Afterimage: For a New Cinema

Afterimage No. 8/9 1981
Beginning … and Beginning Again

10 Drawings

ZW ⁄ 20'

Steve Farrer, united kingdom 1976

Vermeer Frames

ZW ⁄ 3'

Guy Sherwin, united kingdom 1976

Metronome

ZW ⁄ 3'

Guy Sherwin, united kingdom 1974

Portrait with Parents

ZW ⁄ 3'

Guy Sherwin, united kingdom 1974

Breathing

ZW ⁄ 3'

Guy Sherwin, united kingdom 1974

Light Music

ZW ⁄ 25'

Lis Rhodes, united kingdom 1975

Deze werken van Britse filmmakers zetten een schijnbare eenvoud of berekende primitiviteit om in rijke visuele ervaringen. Sherwin gebruikt de vaststaande lengte van de stille 16mm filmrol van 3 minuten om vaak dagboekachtige en huiselijke onderwerpen vast te leggen. Farrer genereert korte abstracte films door geometrische figuren rechtstreeks op pellicule te tekenen, waarbij het geluid door het beeld wordt gegenereerd. Een soortgelijke eenheid van geluid en beeld is aanwezig in Lis Rhodes' Light Music, expanded cinema voor twee projectoren en een publiek dat vrij beweegt.

Voorstelling ingeleid in het Engels door Mark Webber

Film series and exhibition curated by Mark Webber and Simon Field.

Steve farrer ten drawings 08 09 Farrer 10 Drawings Afterimage 8 in production Sherwin Portrait with parents Sherwin breathing CINEMATEK Rhodes Light Music Lis Rhodes 1975 tate modern Rhodes Light Music