RENDEZ-VOUS

Patrick’s Choice
John Huston

Notoir filmkenner Patrick Duynslaegher (voormalig filmcriticus voor KNACK en tot aan zijn pensionering artistiek directeur van Film Fest Gent) komt maandelijks en in twee talen zijn keuzefilm toelichten. Deze keer valt de keuze op 3 films van John Huston.

Zijn bekenste klassiekers dateren uit de jaren 1940 en 1950, zoals daar zijn The Maltese Falcon, The Treasure of the Sierra Madre en The African Queen. Maar ook in de 3 daarop volgende decennia, tot diep in de jaren 1980, bleef Huston een vooraanstaande regisseur.

image
Donderdag 16.01 19:00 LEDOUX Cart

Patrick’s Choice : John Huston

Juge et hors-la-loi
The Life and Times of Judge Roy Bean
  • John Huston, USA 1972 ⁄ Paul Newman, Ava Gardner, Jacqueline Bisset ⁄ kleur ⁄ 121' ⁄ OND: FR - NL

De zelfverklaarde rechter Roy Bean regeert als een tiran over het vlekje Langtry, in deze bijwijlen surrealistische western waarmee Huston onrechtstreeks kritiek geeft op president Nixon.

Précédé d’une présentation bilingue par Patrick Duynslaegher.

 + INTRO 

image
Donderdag 13.02 19:00 LEDOUX Cart

Patrick’s Choice : John Huston

L’ Honneur des Prizzi
Prizzi’s Honor
  • John Huston, USA 1985 ⁄ Jack Nicholson, Kathleen Turner, Anjelica Huston ⁄ kleur ⁄ 128' ⁄ OND: FR - NL

Zwarte gangsterkomedie met Nicholson als telg uit een New Yorkse mafiadynastie die verliefd wordt op een Californische schone, die net als hij een huurdoder blijkt te zijn.

Voorafgegaan door een tweetalige inleiding door Patrick Duynslaegher.

 + INTRO 

image
Donderdag 12.12 19:15 LEDOUX Cart

Patrick’s Choice : John Huston

Reflets dans un œil d’or
Reflections in a Golden Eye
  • John Huston, USA 1967 ⁄ Elizabeth Taylor, Brian Keith, Robert Forster ⁄ kleur ⁄ 108' ⁄ OND: FR - NL

Carson McCullers psychologisch gefolterd en seksueel ambivalent universum. De attractie is natuurlijk Marlon Brando, in een uiterst gedurfde rol als pedante homoseksuele legerofficier. Film die zich aanbiedt als een banale huwelijksanekdote tegen de achtergrond van het militair apparaat, maar door spel en regie uitgroeit tot een echt meesterwerk.

Voorafgegaan door een tweetalige inleiding door Patrick Duynslaegher.

 + INTRO