B à Z ⁄ B tot Z

Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.

September: The Giallo According to Lucio Fulci

Lucio Fulci is vooral bekend om zijn bloederige en poëtische uitspattingen in zombiefilms als Zombi 2, The Beyond en City of the Living Dead. Toch is hij ook een van de groten van de Italiaanse giallo, naast maestro's als Mario Bava en Dario Argento.
Fulci debuteerde met Perversion Story, dat in de lijn ligt van de 'complot'-gialli die in de jaren 1960 werden geproduceerd door Luciano Martino. The Sweet Body of Deborah bijvoorbeeld, of So Sweet... So Perverse, geïnspireerd op Henri-Georges Clouzots Les Diaboliques. Wat Perversion Story betreft: de film lonkt naar Boileau-Narcejacs boek D'entre les morts – maar dan in de adaptatie die Hitchcock er met Vertigo van maakte. Alleen is de versie van Lucio Fulci een flink stuk erotischer...

Maar het formele talent van Lucio Fulci komt pas volledig tot zijn recht in A Lizard in a Woman's Skin, een mengeling van een 'complot'-giallo en een traditionele giallo à la Bava of Argento, met de beroemde whodunnit: de mysterieuze huurmoordenaar die pas helemaal op het einde wordt ontmaskerd. Splitscreens, cut-editing, zoomshots, gedurfde camerabewegingen, een van Ennio Morricone's mooiste muziekscores, droomscènes die doen denken aan psychoanalyse, erotiek, gore, een goed uitgewerkte plot, gevoel voor detail in kostuums en decors, Florinda Bolkan in een van haar meest opgemerkte rollen, een van de mooiste titels van het hele genre (in het Italiaans). Kortom, werkelijk alle ingrediënten zijn aanwezig om deze film een meesterwerk te noemen – en wel een van de grootste gialli die ooit werden gedraaid!


November: Italian Western

Er waren eens drie Sergio's: Sergio Leone – de Maestro; Sergio Sollima – de politieke; en Sergio Corbucci – de wrede. Django is een geesteskind van die laatste. Na de westerns van de Maestro is Django dé cultfilm binnen de Italiaanse western. De film onderscheidt zich niet door een bijzonder uitgewerkte mise-en-scène – maar door zijn sadisme en geweld. Het immense succes van de film zorgde voor een escalatie van geweld in de Italiaanse western met bij elke nieuwe film meer doden en wreedheden. Django lanceerde ook een van de grote sterren van de Italiaanse western, Franco Nero, wiens blauwe Eastman Color-ogen door het scherm priemen! Het zou niet eerlijk zijn om Corbucci uitsluitend te herleiden tot geweld, aangezien zijn films ook door en door politiek zijn; de apotheose van zijn filmkunst is zeker het duistere Il grande silenzio. Damiano Damiani's Quién sabe?, ook uit 1967, is nog steeds een van de flamboyantste vertegenwoordigers van het subgenre 'Zapata-western', een politieke, revolutionaire western waarin parallellen worden getrokken met de politieke situatie van de sixties en de kloof tussen Noord en Zuid in Italië. We vinden twee legendarische acteurs terug, beiden zowel fan van Italiaanse westerns als van de breed genomen auteurscinema: de Italiaan Gian Maria Volontè en de Duitser Klaus Kinski. Die laatste heeft hier een belangrijke rol – vergeleken met bepaalde westerns waar hij ten onrechte bovenaan de affiche stond, terwijl hij er slechts af en toe in opdook...


November: End of the World

Wanneer het avondjournaal meer op een einde-van-de-wereld-film begint te lijken, dan zorgt deze postapocalyptische B-Z voor een broodnodige ontsnapping naar een realiteit die er nog erger uitziet dan de onze.

Jan Michael Vincent en George Peppard (nu vooral bekend omwille van hun televisieoptredens in respectievelijk Airwolf en The A Team) trekken door de postapocalyptische woestenij in een soort van stevig uit de kluiten gewassen gepantserde motorhome op zoek naar overlevenden. Onderweg worden ze belaagd door gigantische gemuteerde kakkerlakken, stormen van Bijbelse proporties en gestoorde overlevingsstrijders. Heel, heel losjes gebaseerd op de gelijknamige sciencefictionroman van Roger Zelazny, is het resultaat pure B-film nonsens verpakt in een big budget blockbuster die door 20th Century Fox werd uitgebracht in hetzelfde jaar (1977) dat de studiobonzen met weinig vertrouwen en minder budget een andere sciencefictionprent met de titel Star Wars in de zaal dropten. De ene film werd een voetnoot in de filmgeschiedenis, de andere een fenomeen.

In 1979 kreeg het postapocalyptische filmgenre een nieuw sjabloon door het succes van de Australische film Mad Max. Vele klonen en rip-offs volgden in het kielzog daarvan. De Nieuw-Zeelandse regisseur Geoff Murphy neemt in 1981, het jaar van Mad Max 2, met zijn film The Quiet Earth echter afstand van deze formule. Hij keert terug naar de minicyclus van films over het einde van de wereld en de laatste mensen op aarde van de jaren 1950 en 1960, zoals Day the World Ended (1955), The World, The Flesh and the Devil (1958) en The Last Man on Earth (1964).

Na een catastrofale fout in het geheime energieproject waar hij aan werkt, blijkt wetenschapper Zac Hobson de enige overlevende van de planeet. Schuldgevoelens en zelfbedrog doen bij hem de grens tussen fantasie en realiteit vervagen. Het onheilspellende, surrealistische en enigmatische The Quiet Earth is het meest efficiënt in het overbrengen van de eenzaamheid en desolaatheid die de afwezigheid van de mensheid meebrengt.




In samenwerking met
image
Vrijdag 23.09 19:00 ledoux|upper Cart

B à Z ⁄ B tot Z
B–Z: The Giallo According to Lucio Fulci

One on Top of the Other
La Machination
Una sull'altra
  • Lucio Fulci, Italy, France, Spain 1969 ⁄ Jean Sorel, Marisa Mell, Elsa Martinelli ⁄ color ⁄ 108' ⁄ ST-OND: FR

Wanneer zijn vrouw sterft, wordt een jonge dokter uit San Francisco de begunstigde van een omvangrijke levensverzekering – waardoor hij er meteen van verdacht wordt haar vermoord te hebben. Is hij het slachtoffer van een complot? Een stripper duikt op ... en zaait twijfel.

image
Vrijdag 23.09 21:00 ledoux|upper Cart

B à Z ⁄ B tot Z
B–Z: The Giallo According to Lucio Fulci

Una lucertola con la pelle di donna
  • Lucio Fulci, Italy, Spain 1971 ⁄ Theodore Roberts, George Fawcett, T. Roy Barnes ⁄ color ⁄ 104' ⁄ ST-OND: FR

Carol Hammond, op en top bourgeois, fantaseert over haar 'losbandige' buurvrouw en heeft erotische SM-dromen waarin ze haar vermoordt. Tot de dag dat de buurvrouw daadwerkelijk dood wordt aangetroffen! Heeft Carol haar echt vermoord? Ze kan droom en werkelijkheid niet langer onderscheiden … En dat allemaal onder invloed van lsd!

image
Vrijdag 28.10 19:00 ledoux|upper Cart

B à Z ⁄ B tot Z
B–Z: End of the World

Damnation Alley
  • Jack Smight, United States of America 1977 ⁄ color ⁄ 91' ⁄ ST-OND: FR-NL

De wereld wordt verwoest door een nucleaire holocaust. De overlevende bemanning van een schuilkelder van de U.S. Air Force in de Mojavewoestijn pikt radiosignalen op. De groep besluit om in twee gepantserde voertuigen de “Damnation Alley”, een honderd mijl brede strook met een hoog stralingsgevaar, over te steken.

image
Vrijdag 28.10 21:00 ledoux|upper Cart

B à Z ⁄ B tot Z
B–Z: End of the World

The Quiet Earth
  • Geoffrey Murphy, New Zealand 1985 ⁄ Bruno Lawrence, Alison Routledge, Pete Smith ⁄ color ⁄ 90' ⁄ ST-OND: FR-NL

Een wetenschapper die werkt aan een baanbrekend energieproject, wordt op een ochtend wakker en ontdekt dat hij, door een storing in de nieuwe technologie, als enige man op aarde overblijft. Geconfronteerd met de ondraaglijke eenzaamheid slaan de stoppen bij hem langzaam door.

image
Vrijdag 25.11 19:00 ledoux|upper Cart

B à Z ⁄ B tot Z
B–Z: Italian Western
Restored

Django
  • Sergio Corbucci, Italy, Spain 1966 ⁄ Franco Nero, José Bódalo, Loredana Nusciak ⁄ color ⁄ 91' ⁄ ST-OND: —

Een mysterieuze vreemdeling sleept een kist achter zich aan. Hij arriveert in een somber stadje, waar hij midden in een gevecht belandt tussen een racistische bende à la Ku Klux Klan en Mexicaanse revolutionairen. Een film propvol geweld, op sublieme muziek van Luis Bacalov!

image
Vrijdag 25.11 21:00 ledoux|upper Cart

B à Z ⁄ B tot Z
B–Z: Italian Western
Restored

Quién sabe?
  • Damiano Damiani, Italy 1967 ⁄ Gian Maria Volontè, Klaus Kinski, Martine Beswick ⁄ color ⁄ 118' ⁄ ST-OND: —

Midden in de Mexicaanse revolutie raakt El Chuncho, een bandiet/guerrillero die verslaafd is aan treinovervallen, bevriend met Bill Tates, een jonge Amerikaan. Hij wil Tates voor zijn zaak mobiliseren... maar wie verschuilt zich achter deze nieuwe vriend? Opgepast voor de toorn van El Chuncho, die allergisch is aan liegen!