RENDEZ-VOUS

OUR STORY

December: OUR STORY: Akihiro Miwa: A Japanese Drag Icon

In december viert Our Story de meest iconische dragqueen van Japan: Akihiro Miwa. Miwa begon hun carrière in het begin van de jaren 1950 als cabaretzanger(es) in de wijk Ginza in Tokio. Als emblematische figuur van het homoactivisme in het naoorlogse Japan staat Miwa net zo bekend om hun dragoptredens en flamboyante genderfluïditeit als om hun antimilitaristische liedjes en pamfletten – die overleefde immers de bombardementen op Nagasaki. Ondanks radicaal tegengestelde politieke standpunten raakte Miwa bevriend met de schrijver Mishima, die verschillende toneelstukken voor hen schreef waarin die de hoofdrol speelde, waaronder Black Lizard, gebaseerd op een detectiveverhaal van Edogawa Ranpo. Onder de indruk van Miwa’s acteerprestaties en Mishima’s theaterteksten, nodigde regisseur Kinji Fukasaku (Battle Royale) Miwa en Mishima uit om samen te werken aan een verfilming van het toneelstuk. Het is deze Black Lizard uit 1968 die Our Story je deze maand laat ontdekken, een film waarin de codes van het traditionele Japanse theater samenkomen met de meer westerse gevoeligheden van drag cabaret en zo het verhaal te vertellen van een onmogelijke liefde tussen een detective en de meest sprankelende der queer schurken.

Januari: OUR STORY: Three Trois Drie

Hoewel polyamorie vandaag steeds meer geaccepteerd wordt als een legitiem alternatief voor het monogame koppel, komt het onderwerp op het scherm nog maar weinig aan bod. In januari stroopt Our Story de mouwen op en vist drie versies van polyamorie op uit een eeuw cinema ‘voor het grote publiek’. Schommelend tussen teder drama en komedie, komt elk van deze films voort uit een specifieke historische context en heeft elk van deze films als uitgangspunt een driehoeksverhouding tussen twee mannen en een vrouw. In 1933, net voordat de Hayes Code Hollywood in een treurig seksueel conservatisme stortte waaruit het pas drie decennia later zou herrijzen, daagde Ernst Lubitsch het publiek uit om zich een vreugdevolle ‘oplossing’ voor te stellen voor de liefde van twee vrienden voor dezelfde vrouw die ook van hen houdt. In 1971, vier jaar nadat homoseksuele handelingen in Engeland waren gedecriminaliseerd, schudde John Schlesinger de lhbtqia+ representaties door elkaar door biseksualiteit, homoseksualiteit en meervoudige relaties deel te laten uitmaken van het ’gewone’ dagelijkse leven van zijn hoofdpersonen. In 2010, vlak voor de mainstream explosie van queer tv en film, brengt Tom Tykwer de verrassende aanloop naar een Berlijns trouple in beeld.

Februari: OUR STORY: Freak City, Camp Art & the Cinema of Ulrike Ottinger

Zo’n tien jaar voor Sally Potters Orlando en meer dan veertig jaar voor die van Paul B. Preciado biedt Ulrike Ottinger met Freak Orlando én een eigen interpretatie van Virginia Woolfs roman én een magistrale masterclass in lesbische camp. Freak Orlando biedt dan ook het startpunt voor Our Story om tijdens deze avond de camp-tactieken in Ottingers films te ontleden en ze in een bredere geschiedenis van het gebruik en de politiek van camp te plaatsen, van de cinema van James Whale tot die van Rosa von Praunheim, van de fanfictie van Xena Warrior Princess tot de acties van Queer Nation.


In samenwerking met