OUR STORY
Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van mainstream-entertainment tot de militantste verhalen: Our Story nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van Our Story, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken.
Maart: OUR STORY : THE SOCIETY IN WHICH THEY LIVE
In maart laat Our Story twee mijlpalen uit de Duitse queer-cinema met elkaar dialogeren. Enerzijds Anders als die Anderen, vaak beschouwd als de eerste gay film uit de geschiedenis. Anderzijds Nicht der Homosexuelle ist pervers, sondern die Situation, in der er lebt van Rosa von Praunheim, vaak vernoemd als de film die het startschot gaf voor de gay en lesbische vrijheidsbeweging in de Duitstalige landen. Hoewel er een halve eeuw tussen zit, zijn beide films een aanklacht tegen de perversie van een Duitse samenleving die door de homofobe onderdrukking die ze bestendigt, volgens von Praunheim schuldgevoelens en zelfmoord, eenzaamheid en psychologische stoornissen bij gay personen veroorzaakt. Door de popularisering van de progressieve seksuologie van Dr. Magnus Hirschfeld wil de eerste film het stigma doen verdwijnen, terwijl de tweede film oproept tot solidariteit en politieke strijd.
April: OUR STORY : Michelle Parkerson: Birth of a Notion
Ooit – nog niet zo lang geleden – was de zwarte lesbische cinema een one-woman show” (Gloria J. Gibson).
Michelle Parkerson, geout sinds de allereerste werken die ze maakte in de jaren 1970, wordt door haar peers (Yvonne Welbon, Cheryl Dunye) gezien als een voorloopster, een sleutelfiguur van de New Black Queer Cinema. Gedurende haar hele carrière heeft deze cineaste de veelzijdige zwarte en lesbische verbeelding aangemoedigd. Tegenover de dominantie van een aan racisme en homofobie gekluisterde audiovisuele industrie gekenmerkt door uitbuiting en vervreemding stelt Parkerson een cinema van care, gemaakt en gedistribueerd door (en voor) de zwarte lhbtqia+-gemeenschap. Deze cinema heeft aandacht voor de lichamen en verhalen waar hij de contouren van schetst en gaat respectvol om met de personen (technici, acteurs en actrices) die er gestalte aan geven. In april wijdt Our Story een eerste avond aan Michelle Parkerson, die focust op haar filmografie uit de jaren 1990: eerst tonen we de sciencefiction-kortfilm Odds and Ends en daarna Litany For Survival: the Life and Work of Audre Lorde, een documentaire die ze coregisseerde met Ada Gay Griffin.
Mei: OUR STORY : JAMES WHALE’S MONSTERS
James Whale, zoon van een arbeidersfamilie uit de Engelse Midlands en voormalig krijgsgevangene, groeit in de jaren 1930 uit tot een van de meesters van de horrorcinema in Hollywood. In mei wijdt Our Story een avond aan deze veeleisende cineast die altijd geweigerd heeft om zijn homoseksualiteit te verbergen en door zijn tijdgenoten ‘The Queen of Hollywood’ werd genoemd. Gods and Monsters is het fictionele verhaal van de laatste dagen van de regisseur en voert een losbandige Whale op die zich teruggetrokken heeft uit de wereld van de cinema en gekweld wordt door zijn herinneringen van de loopgraven. Zijn carrière doofde uit in de twintig jaar na zijn meesterwerk Bride of Frankenstein, dat met zijn camp-horror het hoogtepunt ervan was. Deze klassieker waarin twee mannen leven voortbrengen en die het publiek aanspoort te sympathiseren met een monster dat vervolgd wordt, vormt vandaag nog steeds het voorwerp van een waaier aan queer toe-eigeningen.
In samenwerking met


Met de financiële bijdrage van


Zaterdag 04.03 19:30 ledoux|upper Cart
OUR STORY
OUR STORY : The Society in Which They Live
Anders als die Anderen + Nicht der Homosexuelle ist pervers, sondern die Situation, in der er lebt
Violist Paul Körner valt voor zijn student Kurt Sivers en wordt het slachtoffer van een afperser. De kopieën van Anders als die Anderen, een coproductie met het Instituut voor seksuologie van Dr. Magnus Hirschfeld, werden vernietigd door de censuur en het naziregime. De film bestaat vandaag enkel nog in de vorm van fragmenten. In Nicht der Homosexuelle ist pervers, sondern die Situation, in der er lebt ontdekt de jonge Daniël de verschillende gay scenes van Berlijn. Vijf jaar na de decriminalisering van homoseksualiteit in Duitsland richt Rosa von Praunheim zich met deze vlammende aanklacht tot zijn eigen gemeenschap waarvan hij de meegaandheid en het gebrek aan politiek engagement betreurt.

Donderdag 06.04 19:00 ledoux|upper Cart
OUR STORY
OUR STORY : Michelle Parkerson: Birth of a Notion
Odds and Ends
- Michelle Parkerson, United States of America 1993 ⁄ Cyndi James Gossett, Cora Lee Day, Latanya West ⁄ color ⁄ 28'
In 2096 bevechten de geliefden Loz en Sephra een alomtegenwoordig leger van witte suprematisten. Odds and Ends, door Michelle Parkerson omschreven als ‘A Black Amazon Science Fiction’, is een adaptatie van de gelijknamige novelle die in 1983 door de filmmaakster werd gepubliceerd.

Donderdag 06.04 21:00 ledoux|upper Cart
OUR STORY
OUR STORY : Michelle Parkerson: Birth of a Notion
A Litany For Survival: the Life and Work of Audre Lorde
- Ada Gay Griffin, Michelle Parkerson, United States of America 1996 ⁄ Audre Lorde ⁄ color ⁄ 90'
Deze documentaire van Ada Gay Griffin en Michelle Parkerson werd over een periode van meer dan acht jaar gemaakt in continue samenspraak met Audre Lorde voor zij aan kanker overleed in 1992. De film ontplooit zich als een aangrijpend archief van leven en werk van deze dichteres, strijdster, zwarte vrouw, feministe, lesbienne, moeder. Précédé d'une introduction.

Donderdag 25.05 19:00 ledoux|upper Cart
OUR STORY
OUR STORY : James Whale's Monsters
Ni dieux ni démons
Gods and Monsters
- Bill Condon, United States of America, United Kingdom 1998 ⁄ Ian McKellen, Brendan Fraser, Lynn Redgrave ⁄ color and black and white ⁄ 105' ⁄ ST-OND: FR-NL
James Whale, de bekende regisseur van Bride of Frankenstein en The Invisible Man brengt zijn oude dag opgesloten in zijn Hollywoodvilla door. Wanneer Clayton Boone, voormalig marine, wordt aangenomen als tuinman, nodigt Whale hem uit voor een ice-tea en vervolgens om te poseren voor een portret.

Donderdag 25.05 21:00 ledoux|upper Cart
OUR STORY
OUR STORY : James Whale's Monsters
La Fiancée de Frankenstein
The Bride of Frankenstein
- James Whale, United States of America 1935 ⁄ Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson ⁄ black and white ⁄ 75' ⁄ ST-OND: FR-NL
Het monster van Frankenstein leeft nog en terroriseert het platteland. Dr. Pretorius verplicht Dr. Henry Frankenstein om samen met hem een vrouw te creëren die de eenzaamheid van zijn eerste creatie kan verlichten. Een klassieker in het groteske en macabere register, beïnvloed door het Duits expressionisme.