Sidney Poitier

Toen Sidney Poitier op 6 januari laatstleden overleed, werd hij in The New York Times geroemd als de grootste Amerikaanse acteur. De auteur voegde er nadrukkelijk aan toe: “Niet de grootste Afro-Amerikaanse, maar de grootste Amerikaanse acteur tout court.” Acteren: het is natuurlijk geen wedstrijd, maar dat Poitier een alom geliefde acteur was staat buiten kijf.

In 1968 belandt Sidney Poitier bovenaan de Top Ten Money Making Stars Poll, de jaarlijkse lijst van sterren wier films het meeste geld in het laatje brengen. Die eerste plek is het culminatiepunt van een lange, trage weg naar de top die hem onderweg een stapel prijzen oplevert. Daarbij een Oscar als beste acteur in 1963 voor Lilies of the Field, waarin hij een klusjesman van een klooster vertolkt. Het is de eerste maal dat een Afro-Amerikaan die eer te beurt valt. Dat het zo lang geduurd heeft, komt ook omdat Afro-Amerikanen in Hollywood op dat moment zelden een kans krijgen op een hoofdrol in een grote productie. Dat dit de voorbij halve eeuw langzaam verbeterd is, is zeker ook de verdienste van Poitier.

De in 1927 in Florida geboren (een toeval, want zijn ouders waren er op reis) en op de Bahama’s getogen Poitier groeit in de jaren 1960 uit tot hét symbool van het progressieve Hollywood. Het is in dat decennium dat hij zijn grootste commerciële en artistieke successen vergaart. Zijn opmerkelijkste, en wellicht ook meest geliefde vertolkingen zet hij in 1967 neer. In Guess Who’s Coming to Dinner als de verloofde van de dochter van een blank middenklassengezin en in In the Heat of the Night als een politie-expert die in het zuiden moet opboksen tegen raciale vooroordelen: tweemaal een metafoor voor de prominentere plaats die Afro-Amerikanen in de Amerikaanse samenleving opeisen, en met mondjesmaat ook krijgen.

Het succes komt niet uit de lucht vallen. Op zijn zestiende verhuist Poitier naar zijn geboorteplaats Miami om lid te worden van het Amerian Negro Theatre, waardoor hij later op de beruchte blacklist terechtkomt wegens vermeende communistische sympathieën. Al blijft de impact daarvan op zijn carrière beperkt. Vanaf de jaren 1950 timmert Poitier in filmland keihard aan de weg. Een greep uit zijn opmerkelijke vertolkingen in dat decennium: een opstandige student in de rock-‘n-rollfilm Blackboard Jungle, een ontsnapte gevangene in The Defiant Ones en de kreupele titelheld in Porgy and Bess.


Naast de in de openingsparagrafen vermelde films, vertolkt Potier in de sixties wel vaker personages die het goede representeren in een getroebleerde wereld, zoals in A Patch of Blue, To Sir, With Love, Sydney Pollacks debuut The Slender Thread en A Raisin in the Sun, de adaptatie van het stuk van Lorraine Hansberry over een zwart gezin op zoek naar een betere toekomst.

Vanaf de jaren 1970 legt Poitier zich vooral op regisseren toe. Iets waarvoor hij, eerlijk is eerlijk, niet evenveel lof krijgt als voor zijn acteren. We presenteren u het gros van films die hij tussen 1972 en 1990 gemaakt heeft. In bijna de helft daarvan (zoals Let’s Do It Again en Ghost Dad) vertolkt Bill Crosby de hoofdrol. Poitier speelt er aanvankelijk zelf ook in mee, maar met het vorderen van de jaren acteert hij almaar minder, al volgt eind jaren 1980 een kleine comeback (een vijftal rollen) die begint met Shoot to Kill en uiteindelijk in 1997 eindigt met The Jackal.

Decenniën later overtuigen zijn vertolkingen - less is bij Poitier duidelijk more - nog altijd, zoals u dankzij deze retrospectieve kunt vaststellen.
image
Vrijdag 20.05 18:00 plateau|upper Cart
Dinsdag 24.05 20:00 Plateau|upper Cart
Zaterdag 28.05 20:00 Plateau|upper Cart
Dinsdag 31.05 20:00 Plateau|upper Cart

Sidney Poitier

Shoot to kill
Deadly Pursuit
Randonnée pour un tueur
  • Roger Spottiswoode, United States of America 1988 ⁄ Sidney Poitier, Tom Beringer, Kirstie Alley ⁄ color ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL

Na ruim een decennium maakte de toen 63-jarige Poitier zijn comeback op het witte doek in deze thriller waarin hij als FBI-agent samen met een hem vijandige bergbewoner in het noordwesten van de VS jaagt op een moordenaar.

image
Maandag 23.05 18:00 Plateau|upper Cart
Zondag 29.05 18:00 Plateau|upper Cart

Sidney Poitier

Ghost Dad
  • Sidney Poitier, USA 1990 ⁄ Bill Crosby, Kimberly Russell, Denise Nicholas ⁄ kleur ⁄ 83' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: 

Een weduwenaar met meer aandacht voor zijn job dan z’n kinderen verongelukt. Hij blijft “leven” als een geest en krijgt drie dagen om zijn leven te beteren. Laatste film die Poitier regisseerde.

image
Woensdag 25.05 20:15 Plateau|upper Cart

Sidney Poitier

Fast Forward
  • Sidney Poitier, United States of America 1985 ⁄ John Scott Clough, Don Franklin, Tamara Mark ⁄ color ⁄ 110' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL

Jongeren uit een provinciestadje trekken naar New York om daar aan een danscompetitie deel te nemen. In de straten van NYC ontdekken ze de nieuwe dansrages die hen geheel vreemd zijn. Voorlaatste film die Poitier, niet te zien als acteur, regisseerde.

image
Donderdag 26.05 21:00 Ledoux|upper Cart

Sidney Poitier

Sneakers
Les Experts
  • Phil Alden Robinson, US 1992 ⁄ Robert Redford, Sidney Poitier, Dan Aykroyd, River Phoenix, Ben Kingsley ⁄ kleur ⁄ 125' ⁄ ST-OND: OND: FR - NL

Een groep informatici moet in opdracht van de overheid een geheim toestel hacken. Maar ze weten niet alles over de achtergrond van hun missie en zitten al snel met een groot probleem opgezadeld. Poitier en Redford leiden het team.

image
Maandag 30.05 21:00 Ledoux|upper Cart

Sidney Poitier

Le Chacal
The Jackal
  • Michael Caton-Jones, US, GB, FR, DE, JP 1997 ⁄ Richard Gere, Sidney Poitier, Bruce Willis ⁄ kleur ⁄ 124' ⁄ ST-OND: OND: FR - NL

Poitier als een topman van de FBI waarvan vermoed wordt dat hij door een uiterst gesofisticeerde huurmoordenaar zal worden omgebracht. Spanning te over in deze losse remake van The Day of the Jackal. Poitiers laatste filmrol.