Dossiers

PERS

100 jaar UBFP: Les Rendez-vous d’Anna

(Chantal Akerman, 1978)

In maart besloten de leden om Les Rendez-vous d’Anna van Chantal Akerman in de kijker te zetten.

20.03 2025

100 jaar UBFP:

Les Rendez-vous d’Anna

(Chantal Akerman, 1978)

De UBFP is een nationale vereniging die FIPRESCI in België vertegenwoordigt en professionele critici en journalisten samenbrengt die de cinema promoten en tegelijkertijd de rechten en belangen van haar leden verdedigen.

Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de UBFP in 2025 sluit CINEMATEK zich aan bij deze viering door leden van de vereniging uit te nodigen om het hele jaar door, elke derde donderdag van de maand, een selectie van 12 films te presenteren die door UBFP-journalisten zijn bekroond sinds de oprichting van de vereniging. In maart besloten de leden om Les Rendez-vous d’Anna van Chantal Akerman in de kijker te zetten.


Juliette Goudot, journaliste voor Moustique, Gaël en La Première, presenteert de film:

« Un monde éclaté. Un appartement où l’on ne fait que passer. Anna est cinéaste. On ne saura jamais très bien pourquoi ni comment. On ne verra d’ailleurs rien, tout au long du film de son activité qui relève plus immédiatement du cinéma, ni tournage ni acteurs, ni producteurs etc. On ne saura jamais très bien pourquoi elle est cinéaste, si ce n’est que ça lui permet et l’oblige à dériver, à errer, à être nomade. On la verra voyager de ville en ville, comme un commis voyageur pour présenter son film. On ne verra pas la présentation mais seulement les lumières d’un cinéma qui s’éteignent devant ou derrière elle, puis des gares, des trains, des quais, des chambres d’hôtel, des bouts de ville. (…) Les Rendez-vous d’Anna. On a tourné l’hiver. Avec Aurore. Encore une actrice que j’aime. »

Dit fragment komt uit Chantal Akerman, autoportrait en cinéaste, de prachtige publicatie die in 2004 verscheen naar aanleiding van de “manifestatie Chantal Akerman” in het Centre Pompidou. We bevinden ons drie jaar na Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce 1080 Bruxelles, de film die Chantal internationale erkenning gaf en in 2022 door het Sight & Sound-tijdschrift van het British Film Institute werd uitgeroepen tot “de beste film aller tijden” voor de komende tien jaar. Jeanne Dielman betekende de ontmoeting met Delphine Seyrig, terwijl Les Rendez-vous d’Anna de eerste samenwerking met Aurore Clément was, het begin van een reeks van vijf films samen.

Les Rendez-vous d’Anna is uiteraard een film over dolen en dwalen, maar ook over Europa, over de herinnering aan de Shoah en, zo wil ik eraan toevoegen, over de liefde voor mannen. Bij de release van de film werd Chantal vaak verweten dat ze niet van mannen hield of hen belachelijk maakte, onder andere door de scène met Jean-Pierre Cassel, die niet met Anna kan slapen, en iets eerder door de scène met Heinrich, een Duitse leraar, die door Anna wordt afgewezen. Ze zegt hem eenvoudigweg: “We houden niet van elkaar.” Juist daarom, denk ik, is Les Rendez-vous d’Anna een diepgaande meditatie over liefde. Het is ook een reflectie over de vreemdheid van een vrouw zonder kinderen, haar eenzaamheid en haar bewuste keuze om er geen te willen, ondanks de opmerkingen van haar omgeving. Tegelijkertijd is het een vrouw die, tijdens haar eenzame tochten door stations, hotels en treinen tussen Duitsland en België, in staat is om in haar eentje de geesten op te roepen die ons achtervolgen.

De vertoning wordt in het Frans ingeleid door Juliette Goudot, in aanwezigheid van Marilyn Watelet, medewerkster van Chantal Akerman, assistent-regisseuse van Les Rendez-vous d'Anna en vervolgens producent voor de filmmaakster. De film wordt vertoond in DCP, in de gerestaureerde versie van CINEMATEK uit 2023.



Zie ook: