ARTISTS IN FOCUS

Chantal Akerman (2)

In januari 1996 organiseerde het Filmmuseum (vandaag CINEMATEK), een complete retrospectieve van Chantal Akermans werk ter gelegenheid van de presentatie in het Paleis voor Schone Kunsten (vandaag Bozar) van D’Est : au bord de la fiction (1995), Akermans eerste installatie die voortvloeide uit een filmwerk. In de programmatiearchieven van het Filmmuseum ontdekken we het onderzoek dat destijds werd gedaan om Akermans films, toen verspreid over veel verschillende plaatsen, terug te vinden. We volgen de correspondentie om kopieën te laten maken van de ontbrekende titels, met de bedoeling ze te conserveren. En we verheugen ons vooral te lezen over de aanzienlijke inspanningen die de instelling heeft geleverd om de films te beschermen.

Bijna 30 jaar later bundelen CINEMATEK en Bozar opnieuw de krachten om een ode te brengen aan leven en werk van Chantal Akerman. Bozar is gastheer van de omvangrijke tentoonstelling Chantal Akerman: Travelling, met zeven van haar installaties (van het iconische, historische D’Est : au bord de la fiction tot het laatste, meesterlijke Now), films en een presentatie van de archieven van haar productiebedrijf. CINEMATEK organiseert dan weer gedurende vijf maanden een complete retrospectieve van de filmmaakster en toont een selectie films die belangrijk voor haar waren.

CINEMATEK en Bozar nodigen u dus uit voor een soort Chantal Akerman “in haar totaliteit”. Voor wie haar reeds bewondert, wordt het een frisse duik in haar werk ; voor alle anderen, een mooie uitnodiging om haar werk te komen ontdekken. Chantal Akerman, geboren in 1950 in Brussel en dochter van Holocaust-overlevenden, regisseerde ruim veertig films: kortfilms, middellange films, en speelfilms – en zowel fictiefilms, documentaires als musicals. Tevens is Akerman auteur van boeken die in tal van talen zijn vertaald. Vanaf 1995 zijn haar film- en videocreaties nauw verstrengeld: zoals haar films haar erkenning in de filmwereld verzekerden, bezorgen haar installaties haar een plaats in de wereld van de hedendaagse kunst. De gediversifieerde praktijk van Chantal Akerman was dan ook erg vruchtbaar: ze weefde een rijk geschakeerd oeuvre, met geschiedenis en generatietrauma als onderliggend thema.

Chantal Akerman werd door kenners reeds beschouwd als een van de invloedrijkste Europese cineasten van haar generatie en in december 2022 werd ze ook de regisseuse van de ’beste film aller tijden’, toen Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles op nummer 1 kwam te staan in de poll van het Britse tijdschrift Sight and Sound. Dichter bij huis maakt de cineaste voortaan deel uit van de openbare ruimte: in september 2023 werd de promenade in het midden van de Handelskaai omgedoopt tot Chantal Akermandreef, en wat verderop huldigde de Stad Brussel een monumentale muurschildering in, een scène uit Jeanne Dielman. Vandaag is de cineaste van belang voor alle generaties en wordt ze uitgebreid bestudeerd ; haar archieven worden geraadpleegd, gepubliceerd en tentoongesteld. Chantal Akerman markeerde de filmgeschiedenis met haar moderniteit, en door de manier waarop ze tijd en ruimte benaderde. In 2024 spreekt ze tot velen onder ons – zowel via haar visionaire films als via haar vragen over identiteit, “behoren-tot”, herinnering, ballingschap, erfgoed, feminisme en religie.

De cineaste vertrouwde CINEMATEK haar films toe, alsook de restauraties ervan, missie die in 2013 begon met Hotel Monterey. Omdat ze graag wilde dat haar werk bewaard en doorgegeven zou worden binnen een stichting richtte haar zus in 2017 de Fondation Chantal Akerman op. Dankzij de samenwerking met CINEMATEK, een voortzetting van de nauwe band tussen de instelling en de filmmaakster, is de Fondation Chantal Akerman erin geslaagd het overgrote deel van haar films (in alle bestaande formaten: negatieven, rushes, distributieprints, …) samen te brengen en ze in Brussel in het Filmarchief te bewaren. De door CINEMATEK gerestaureerde films, die over de hele wereld worden getoond, maken haar filmografie toegankelijker dan ooit. Gezien het uitzonderlijke karakter van deze volledige retrospectieve zullen de belangrijkste films van Chantal Akerman uitzonderlijk ook vertoond worden vanaf de bewaarde filmkopieën, waardoor de kijker de unieke kans krijgt ze tijdens een projectie op originele drager te bewonderen.

Net als de tentoonstelling, die ook veel werkdocumenten toont, wil deze retrospectieve Chantal Akerman “in volle creatie” presenteren. Enerzijds wordt haar filmografie vergezeld van een carte blanche met films die belangrijk voor haar waren, de films die haar zin gaven om zelf films te maken ; die het haar mogelijk maakten afstand te nemen van fictie ; die haar praktijk richting gaven ; die haar op haar traject vergezelden. Ze werden gekozen in nauwe samenwerking met Marilyn Watelet, haar jeugdvriendin en metgezel in hun gezamenlijk avontuur: de oprichting van productiehuis Paradise Films in de jaren 1970. Anderzijds verwelkomen we doorheen het hele programma degenen die met haar hebben samengewerkt: acteurs, monteurs, producenten, cameramannen en -vrouwen, geluidstechnici, muzikanten.

Dit tweede deel van de retrospectieve belicht Chantal Akermans essentiële documentaires en installaties over de staat van wereld, die beide voortspruiten uit haar talrijke reizen; de installaties bezorgen haar tevens een centrale plaats in musea en op prestigieuze kuns-t------ evenementen. Tegelijkertijd werkt ze aan komische films, romanadaptaties, en opdrachten voor televisie. Akerman blijft ook schrijven en publiceert in 1994 onder meer het prachtige Une famille à Bruxelles. Ze keert daarbij steeds terug naar dezelfde thema’s, zoals tijd, geschiedenis, ballingschap, identiteit, de aard van beelden… Die verkent en bevraagt ze middels de verschillende genres die ze onderzoekt en via de grenzen die ze verkent.

Deze cyclus begint met de reis die Chantal Akerman maakt met D’Est. Tijdens de zomer van 1992 en de winter van 1993 doorkruist ze Oost-Europa – de Sovjet-Unie is op dat moment volledig uiteengevallen – en bereikt ze uiteindelijk Moskou. Op zoek naar sporen van de Shoah verzamelt ze flarden van levens die ze zelf niet heeft geleefd. Op vraag van het Walker Art Center in Minneapolis verwerkt Akerman al het filmmateriaal: in 1995 creëert ze de installatie D’Est: au bord de la fiction, die je kan komen (her)ontdekken in Bozar.

Reeds in de jaren 1970 en 1980 had Akerman in New York gefilmd. Eind 1990 keert ze terug naar de Verenigde Staten, met dezelfde wens: het tonen van alteriteit, menselijk lijden en trauma. Met Sud hekelt ze het racisme van blank extreemrechts. In De l’autre côté, de weerzinwekkende manier waarop migranten aan de grens met Mexico onthaald worden door geïmproviseerde milities. Dat filmmateriaal gebruikt Chantal Akerman vervolgens opnieuw in haar installaties From the Other Side en A Voice in the Desert – eveneens te zien in Bozar. Uiteindelijk draait ze Là-Bas in Israël. De film evoceert land, identiteit, herinnering.

Daarnaast draait Akerman twee komische films. Un divan à New York is een klassieke Amerikaanse komedie in de stijl van Hawks of Lubitsch. Ondanks twee internationale sterren – William Hurt en Juliette Binoche – flopt de film aan de kassa. Demain on déménage, met in de hoofdrollen Aurore Clément en Sylvie Testud, is dan weer een levendige, melodieuze, pikante komedie vol joodse humor.

Ook (zelf)portretten staan op het programma. Portrait d’une jeune fille à la fin des années 60 à Bruxelles gaat over een jong spijbelend Brussels meisje – dat wat weg heeft van Akerman zelf. En er zijn ook “portretopdrachten”. Er is de film die ze maakte voor de Franse collectie Cinéma, de notre temps, met fragmenten uit haar films ; een andere over haar band met cinema, voor het festival van Locarno ; en het Akerman-portret dat Marianne Lambert draaide voor de Belgische collectie Cinéastes d’aujourd’hui.

Ten slotte waagt Akerman zich aan adaptaties van romans, die ze prachtig naar het witte doek vertaalt, telkens met de Franse acteur Stanislas Mehrar in de hoofdrol. La Captive, naar Prousts roman La Prisonnière, brengt de kroniek van de obsessies van de schrijver, die ook die van Akerman waren. De verfilming van Conrads Almayer’s Folly is dan weer zeer persoonlijk, en tevens haar laatste fictieproject.

Dit tweede deel van de retrospectieve eindigt met No Home Movie, Akermans laatste film, opgebouwd rond de figuur van haar moeder. En ook nu weer tonen we een aantal films die voor Akerman belangrijk waren, meesterwerken van bijvoorbeeld Lubitsch, Wong Kar-wai, Kubrick en Hitchcock.

Naasten en medewerkers bewijzen ons de eer te komen getuigen over hun werk aan Akermans zijde. We verwelkomen onder meer Claire Atherton, die al haar films vanaf D’Est monteerde en die ook haar artistieke medewerkster was voor de installaties ; Pierre Mertens, geluidsman en vaste medewerker ; cameravrouw Sabine Lancelin ; actrice Circé Lethem ; producente en documentairemaakster Marianne Lambert ; en de filmmakers Roland Lethem en Emile Poppe.

CINEMATEK brengt ook een liefdevol eerbetoon aan Robert Fenz, van wie we in augustus 2020 afscheid namen. Na hun ontmoeting in het California Institute of the Arts/CalArts, waar Fenz toen studeerde, vroeg Chantal Akerman hem mee te werken aan De l’autre côté en Là-bas. Robert Fenz, zelf filmmaker, heeft de Amerikaanse avant-gardecinema nieuw leven ingeblazen. Tijdens een speciale vertoning van zijn films vieren we zijn originaliteit en talent.


De tentoonstelling Chantal Akerman : Travelling wordt tevens van 28.09.2024 t.e.m. 19.01.2025 gepresenteerd in Jeu de Paume (Parijs). Bij de twee tentoonstellingen verschijnt een gezamenlijke publicatie met niet eerder gepubliceerde bijdragen van kunstenaars, regisseurs en medewerkers van Chantal Akerman.


In samenwerking met

Akerman 2024


Deze retrospectieve werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van de Stad Brussel.

image
Dinsdag 16.07 19:00 LEDOUX Cart
Zondag 21.07 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

No Home Movie
  • Chantal Akerman, België 2015 ⁄ kleur ⁄ 115' ⁄ OND: EN

“Deze film is vooral een film over mijn moeder, mijn moeder die er niet meer is. Over die vrouw die in 1938 in België toekwam uit Polen, op de vlucht voor pogroms en afpersingen. Die vrouw die we slechts in haar appartement zien. Een appartement in Brussel. Een film over de wereld die beweegt en die mijn moeder niet ziet.” (Chantal Akerman)

image
Zondag 14.07 17:30 LEDOUX Cart
Dinsdag 16.07 21:15 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

Là-bas
  • Chantal Akerman, België 2006 ⁄ kleur ⁄ 78' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

“Toen Xavier Carniaux mij vroeg om een film over Israël te maken, voelde ik meteen dat het een slecht idee was. Een onmogelijk idee zelfs (...). Maar het kwaad was geschied en ik ben naar Israël vertrokken. Ik huurde een gemeubeld appartement op de vierde verdieping en begon aantekeningen te maken, ik maakte aantekeningen en dacht na over een toekomstige film.” (Chantal Akerman)

image
Donderdag 11.07 20:15 PLATEAU Cart
Zaterdag 13.07 18:00 PLATEAU Cart
Woensdag 17.07 18:00 PLATEAU Cart
Vrijdag 19.07 20:00 PLATEAU Cart

Chantal Akerman (2)

Autour d’hier aujourd’hui et demain (on déménage)
  • Chantal Akerman, Claire Atherton, Renaud Gonzalez, Frankrijk 2004 ⁄ kleur ⁄ 80' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

Akerman realiseert hier meer dan een making-of waarin ze ingaat op het plezier en de vrijheid van het filmen; een nooit eerder getoonde film waarin ze identiteit bevraagt, en samen met haar moeder stilstaat bij hun herinneringen, bij wat het is om vrouw te zijn, en bij de Geschiedenis met een hoofdletter.

image
Maandag 15.07 19:00 LEDOUX Cart
Woensdag 17.07 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

La Folie Almayer
  • Chantal Akerman, België, Frankrijk 2011 ⁄ Stanislas Merhar, Marc Barbé, Aurora Marion ⁄ kleur ⁄ 127' ⁄ OND: FR - NL

La Folie Almayer is Chantal Akermans bewerking van Joseph Conrads gelijknamige roman. Een verhaal van passie, verval en waanzin, ergens in Zuidoost-Azië. "Toen ik het boek van Joseph Conrad las, werd ik getroffen door een scène: de vader praat met zijn dochter om haar te overtuigen bij hem te blijven, naar hem terug te keren. De scène trof me diep, tot tranen toe. (...) Diezelfde avond zag ik Tabu van Murnau. En er was elektriciteit tussen deze scène en Tabu. Uit die elektrische schok ontstond het verlangen naar deze film." (Chantal Akerman)

image
Zondag 14.07 21:15 LEDOUX Cart
Woensdag 17.07 21:30 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

L’État du monde
O Estado do Mundo
  • Chantal Akerman, Ayisha Abraham, Wang Bing, Pedro Costa, Vicente Ferraz, Apichatpong Weerasethakul, Portugal, thailand 2007 ⁄ kleur ⁄ 105' ⁄ OND: FR

O Estado do Mundo is een omnibusfilm met kortfilms van Pedro Costa, Chantal Akerman, Wang Bing, Apichatpong Weerasethakul, Vicente Ferraz en Ayisha Abraham. Zes perspectieven op de toestand van de wereld: de ontmoeting tussen de films creëert een ruimte om de toekomst te bevragen.

image
Donderdag 18.07 15:00 LEDOUX Cart
Vrijdag 19.07 19:00 LEDOUX Cart
Zondag 21.07 21:15 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)
Het Zilveren Scherm

La Nuit du chasseur
The Night of the Hunter
  • Charles Laughton, USA 1955 ⁄ Robert Mitchum, Shelley Winters, Lillian Gish ⁄ ZW ⁄ 88' ⁄ OND: FR - NL

Nicole Brenez: “In La Folie Almayer lijkt de scène van de boot met de slapende jongeren een kruising tussen Tabu en The Night of the Hunter.” Chantal Akerman: “Dat kan, ik heb geen visueel geheugen, alleen een emotioneel, ik herinner me de concrete scènes niet, alleen wat ze bij mij opriepen.”

image
Donderdag 18.07 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

Autour de La Folie Almayer
  • Marwan Montel, België 2022 ⁄ kleur ⁄ 50' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

Sopheak Sao volgde Chantal Akerman op de set van La Folie Almayer: de gefilmde beelden werden in 2021 gemonteerd door Marwan Montel. Ze laten zien hoe bij Chantal Akerman het formele en het esthetische werk voorrang krijgt op het verhalende aspect. Een mooie kans om diep in Akermans werkwijze te duiken.

image
Donderdag 18.07 21:00 LEDOUX Cart
Zondag 21.07 15:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

Tabou
Tabu: A Story of the South Seas
  • Friedrich Wilhelm Murnau, Robert Flaherty, USA 1931 ⁄ Matahi, Anne Chevalier, Bill Bambridge ⁄ ZW ⁄ 81' ⁄ TIT: NL ⁄ OND: — ⁄ PIANO

“Murnaus laatste film is een van zijn meesterwerken. Een film noir die werd opgenomen in het Tahitiaanse licht van Bora Bora, een idyllische romance die eindigt in een eeuwenoude tragedie, met “jonge mensen die met zo'n eenvoud, zo’n spaaarzaamheid, zo’n schoonheid” worden getoond. En wat een horror voor de roofdieren.” (Chantal Akerman)

image
Maandag 15.07 20:15 PLATEAU Cart
Vrijdag 19.07 18:00 PLATEAU Cart

Chantal Akerman (2)

À l’Est avec Sonia Wieder-Atherton
  • Chantal Akerman, Frankrijk 2009 ⁄ kleur ⁄ 84' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

Akerman volgt celliste Sonia Wieder-Atherton op concerttournee in West-Europa, en vervolgens in Oost-Europa en Rusland. "Er wordt over haar gezegd dat veel podia te krap lijken wanneer ze opkomt. Da's waar. En dat ze ons grijpt, ons meeneemt, zo ver en zo fel, naar nog onbekende gebieden, die soms donker zijn, soms licht, oud of nieuw, in een mengeling van plezier en spanning." (Chantal Akerman)

image
Zaterdag 29.06 19:00 LEDOUX Cart
Vrijdag 19.07 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

The Captive
La Captive
  • Chantal Akerman, Frankrijk, België 2000 ⁄ Stanislas Merhar, Sylvie Testud, Aurore Clément ⁄ kleur ⁄ 117' ⁄ OND: EN

“Al heel lang wou ik De gevangene [van Marcel Proust] verfilmen, ik dacht er al aan vlak na Jeanne Dielman (…). Telkens ik een of ander fragment van Op zoek naar de verloren tijd en vooral De gevangene herlas, voelde ik zulke intimiteit met Marcel (…) dat hij bijna iemand van mijn familie was geworden, met zijn obsessies, zijn afgesloten ruimtes, zijn herhaling van steeds dezelfde thema's, die hij zo vaak en zo goed ontwikkelde, dat ik er op een dag niet langer aan kon weerstaan.” (Chantal Akerman)

Vertoning op 29.06 gepresenteerd op 35mm, vertoning op 19.07 gepresenteerd in een door CINEMATEK gerestaureerde versie (DCP).

Gerestaureerde versie (DCP).

image
Maandag 15.07 21:15 LEDOUX Cart
Zaterdag 20.07 21:30 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

Miami Vice - Deux flics à Miami
Miami Vice
  • Michael Mann, USA, Duitsland 2006 ⁄ Colin Farrell, Jamie Foxx, Gong Li ⁄ kleur ⁄ 131' ⁄ OND: FR - NL

Michael Mann maakte een gedurfde, krachtige, spannende thriller. Ook Chantal Akerman bewonderde de film: "Ik haat alles wat middelmatig is. Ik geef de voorkeur aan een blockbuster zoals Miami Vice, die is goed, ze zijn zo vrij, en ook broeierig erotisch (de dansscène, wat een vreugde)." (Chantal Akerman)

image
Zondag 21.07 17:00 LEDOUX Cart

Marianne Lamberts' documentaire is de vijfde film in de collectie Cinéastes d’aujourd’hui. De film neemt ons mee naar de plaatsen waar Chantal Akerman rondzwerft, van Brussel tot Parijs, van New York tot Tel-Aviv. Zoals ze zelf zei: “Mijn leven zit vol gaten, vol lege plekken”. Als nomadische, experimentele filmmaakster deelt ze haar filmische reis met ons. Gevolgd door My Name is Chantal Akerman, waarin Marianne Lambert Chantal Akerman volgt op locatiescouting in het Amerikaanse zuiden, met het idee een documentaire te maken naar aanleiding van het bloedbad in Tulsa, Oklahoma in 2012.

In aanwezigheid van Marianne Lambert.

image
Zaterdag 01.06 21:00 LEDOUX Cart

“In plaats van via een directe overdracht van ouder op kind, moest ik mijn geschiedenis leren kennen (…) via de omweg van denkbeeldige herinneringen. (…) En om te verwijlen in wat overblijft van de traditie kon ik niet ontsnappen aan de grappige verhalen (…), soms troostrijk, die toelaten dat we de geschiedenis overleven door de lach, een lach die zijn oorsprong vindt in de ontreddering zelf.” (Chantal Akerman) Voorafgegaan door Son Chant, een film als hommage aan het klankwerk van Chantal Akerman en haar samenwerking met celliste Sonia Wieder-Atherton.

image
Zondag 02.06 15:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

D’Est
  • Chantal Akerman, België, Frankrijk, Portugal 1993 ⁄ kleur ⁄ 115' ⁄ V: DE, PL, RU ⁄ OND: —

D’Est is het portret van een reis van de late zomer tot diep in de winter, van Oost-Duitsland naar Moskou, een reis die Akerman wilde maken “zolang er nog tijd is. “Ze geeft haar indrukken weer in documentaire stijl, aan de rand van de fictie, en filmt “alles wat haar raakt.” De filmmaakster legt geluiden en beelden vast en geeft die door – tijdens een subjectief traject doorheen Rusland.

Vertoning op 02.06 in aanwezigheid van Claire Atherton (film editor), film gepresenteerd op 16mm. Vertoning op 18.06 in aanwezigheid van Pierre Mertens (medewerker van Chantal Akerman en geluidsman), film gepresenteerd in een door CINEMATEK gerestaureerde versie (DCP).

 + GAST 

image
Zondag 02.06 17:00 LEDOUX Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...
Chantal Akerman (2)

À propos de D’Est

D'Est est un film essentiel dans le parcours de Chantal Akerman. Il a donné lieu à la création de sa première installation, D'Est au bord de la fiction. Au cours de cet échange Claire Atherton, proche collaboratrice de Chantal Akerman pendant plus de 30 ans, reviendra sur sa pratique de montage avec Chantal Akerman ainsi que sur leur processus commun de création des installations.

Conversation en français entre Claire Atherton (monteuse et collaboratrice artistique de Chantal Akerman) et Olivier Burlet (producteur, enseignant et programmateur).

 + GAST 

image
Zondag 02.06 19:00 LEDOUX Cart
Woensdag 05.06 21:15 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

Khroustaliov, ma voiture !
Khrustalyov, My Car!
Khrustalyov, mashinu!
  • Aleksej Guerman, Rusland, Frankrijk 1998 ⁄ Yuriy Tsurilo, Nina Ruslanova, Mikhail Dementev ⁄ ZW ⁄ 146' ⁄ OND: FR - NL

Chantal Akerman hield erg van het werk van Aleksej Guerman, de grootmeester van de Russische cinema. Hier laten we de film resoneren met D'Est, haar reis naar Moskou. Met Khroustaliov, My Car!, vertelt Guerman over de hellegang van een zeer prominente arts tijdens het donkere, laatste jaar van het stalinistische tijdperk.

image
Maandag 03.06 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

Mathilde
  • Emile Poppe, Nederland 1985 ⁄ Berthe Tissen, Alexandre Wajnberg, Rezy Schumacher ⁄ ZW ⁄ 61' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

Eric de Kuyper schreef mee aan het scenario van deze film die werd opgenomen in het decor van Naughty Boys, over een man die een collectie foto’s en films vindt van een overleden bankier. Het titelpersonage gidst hem door de collectie die geleidelijk aan ’s mans leven begint te overwoekeren.

In aanwezigheid van Emile Poppe (regisseur en medewerker van Chantal Akerman).

 + GAST 

image
Donderdag 06.06 15:00 LEDOUX Cart
Zaterdag 08.06 17:00 LEDOUX Cart
Zaterdag 15.06 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)
Het Zilveren Scherm

Pickpocket
  • Robert Bresson, Frankrijk 1959 ⁄ Martin LaSalle, Pierre Étaix, Marika Green ⁄ ZW ⁄ 76' ⁄ OND: NL

“Ik heb Bresson laat ontdekt, rond mijn 25, na de Nouvelle Vague (...). Bresson, da's de spanning die je bij de keel grijpt. Eerst heb ik Pickpocket gezien. Pickpocket zien, dat is een ervaring die je de rest van je leven tekent.” (Chantal Akerman)

image
Donderdag 06.06 19:00 LEDOUX Cart
Dinsdag 11.06 21:00 LEDOUX Cart

Portrait d’une jeune fille maakt deel uit van de reeks Tous les garçons et les filles de leur âge van tv-zender Arte. Akerman is terug in Brussel voor de opnames van de film. Die “is niet autobiografisch, maar de emoties die je erin aantreft, zijn van mij... Het gaat over een 15-jarig meisje dat op de liefdesmarkt wordt gegooid. Van het verlangen dat ze heeft dat alles om haar heen explodeert.” (Chantal Akerman). Voorafgegaan door Les Souffrances d’un œuf meurtri van Roland Lethem, een voorbeeld van onversneden Belgische underground cinema – waaraan Akerman haar stem verleent.

Voorstelling op 06.06 in aanwezigheid van Roland Lethem en Circé Lethem.

image
Zondag 09.06 15:00 LEDOUX Cart
Zaterdag 15.06 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

A Couch in New York
Un divan à New York
  • Chantal Akerman, België, Frankrijk, Duitsland, USA 1996 ⁄ Juliette Binoche, William Hurt, Paul Guilfoyle ⁄ kleur ⁄ 108' ⁄ OND: FR - NL

“Ik ben ‘ik’ geworden met deze film. Vanwege mijn andere, meer sobere en ingetogen films zien mensen mij als een intellectueel die voortdurend nadenkt. Fout. Mijn vrienden weten dat ik tegelijkertijd eerder lollig, vrolijk én serieus ben. Ik ben een mengeling. En ik durf het toe te geven in A Couch in New York.” (Chantal Akerman)

image
Zondag 09.06 17:15 LEDOUX Cart
Zondag 16.06 15:00 LEDOUX Cart
Zaterdag 22.06 21:30 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

Rendez-vous
The Shop around the Corner
  • Ernst Lubitsch, USA 1940 ⁄ Margaret Sullavan, James Stewart, Frank Morgan ⁄ ZW ⁄ 98' ⁄ OND: FR - NL

“Wat een heel ander genre betreft: ik hou ik van Amerikaanse komedies, sommige tenminste. Ik ontdekte die cinema dankzij Eric de Kuyper (…). Je kan niet zeggen dat ik een specialist ben geworden in de Amerikaanse komedie, maar ik heb er uiteindelijk heel wat gezien, puur voor het plezier van de vorm, van de bewegende lichamen. En de verhalen, die lieten me koud.” (Chantal Akerman)

image
Zondag 09.06 19:00 LEDOUX Cart
Woensdag 19.06 21:30 LEDOUX Cart

Verschillende filmmakers filmen kronieken van het leven in Brusselse volkswijken, waarin de inwoners rondzwerven en elkaar – maar ook de actrices van Chantal Akerman en de zanger van de Honeymoon Killers – ontmoeten.

Voorstelling op 09.06 ingeleid door Marilyn Watelet, Gwenaël Breës, Mathieu Haessler, Cécile Michel en Sonia Ringoot.

 + GAST 

image
Woensdag 12.06 19:00 LEDOUX Cart
Maandag 17.06 21:30 LEDOUX Cart

Le Jour où…, gedraaid ter gelegenheid van de 50e verjaardag van het Internationale Filmfestival van Locarno, beantwoordt de vraag die aan zeven filmmakers werd gesteld: “Wat denkt u over de toekomst van de film?Voor Chantal Akerman par Chantal Akerman “zei ik tegen mezelf: als ik een Cinéaste de notre temps over mezelf, filmmaker van onze tijd, zou maken, zou het een soort zelfportret zijn. En de beste manier om dit zelfportret te realiseren, zou eruit bestaan mijn oude films te laten spreken. Om ze helemaal te behandelen alsof het rushes zijn die ik zou monteren om deze nieuwe film te maken, die dan een zelfportret van mij zou zijn.” (Chantal Akerman)

image
Woensdag 12.06 21:00 LEDOUX Cart
Zondag 16.06 19:30 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

Happy Together
Chunguang zhaxie
  • Wong Kar-Wai, Hongkong, Antigua & Barbuda 1997 ⁄ Leslie Cheung, Tony Leung Chiu-wai, Chang Chen ⁄ ZW + kleur ⁄ 96' ⁄ OND: NL

“In deze gevoelige film voel ik me thuis. Een puur filmisch genot, zulke mooie jonge jongens. Er is bij Wong Kar-Wai een onzekerheid over seks die je zelden aantreft bij een man.” (Chantal Akerman)

image
Donderdag 20.06 15:00 LEDOUX Cart
Woensdag 26.06 19:00 LEDOUX Cart
Zondag 30.06 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)
Het Zilveren Scherm

Sueurs froides
Vertigo
  • Alfred Hitchcock, USA 1958 ⁄ James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes ⁄ kleur ⁄ 129' ⁄ OND: FR - NL

“Zodra er achtervolgingen zijn, heeft men het over Vertigo. Het is waar dat ik ze heb bekeken, maar de achtervolgingen in La Captive zijn veel minder vakkundig gedaan dan die van Hitchcock. (…) Ik heb in totale eenvoud gefilmd, en een film als Vertigo zou ik niet kunnen maken. (…). Maar het klopt dat er spanning zit in Vertigo en dat er ook spanning zit in La Captive. Ook al is Vertigo, terwijl het een obsessionele film is, fetisjistischer dan mijn film.” (Chantal Akerman)

image
Vrijdag 21.06 19:00 LEDOUX Cart
Maandag 24.06 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

Gummo
  • Harmony Korine, USA 1997 ⁄ Jacob Reynolds, Jacob Sewell, Chloë Sevigny, Linda Manz ⁄ kleur ⁄ 88' ⁄ OND: FR - NL

Gummo, de eerste speelfilm van de Amerikaanse filmmaker Harmony Korine, toont marginale personages in een verwoest klein Amerikaans stadje. De film is tegelijk weerzinwekkend en fascinerend, brutaal reëel en dromerig. Toen hij uitkwam, was Akerman docent in Harvard. Ze was verrast dat haar studenten haar toevertrouwden hoeveel indruk de film op hen had gemaakt – zij die "de hele film lang de zaal wou verlaten".

image
Vrijdag 21.06 21:00 LEDOUX Cart
Zondag 23.06 17:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

Sud
  • Chantal Akerman, België 1999 ⁄ kleur ⁄ 70' ⁄ OND: FR

"De weg om tot het idee voor deze film te komen was lang en kronkelig: van een antwoord op Gummo via [James Agee's boek] Let Us Now Praise the Great Men, en vervolgens via Baldwins Harlem Quartet. Ook lang: de weg die nodig was om eindelijk te begrijpen dat deze film, net als D'Est, opnieuw zou draaien om wat mij blijft obsederen: de grote én kleine geschiedenis, angst, massagraven, de haat tegen de ander, tegen zichzelf, en ook de betovering van de schoonheid." (Chantal Akerman)

image
Zaterdag 29.06 21:15 LEDOUX Cart
Vrijdag 05.07 21:15 LEDOUX Cart
Maandag 08.07 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

Eyes Wide Shut
  • Stanley Kubrick, USA 1999 ⁄ Tom Cruise, Nicole Kidman, Sydney Pollack ⁄ kleur ⁄ 158' ⁄ OND: FR - NL

Tijdens de voorbereiding op La Captive komt Kubricks laatste film uit, Eyes Wide Shut. Chantal Akerman was geraakt door de film, en ze zag een verband tussen haar eigen film en die van Kubrick, die allebei het thema 'alteriteit' onderzoeken.

image
Woensdag 03.07 19:00 LEDOUX Cart
Zaterdag 06.07 21:15 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

From the Other Side
De l’autre côté
  • Chantal Akerman, België, Frankrijk 2002 ⁄ kleur ⁄ 103' ⁄ OND: FR - NL

“Het is een verhaal dat zo oud is als de straat en nochtans actueler met de dag. En elke dag verschrikkelijker. Er zijn arme mensen die soms hun leven riskeren en alles moeten achterlaten om te proberen overleven, ergens anders te gaan wonen. Maar ergens anders wil men hen niet. En als men hen wil, is het voor hun werkkracht. Werk dat men zelf niet meer wil doen.” (Chantal Akerman)

image
Woensdag 03.07 21:00 LEDOUX Cart

Drie films die ons laten kennismaken met het werk van Robert Fenz, die meewerkte aan Chantal Akermans De l'autre côté, A Voice in the desert en Là-bas, maar ook een veelgeprezen en bewonderd filmmaker. Vertical Air combineert op harmonieuze wijze Amerikaanse iconen met de muziek van jazzmuzikant Wadada Leo Smith en twee hoofdstukken uit zijn documentaireserie Meditations on Revolution. Deze documentaires, gefilmd over een periode van 7 jaar, verkennen het fundamentele thema van revolutie in zijn zuiverste definitie: de radicale transformatie van een subject van de ene staat naar de andere, en de verschillende vormen die deze transformatie kan aannemen.

image
Donderdag 04.07 15:00 LEDOUX Cart
Zaterdag 06.07 19:15 LEDOUX Cart
Vrijdag 12.07 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)
Het Zilveren Scherm

Stromboli
Stromboli, terra di Dio
  • Roberto Rossellini, Italië 1949 ⁄ Ingrid Bergman, Mario Vitale, Renzo Cesana ⁄ ZW ⁄ 106' ⁄ OND: FR - NL

Het vulkanisch eiland Stromboli werd een cinefiel relikwie na de schandaalontmoeting tussen Rossellini en Bergman. Er gaat een absorberende kracht uit van dit moeizaam tot stand gekomen drama.

image
Woensdag 10.07 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

Demain on déménage
  • Chantal Akerman, België, Frankrijk 2003 ⁄ Sylvie Testud, Aurore Clément, Jean-Pierre Marielle, Lucas Belvaux ⁄ kleur ⁄ 112' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

Een moeder keert na de dood van haar man terug naar haar dochter – met een piano, een hoop bagage, en meubels. Ondanks de wijze adviezen van haar moeder slaagt de dochter er niet in om haar erotische boek niet schrijven, en al snel wordt het allemaal wat te krap voor hen beiden. En dus moeten ze verhuizen en het huis verkopen, en dan beginnen de potentiële kopers langs te komen – en het verhaal slaat om.

Vertoning op 10.07 in een door CINEMATEK gerestaureerde versie (DCP) in aanwezigheid van Sabine Lancelin (directeur fotografie en medewerkster van Chantal Akerman). Vertoning op 13.07 gepresenteerd op 35mm.

Gerestaureerde versie (DCP).

image
Woensdag 10.07 21:30 LEDOUX Cart
Donderdag 11.07 21:15 LEDOUX Cart
Zaterdag 13.07 17:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman (2)

Une chambre en ville
  • Jacques Demy, Frankrijk 1982 ⁄ Dominique Sanda, Richard Berry, Michel Piccoli, Danielle Darrieux ⁄ kleur ⁄ 95' ⁄ OND: NL

Une chambre en ville is een vervloekte film: eerst is er een lange en gecompliceerde productie, en wanneer hij in 1982 uitkomt, blijkt hij een (unfaire) commerciële flop. De film brengt een wreed sprookje, ergens tussen politiek realisme en 'volksopera' in: klassenstrijd als muzikale komedie.