Portugal Século XX: Visões Femininas /

Três dias sem Deus + Dina e Django

⁄ 22' + 90' ⁄ PIANO

Bárbara Virginia ⁄ Solveig Nordlund, Portugal

Três dias sem Deus, Bárbara Virginia, Portugal 1945, Maria Clementina, Laura Fernandes, Jorge Gentil / 22' / stil - muet /met piano begeleiding

Bárbara Virgínia was in 1946 met Três dias sem deus, de eerste Portugese regisseuse en ook de eerste vrouw met een film in competitie op het filmfestival van Cannes. Het hier gepresenteerde enige overlevende fragment uit de film is een klankloos beeld.

Dina e Django, Solveig Nordlund, Portugal 1981, María Santiago, Luís Lucas, Benvinda Bento / kleur - couleur / 90' / OND - ST: FR

De revolutie van 1974 vormt het decor voor Dina e Django. Onze twee jonge helden laten zich leiden door zinnen uit de Braziliaanse "literatura de cordel" (vergelijkbaar met Amerikaanse pulpliteratuur) en beleven een korte en fatale liefdesgeschiedenis, die een tragisch spoor van misdaad achterlaat. Dina e Django is gebaseerd op echte gebeurtenissen en heeft veel te danken aan de krachtige presence van Maria Santiago in haar enige filmperformance. Een onconventioneel verhaal waarvan de geschiedenis kruist met die geschiedenis van de revolutie en de beelden ervan.

Tres dias sem deus 1 Virginia Figura 4 Cena de Tres dias sem Deus Barbara Virginia 1946 A escola Fonte Colecao