RENDEZ-VOUS
OUR STORY
Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van main–stream-entertainment tot de militantste verhalen: OUR STORY nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van OUR STORY, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken.
Maart: OUR STORY: Be Gay, Do Crime_1: When in Chicago…
In maart vangt de serie Be Gay, Do Crime aan met een stop in Chicago. In een stad die vandaag de dag nog steeds bekend staat als de “hoofdstad van de misdaad” en zeven decennia van elkaar verwijderd, leven de twee koppels die centraal staan in Swoon en Bound hun leven buiten de grenzen van de wet. Ontsproten binnen de New Queer Cinema uit de jaren 1990 weerspiegelen deze verwante werken twee projecten eigen aan deze beweging van LGBTQ+ filmmakers: de weigering om zichzelf respectabel te maken in een tijd van hardnekkige antipathie tegen een gemeenschap die hard werd getroffen door de HIV/AIDS-epidemie, en de wil om zich de verderfelijke fictieve figuur van de queer villain opnieuw toe te eigenen en “van binnenuit” te verkennen.
In Swoon onderzoekt Tom Kalin de geschiedenis van het moorddadige duo Leopold en Loeb door de historische voorstelling van de verwantschap tussen hun homoseksualiteit en monstruositeit in vraag te stellen. In Bound spelen de zussen Wachowski slim met de codes van de camp en de maffiafilm om hun criminele heldinnen een bevredigende wraak te bieden op een systeem en machismo dat hen verplettert
April: OUR STORY: Be Gay, Do Crime_2: ‘Nice cut & paste job!’
Dykes and fags resist outright the attempts of the state to make pictures of us and resist outright the state’s attempts to suppress our pictures. — John Greyson
In april kijkt Our Story naar de vele manieren waarop queer kunstenaars omgaan met kwesties rond het recht op afbeelding en copyright. Queer cinema wordt gekenmerkt door een overvloed aan hergebruik, détournement of regelrecht plagiaat van bestaande werken, vooral in de meest experimentele en militante stromingen. Talrijke werken, van Kenneth Angers Scorpio Rising tot Todd Haynes’ Superstar, worden beschouwd als werken die inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten. Séverine Dusollier, specialiste op het vlak van auteursrecht, zal het tijdens haar lezing hebben over een aantal voorbeelden van queer creaties die zich een juridische vervolging op de hals haalden of simpelweg gecensureerd werden. Met Un©ut laat John Greyson zien dat auteursrecht in dienst staat van een breder apparaat van toezicht en controle op de verlangens en producties van minderheden. It’s in the Game van Sondra Perry bekijkt het onrechtmatig gebruik van de beeltenis van een zwarte basketbalspeler in een videogame en gaat in op de kwestie van culturele toe-eigening in het tijdperk van nieuwe media. Met Jubilee 2033 pleit Zach Blas voor een queer “contra-internet” en een “utopische praktijk van plagiaat” als alternatief voor het kapitalisme van de platformen.
Mei: OUR STORY: Juliana and the Street Kids’ Revolution
In mei brengt Our Story een klassieke Peruaanse film. Juliana, bedacht en verwezenlijkt door de Grupo Chaski, een collectief van toegewijde filmma(a)k(st)ers die cinema naar de gemarginaliseerde gebieden van het land willen brengen, volgt de wederwaardigheden van een kind uit de arme wijken van Lima aan het eind van de jaren 1980. Juliana is volgens sommigen de eerste niña feminista van de Peruaanse cinema: haar vindingrijkheid, medeleven, verzet en leidstersinstincten zullen hun stempel drukken op een hele generatie. Nog intrigerender is dat Juliana een mannelijke identiteit aanneemt om te overleven. De filmmakers zijn minder geïnteresseerd in het onderzoeken van de genderidentiteit van hun hoofdpersoon dan in de benarde situatie van straatkinderen en hun noodzakelijke opstand tegen degenen die hen uitbuiten. Maar door haar personage te laten leven zonder constant naar haar vrouwelijkheid te verwijzen, laat de film ons vrij om Juliana te begrijpen.
In samenwerking met


Zaterdag 08.03 19:00 LEDOUX Cart
OUR STORY
Be Gay, Do Crime_1: When in Chicago… : Our Story
Swoon
- Tom Kalin, USA 1992 ⁄ Daniel Schlachet, Ron Vawter ⁄ ZW ⁄ 93' ⁄ OND: FR - NL
In 1924 ontvoeren en vermoorden Nathan Leopold en Richard Loeb, studenten aan de Universiteit van Chicago, een 14-jarige jongen. Deze daad is hun perfecte misdaad, een demonstratie van superieure intelligentie die niet door de wet kan worden opgelegd. Swoon, een mijlpaal van de New Queer Cinema, onderzoekt de seksuele vooroordelen en klassedynamieken die de historische interpretatie van deze misdaad hebben beïnvloed.
Voorstelling voorafgegaan door een inleiding in het Frans.
+ INTRO

Zaterdag 08.03 21:00 LEDOUX Cart
OUR STORY
Be Gay, Do Crime_1: When in Chicago… : Our Story
Bound
- Lana Wachowski, Lilly Wachowski, USA 1996 ⁄ Gina Gershon, Jennifer Tilly, Joe Pantoliano ⁄ kleur ⁄ 108' ⁄ OND: FR - NL
Tijdens het renoveren van een leegstaande flat in een gebouw in Chicago ontmoet Corky, een ex-gevangene, Violet, de geliefde van de emotionele gangster die in de flat ernaast woont. Al snel beginnen de twee vrouwen een gevaarlijke verleidingsdans. De lowbudgetfilm die de Wachowski's op de kaart zette, vandaag de dag geherinterpreteerd in het licht van hun trans-lesbische identiteit.
Vertoning voorafgegaan door een inleiding in het Frans.
+ INTRO

Dinsdag 22.04 19:00 LEDOUX Cart
OUR STORY
Lezingen, inleidingen, workshops...
Be Gay, Do Crime_2: ‘Nice cut & paste job!’ : Our Story
- Séverine Dusollier ⁄ FR ⁄ 90 ⁄ VRIJE TOEGANG
La culture queer est faite de réappropriations, de parodies, de pastiches, pour subvertir l’hégémonie culturelle hétéropatriarcale. Cette construction de nouveaux imaginaires, identités et communautés, par des emprunts et du cut-and-paste, notamment dans les fan fictions et fan vids, s’est souvent heurtée au droit, que ce soit par une censure directe pour obscénité ou par une action sur base du droit d'auteur sur les œuvres ainsi copiées ou détournées en accord avec la remix culture favorisée par le numérique et Internet. La conférence présentera, en se basant sur des extraits de films censurés, interdits ou menacés, comment le droit et le droit d'auteur renforcent la production culturelle dominante en qualifiant d’illicite toute copie ou transformation, au point parfois de marginaliser et museler les créations d’artistes queers.

Dinsdag 22.04 21:00 LEDOUX Cart
OUR STORY
Be Gay, Do Crime_2: ‘Nice cut & paste job!’ : Our Story
Un©ut
- John Greyson, Canada 1997 ⁄ Michael Achtman, Matthew Ferguson, Damon D’Oliveira ⁄ kleur ⁄ 92' ⁄ OND: EN
Ottawa, 1979. Peter 1, geobsedeerd door politicus Pierre Trudeau, transcribeert Peter 2’s essay over besnijdenis. Peter 3, een videokunstenaar, verleidt de andere twee Peters. Nadat een werk van Peter 3 wordt uitgezonden worden de drie mannen beschuldigd van schending van het auteursrecht en poging tot moord op Trudeau. Doorheen het fictieve verhaal worden interviews verweven met kunstenaars John Oswald, Linda Griffiths en A.A. Bronson over queer détournements, auteursrecht en artistieke censuur.
Voorstelling voorafgegaan door een inleiding in het Frans.
+ INTRO

Donderdag 24.04 21:00 LEDOUX Cart
OUR STORY
Be Gay, Do Crime_2: ‘Nice cut & paste job!’ : Our Story
It’s in the Game
- Sondra Perry, USA 2017 ⁄ kleur ⁄ 17' ⁄ OND: EN
Jubilee 2033: Contra-Internet
- Zach Blas, Duitsland 2017 ⁄ kleur ⁄ 29' ⁄ OND: EN
It's in the Game reconstrueert hoe het recht op afbeelding en de spelstatistieken van basketbalspeler Sandy Perry zonder zijn medeweten werden verkocht aan een videogame-ontwikkelaar. Jubilee 2033: Contra-Internet herverbeeldt scènes uit de film Jubilee van Derek Jarman. Ayn Rand en haar denktank The Collective worden getransporteerd naar een futuristisch en onderdrukkend Silicon Valley. Twee kunstenaarsfilms die de rechten en zeggenschap van minderheden in het tijdperk van digitaal kapitalisme onderzoeken.
Voorstelling voorafgegaan door een inleiding in het Frans.
+ INTRO

Zaterdag 10.05 19:15 LEDOUX Cart
OUR STORY
Juliana and the Street Kids’ Revolution : Our Story
Juliana
- Fernando Espìnoza, Alejandro Legaspi1988 ⁄ Rosa Isabel Morffino, Edward Centeno, David Zúñiga ⁄ kleur ⁄ 97' ⁄ OND: FR - NL
Op de vlucht voor haar gewelddadige stiefvader wordt Juliana “Julián” zodat ze zich kan aansluiten bij een bende straatzangers onder leiding van de opvliegende Don Pedro. Juliana, beïnvloed door Oliver Twist en het Italiaanse neorealisme, is een van de drie fictiefilms van de documentairemakers van Grupo Chaski. De rollen in deze film worden vertolkt door niet-professionele acteurs en actrices.
Voorstelling voorafgegaan door een inleiding in het Frans.
+ INTRO