FESTIVAL
Festival Dames Draaien
Het Festival Dames Draaien, een jaarlijks evenement ter ere van films gemaakt door vrouwen, breidt zijn programma uit in samenwerking met Cinéfiltres door de unieke visie van drie belangrijke filmmaaksters in de schijnwerpers te zetten.
In oktober organiseert CINEMATEK dit speciale programma, dat is opgezet als een onderdompeling in de gedurfde en geëngageerde werelden van drie belangrijke filmmaaksters. Onder hen Sarah Maldoror, pionier van de Afrikaanse cinema en emblematisch figuur van de antikoloniale strijd, die poëtische werken heeft gemaakt waarin realisme en dromerigheid worden gecombineerd om onrechtvaardigheden aan de kaak te stellen en culturen te vieren. Haar films blijven inspireren door hun relevantie. Naast haar heeft Cecilia Mangini, een grootheid in de Italiaanse documentaire, zich geprofileerd als een heldere en gepassioneerde observatrice van de samenleving van haar tijd. Als geëngageerde getuige van sociale en politieke veranderingen wist ze de essentie van de volksrealiteit en protestbewegingen scherp in beeld te brengen, waardoor haar films een levendig geheugen en een essentiële stem van de observatiefilm zijn geworden. Ten slotte verkent de Australische kunstenares Margot Nash, bekend om haar gedurfde en vaak experimentele films, op gevoelige wijze individuele en collectieve herinneringen, familiedynamieken en identiteitskwesties, en nodigt ze uit tot een diepgaande reflectie over de mens en zijn omgeving.
In samenwerking met


Maandag 13.10 19:00 LEDOUX Cart
Lezingen, inleidingen, workshops...
Festival Dames Draaien : 2025
Sambizanga
- Sarah Maldoror, Angola, Frankrijk 1972 ⁄ Domingos de Oliveira, Elisa Andrade, Jean M'Vondo ⁄ kleur ⁄ 97' ⁄ OND: FR
Maria is op zoek naar haar man, Domingos, die aan het begin van de Angolese onafhankelijkheidsoorlog in 1961 door de Portugezen werd gearresteerd. Domingos, een Angolese revolutionaire activist, wordt door de Portugese geheime politie gearresteerd en naar de gevangenis van Sambizanga in Luanda gebracht. Daar wordt hij ondervraagd en gemarteld, maar hij weigert zijn medestrijders te verraden. Door het personage van Maria wordt de vaak onzichtbare rol van vrouwen in de antikoloniale strijd belicht.
Vertoning voorafgegaan door een inleiding in het Frans. In aanwezigheid van Artur Da Costa (docent gespecialiseerd in Angolese cinema). Gerestaureerde versie (DCP).
Gerestaureerde versie (DCP).
+ INTRO

Dinsdag 14.10 19:00 LEDOUX Cart
Lezingen, inleidingen, workshops...
Festival Dames Draaien : 2025
Stendali
- Cecilia Mangini, Italië 1960 ⁄ ZW ⁄ 11' ⁄ OND: EN
La Canta delle marane
- Cecilia Mangini, Italië 1962 ⁄ ZW ⁄ 10' ⁄ OND: EN
Essere donne
- Cecilia Mangini, Italië 1964 ⁄ ZW ⁄ 28' ⁄ OND: EN
Tommaso
- Cecilia Mangini, Italië 1967 ⁄ ZW ⁄ 11' ⁄ OND: EN
Poëtische documentaire over traditionele begrafenisliederen in Calabrië, binnen een Grieks-Italiaanse gemeenschap (Stendali). Jongens uit de buitenwijken van Rome hangen rond bij de marane (open riolen) en halen kattenkwaad uit (La Canta delle marane). Beide met poëtisch commentaar van Pasolini. Een militante enquête die vrouwen een stem geeft en de uitbuiting, de huiselijke taken en de dubbele last die zij dragen aan de kaak stellen (Essere donne). Een discrete maar radicale kritiek op de staatsrepressie van de volksklassen en een oproep tot een menselijke kijk op degenen die door de samenleving worden uitgesloten (Tommaso).
Vertoning voorafgegaan door een inleiding in het Frans. In samenwerking met de Cineteca di Bologna. Gerestaureerde versies (DCP).
+ INTRO

Woensdag 15.10 19:00 LEDOUX Cart
Lezingen, inleidingen, workshops...
Festival Dames Draaien : 2025
We Aim to Please
- Margot Nash, Robin Laurie, Australië 1976 ⁄ kleur ⁄ 12' ⁄ V: EN ⁄ OND: —
Vacant Possession
- Margot Nash, Australië 1995 ⁄ Pamela Rabe, John Stanton, Toni Scanlan ⁄ kleur ⁄ 95' ⁄ V: EN ⁄ OND: —
Na de dood van haar moeder keert Tessa terug naar het ouderlijk huis dat nog steeds getekend wordt door emotionele herinneringen en het verdriet van twee nauw met elkaar verbonden families – de ene wit, de andere Aboriginal – die verzoening zoeken met hun verleden. Voorafgegaan door We Aim to Please, een humoristische en erotische pastiche van fragmenten, gemonteerd met het doel om vooroordelen over vrouwen te doorbreken en de conventies rond hun seksualiteit ter discussie te stellen.
Vertoning voorafgegaan door een inleiding in het Frans. Gerestaureerde versies (DCP).
+ INTRO