CLASSICS & ANTHOLOGIES

Anthologie van de stille film :
Hamo Bek-Nazaryan

De Armeense pionier Hamo Bek-Nazarian (1891-1965), gevierd als een van de meest eminente Sovjetfilmmakers van de jaren 1920-1950, liet een uitzonderlijke erfenis na van zo’n dertig films (langspeelfilms en documentaires), die in de geschiedenis van de Sovjetcinema zijn gelijke niet kent. Met belangrijke werken gefilmd in Armenië, Georgië, Azerbeidzjan, Rusland, Oezbekistan en Tadzjikistan belichaamt Bek-Nazarian, fervent voorstander van cinema als instrument voor culturele emancipatie, een zeker kosmopolitisme.

Bek-Nazarian, geboren in Jerevan, begon als stuntman en speelde tijdens het tsarentijdperk hoofdrollen in actiefilms en melodrama’s. Na de installatie van het Sovjetregime in de regio verfilmde hij klassiekers uit de Armeense, Georgische en Azerbeidzjaanse literatuur. Deze vroege producties speelden een beslissende rol in de oprichting van professionele filmstudio’s in deze republieken. Maar Bek-Nazarian was veel meer dan alleen de grondlegger van de “Kaukasische” cinema.

Zijn progressieve onderwerpen omarmen de antikoloniale, antiracistische en bevrijdende paradigma’s van de vroege culturele Sovjetideologie. Zijn historische drama’s zoals Honor, Dom na vulkane en Khaspush behoren tot de allereerste films in de filmgeschiedenis die een kritisch beeld schetsen van culturen in het Midden-Oosten. Een standpunt dat, in zijn eigen woorden, de oriëntalistische visie van de westerse cultuur ontmantelt en het Oosten presenteert vanuit een standpunt dat zowel veelomvattend als zelfkritisch is.

Bek-Nazarian bracht niet alleen enkele van de eerste realistische weergaven van de Armeense, Koerdische, Yezidi, Perzische, Azeri, Tsjetsjeense, Ingoesjetische en Nanai volkeren, maar ontwikkelde ook een unieke stijl. Zijn productieve samenwerking met vooraanstaande Sovjetcinematografen (Sergei Zabolaev, Alexander Galperin en Dmitriy Feldman) leidde tot een innovatief gebruik van natuurlijke belichting en scherptediepte, waardoor hij van documentaire waarachtigheid doordrenkte scènes kon scheppen die rijk zijn aan metaforen. Door de dynamische montage van de Sovjet avant-garde cinema te combineren met de epische geest van de romantiek, streefde Bek-Nazarian ernaar om met beelden een visuele taal te ontwikkelen.

Zijn films gaan over de klassenstrijd, interculturele tolerantie, nationale bevrijding, de botsing tussen moderniteit en traditie en de emancipatie van de vrouw. Opmerkelijk relevante thema’s, gezien de complexe geopolitiek die de Kaukasus, ook vandaag nog, bepaalt.

– Vigen Galstyan


En collaboration avec

image
Dinsdag 20.02 20:00 PLATEAU Cart
Dinsdag 27.02 18:30 PLATEAU Cart

Anthologie van de stille film :
Hamo Bek-Nazaryan

Land of Nairi
Yerkir Nairi
  • Hamo Bek-Nazarian, Arménie - Armenië 1930 ⁄ ZW ⁄ 62' ⁄ TIT: ARM ⁄ OND: FR ⁄ PIANO

Voor zijn eerste lange documentaire gebruikt Bek-Nazarian zowel archiefmateriaal als nagespeelde scènes om een historisch en poëtisch fresco te schilderen van de transformatie van de provincie Nairi in een bloeiende Sovjetrepubliek.

Gerestaureerde versie (DCP).

image
Donderdag 22.02 18:00 PLATEAU Cart
Donderdag 29.02 20:00 PLATEAU Cart

In Bakoe herinnert een oude technicus zich de strijd van Armeense en Azerbeidzjaanse arbeiders tegen de tsaristische oliemagnaten. Gevolgd door een van de zeldzame Armeense drama's uit de jaren 1940, een parabel over de gevolgen van WO II.

Gerestaureerde versie (DCP).

image
Donderdag 25.01 18:15 PLATEAU Cart
Donderdag 01.02 18:00 PLATEAU Cart

Anthologie van de stille film :
Hamo Bek-Nazaryan

Au pilori
Mamis Mkvleli
  • Hamo Bek-Nazarian, USSR, Géorgie - Georgië 1923 ⁄ Nato Vachnadze, Akaki Vasadze, Vano Sarajishvili ⁄ ZW ⁄ 60' ⁄ TIT: RU ⁄ OND: FR - NL ⁄ PIANO

Iago en Nunu zijn verliefd, maar de verraderlijke Girgola begeert de jonge vrouw en zal alles doen om haar aan zich te onderwerpen. Het regiedebuut van Bek-Nazarian, oprichter van de Tbilisi-studio's en belichaming van het Kaukasische kosmopolitisme. De film maakte van Nato Vachnadze de eerste ster van het Sovjetscherm.

image
Zaterdag 03.02 20:15 PLATEAU Cart
Zaterdag 10.02 18:00 PLATEAU Cart

Anthologie van de stille film :
Hamo Bek-Nazaryan

Chor et Chorchor
Sor I Sorsor
  • Hamo Bek-Nazarian, USSR, Arménie - Armenië 1925 ⁄ Hambartsum Khachanyan, Aram Amir-Bekyan, Nina Manucharjan ⁄ ZW ⁄ 84' ⁄ TIT: RU ⁄ OND: FR - NL ⁄ PIANO

De auteur is de veteraan van de Armeense cinema. De volkse helden van deze film doen aan Laurel en Hardy denken maar hun mythologisch symbolisme overstijgt de komedie.

image
Dinsdag 06.02 20:00 PLATEAU Cart
Dinsdag 13.02 18:00 PLATEAU Cart

Anthologie van de stille film :
Hamo Bek-Nazaryan

La Perse au temps des Qadjar
Khaspush
  • Hamo Bek-Nazarian, G. Braginsky, A. Ter-Hovnanyan, USSR, Arménie - Armenië 1928 ⁄ Hambartsum Khachanyan, Nikita Janan, A. Yanchar ⁄ ZW ⁄ 75' ⁄ TIT: RU ⁄ OND: FR - NL ⁄ PIANO

De opstand van 1891 van kleine Perzische boeren en stedelijke gemeenschappen tegen het Engelse tabaksmonopolie. Verraden door de geestelijkheid en lokale kooplieden werd het stedelijke proletariaat zich bewust van zijn klassenbelang.

image
Donderdag 08.02 20:00 PLATEAU Cart
Donderdag 15.02 20:30 PLATEAU Cart

Anthologie van de stille film :
Hamo Bek-Nazaryan

L’Honneur
Namus
  • Hamo Bek-Nazarian, USSR, Arménie - Armenië 1926 ⁄ Hovhannes Abelyan, Hasmik Agopyan, Olga Maisuryan ⁄ ZW ⁄ 82' ⁄ TIT: RU ⁄ OND: FR - NL ⁄ PIANO

Het verborgen liefdesverhaal van een pottenbakker en zijn metgezellin, met het oog op het ontmaskeren van Kaukasische gebruiken. De eerste Armeense fictiefilm gebaseerd op de gelijknamige roman van Alexander Shirvandze.