Âge d’Or : Week-end

ZKM : Early Electronic Moving Images in Europe

Ein Hauchtext. Ein Liebesgedicht

Valie Export, Oostenrijk 1970 ⁄ ZW ⁄ 4' ⁄ OND:  —

Tritität

Peter Weibel, Oostenrijk 1975 ⁄ ZW ⁄ 8' ⁄ OND: EN

Signale für Hausfrauen

Ulrike Rosenbach, Duitsland 1976 ⁄ ZW ⁄ 10' ⁄ OND: EN

Open Reel

Dalibor Martinis, Joegoslavië 1976 ⁄ ZW ⁄ 3' ⁄ OND:  —

Monitor 1

Stephan Partridge, UK 1974 ⁄ ZW ⁄ 6' ⁄ OND:  —

Aléatoire 1

René Bauermeister, Zwitserland 1978 ⁄ ZW ⁄ 4' ⁄ OND: EN

Input Output

Wojciech Bruszewski, Polen 1977 ⁄ ZW ⁄ 3' ⁄ V: EN ⁄ OND:  —

Reminiscence

Woody Vasulka, Tsjecho-Slowakije 1975 ⁄ ZW ⁄ 4' ⁄ V: CS ⁄ OND:  —

SAVI 74

Francis Reusser, Guy Milliard, Frankrijk 1974 ⁄ ZW ⁄ 11' ⁄ OND: EN

Geen montage en slechte beeldkwaliteit hebben europese kunstenaars niet weerhouden om te experimenteren met de eerste generatie video. De nieuwe ervaring was niet langer sequentieel, maar simultaan, de verbeelding werd synthetisch gecreëerd, en een meer intieme ervaring op monitor, ver van die van de filmzaal. Een compilatie vroege Europese videokunst als voorsmaak van de Hidden on Tape expo dat in 2026 bij ZKM plaatsvindt.