L'antiquité à l'écran ⁄ De oudheid op het witte doek

“Wat me interesseert, is om te proberen (…) een ongekende wereld op te roepen van tweeduizend jaar geleden, een wereld die niet meer bestaat. Met andere woorden, ik probeer die te reconstrueren via een figuratieve en narratieve structuur van bijna archeologische aard.” (F. Fellini)

Wanneer de film zich op de oudheid richt, deelt hij met de archeologie de droom van een verdwenen wereld door zich toe te spitsen op de dialectiek tussen fragmenten en leemtes, kennis en verbeelding. De archeoloog en de filmmaker worden beiden auteurs van onuitgegeven verhalen en scheppers van beelden, die, hoewel geïnspireerd op de grote geschiedenis, paradoxaal genoeg vernieuwend zijn. Het doel: het verleden weer tot leven brengen zodat het zich kan vernieuwen in het heden.

Tijd en beeld, begrippen die centraal staan in dit proces van wedergeboorte van het verleden, zijn de sleutelbegrippen van de conferentie gewijd aan archeologie en film op 16.09.Specialisten op het gebied van film en literatuur, evenals archeologen en historici komen bijeen om van gedachten te wisselen over hoe film, net als archeologie, erin slaagt het verleden te reconstrueren. Hoe geeft men de dag van vandaag vorm aan verhalen die het antieke materiaal, met zijn materiële sporen, plaatsen en personages, nieuw leven inblazen? Deze studiedag gaat gepaard met een selectie van een tiental films die in CINEMATEK zullen worden vertoond.


image
Donderdag 01.09 15:00 ledoux|upper Cart
Dinsdag 06.09 19:00 ledoux|upper Cart

L'antiquité à l'écran ⁄ De oudheid op het witte doek
Films de Jadis ⁄ Het Zilveren Scherm

Mamma Roma
  • Pier Paolo Pasolini, Italy 1962 ⁄ Anna Magnani, Ettore Garofolo, Franco Citti ⁄ black and white ⁄ 106' ⁄ ST-OND: FR-NL

Een ouder geworden prostituee (imponerende rol van Anna Magnani) doet wanhopige pogingen om haar zoon op het rechte pad te krijgen. Sterk sociaal document over Romeinse kansarmen, zowel lyrisch als naturalistisch.

image
Zaterdag 03.09 20:00 plateau|upper Cart
Donderdag 08.09 20:00 plateau|upper Cart
Dinsdag 13.09 20:00 plateau|upper Cart
Zaterdag 17.09 20:00 plateau|upper Cart

L'antiquité à l'écran ⁄ De oudheid op het witte doek

Caligula
  • Tinto Brass, Italy, United States of America 1980 ⁄ Malcolm McDowell, Peter O'Toole, Helen Mirren ⁄ color ⁄ 145' ⁄ ST-OND: FR-NL

In deze omstreden peplum is Gielgud te zien als Nerva, het enige waardige personage, dat dan nog eigenhandig door Caligula wordt omgebracht voor zijn kroning. De cineast kon moeilijk kiezen tussen porno en historisch drama.

image
Zondag 04.09 17:00 ledoux|upper Cart
Woensdag 07.09 21:15 ledoux|upper Cart

L'antiquité à l'écran ⁄ De oudheid op het witte doek

Satyricon
  • Federico Fellini, Italy, France 1968 ⁄ Martin Potter, Hiram Keller, Max Born ⁄ color ⁄ 129' ⁄ ST-OND: FR-NL

Federico Fellini, zo geïnteresseerd in de hang naar genot, moést zijn camera wel eens richten op de plek waar decadentie met een hoofdletter geschreven werd: het oude Rome. Al is de film vooral het product van zijn tijd: het einde van de sixties met zijn vrije, libertijnse moraal.

image
Zaterdag 10.09 17:00 ledoux|upper Cart
Donderdag 15.09 21:30 ledoux|upper Cart

L'antiquité à l'écran ⁄ De oudheid op het witte doek

Viaggio In Italia
De liefde begint in Napels
Voyage en Italie
  • Roberto Rossellini, Italy, France 1954 ⁄ Ingrid Bergman, George Sanders, Maria Mauban ⁄ black and white ⁄ 83' ⁄ ST-OND: FR-NL

Het wankele huwelijk van een Engels koppel op reis naar Napels wordt op miraculeuze wijze 'gered' tijdens een religieuze processie. Een cinematografisch essay over werkelijkheid en tijd, maar ook een film vol clichés over rigide Engelsen, zwoele Italianen, religie en toerisme.

image
Maandag 12.09 19:00 ledoux|upper Cart
Zaterdag 17.09 17:00 ledoux|upper Cart

L'antiquité à l'écran ⁄ De oudheid op het witte doek

Vaghe stelle dell'orsa
Sandra
  • Luchino Visconti, Italy, France 1965 ⁄ Claudia Cardinale, Jean Sorel, Michael Craig ⁄ black and white ⁄ 100' ⁄ ST-OND: FR-NL

Een met een Amerikaan getrouwde Joodse keert naar huis terug en tracht haar broer tot wraak op hun moeder aan te zetten omdat deze hun vader zou hebben verraden in het concentratiekamp. Claudia Cardinale geeft met haar zinnelijke, onverzettelijke uitstraling een bijzondere tragiek aan het personage.

image
Woensdag 14.09 21:00 ledoux|upper Cart

L'antiquité à l'écran ⁄ De oudheid op het witte doek

Scipione L'africano
Scipion l'africain
  • Carmine Gallone, Italy 1937 ⁄ Annibale Ninchi, Camillo Pilotto, Fosco Giachetti ⁄ black and white ⁄ 114' ⁄ ST-OND: FR-NL

Historische spektakelfilm (en propaganda voor Mussolini's campagnes) over Italië's overwinning op Hannibal. Uit de vele massascènes blijft vooral de brand van Carthago bij, een symfonisch samengaan van beeld en muziek.

image
Vrijdag 16.09 10:00 Ledoux|upper Cart

L'antiquité à l'écran ⁄ De oudheid op het witte doek

Journée d’études consacrée à l’archéologie et au cinéma
Conferentie archeologie en film
  • Entrée libre ⁄

10h00 – 10h30
Accueil
10h30 – 10h45
Mot d’ouverture par les organisatrices Marie-Laurence Haack et Chiara Zampieri
10h45 – 11h30
Le celluloïd, le marbre, et l'eau (FR) par Anne-Violaine Houcke (Université Paris Nanterre)
11h30 – 12h00
Discussion
13h00 – 13h45
The Myth of Rome in Fascist Cinema: Rereading Scipione l'Africano (1937) (EN) par Damiano Garofalo (Università di Roma La Sapienza)
13h45 – 14h00
Discussion
14h00 – 14h45
Retours du passé. L’exhumation du vestige antique dans Roma (Fellini) et Call Me By Your Name (Luca Guadagnino) (FR) par Sophie Lécole Solnychkine (Université de Toulouse)
14h45 – 15h00   
  Discussion
15h00 – 15h45
Contemporary Folklore and the Survival of Paganism in Pupi Avati and Sergio Citti: Zeder, Mortacci, Voci notturne (EN) par Fabio Camilletti (University of Warwick)
15h45 – 16h00
Discussion

image
Vrijdag 16.09 17:00 ledoux|upper Cart
Zondag 18.09 19:15 ledoux|upper Cart
Donderdag 22.09 15:00 ledoux|upper Cart

L'antiquité à l'écran ⁄ De oudheid op het witte doek
Films de Jadis ⁄ Het Zilveren Scherm

Roma
  • Federico Fellini, Italy, France 1972 ⁄ Britta Barnes, Peter Gonzales Falcon, Fiona Florence ⁄ color ⁄ 117' ⁄ ST-OND: FR-NL

"Rome kan je vergelijken met een moeder die niets van je vraagt en niets van je verlangt", aldus demiurg Fellini. Zijn visueel opmerkelijke, impressionistische topografie is meer denkbeeldig dan werkelijk.

image
Dinsdag 11.10 20:15 plateau|upper Cart
Donderdag 13.10 18:00 plateau|upper Cart

Anthologie du cinéma muet ⁄ Anthologie van de stille film
Haroun Tazieff et les volcans ⁄ Haroun Tazieff en de vulkanen
L'antiquité à l'écran ⁄ De oudheid op het witte doek

Gli ultimi giorni di Pompei
Les Derniers Jours de Pompei
  • Eleuterio Rodolfi, Italy 1912 ⁄ Fernanda Negri Pouget, Eugenia Tettoni Fior, Ubaldo Stefani ⁄ black and white ⁄ 100' ⁄ TIT: FR-NL ⁄ ST-OND: — ⁄ PIANO

Beklijvende versie van Lord Lyttons roman met veel aandacht voor detail, karakterisering, natuurschoon en een indrukwekkende teloorgang van Pompeï in een regen van lava en rotsblokken. Met voor die tijd uiterst spectaculaire speciale effecten. De film droeg aanzienlijk bij tot het prestige van de Italiaanse cinema.