkracht in het alledaagse. Dit programma is opgevat als een echokamer van resonanties en dissonanties met de documentaire traditie, arbeidersbewegingen en collectiviteit. Samengesteld door Terri Francis, directrice van het Black Film Center / Archive aan de Indiana University Bloomington.


Fritz Langs dystopisch toekomstbeeld toont een maatschappij die verticaal gestructureerd is, met werkers in de ondergrond, bestuurd door een opperkaste in torencomplexen. De speciale effecten benadrukken de verschillende op elkaar gestapelde stadslagen en het horizontale verkeer. Het drama toont veeleer het scheuren van de scheiding tussen hoog en laag.
Dit jaar nodigt CINEMATEK u voor Halloween uit eten bij twee gerenommeerde psychopaten. Voor de eerste dinnerdate gaan we naar een zwaarbeveiligde psychiatrische inrichting in Baltimore waar Hannibal Lecter u lever met bonen en een lekere chianti zal serveren. Voor de tweede trekken we naar de Australische outback voor een barbecue onder de open hemel met Mick Taylor, Crocodile Dundee's sadistische neef.
De 14e editie van het internationaal kinderfilmfestival FILEM’ON stelt het jonge publiek een originele selectie voor rond het thema natuur en ecologie.
Het stadsleven van ’s morgens tot ’s nachts, met de moderne machinerie van fabriek en transport, met mensen in arbeid, sport en vertier, en met de cameraman als allesoverziende meester van tijd en ruimte, zijn camera in symbolische overdruk boven de wereld geplaatst.

In deze animatiefilm krijgen we Krtek te zien, een ietwat onhandig molletje dat allerlei avonturen meemaakt. Over een periode van bijna 50 jaar werden er 44 afleveringen en 6 films van Krtek gedraaid. Kom hem ontdekken in: Het molletje en de auto, Het molletje en de lollie, Het molletje als tuinman, Het molletje met carnaval, Het molletje en de muziek, Het molletje als schilder en Het molletje en de groene ster.

Vanaf 3 jaar


Deze reeks vroege korte films is een mix van klassiekers (Arrivée du train en gare de la Ciotat, La Course à la saucisse) en minder vaak vertoonde pareltjes (Le Voyage sur Jupiter, Un Coup de vent, Le Binettoscope).


Een Vikingjongen wil de traditie van zijn volk volgen en een draak slachten. Maar als hij er eindelijk in slaagt om er een te vangen, vergaat de lust hem om het dier ook te doden. Een draak blijkt méér dan een gevaarlijk roofdier te zijn. Ontroerend, technisch verbluffend en met prachtige vliegsequenties.

Vanaf 6 jaar.


De eerste van een reeks etnologische documentaires heeft nog niets van zijn impact verloren. Flaherty verbleef 15 maanden tussen de Inuit voor deze fascinerende studie.
Meesterlijke en spectaculaire reconstructie van een bewogen bladzijde, de zogenaamde Great Locomotive Chase, uit de Amerikaanse burgeroorlog. Als katalysator fungeert het mirakel genaamd Buster Keaton.
De oudste bewaarde lange animatiefilm uit de filmgeschiedenis is deze indrukwekkende feeërie, technisch revolutionair door Reinigers inventieve gebruik van schaduwpartijen en uitgeknipte papierfiguren. Het verhaal is ingegeven door een episode uit Duizend-en-een nacht.

Vanaf 5 jaar.
Een klein dorp ondergaat de veranderingen van collectivisering en mechanisering en de weerstand hiertegen van de rijke koelakken. Een even lyrisch als onthutsend filmgedicht.