GARFUNKEL FONDS ⁄ FONDS GARFUNKEL Laster der Menschheit

De Deense actrice Asta Nielsen maakte haar filmdebuut in 1910, in Urban Gad’s Afgrunden. Haar onuitwisbare présence maakte onmiddellijk indruk en ze werd in één klap wereldberoemd. Nielsen was een krachtige, natuurlijke actrice van ongewone schoonheid, met donkere ogen, die een van de eerste Europese filmsterren werd. Op het vasteland werd ze iedereens lieveling en maakte faam met veel films in Duitsland, waar ze werkte met topregisseurs als Robert Wiene en G.W. Pabst (met name in Die Freudlose Gasse). Laster der Menscheit was een van haar laatste films. Nielsen speelt een beroemde operazangeres Tamara, nu in de ban van drugs en in de klauwen van haar demonische manager Mangol (Alfred Abel), een drugsdealer. Werner Krauss (bekend van Das Kabinett des Dr. Kaligari ) verscheurt de set (letterlijk, op een bepaald moment) als een stuiptrekkende cocaïneverslaafde met ontwenningsverschijnselen. Dit verhaal van drugs en losbandigheid is verweven met een verhaal van moederliefde en verlossing. De echtgenoot van de zangeres heeft hun dochter verteld dat haar moeder dood is. Wanneer moeder en dochter elkaar uiteindelijk ontmoeten, offert Tamara haar enige kans op redding op om het geluk van haar dochter te behouden en het meisje van hetzelfde lot te redden. Rudolf Meinert: “Laster der Menschheit werd opgenomen in bijna absolute stilte, in volledige kalmte, althans zoveel als kon worden verwacht van haar personage, dat op bepaalde momenten in staat was om letterlijk te exploderen. Nogmaals, het personage werd door haar gecreëerd, ze zag het al voor de camera draaide. En als ik de waarheid moet zeggen, de hele waarheid, ik kan me bijna niet herinneren dat ik deze film geregisseerd heb. Zij was de regisseur. En ik moet erbij zeggen dat ze het ook nog eens uitstekend deed.” Deze belangrijke Duitse productie kwam in België uit onder de titel‘De sneeuwhandelaars en was streng verboden voor jonge kijkers vanwege het drugsthema. In 1993 werd de film gerestaureerd door CINEMATEK in het kader van het Lumière project, een Europees filmrestauratieprogramma. Hiervoor werd het enige bekende overgebleven element gebruikt. Een Franse distributieprint in zwart-wit en gevonden in de Cinémathèque de Luxembourg. Voor de Franse versie lijkt het verhaal aanzienlijk te zijn afgezwakt want er is geen rechtstreekse verwijzing naar drugs; de Franse recensies uit die tijd beschrijven Nielsen’s personage als een alcoholiste! Er werd besloten om twee versies te restaureren. Enerzijds een versie die trouw bleef aan de Franse distributieprint en anderzijds een versie die de oorspronkelijke Duitse verhaallijn en tussentitels volgt, gebaseerd op recensies en de censuurkaarten die bewaard worden in het Bundesarchiv in Berlijn. De recente digitalisatie volgt de Franse distributieversie, bijkomend onderzoek op de Duitse teksten moet ook die versie in digitale vorm beschikbaar maken. Bij een digitaal restauratieplan voor films als Laster der Menschheit is het vooral belangrijk om zo weinig mogelijk interventionistisch te werk te gaan en de oorspronkelijke korrel ongemoeid te laten. Enkel de weinige momenten van instabiliteit, grote vlekken en krassen worden digitaal bijgewerkt. De voorkeur wordt ook gegeven om alle gebreken die verband houden met de technieken van die tijd, zoals kleine fotografische krassen, lijmvlekken en cameraharen te behouden
image
Donderdag 07.10 19:00 Le Doux|upper Cart

GARFUNKEL FONDS ⁄ FONDS GARFUNKEL Laster der Menschheit

Laster der Menschheit
  • Rudolf Meinert , Duitsland - Allemagne , 1926-1927
  • Asta Nielsen, Werner Krauss, Alfred Abel
  • ZW ⁄ 87' (20 fps) ⁄ TIT: FR ⁄ PIANO

NL Nielsen als een vermaarde operazangeres verslaafd aan verdovende middelen. Haar ex-echtgenoot houdt haar dochter bij haar weg het meisje denkt dat haar moeder dood is, maar als deze laatste ziet dat ook haar dochter verslaafd dreigt te geraken, grijpt ze in.