Fonds Myriam Garfunkel fonds: The Old Homestead

Ter nagedachtenis van hun vroegtijdig overleden dochter Myriam – filmcritica en een gretig bezoekster van het Filmmuseum – richtte de familie Garfunkel een fonds op, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

Dit jaar ondersteunt het Fonds Myriam Garfunkel de digitale restauratie van The Old Homestead, een van de weinige overgebleven films van James Cruze, een grootmeester van de stille cinema. De film werd precies 100 jaar geleden voltooid, namelijk op 11 juli 1922.

Wie weet vandaag nog dat James Cruze (1884-1942) een van de meest gevraagde – en best betaalde – regisseurs van Hollywood was? Cruze, de regisseur van een honderdtal (grotendeels stille) films had de reputatie een onwaarschijnlijk efficiënte regisseur te zijn – en tevens de cineast die zich het best had aangepast aan de opkomst van de geluidsfilm. Helaas zijn de meeste van zijn films verloren gegaan: tegenwoordig is Cruze vrijwel uitsluitend bekend voor The Covered Wagon.

De film zette, een jaar voor John Fords The Iron Horse, de toenmalig heersende westernconventies op z'n kop, en introduceerde voor het eerst de mythe van de verovering van het Westen in de cinema. Paramount had een aanzienlijk budget uitgetrokken voor de productie van de film, hoewel dit grandioze, op buitensets gefilmde epos werd gedraaid in omstandigheden die erg leken op die van de pioniers van het Amerikaanse westen... James Cruze maakte slechts een handvol westerns, maar The Covered Wagon stond in 1923 bovenaan de Amerikaanse box office. De film is de vrucht van Cruze's samenwerking met Karl Brown, zijn gebruikelijke cameraman en zelf een toekomstig filmregisseur, én een van de meest opmerkelijke cameramannen van het stille tijdperk. Met Brown had Cruze het jaar ervoor al The Old Homestead gedraaid...

Met The Old Homestead vestigde hij de mythe van kleinstedelijk Amerika, die immens populair zou worden in de latere Amerikaanse cinema. De film is een bewerking van het gelijknamige toneelstuk van Denman Thompson, met een oeropvoering in Boston in 1886 (Thompson vertolkte jarenlang zélf de hoofdrol van Uncle Josh). De film werd opgenomen op de ranch van producer Jesse L. Lasky, met een set van 40 landhuizen, die in de laatste scène volledig verwoest worden.

We weten dat Jacques Ledoux nadat hij had vernomen dat Gosfilmofond, het staatsfilmarchief van de USSR, zijn nitraatkopieën aan het vernietigen was na de overzetting op acetaatfilm, dit filmarchief ervan kon overtuigen om ze aan hem toe te vertrouwen. En precies tussen die ‘filmrestjes’ vond men een kopie van The Old Homestead, een film die als verloren werd beschouwd. Uiteraard ging het om een versie van de film zoals die destijds in de USSR werd vertoond, met slechts Russische tussentitels. Gelukkig bezat de Margaret Herrick Library (van the Academy of Motion Picture Arts and Sciences) een kopie van het scenario, alsook de lijst met originele titels.

Begin jaren 2000 begon het Koninklijk Belgisch Filmarchief met de restauratie van de film. Door de titels van de Russische kopie te vergelijken met de Amerikaanse documenten zag men dat de twee niet helemaal overeenkwamen. De Russische exploitanten hadden niet alleen enkele tussentitels aangepast om ze in lijn te brengen met de heersende Sovjetideologie ; ze hadden ook de plot enigszins verdraaid om de film dynamischer te maken dan het origineel.

In het laboratorium van CINEMATEK werd een nieuw exemplaar van de film gecreëerd met respect voor de originele tussentitels. Vandaag kunnen we The Old Homestead dan ook voor het eerst in digitale versie presenteren, met tweetalige ondertiteling.







In samenwerking met

image
Vrijdag 07.10 19:00 ledoux|upper Cart

Restored by CINEMATEK
Fonds Myriam Garfunkel fonds: The Old Homestead

The Old Homestead
Folies champêtres
Landelijke zotternijen
  • James Cruze, United States of America 1922 ⁄ ⁄ 109' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL ⁄ PIANO

Ruraal melodrama rond 1900 in een snel groeiend stadje. Drama, komedie en suspense prachtig gedoseerd in een fotografische topper waarbij de decorstad aan het eind volledig door een storm wordt weggeblazen.