Frederick Wiseman

De werknemer die door de gemeente gestuurd werd om ratten te verdelgen in appartementen, heb ik die gezien in de in Chicago gedraaide film Public Housing of was het toch in Boston City Hall? Spelen met overeenkomsten is een van de (vele) geneugten die de films van Frederck Wiseman verschaffen. Sinds 1967 richt deze onvermoeibare verhalenverteller en portrettist van een Amerika dat graag gelooft in samenleven zijn geamuseerde, steeds geïnteresseerde blik op zeer verschillende domeinen, zoals de gezondheidszorg, het gerechtelijk apparaat en het leger, maar ook bijvoorbeeld winkelcentra, culturele instellingen, sportgelegenheden, universiteiten, musea en bibliotheken. We zien een fijn smeedwerk van gemeenschappen wier belangen constant blijven: er wordt gesproken over integratie en uitsluiting, er wordt (niet zonder moeite) geprobeerd het sociaal weefsel te verbeteren, er wordt met alle beschikbare middelen gestreden voor het collectief en de buurt. Sinds zijn eerste documentaire, Titicut Follies, ontwikkelde Frederick Wiseman een aantal krachtige regieprincipes die hij in zijn 43 films toepaste: geen interviews, geen offscreen commentaar en geen filmmuziek, filmen met een kleine ploeg en een camera die beoogt niet te worden opgemerkt. Aan zijn trouwe directors of photography John Marshall, William Brayne en (vandaag) John Davey geeft hij, perche in de hand want hij verzorgt zelf de klankopnames, aanwijzingen over details waarop ze moeten letten. Voor al zijn films geld de vaststelling dat Frederick Wiseman ons meeneemt naar de kern van uiteenlopende menselijke geografieën en virtuoos gemonteerde films creëert die ons het uitzonderlijke onthullen van situaties die er op het eerste gezicht anecdotisch uitzien. Wiseman is peter van En ville !, het filmfestival dat qua opzet en redactionele lijn inspiratie haalt bij zijn œuvre.
image
Woensdag 13.10 19:00 Le Doux|upper Cart

Frederick Wiseman

Titicut Follies
  • Frederick Wiseman , USA , 1966
  • ZW ⁄ 83' ⁄ OND: FR

NL De eerste van Wisemans onthullende documentaires gaat over het leven in een instelling voor geesteszieken in Massachusetts. De beelden waren/zijn zo schokkend dat de film jarenlang in vele landen verboden bleef.

image
Zondag 17.10 20:30 Le Doux|upper Cart

Frederick Wiseman

Juvenile Court
  • Frederick Wiseman , USA , 1973
  • ZW ⁄ 144' ⁄ OND: FR

NL Voor deze doorlichting van een institutional hell plaatste Wiseman zijn camera ditmaal in een jeugdrechtbank in Memphis: hij toont zowel jonge daders als slachtoffers. Ongeveer vijftig jaar na datum nog steeds actueel.

image
Dinsdag 19.10 21:00 Le Doux|upper Cart

Frederick Wiseman

Primate
  • Frederick Wiseman , USA , 1974
  • ZW ⁄ 103' ⁄ OND: FR

NL Documentaire in de typisch rigoureuze stijl van Wiseman (en zonder commentaar) over de dagelijkse activiteiten in een centrum in Atlanta waar experimenten worden uitgevoerd op primaten.

image
Vrijdag 22.10 21:00 Le Doux|upper Cart

Frederick Wiseman

Model
  • Frederick Wiseman , USA , 1980
  • ZW ⁄ 129' ⁄ OND: FR

NL Objectivering van het lichaam en voyeurisme: eigen aan de fotografie in het algemeen, maar zeker aan de modefotografie die berust op zuivere imagovorming. Wiseman onderzoekt de wereld van modellen en portfolio's.

image
Zondag 24.10 21:00 Le Doux|upper Cart

Frederick Wiseman

Missile
  • Frederick Wiseman , USA , 1987
  • kleur ⁄ 114' ⁄ OND: FR

NL In 1981 lanceert president Reagan zijn Star Wars-programma. Enkele jaren later plaatst Frederick Wiseman zijn camera in de luchtmachtbasis Vandenberg in Californië, waar men de intercontinentale Minuteman-raketten leert afvuren. Deze raketten met vastebrandstofmotoren zijn betrouwbaarder dan de Titan-modellen op vloeibare brandstof.

image
Woensdag 27.10 19:00 Le Doux|upper Cart

Frederick Wiseman

Public Housing
  • Frederick Wiseman , USA , 1997
  • kleur ⁄ 195' ⁄ OND: FR

NL Wiseman past zijn gebruikelijke methode van objectieve registratie toe op het leven in de sociale huurwoningen van het zwarte getto van Chicago. Het resultaat is een genuanceerde visie waarin solidariteit geen ijdel woord is, de sterkeren de zwakkeren ondersteunen en zelfs een onverwachte dosis humor opborrelt.

image
Zaterdag 30.10 21:00 Le Doux|upper Cart

Frederick Wiseman

Boxing Gym
  • Frederick Wiseman , USA , 2010
  • kleur ⁄ 91' ⁄ OND: FR

NL Na de lichamen van dansers in La danse richtte Wiseman zijn camera op boksers, in zekere zin óók dansers. De locatie is een club in het Texaanse Austin, geleid door no-nonsensekerel The Lord. Het is een verzamelplek voor mannen en vrouwen, van alle rang, stand en huidskleur die maar één ding willen: boksen.

image
Maandag 01.11 19:00 Le Doux|upper Cart

Frederick Wiseman

National Gallery
  • Frederick Wiseman , USA , 2014
  • Kleur - couleur ⁄ 174' ⁄ OND: FR

NL De Amerikaanse documentairemeester Frederick Wiseman blijft onvermoeibaar filmen. Ditmaal analyseert hij met zijn camera voor het eerst de werking van een museum, de wereldvermaarde National Gallery in Londen, waarbij hij vooral aandacht heeft voor de sectie van de Oude Meesters. Gedurende twaalf weken filmde hij voor en vooral achter de schermen van het museum. Hij volgt de gidsen, legt zijn oor te luister bij de curatoren en bezoekt de raad van bestuur.

image
Woensdag 03.11 19:00 Le Doux|upper Cart

Frederick Wiseman

In Jackson Heights
  • Frederick Wiseman , USA , 201
  • kleur ⁄ 190' ⁄ OND: FR

NL Jackson Heights is een arrondissement van Queens, New York en een van de meest etnisch en cultureel diverse wijken van de Verenigde Staten en de hele wereld. Frederick Wiseman plant zijn camera in het alledaagse leven van verschillende gemeenschappen en schildert een diepgaand portret van het hedendaagse leven in het hart van onze steden.

image
Vrijdag 05.11 21:00 Le Doux|upper Cart

Frederick Wiseman

Monrovia, Indiana
  • Frederick Wiseman , USA , 2018
  • kleur ⁄ 142' ⁄ OND: FR

NL Monrovia, een klein plattelandsstadje in de Amerikaanse Midwest, telt 1400 bewoners. 76% van hen stemde op Trump tijdens de laatste presidentiële verkiezingen. Van de leslokalen tot de gemeenteraad, van het funerarium tot de lokale landbouwbeurzen toont Frederick Wiseman ons een complex en genuanceerd beeld van het dagelijks leven in deze plattelandsgemeenschap. Een portret van een vaak vergeten en zelden getoond Amerika.