David Wark Griffith

David Wark Griffith (1875-1948) heeft de ondertitel van zijn autobiografie – The Man Who Invented Hollywood – niet zelf gekozen. Maar het klopt wel: niemand heeft de eerste decennia van de 20e eeuw meer invloed gehad op het filmmedium dan hij, zowel esthetisch als productioneel. Over zijn erfenis hangt echter de gitzwarte schaduw van The Birth of a Nation: zijn eerste volwassen langspeelfilm propageert racisme. Retrospectieve van een figuur die niet vergeten mag worden ondanks die misgreep.

De jonge Griffith wil acteur worden, daarna toneelschrijver. Hij probeert het, is weinig succesvol en komt in 1908 door een samenloop van omstandigheden op de regisseursstoel terecht. Voor de productiemaatschappij Biograph draait hij ieder jaar tientallen en tientallen korte films. Hij experimenteert met vormtaal, zoals de parallelmontage, waarbij er afgewisseld wordt tussen twee of meerdere locaties. Griffith is niet de eerste, maar wel de inventiefste, zoals bv. in The Lonely Villa. Hij gebruikt de techniek om de spanning op te drijven, maar ook om sociale tegenstellingen te beklemtonen. Enkele jaren later is die montagewijze gemeengoed in de Amerikaanse cinema. Griffith houdt ook van schermvullende close-ups die hij durft af te wisselen met weidse, panoramische beelden.

Omdat zijn films succesvol zijn krijgt Griffith veel vrijheid van Biograph, maar in 1913, na ruim vierhonderd films, scheiden hun wegen omdat hij er niet de kans krijgt om lange films te draaien. Dáár ligt volgens hem de toekomst van de cinema. Voor de productiemaatschappij Mutual draait hij de dan succesvolste film aller tijden, The Birth of a Nation. Gebaseerd op een roman van white supremacist Thomas Dixon Jr. en gesitueerd rond de Amerikaanse Burgeroorlog. De film stelt Afro-Amerikanen voor als domme schurken die blanke vrouwen molesteren en de leden van de Ku Klux Klan als witte ridders. Al bij de release krijgt de film omwille van zijn inhoud veel kritiek te verduren. Maar dat belet niet dat hij ook geprezen wordt voor zijn vernieuwing op narratief gebied. Op dat vlak gaat Griffith nog een stap verder met de spektakelfilm Intolerance, waarin hij vier tijdsperiodes harmonisch door elkaar monteert.

In 1919 start met Broken Blossoms een nieuw hoofdstuk van Griffiths carrière. Het is zijn eerste film voor United Artists, de onafhankelijke productiemaatschappij die hij samen met Charlie Chaplin, Douglas Fairbanks Sr. en Mary Pickford heeft opgericht. Hoewel hij zijn liefde voor spektakel niet verliest (zie bv. Orphans of the Storm), kiest hij toch almaar vaker voor meer ingetogen melodrama’s, zoals Way Down East en The White Rose. Het vroegere succes is dan al lang voorbij en zal ook nooit meer terugkomen. Begin jaren 1930 draait Griffith nog twee geluidsfilms. The Struggle betekent het einde van een carrière van amper 23 jaar. Na deze financiële flop blijft hij bekaaid achter. Griffith zei ooit: “Films zijn als zandkastelen, de ene dag bewonderd, de volgende dag weggespoeld door de golven.”

image
Donderdag 02.03 18:00 plateau|upper Cart

D.W. Griffith draaide zijn eerste film The Ad-ven-tures of Dollie voor Biograph. Iedere week draait hij er een kortfilm in de meest diverse stijlen en draagt zo bij aan de internationale uitstraling van de firma die in 1910 als eerste in Hollywood prospecteert. A Cry for Help is met filmmateriaal van MoMA en CINEMATEK gerestaureerd.

image
Zondag 05.03 15:00 Ledoux|upper Cart

David Wark Griffith

Le Lys brisé
Broken Blossoms
  • David Wark Griffith, United States of America 1919 ⁄ Lillian Gish, Richard Barthelmess, Donald Crisp ⁄ color ⁄ 99' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL ⁄ PIANO

Lillian Gish is onvergetelijk als het onschuldige meisje dat wordt geterroriseerd door een brutale vader en troost vindt bij een Chinese man. Meesterlijk Victoriaans liefdesgedicht waarin Griffith, onder invloed van de Deense naturalistische melo's, de dramatische actie minimaliseert ten voordele van de moraal en de psychologie.

image
Dinsdag 07.03 18:00 plateau|upper Cart

Een inbraak in de woning van een rijk gezin terwijl alleen de vrouw des huizes en haar dochters aanwezig zijn (The Lonely Villa). Het idyllische leven van een plattelandsdokter wordt overhoopgehaald wanneer hij moet kiezen tussen de verzorging van zijn dochter en van een ander ziek meisje (The Country Doctor). Een oude kolonel is fier als een pauw: zijn zoon leidt een groep vrijwilligers in de Amerikaanse Burgeroorlog (The Honor of His Family). Een van de favoriete thema’s van Griffith, de Amerikaanse revolutie (1776).

image
Donderdag 09.03 20:00 plateau|upper Cart

In A Corner in Wheat wil een hebzuchtige herenboer voor zijn eigen profijt de graanprijs manipuleren. De rampzalige gevolgen voor de landarbeiders staan in schril contrast met de rijkdom van een eenling. Griffith was dol op een parallelmontage van de zorgeloosheid van de rijken en de armoede van het proletariaat, zoals ook uit The Usurer blijkt. The Fugitive brengt het verhaal van twee vijandige soldaten uit de Amerikaanse Burgeroorlog en de curieuze situatie waar een van hen in terechtkomt.

image
Zaterdag 11.03 18:00 plateau|upper Cart

Wanneer een verloofde vrouw verliefd wordt op een zeeman gaan de poppen aan het dansen (The Primal Call). In The Lonedale Operator drijft Griffith de spanning op door de actie op drie verschillende locaties door elkaar te monteren. In Three Sisters beslissen drie zusters die houden van uitgaan en feesten om hun leven om te gooien en beter voor hun oude moeder te zorgen. Een man die zijn gezin terroriseert komt tot inzicht wanneer hij een op hem gelijkend personage in een toneelstuk ziet (Brutality).

image
Dinsdag 14.03 20:00 plateau|upper Cart

Een jonge vrouw en een dominee raken in opspraak in een puriteinse gemeenschap (The New York Hat). Harry vreest dat zijn vader zijn nieuwe vriendin, een nachtclubdanseres, niet zal aanvaarden. Hij probeert hem van haar te laten houden, maar doet iets te hard zijn best… (Teaching Dad to Like Her). Hoewel ze geen bewijzen heeft, is een vrouw ervan overtuigd dat haar man zijn liefdesplezier elders vindt (Winning Back His Love).

image
Donderdag 16.03 18:00 plateau|upper Cart

Sociaal drama over een oudere timmerman wiens vrouw zwaar ziek is en die ontslagen wordt (What Shall We Do with Our Old?). Een telegrafiste moet een smak geld beschermen tegen een stel overvallers (The Girl and Her Trust). Een koppel tracht te overleven in de sloppenwijken van New York, maar raakt verwikkeld in een vuurgevecht tussen misdaadbendes (The Musketeers of Pig Alley). Een vrouw wordt het hof gemaakt door een man die ze later doodschiet bij een inbraak (The Painted Lady).

image
Zaterdag 18.03 20:00 plateau|upper Cart

Een superstrenge vader gooit, de bijbel in de hand, zijn zoon het huis uit (Home Folks). Nadat ze haar verloofde gedumpt heeft omdat ze hem een lafbek vindt wordt een jonge vrouw ontvoerd (A Beast at Bay). Liefdesproblemen in een Italiaanse gemeenschap. Teresa houdt van Guido, maar dan ontmoet ze Angelo (The Coming of Angelo). Een man belt zijn vrouw, revolver tegen zijn slaap. Zij stuurt zijn zakenpartner om hem te redden. Zal hij op tijd komen? (Death’s Marathon).

image
Dinsdag 21.03 20:00 plateau|upper Cart

Griffith pioniert met parallelmontage in de actiefinale van deze western die een weinig fraai beeld ophangt van Native Americans (The Battle at Elderbush Gulch). In weinig korte films van Griffith is Lillian Gish een sterkere melodramatische heldin dan in The Mothering Heart waarin ze haar ontrouwe echtgenoot (en meer) verliest.

image
Donderdag 23.03 17:00 ledoux|upper Cart

D.W. Griffith ou le cinéma incarné par DOMINIQUE NASTA
David Wark Griffith

D.W. Griffith ou le cinéma incarné
  • par DOMINIQUE NASTA ⁄

Alors qu’il voguait encore, au tournant du 20e siècle, entre la tentation du tableau vivant héritée des arts avoisinants (lanterne magique, théâtre, peinture), la plongée dans la dynamique documentaire en pleine prolifération ou bien les échapées fantastiques prônées par l’irréductible Méliès, le cinéma s’incarne véritablement, dans toute sa diversité générique, grâce à l’apport de D.W. Griffith.

image
Donderdag 23.03 19:00 ledoux|upper Cart

David Wark Griffith
D.W. Griffith ou le cinéma incarné par DOMINIQUE NASTA

La Rue des rêves
Dream Street
  • David Wark Griffith, United States of America 1921 ⁄ Carol Dempster, Charles Emmett Mack, Ralph Graves ⁄ black and white ⁄ 135' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL ⁄ PIANO

Griffith greep terug op Thomas Burke, de auteur van Broken Blossoms, voor dit poëtische, allegorische melodrama gesitueerd in het Limehouse District in Londen. Passie en wraak rond een zigeunerdanseres, twee broers en de hatelijke uitbater van een speelhuis.

image
Vrijdag 24.03 18:00 plateau|upper Cart

Griffith verfilmde het tragische leven van de bijbelse Judith die bij de belegering van Betulia door het Assyrische leger met de moed der wanhoop het tij probeert te keren. Blanche Sweet vertolkte Judith, Gish een jonge moeder. Voorafgegaan door When Kings Were the Law.

image
Zaterdag 25.03 20:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

La Conscience vengeresse
The Avenging Conscience
  • David Wark Griffith, United States of America 1914 ⁄ Henry B. Walthall, Blanche Sweet, Spottiswoode Aitken ⁄ black and white ⁄ 84' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL ⁄ PIANO

Een jonge ambitieuze schrijver vermoordt zijn oom, die zijn liefde in de weg staat. Geïnspireerd door Edgar Allan Poe (The Tell-Tale Heart en Annabel Lee), maakt deze horrorfilm nog steeds indruk door zijn montage.

image
Dinsdag 28.03 20:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

The Old ActorHome, Sweet Home

Het leven van John Howard Payne, de componist van het populaire Amerikaanse liedje met dezelfde titel, is een van de vier hoofdthema’s die Griffith hier uitdiept om te tonen dat er inderdaad niets boven America, sweet America gaat. Voorafgegaan door The Old Actor.

image
Donderdag 30.03 20:00 plateau|upper Cart
Dinsdag 04.04 20:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

Naissance d’une nation
The Birth of a Nation
  • David Wark Griffith, United States of America 1915 ⁄ Lillian Gish, Mae Marsh, Henry B. Walthall ⁄ black and white ⁄ 189' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL ⁄ PIANO

De absolute topper van de jaren 1910 en 1920 in Amerika. Vrij gebaseerd op The Clansman van de ultraracistische Rev. Thomas Dixon Jr., een gloeiende combinatie van ethische verwerpelijkheid en esthetische triomf waarop de filmkunst is gaan gedijen. Griffith had geen script nodig om een filmtechnische revolutie te veroorzaken en ons geniale epische orkestratie van massataferelen voor te schotelen. Huiveringwekkend, helaas in meerdere betekenissen.

image
Zaterdag 01.04 20:00 plateau|upper Cart
Donderdag 06.04 20:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith
consortium 12-12

Intolérance
Intolerance: Love’s Struggle Throughout the Ages
  • David Wark Griffith, United States of America 1916 ⁄ Vera Lewis, Ralph Lewis, Mae Marsh ⁄ black and white ⁄ 162' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL ⁄ PIANO

Het tweede meesterwerk van Griffith, dat het wegens racisme aangeklaagde The Birth of a Nation opvolgde en focuste op intolerantie in de geschiedenis van de mensheid (in Babylon, Judea, Frankrijk en de VS). Opnieuw een technisch vernuftige, majestueuze spektakelfilm met buitenissige massascènes en kolossale decors. Griffith delfde financieel zijn graf met dit mammoetproject.

image
Zondag 02.04 15:00 ledoux|upper Cart

David Wark Griffith
consortium 12-12

Les Deux Orphelines
Orphans of the Storm
  • David Wark Griffith, United States of America 1921 ⁄ Lillian Gish, Dorothy Gish, Joseph Schildkraut ⁄ black and white ⁄ 166' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL ⁄ PIANO

Net als Way Down East een eigenzinnige behandeling van een Victoriaans melodrama (naar de Franse revolutie getransfereerd), en een perfect, schitterend gefotografeerd vehikel voor de zusjes Gish als kwetsbare wezens verwikkeld in moord, orgie, ontvoering en dodelijk fatum.

image
Zaterdag 08.04 20:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

Les Cœurs du monde
Hearts of the World
  • David Wark Griffith, Alfred Machin, United States of America 1918 ⁄ Lillian Gish, Dorothy Gish, Ben Alexander ⁄ black and white ⁄ 151' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL ⁄ PIANO

Een Frans dorpje in 1914: een schrijver en zijn geliefde, de oorlog die hen van elkaar scheidt. Dorothy en Lillian Gish doen het scherm samen oplichten in dit succesvolle oorlogsepos, een in gedetailleerd realisme gecast melodrama.

image
Dinsdag 11.04 18:00 plateau|upper Cart

Melodrama rond een weergevonden liefde. De grote Griffith was misschien wel het meest zichzelf bij het draaien van kleine melodrama’s die de leefwijze van zijn eigen roots in Kentucky evoceren. Bijna een halve eeuw verloren gewaand, maar in 1965 teruggevonden. Voorafgegaan door The Lady and the Mouse.

image
Donderdag 13.04 18:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

Dans la tourmente
The Girl Who Stayed at Home
  • David Wark Griffith, United States of America 1919 ⁄ Richard Barthelmess, , Clarine Seymour ⁄ black and white ⁄ 91' ⁄ TIT: EN ⁄ PIANO

Patriottisch melodrama over twee Amerikaanse broers die naar het front in Frankrijk vertrekken, en daarmee ook hun geliefden in spanning en onrust achterlaten. Griffith oogstte veel kritiek met deze film, omdat men meende dat hij de Duitsers in een te mild daglicht stelde.

image
Zaterdag 15.04 20:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

Le Pauvre Amour
True Heart Susie
  • David Wark Griffith, United States of America 1919 ⁄ Lillian Gish, Robert Harron, Clarine Seymour ⁄ black and white ⁄ 92' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: NL-FR ⁄ PIANO

Een van Griffiths meest poëtische films met Gish als het archetypische zich opofferende meisje: ze vindt het geld voor de studies van haar vriend, maar hij valt nadien voor een ander. Griffiths camera en montage evoceren unie en scheiding, Gish straalt zoals steeds als een meteoor van gevoelsnuances.

image
Dinsdag 18.04 18:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

Le Calvaire d’une mère
Scarlet Days
  • David Wark Griffith, United States of America 1919 ⁄ Richard Barthelmess, Clarine Seymour, Eugenie Besserer ⁄ black and white ⁄ 95' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL ⁄ PIANO

Griffith probeerde een graantje mee te pikken van de westernhype van de jaren 1910 met deze tijdens de Goldrush van 1849 gesitueerde film over een variétédanseres wier dochter in een dure kostschool opgroeit, maar haar moeder amper kent. Griffith zou Griffith niet zijn zonder melodramatische plottwisten.

image
Donderdag 20.04 20:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

The Love Flower
  • David Wark Griffith, United States of America 1920 ⁄ Carol Dempster, Richard Barthelmess, George MacQuarrie ⁄ black and white ⁄ 104' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL ⁄ PIANO

Griffith tracht het publiek te winnen voor een fundamenteel immoreel personage. Een amazone die het gemunt heeft op de politieman die achter haar vader aanzit. Net als The Idol Dancer deels gefilmd op de Bahama's.

image
Zaterdag 22.04 20:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

Le Cœur se trompe
The Greatest Question
  • David Wark Griffith, United States of America 1919 ⁄ Clarine Seymour, Lillian Gish, David Butler ⁄ black and white ⁄ 81' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL ⁄ PIANO

Gish als het onschuldige meisje dat door het Kwaad overvallen wordt als ze na de dood van haar moeder opgevangen wordt in een boerenfamilie. Griffith, onderwijl jonglerend met bijbelse thema’s, contrasteert haar weerloosheid met weidse beelden van het Amerikaanse platteland.

image
Dinsdag 25.04 18:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

La Danseuse idole
The Idol Dancer
  • David Wark Griffith, United States of America 1920 ⁄ Richard Barthelmess, Clarine Seymour, Creighton Hale ⁄ black and white ⁄ 101' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL ⁄ PIANO

Op een anoniem eiland in de Stille Oceaan, waar een missionaris weinig indruk maakt, kan een jonge vrouw niet kiezen tussen twee minnaars: een vaak dronken standjutter en een Amerikaan met een zwakke gezondheid. Parallel gefilmd met The Love Flower.

image
Donderdag 27.04 18:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

La Nuit mystérieuse
One Exciting Night
  • David Wark Griffith, United States of America 1922 ⁄ Carol Dempster, Henry Hull, Morgan Wallace ⁄ black and white ⁄ 144' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: FR-NL ⁄ PIANO

Griffith eens te meer als genredefiniërende pionier, ditmaal met een mystery melodrama over een reeks moorden op het landgoed van een rijke familie. Alle onontbeerlijke ingrediënten van latere genre pieces (zoals The Cat and the Canary) zijn al aanwezig.

image
Zaterdag 29.04 20:00 plateau|upper Cart
Zaterdag 06.05 18:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

Isn’t Life Wonderful
  • David Wark Griffith, United States of America 1925 ⁄ Carol Dempster, Neil Hamilton, Erville Alderson ⁄ black and white ⁄ 118' ⁄ TIT: EN ⁄ PIANO

Griffith trok voor dit verhaal over Poolse vluchtelingen uit de Eerste Wereldoorlog met zijn hele ploeg naar Duitsland, in volle crisis midden de jaren 1920. Hij slaagt erin romantiek en sociaal realisme te vermengen in deze film over twee mensen die proberen te overleven in een crisissituatie.

image
Dinsdag 02.05 18:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

La Rose blanche
The White Rose
  • David Wark Griffith, United States of America 1923 ⁄ Mae Marsh, Ivor Novello, Carol Dempster ⁄ black and white ⁄ 119' ⁄ TIT: EN ⁄ PIANO

Griffiths eigen variatie – geschreven onder een vrouwelijke pseudoniem! – op Way Down East: een toekomstige predikant (Ivor Novello) uit de aristocratie raakt in de ban van een volksmeisje. Opmerkelijk: dit meisje wordt opgevangen door een Afro-Amerikaanse familie.

image
Donderdag 04.05 20:00 plateau|upper Cart
Dinsdag 09.05 20:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

Pour l’indépendance
America
  • David Wark Griffith, United States of America 1924 ⁄ Carol Dempster, Neil Hamilton, Lionel Barrymore ⁄ black and white ⁄ 144' ⁄ TIT: EN ⁄ PIANO

Meer dan eender welke andere cineast profileerde Griffith zich als (gecontesteerde) vormgever van het collectief geheugen van de natie in zijn heroïsche evocaties van historische gegevens. Hier geeft hij de wortels van de republiek gestalte in een reconstructie van de Amerikaanse revolutie van 1776.

image
Zaterdag 06.05 17:00 ledoux|upper Cart

David Wark Griffith

Lillian Gish
  • Jeanne Moreau, France 1983 ⁄ Lillian Gish, Jeanne Moreau ⁄ color ⁄ 59' ⁄ ST-OND: FR

Jeanne Moreau bezocht Lillian Gish in de zomer van 1983 in New York. Moreau brengt een rijkgeschakeerd portret van een van de grootste sterren van de stille cinema, die terugblikt op haar lange filmcarrière, Hollywoods eerste blockbuster The Birth of a Nation, haar liefde voor de film. De synergie tussen beide actrices zorgt voor een sprankelende reflectie op het acteren.

image
Zondag 07.05 15:00 ledoux|upper Cart

David Wark Griffith

Apres l’orage
Way Down East
  • David Wark Griffith, United States of America 1920 ⁄ Lillian Gish, Richard Barthelmess, Lowell Sherman ⁄ black and white ⁄ 162' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: NL-FR ⁄ PIANO

Griffiths laatste succesfilm met Lillian Gish, over een zwerfstertje dat in de liefde bedrogen wordt en in het puriteinse New England een nieuw leven wil beginnen. Prachtige fotografie, met het landschap in een glansrol.

image
Donderdag 11.05 20:30 plateau|upper Cart
Donderdag 18.05 18:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

Sally, fille de cirque
Sally of the Sawdust
  • David Wark Griffith, United States of America 1925 ⁄ Carol Dempster, W.C. Fields, Alfred Lunt ⁄ black and white ⁄ 116' ⁄ TIT: EN ⁄ ST-OND: NL-FR ⁄ PIANO

Een corrupte rechter, een onweerstaanbaar weesmeisje en een rondtrekkende jongleur (vertolkt door de onnavolgbare W.C. Fields) bevolken Griffiths enige louter komische film. Elf jaar later zou Fields zijn rol hernemen in Sutherlands Poppy.

image
Zaterdag 13.05 18:00 plateau|upper Cart
Zaterdag 20.05 20:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

Les Chagrins de satan
The Sorrows of Satan
  • David Wark Griffith, United States of America 1926 ⁄ Adolphe Menjou, Ricardo Cortez, Carol Dempster ⁄ black and white ⁄ 108' ⁄ TIT: EN ⁄ PIANO

Een van Griffiths latere films, gebaseerd op een faustiaanse roman van Marie Corelli en oorspronkelijk een Cecil B. DeMille-project. Adolphe Menjou is een charmante duivel die een jonge schrijver op het slechte pad wil brengen.

image
Dinsdag 16.05 20:00 plateau|upper Cart
Dinsdag 23.05 18:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

Le Lys du faubourg
Lady of the Pavements
  • David Wark Griffith, United States of America 1928 ⁄ Lupe Vélez, William Boyd, Jetta Goudal ⁄ black and white ⁄ 85' ⁄ TIT: EN

In zijn laatste stille film voert Griffith een zangeres van laag allooi (Vélez) op die door een gravin wordt klaargestoomd – denk aan Pygmalion – om een exotische aristocrate te spelen, waarmee ze wraak wil nemen op een minnaar die haar afgewezen heeft.

image
Donderdag 25.05 20:15 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

The MassacreAbraham Lincoln

In zijn eerste geluidsfilm (en zijn voorlaatste film tout court) portretteert D. W. Griffth de zestiende president van de VS. Niet alleen Lincolns politieke verwezenlijkingen, maar ook diens persoonlijke problemen komen ampel aan bod. Historische fictie met een melodramatisch kantje. Voorafgegaan door The Massacre.

image
Zaterdag 27.05 18:00 plateau|upper Cart

David Wark Griffith

The StruggleWhat Drink Did

Griffiths laatste film is een adaptatie van Zola’s L’assommoir, verplaatst naar New York. Deze aanklacht tegen de drooglegging is een verrassende kijk op alcohol en armoede. De film was geen succes en de distributeur haalde hem al snel uit de zalen. Voor Griffith, die de film zelf gefinancierd had, was dit de definitieve klap. Voorafgegaan door What Drink Did.