Week-end Âge d’Or

Ook dit jaar is er een weekend lang Âge d’Or: verschillende kortfilmcompilaties, een conferentie, een performance, en een installatie, met de bedoeling een brug te slaan tussen historische en hedendaagse onconventionele filmpraktijken.

Het weekend begint met een exposé van kunstenaar, criticus en filmmaker yann beauvais ter gelegenheid van zijn Agir le cinéma, écrits sur le cinéma expérimental (1979-2020), dat begin dit jaar verscheen bij Les presses du réel in Parijs en meer dan vier decennia essays bundelt. Na de ontmoeting met beauvais volgt, eveneens in het kader van ons maandelijks rendez-vous Our Story, een projectie van experimentele en queerfilms (‘dubbele minderheids’films, zoals Antoine Idier ze omschrijft). beauvais stelde ook nog een tweede compilatie samen, met films die hij de afgelopen decennia belangrijk vond en verdedigde. Ze komen stuk voor stuk uit de catalogus van de experimentele filmdistributiecoöperatie Light Cone, die hij in 1982 mee oprichtte, en die dit jaar haar 40-jarig jubileum viert. Tot slot is zijn installatie des rives het hele weekend in de Plateauzaal te bezichtigen en beluisteren.

Op het vlak van hedendaagse experimentele praktijken die uit archieven putten, verwelkomen we Atelier d'Archives Haroun Tazieff (Elsa Rossler en Loïc Verdillon). Zij verzorgen een performance met twee 16 mm-projectoren opgesteld in de zaal. Ze tonen filmfragmenten van Haroun Tazieff, de beroemde Belgisch-Franse geoloog en vulkanoloog, die werden teruggevonden en gevrijwaard van vernietiging. Het Atelier combineert werk in het labo met de dynamiek van live projecties.

De Brusselse vereniging PELISKAN doet er alles aan om de archieven van het Festival du Film Super 8 te lokaliseren, te documenteren en te bewaren. Het festival werd in de jaren 1970 in Brussel opgericht door Robert Malengraux en Marcel Croës. Het ontstond vanuit een internationale Super 8-filmbeweging, en was een plaats om te experimenteren en ontdekken. Hier krijgen we enkele kortfilms uit de begindagen van dit festival te zien.

Daarnaast is er gedurende het hele weekend een programma met werk van hedendaagse filmmakers rond drie vragen: Wat is ons verhaal, onze geschiedenis? Welke horizon wacht ons op? En hoe vrij zijn we, hier en nu?


Doorlopend gratis te bezoeken
De installatie des rives van yann beauvais, gepresenteerd in een dispositief voor twee 16 mm-projectoren in de Plateauzaal. De immersieve soundscape, van de hand van Thomas Köner, neemt je mee naar New York City en de golven van de oceaan.

In het Warandepark is er een aangepast muzikaal randprogramma bij KIOSK Radio.





Met de steun van

image
Zaterdag 24.09 15:00 Ledoux|upper Cart

OUR STORY
OUR STORY: Carte blanche yann beauvais
Week-end Âge d’Or

Before and after the New Queer Cinema
Masterclass Yann Beauvais
  • yann beauvais ⁄ Masterclass in English ⁄

Overzicht van queer-praktijken in film en video, voor en na het verschijnen van de New Queer Cinema: hoe deze praktijken onze hantering van film hebben veranderd, en hoe onze perceptie veranderde door het verruimen van de cinema.

image
Zaterdag 24.09 17:00 ledoux|upper Cart

OUR STORY
OUR STORY: Carte blanche yann beauvais
Week-end Âge d’Or

CARTE BLANCHE : yann beauvais
Quoi : Queer ! ⁄ Wat: Queer!

Een kosmopolitisch overzicht van queer-representaties in de film sinds de jaren 1970. Verschillende benaderingen en tactieken: van activisme tot de lyrische evocatie van een cinema in eerste-persoonsperspectief. (yb)

image
Zaterdag 24.09 19:00 ledoux|upper Cart

Week-end Âge d’Or
Haroun Tazieff et les volcans ⁄ Haroun Tazieff en de vulkanen

Atelier d’Archives Haroun Tazieff
Sur l’Etna
  • Elsa Rossler + Loïc Verdillon ⁄ Performance ⁄ 16mm ⁄ 50'

Tussen de jaren 1940 en 1980 onderzoeken, contempleren, bestuderen en filmen de onderzoeksteams van Tazieff talloze vulkanen. Het vaakst gaan ze naar de Etna in Sicilië, het wordt hun openluchtlaboratorium en favoriete oefenterrein. Sur l’Etna is een opstelling van 16 mm-spoelen voor twee projectoren, met filmmateriaal dat op wonderbaarlijke wijze bewaard is gebleven: restjes film, montageprobeersels... Een echte onderdompeling in Tazieffs expedities, die ons vlak bij de bloedhete vulkaankraters brengt.

image
Zaterdag 24.09 21:00 ledoux|upper Cart

Dit programma brengt vanuit een dekoloniaal perspectief een reflectie op de subjectieve blik van filmmakers. In Vever tonen de ervaringen van Barbara Hammer en Maya Deren met onafgemaakte filmprojecten het etnocentrisme als een kwestie van macht binnen de cinema. Jaaji Approx. en Maat Means Land brengen surrealistische visies en concreet verankerde realiteiten samen in een persoonlijk onderzoek naar hedendaagse Native American identiteiten. Ceniza Verde is dan weer gebaseerd op een tragische gebeurtenis in de koloniale geschiedenis. De film onthult een begraafplaats met vage contouren: een geografische uitbreiding van het verdwijnen.

image
Zondag 25.09 15:00 ledoux|upper Cart

De relatie tussen mens en natuur wordt hier opnieuw bevraagd in de context van het antropoceen. Wasteland No. 1 legt een nieuw soort levenscyclus bloot, van de microkosmos van microchips tot gestandaardiseerde afbeeldingen van planten. Door te spelen met de abstractie van digitale beelden, onthult Avant l’effondrement du Mont Blanc de vergankelijkheid van een landschap. Ten Mornings Ten Evenings and One Horizon roept een natuur op waarin de mens niet langer voorkomt, maar sporen van menselijke aanwezigheid wel nog te vinden zijn, in dit geval via een reeks bruggen over dezelfde rivier. Inner Outer Space creëert verbindingen tussen een innerlijk en een uiterlijk landschap, bewegende en niet-bewegende beelden.

image
Zondag 25.09 17:00 ledoux|upper Cart

OUR STORY
OUR STORY: Carte blanche yann beauvais
Week-end Âge d’Or

CARTE BLANCHE : yann beauvais
À fleur de peau ⁄ Op de rand van je huid

Enkele films die voor mij bepalend zijn geweest en soms mijn praktijk gevoed hebben. Een eclectische keuze die speelt met formalisme en lyriek. Tonen hoe het gebruik van film vorm geeft aan onze blik en ermee interfereert. (yb)

image
Zondag 25.09 19:00 ledoux|upper Cart

De eerste edities van het Festival du Film Super 8 blijven opmerkelijk wegens hun selectie en door het traject dat de deelnemende filmma(a)k(st)ers vervolgens aflegden. Vijf films werden op initiatief van PELISKAN digitaal gerestaureerd. Ze vormen een onmiskenbare getuigenis van een lang vervlogen België – dat tegelijk toch niet zo ver weg is…

image
Zondag 25.09 21:00 ledoux|upper Cart

Week-end Âge d’Or

Love's Refrain

Dit programma brengt films samen die zijn opgebouwd uit autobiografische fragmenten waarin intimiteit, seksualiteit en verlangen zich buiten de norm ontvouwen. Door woorden direct op de pellicule te krassen, transformeert Her Silent Seaming de ervaring van een scheiding tot vormelijk experiment-materiaal. Women I Love, een filmgedicht waarin vriend(inn)en en geliefden worden gefilmd, is een speelse ode aan de sensualiteit. Future From Inside gebruikt body doubles van de regisseuses voor een voortdurende, radicale verkenning van queer verlangen, ouderschap en gemeenschap. This Day Won't Last, een persoonlijk en collectief portret in de context van gecriminaliseerde seksuele en gender-minderheden, toont de viscerale urgentie van het creëren van beelden om door te gaan met leven en weerstand bieden.