FESTIVAL

Âge d’Or weekend
EXPRMNTLFILMFESTIVAL

Reframing Violence. 

Maandenlang al zien we beelden die door inwoners van Gaza worden gedeeld en die het onbeschrijflijke tonen. Daarbij rijzen ook vragen. Hoe kan geweld worden weergegeven zonder simplificering of zonder de blik af te leiden? Wat betekent het om pijn vanop afstand te observeren? Hoe circuleert empathie in het digitale veld?

Deze vragen vormen de kern van het werk van Oraib Toukan, een Palestijnse kunstenares en onderzoekster wier films de complexiteit van representatie van geweld, rouw en pijn onderzoeken. Door beelden van tederheid en alledaagse banaliteit zij aan zij te plaatsen met geweldsscènes die in de digitale en mediawereld circuleren, of door gerestaureerde archiefbeelden van lichamen in strijd te herwerken, probeert ze de horror te deconstrueren in plaats van direct te representeren.

De Britse kunstenares Miranda Pennell komt langs voor een masterclass. Haar werk onderzoekt de invloed van machtsstructuren op onze perceptie van geweld. Via haar films, waaronder Strange Object, demonstreert Pennell de cruciale rol van de verbeelding bij de interpretatie van historische documenten, zoals bijvoorbeeld die van de Britse koloniale archieven.

Via Dolorosa Oraib Toukan, Palestine, USA 2021

Spectral Memories.

Twee sessies, opgevat als een dialoog tussen de films van filmmakers Alexandre Larose en Alexander Schellow, benadrukken het vermogen van cinema om het verstrijken van de tijd te materialiseren en de werkelijkheid te transformeren tot een dagdroom. Hun films putten uit de familiale sfeer, en het web van herinneringen dat eruit voortspruit. Elk op hun manier ontwikkelen de films zich vanuit een specifieke aanpak van pellicule en animatiefilm. In de trilogie scènes de ménages vervaagt de pellicule door de superpositie van beelden. In Sie trillen zeventigduizend tekeningen, gemaakt over twintig jaar, tegelijk en vormen zo het gezicht van één enkele grootmoeder. Wat beide films delen, is de impuls om de talrijke lagen waaruit het geheugen bestaat te weerspiegelen.

Double Around the Interlude Stefano Miraglia, France, Italie 2022

Crossroads.

Drie sessies die hedendaagse films in dialoog willen brengen met reeds gevestigde of minder bekende films, vanuit het verlangen om de experimentele en subversieve cinema steeds te situeren in een geschiedenis in beweging. We verwelkomen filmmaker Stephano Miraglia en zijn Double Around the Interlude, waarrond we een voorstelling hebben bedacht die beoogt het luisteren te transformeren tot collectieve ervaring, als een mogelijk politiek gebaar.

We nodigen ook kunstenares Anouk De Clercq uit voor een carte blanche. Zij stelt ervaringen van metamorfose voor. Een van de fascinerendste aspecten van ons mens-zijn is ons vermogen om te transformeren, en cinema is een krachtig instrument om dat fenomeen vast te leggen. Om de schoonheid van transformatie te celebreren, bedacht De Clercq een reeks voorstellingen onder de noemer Transformers, die dit weekend aanvangt, en in maart zal verdergaan.

Atman Toshio Matsumoto, Japan 1975

En om het weekend af te sluiten, verwelkomen we graag Chloë Delanghe & Mattijs Driesen voor de nationale première van hun film Hexham Heads en een sublieme voorstelling rond experimentele horrorfilm.


In samenwerking met

image
Zaterdag 14.12 16:00 LEDOUX Cart

In haar films bevraagt Oraib Toukan percepties en representaties van geweld. Ze onderzoekt de manier waarop de blik, beïnvloed door sociale en economische contexten, ons begrip van lijden vormgeeft. Met Offing onderzoekt ze de wijze waarop beelden en geluiden dat begrip beïnvloeden. In Via Dolorosa combineert ze beelden die zijn gemaakt door de Palestijnse activistische filmmaker Hani Jawharieh met ander materiaal om ze te los te trekken uit de dominante interpretatie ervan, opgedrongen door de koloniale blik.

image
Zaterdag 14.12 17:45 LEDOUX Cart

Een dialoog tussen vijf films over de mogelijkheden van luisteren, in stilte of tumult, als emancipatorische daad. Van de intimiteit van een opnamesessie die wordt onderbroken door een stuk van John Cage in If You Don’t Watch the Way You Move, tot transcripties van YouTube-tutorials om het verleden recht in het hart te treffen, in Double Around the Interlude.

In aanwezigheid van Stefano Miraglia.

 + GAST 

image
Zaterdag 14.12 21:00 LEDOUX Cart

Âge d’Or weekend : EXPRMNTLFILMFESTIVAL

Crossroads: Transformers
films & live musical
  • divers ⁄ music

Een reeks films die de kijker uitnodigt om transformatie niet alleen als thema te ervaren, maar als een meeslepende reis. Een kleurrijke vlek verandert in een levendig huis, een geanimeerd canvas ontvouwt zich tot de emoties van een schilder, een man wordt een boyband, een vrouw transformeert tot filmster – en een film dwaalt af richting muziek. De films onderzoeken identiteit op een speelse manier en herinneren er ons eraan dat mensen in staat zijn tot fluïditeit, en dat verandering rommelig, hilarisch en compleet fantasierijk kan zijn.

In aanwezigheid van Anouk De Clercq.

 + GAST 

image
Zondag 15.12 14:00 LEDOUX Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...
Âge d’Or weekend : EXPRMNTLFILMFESTIVAL

Reframing violence: Miranda Pennell

Miranda Pennell will talk through the challenge of deconstructing images and languages of violence in her film Strange Object. She will discuss the use of science fiction as an aid for imagining the past; and the use of language, voice, and image/word relationships to understand what is not said or shown.

 + GAST 

image
Zondag 15.12 16:30 LEDOUX Cart

In de trilogie scènes de ménage, het eerste deel van een corpus in ontwikkeling, gebruikt Alexandre Larose een reeks vignetten, cinematografische scènes die zijn opgebouwd rond de herhaalde gebaren uit het dagelijkse leven van zijn ouders. Het betreft een complexe choreografie van beelden die tegelijk herinneringen én fantasieën, reconstructies én herdenkingen zijn. Ze tonen de singulariteit van huiselijke ruimtes, de beweging van figuren, en de relatie tussen beide.

image
Zondag 15.12 18:00 LEDOUX Cart

SIE (She), frame voor frame met de hand getekend vanuit het geheugen, nodigt de kijker uit om een persoon te ontmoeten die de blik kruist zonder blik 'terug'. Aan de hand van 70.000 in de afgelopen twintig jaar gemaakte tekeningen reconstrueert Alexander Schellow 105 minuten van het gezicht van zijn grootmoeder.

In aanwezigheid van Alexander Schellow (regisseur) en Laszlo Umbreit (componist).

 + GAST 

image
Zondag 15.12 21:30 LEDOUX Cart

Drie films rond experimentele horrorcinema. In Luna e Santur nemen figuren met een kap, die doen denken aan Magritte's Les Amants, deel aan een reeks rituelen. Hexham Heads, gebaseerd op paranormale gebeurtenissen die plaatsvonden in het noorden van Engeland, neemt ons mee in een reflectie op de spookachtige aard van familiefoto's en huishoudelijke voorwerpen als vectoren van trauma. In Atman filmt de camera frame na frame, in 480 posities, een persoon die een hannyamasker uit het Japanse no-theater draagt dat een demon voorstelt die geassocieerd wordt met woede en wraak.

In aanwezigheid van Chloë Delanghe en Mattijs Driesen.