Carte blanche: Dominique Loreau

Ter gelegenheid van het verschijnen van haar nieuwe film Une si longue marche, nodigden we cineaste, fotografe en schrijfster Dominique Loreau uit voor een retrospectieve van haar films, een carte blanche en een tentoonstelling van haar foto’s in onze museumruimte. Kom deze unieke, Belgische cineaste voor wie cinema zowel tonen als vertellen is, bij ons ontdekken. We ontmoetten Dominique Loreau ook voor een interview.

De films die ik gekozen heb voor deze carte blanche kwamen spontaan bij me op, op een ongeordende manier. Voor het merendeel zijn het films die ik al lang niet meer heb gezien, die ik heb gezien toen ze uitkwamen in de zalen. Ze hebben me geraakt omdat ze verband hielden met gebeurtenissen, omwentelingen, innerlijke conflicten die me hebben getekend, aan het denken en voelen gezet in de loop der jaren. Maar ook omdat ze een dominante visie op de wereld ondergraven en werk, macht, seksualiteit, het koppel en de familie, religie, de insnoering van lichamen in vraag stellen.

Sommige films tonen de ergernis van vrouwen over de rollen die hen worden toebedeeld en hoe ze zich bevrijden via vreugde, geweld, humor en vastberadenheid (ik herinner me dat ik in een ware jubelstemming verkeerde tijdens het bekijken van Saute ma ville van Chantal Akerman), maar ook hun verlangens, dromen, twijfels, keuzes en transformaties. Andere films werken met de herinnering aan oorlog, trauma’s, leugens, de revolte tegen de stilte van de overwonnenen. Nog andere films hebben me andere werelden doen ontdekken, deuren geopend naar andere denkwijzen, andere herinneringen, andere soorten strijd. Ik herinner me dat ik in een klein, bijna leeg zaaltje in Dakar Finye zag van Souleymane Cissé toen die uitkwam, terwijl de zalen waar men kungfufilms draaide tjokvol zaten. Ik hou van de gevoeligheid waarmee Etienne Carton de Grammont, met wie ik heb samengewerkt voor verschillende van mijn films, er de beelden van heeft gedraaid. Al deze films zijn geworteld in een realiteit die ruimte geeft aan het denkbeeldige, dromen, herinneringen, de relatie met wat onzichtbaar is. Elke film heeft zijn eigen, meest juiste, esthetiek gevonden, met name de esthetiek die aansluit bij de singuliere en krachtige visie die de regisseur of regisseuse heeft willen uitdrukken, onderzoekend, vrij en vormelijk inventief, dikwijls hybride. Daar is El sol del membrillo van Victor Erice een prachtige evocatie van.

image
Zaterdag 01.10 17:00 ledoux|upper Cart
Donderdag 06.10 15:00 ledoux|upper Cart
Zondag 16.10 19:00 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau
Films de Jadis ⁄ Het Zilveren Scherm

Amarcord
  • Federico Fellini, Italy, France 1973 ⁄ Magali Noel, Bruno Zanin, Pupella Maggio ⁄ color ⁄ 123' ⁄ ST-OND: FR-NL

Fellini's picareske elegie over zijn kinderjaren onder het fascistische bewind. Een zowel melancholische als burleske typering van het provinciale Italië. Méér dan een nostalgietrip: Fellini fêteert de Italianen die zich niet laten knechten en ondanks de zwarte wolken met volle teugen van het leven blijven genieten.

image
Zondag 02.10 19:00 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

Saute ma ville (Akerman) + Tystnaden (Bergman)

Bergman visualiseert communicatieproblemen door twee vrouwen, gefascineerd door seks en dood, een treinreis te laten maken in een land met een onbekende taal. Plus het debuut van de 18-jarige Akerman, over een jonge vrouw opgesloten in haar keuken.

“Ik herinner me dat ik in een ware jubelstemming verkeerde tijdens het bekijken van Saute ma ville van Chantal Akerman. De film toont de ergernis van vrouwen over de rollen die hen worden toebedeeld en hoe ze zich bevrijden via vreugde, geweld, humor en vastberadenheid.” Dominique Loreau

image
Maandag 03.10 20:00 plateau|upper Cart
Vrijdag 07.10 20:15 plateau|upper Cart
Woensdag 12.10 18:00 plateau|upper Cart
Zaterdag 15.10 18:00 plateau|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

Kuroi ame
Pluie noire
Zwarte regen
  • Shohei Imamura, Japan 1989 ⁄ Yoshiko Tanaka, Kazuo Kitamura, Etsuko Ichihara ⁄ black and white ⁄ 122' ⁄ ST-OND: FR-NL

Imamura laat ons Hiroshima aanschouwen door de ogen van het weesmeisje Yasuko, met een bootje op weg naar haar oom. Hij dramatiseert 'grote geschiedenis' in de vorm van soms humoristische belevenissen van gewone mensen.

image
Donderdag 06.10 19:00 ledoux|upper Cart
Zondag 16.10 17:00 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

L'Une chante, l'autre pas
De ene zingt, de ander niet
  • Agnes Varda, France, Belgium, Canada 1976 ⁄ Thérèse Liotard, Valérie Mairesse, Robert Dadiès ⁄ color ⁄ 104' ⁄ ST-OND: NL

Tussen reportage en dagdroom, een kroniek van vrouwen, waarvan er een met een suïcidale fotograaf is getrouwd. Via fotobriefkaarten snijdt Varda heen en weer tussen bestemmingen. Een vreugedevolle feministische lofzang op het recht op keuzevrijheid.

image
Zaterdag 08.10 17:30 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

Les Nuits de la pleine lune
  • Eric Rohmer, France 1984 ⁄ Pascale Ogier, Tchéky Karyo, Fabrice Luchini ⁄ color ⁄ 101' ⁄ ST-OND: —

Scherpzinnige dissectie van het liefdesleven van een onervaren meisje uit Parijs. De vierde aflevering van de Comédies et proverbes-reeks biedt schurende ironie, formele gesofisticeerdheid en een kwikzilveren timing.

image
Dinsdag 11.10 21:45 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

Finye
Le vent
  • Souleymane Cissé, Mali 1982 ⁄ Fousseyni Sissoko, Goundo Guissé, Balla Moussa Keita ⁄ color ⁄ 105' ⁄ ST-OND: FR

Twee studenten van verschillende komaf worden verliefd, tot ergernis van hun families. Samen vechten ze tegen de vooroordelen en ongelijkheid waar hun ouders van profiteren. Scherpe én subtiele aanval op de bezittende klasse in Mali.

image
Donderdag 13.10 15:00 ledoux|upper Cart
Woensdag 19.10 21:00 ledoux|upper Cart
Zaterdag 29.10 21:00 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau
Films de Jadis ⁄ Het Zilveren Scherm

A woman under the influence
Een vrouw onder invloed
Une femme sous influence
  • John Cassavetes, United States of America 1974 ⁄ Gena Rowlands, Peter Falk, Fred Draper ⁄ color ⁄ 146' ⁄ ST-OND: FR-NL

Een overrompelende radiografie van familiale liefde en waanzin: A Woman Under the Influence is het verhaal van twee mensen die niet zonder, maar ook heel moeilijk met elkaar kunnen leven. Rowlands, als de excessieve en pathologische woman under influence, zet een van de sterkste vrouwenportretten van de jaren 1970 neer.

image
Maandag 17.10 19:00 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

Sharasôju
Shara
  • Naomi Kawase, Japan 2003 ⁄ Kohei Fukungaga, Yuka Hyyoudo, Naomi Kawase ⁄ color ⁄ 99' ⁄ ST-OND: FR-NL

Twee tweelingjongens zitten elkaar op de hielen in de labyrintische straatjes van Nara. De camera volgt hen op de voet tot een van de twee plots verdwijnt, wat een verpletterende indruk nalaat op het verdere leven van de ouders en de overgebleven broer.

image
Maandag 17.10 20:00 plateau|upper Cart
Zondag 23.10 18:00 plateau|upper Cart
Dinsdag 25.10 20:00 plateau|upper Cart
Vrijdag 28.10 20:15 plateau|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

Muriel ou le temps d'un retour
  • Alain Resnais, France, Italy 1963 ⁄ Delphine Seyrig, Jean-Pierre Kérien, Nita Klein ⁄ color ⁄ 116' ⁄ ST-OND: —

Boulogne is net als Mariënbad een architecturaal labyrint waarin de personages hun herinneringen najagen, in hoofdzaak illusies en leugens, uitgezonderd het schandelijke geheim van een foltering in Algerije. Een betoverende mozaïek van wegkwijnende menselijke verhoudingen.

image
Dinsdag 18.10 19:00 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

Dayereh
Le cercle
  • Jafar Panahi, Iran, Italy 2000 ⁄ Maryiam Palvin Almani, Nargess Mamizadeh, Mojgan Faramarzi ⁄ color ⁄ 90' ⁄ ST-OND: FR-NL

Hoe leef je als vrouw als het patriarchaat tot in de wetgeving is geïnstitutionaliseerd? Panahi volgt zeven vrouwen die in aanraking komen met de Iraanse arm der wet. Een brutaal statement met feilloos gevoel voor ritme, dat een cirkelbeweging maakt die begint in een kraamafdeling en eindigt in een politiekantoor.

image
Vrijdag 04.11 21:00 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

Faustrecht Der Freiheit
Le Droit du plus fort
  • Rainer Werner Fassbinder, West Germany 1975 ⁄ Rainer Werner Fassbinder, Peter Chatel, Karlheinz Böhm ⁄ color ⁄ 123' ⁄ ST-OND: FR-NL

Typisch Fassbindermelodrama over de uitbuiting van een kermisjongen (rol van Fassbinder zelf) die na het winnen van de lotto door een stel bourgeoishomo's wordt gemanipuleerd.

image
Zaterdag 05.11 21:15 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

Wendy and Lucy
Wendy et Lucy
  • Kelly Reichardt, United States of America 2008 ⁄ Michelle Williams, Lucy the dog, David Koppell ⁄ color ⁄ 80' ⁄ ST-OND: FR-NL

Via dit poëtisch vertelde verhaal van de sympathieke loner Wendy en haar hond Lucy, belicht Reichardt de achterzijde van de American Dream. Het is er niet gezellig toeven, al levert het wel beklijvende cinema op.

image
Maandag 07.11 18:00 plateau|upper Cart
Donderdag 10.11 20:00 plateau|upper Cart
Dinsdag 15.11 18:00 plateau|upper Cart
Zaterdag 19.11 18:00 plateau|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

Zhil Pevchiy Drozd
Il était une fois un merle chanteur
  • Otar Iosseliani, Soviet Union 1970 ⁄ Gela Kandelaki, Gogi Chkheidze, Jansug Kakhidze ⁄ black and white ⁄ 81' ⁄ ST-OND: FR

Een vief gemonteerde, eigenzinnig individualistische komedie rond een jonge paukenist – een vlinderende Georgische held die zich door het leven laat meeslepen en die door zijn onvoorspelbaar gedrag voor enige paniek in het orkest van Tbilissi zorgt.

image
Dinsdag 08.11 19:00 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

Er shi si cheng ji
24 City
  • Zhang-ke Jia, People's Republic of China, Hong Kong, Japan 2008 ⁄ Jianbin Chen, Joan Chen, Liping Lü ⁄ color ⁄ 112' ⁄ ST-OND: FR-NL

De belangrijkste Chinese regisseur van zijn generatie vertelt de geschiedenis en de transformatie van China in een gereconstrueerde pseudodocumentaire over de sluiting van een fabriek die plaats moet ruimen voor een luxeflatgebouw. Een briljante mix van sociologie, maatschappijkritiek, sociale observatie, mondelinge geschiedenis en grote cinema.

image
Dinsdag 08.11 21:15 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

El sol del membrillo
Le Songe de la lumière
De zon van de kweepereboom
  • Victor Erice, Spain 1992 ⁄ Antonio López, Maria Moreno P.C., Enrique Gran ⁄ color ⁄ 138' ⁄ ST-OND: FR-NL

Begenadigd schildersportret of hoe een rendez-vous tussen de Spaanse artiest Antonio López Garcìa en een kweepereboom uitgroeit tot een mystieke confrontatie met de natuur en alles wat er omheen beweegt. Pure filmkunst van een van Spanje's grootste cineasten.

image
Woensdag 09.11 19:00 ledoux|upper Cart
Zaterdag 19.11 19:15 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

The Piano
La Leçon de piano
  • Jane Campion, Australia, New Zealand, France 1992 ⁄ Holly Hunter, Harvey Keitel, Sam Neill ⁄ color ⁄ 120' ⁄ ST-OND: FR-NL

In dit sprookje voor volwassenen is Holly Hunter een vrouw met een onwettig kind van negen die, halverwege de 19e eeuw, naar Nieuw-Zeeland wordt verscheept om er een landeigenaar te huwen. De vrouw weigert sinds haar zesde te spreken en drukt zich vooral uit via haar kostbaarste bezit: een piano. Gouden Palm 1993.

image
Woensdag 09.11 21:15 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

Die Verlorene Ehre der Katharina Blum
L'Honneur perdu de Katharina Blum
De verloren eer van Katharina Blum
  • Volker Schlondorff, Margarethe Von Trotta, West Germany 1975 ⁄ Angela Winkler, Mario Adorf, Dieter Laser ⁄ color ⁄ 104' ⁄ ST-OND: FR-NL

Beklemmend beeld van de Duitse Bondsrepubliek in de jaren 1970 via het verhaal van een jonge vrouw die door de politie én de roddelpers achtervolgd wordt na haar onschuldige relatie met een terrorist. Naar de roman van Heinrich Böll.

image
Maandag 14.11 21:00 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

Le Poireau perpétuel
  • Zoé Chantre, France 2021 ⁄ color ⁄ 83' ⁄ ST-OND: —

Door de fijnzinnige en humoristische observatie van het planten- en dierenrijk in verband te brengen met gebeurtenissen uit haar eigen leven, neemt Zoé Chantre ons mee in een autobiografische film die barst van de creativiteit.

image
Vrijdag 18.11 19:00 ledoux|upper Cart

Carte blanche: Dominique Loreau

Feng gui lai de ren
Les Garçons de Fengkuei
The Boys from Fengkuei
  • Hou Hsiao Hsien, Taiwan 1983 ⁄ Chun-Fang Chang, Shih Chang, Grace Chen ⁄ color ⁄ 101'

Hou Hsiao-hsien brak internationaal door met deze picareske kijk op jonge leeglopers op avontuur in de grootstad. Een studie over moreel verval, desintegratie en ontworteling ten gevolge van de westerse verworvenheden.