Anthologie van de stille film ⁄ Anthologie du cinéma muet

Het hele jaar door tonen we de blijvende geschiedenis van de stomme film, van de geboorte van de film tot de komst van het spreken. Vaak begeleid met live pianomuziek

image
Dinsdag 01.03 18:00 plateau|upper Cart
Donderdag 03.03 20:15 plateau|upper Cart

Anthologie van de stille film ⁄ Anthologie du cinéma muet

Sylvester
Nuit De La St-sylvestre
La Nuit De La Saint-sylvestre
Tragodie Einer Nacht
  • Lupu Pick, Germany 1923 ⁄ Eugene Klöpfer, Edith Posca ⁄ black and white ⁄ 50' ⁄ PIANO

Carl Mayer schreef het scenario van deze moderne tragedie, visionair vanwege het ingehouden, evocatief acteren en het halen van drama uit details - inspirerend voor de jonge Hitchcock.

image
Zondag 06.03 15:00 ledoux|upper Cart

Verboden beelden ⁄ Images interdites
Anthologie van de stille film ⁄ Anthologie du cinéma muet

Pantserkruiser Potemkin
Le Cuirassé Potemkine
Bronenosets Potyomkin
  • Sergej Mihailovitch Ejzenstejn, Soviet Union 1925 ⁄ Aleksandr Antonov, Vladimir Barsky ⁄ black and white ⁄ 82' (16 fps) ⁄ TIT: EN ⁄ PIANO

Voor de twintigste verjaardag van de revolutie van 1905 bedacht Eisenstein dit meesterwerk dat ondanks censuur de Russische cinema bekend zou maken in de wijde wereld. Met een ongekende lyriek en nooit geziene montage.

image
Dinsdag 08.03 20:00 plateau|upper Cart
Zaterdag 12.03 20:00 plateau|upper Cart

Anthologie van de stille film ⁄ Anthologie du cinéma muet

Chicago
  • Frank Urson, United States of America 1927 ⁄ Phyllis Haver,, Victor Varconi, Virginia Bradford ⁄ black and white ⁄ 113' ⁄ PIANO

Een satirische komedie over arrivisme, verraad en corruptie in de grote Amerikaanse instellingen: huwelijk, onderneming en rechtspraak. Het decor is het mythische Chicago van de misdaad uit de jaren 20.

image
Dinsdag 22.03 20:00 plateau|upper Cart
Donderdag 24.03 18:00 plateau|upper Cart

Anthologie van de stille film ⁄ Anthologie du cinéma muet

Vesnoj ⁄ Le Printemps En Russie ⁄ Au Printemps ⁄ Venoi
  • Mihail Kaufman, Soviet Union 1929 ⁄ black and white ⁄ 65' ⁄ PIANO

Een experimentele docu van Michail Kaufman, de jongere broer van Dziga Vertov en vaak diens cameraman, over het leven in Kiev in 1929. Ondanks de aanhorigheid aan het avant-gardeprincipe van het Cameraoog een opvallend lyrische film.

image
Zondag 03.04 15:00 ledoux|upper Cart

Anthologie van de stille film ⁄ Anthologie du cinéma muet
Verboden beelden ⁄ Images interdites

The Pilgrim ⁄ Le Pélerin + Shoulder arms ⁄ Charlot soldat

In The Pilgrim doet een veroordeelde man zich voor als geestelijke om aan zijn achtervolgers te ontkomen. Het moment waarop een door een kleuter moegetergde Chaplin het kind een beenveeg geeft moest eruit, want een laffe daad. In Shoulder Arms kreeg af te rekenen met censuurproblemen in Duitsland door een droom waarin hij de Duitse keizer gevangenneemt.


Veel films van Charlie Chaplin zijn geknipt, jij koos voor The Pilgrim (1923). Waarom?

Daniël Biltereyst : “Omdat het zo vreemd is wat de commissie uit die film wilde halen. In The Pilgrim speelt Chaplin de rol van een vluchtende gevangene, die de kleren van een dominee steelt. In een scène wordt hij het slachtoffer van een kind, dat zich gedraagt als een verwende huistiran. Het kind daagt Chaplin uit, mept hem hard in het gelaat, gooit water over zijn hoofd, zonder dat iemand het terechtwijst. Chaplin blijft ijzig kalm, maar eens hij alleen is met het kind, geeft hij het een achterwaartse beenveeg. Voor de filmkeuring was de scène aanvaardbaar, behalve die ‘laffe’ beenveeg. De vraag rijst waarom precies deze scène werd geknipt. Waarom werd de agressie van het verwende nest niet verwijderd? Het lijkt alsof de keuring vooral de ouders pedagogisch de les wilde spellen. Het lijkt een detail, maar zo’n achterwaartse beenveeg zie je dikwijls in de films van Chaplin. André Bazin schreef ooit dat de achterwaarts beenveeg een laffe daad lijkt, maar ook een uiting is om vrij te zijn, af te rekenen met het verleden. Het behoort tot de kern van Chaplins universum. Bazin schreef dat het zoete wraak uitdrukt, de wil om af te rekenen met het verleden en ‘niets achter zich te laten’. Uiteraard zag de filmkeuring dat niet zo. Ze wilden enkel kinderen beschermen en een beenveeg geven aan een kind, dat doe je niet.”

image
Donderdag 14.04 20:15 plateau|upper Cart
Zaterdag 16.04 18:00 plateau|upper Cart

Anthologie van de stille film ⁄ Anthologie du cinéma muet

The Last Of The Mohicans
De Laatste Van De Mohicanen
Le Dernier Des Mohicans
  • Maurice Tourneur, Clarence L. Brown, United States of America 1920 ⁄ Wallace Beery, Barbara Bedford, Harry Lorraine ⁄ black and white ⁄ 75' ⁄ PIANO

Tourneur werd ingehaald om de schitterende natuurdecors, waarin het avonturenboek van Cooper verfilmd werd, ten volle tot hun recht te laten komen. Het resultaat is en blijft van een verbluffende pictorale schoonheid.

image
Donderdag 28.04 18:00 plateau|upper Cart

Anthologie van de stille film ⁄ Anthologie du cinéma muet

Himmelskibet
Le Vaisseau Du Ciel
Excelsior
A Trip To Mars
  • Robert Dinesen Holger-Madsen, Denmark 1918 ⁄ Nicolai Neiiendam, Gunnar Tolnaes, Zanny Petersen ⁄ black and white ⁄ 82' ⁄ PIANO

Anti-oorlogssciencefictionfilm waarin de terreur van de gemechaniseerde oorlog de fascinatie voor nieuwe technologie niet kan teniet doen. Een zeekapitein bouwt het ruimteschip Excelsior en vliegt er mee naar Mars. Die planeet blijkt bewoond door vegetarische blondines van het noordse type die de aardlingen een pacifistische les te spellen hebben.

image
Zondag 01.05 15:00 ledoux|upper Cart

Anthologie van de stille film ⁄ Anthologie du cinéma muet
Verboden beelden ⁄ Images interdites

Orphans Of The Storm
The Two Orphans
Les Deux Orphelines
  • David Wark Griffith, United States of America 1921 ⁄ Lillian Gish, Dorothy Gish, Joseph Schildkraut ⁄ black and white ⁄ 166' ⁄ ST-OND: FR-NL ⁄ PIANO

Zoals Way down east een eigenzinnige behandeling van een Victoriaans melodrama (naar 1789 getransfereerd), en een perfect, schitterend gefotografeerd vehikel voor de zusjes Gish als kwetsbare wezens gewikkeld in moord, orgie, ontvoering en dodelijk fatum. Een mogelijke onthoofding met de guillotine werd te spannend gevonden en dus eiste de filmcommissie enkele coupures.

image
Zaterdag 21.05 17:00 ledoux|upper Cart

Anthologie van de stille film ⁄ Anthologie du cinéma muet
Verboden beelden ⁄ Images interdites

The Cheat
Forfaiture
  • Cecil B. De Mille, United States of America 1915 ⁄ Fannie Ward, Sessue Hayakawa ⁄ black and white ⁄ 66' ⁄ PIANO

In 1915 een ongelooflijk succesvol mondain drama, uiterst modern omwille van de seksueel geladen inhoud. DeMille experimenteert met lichteffecten, wat een verrukkelijke visuele elegantie oplevert. Een succès de scandale dat in België werd geweigerd omwille van de "poging tot diefstal", "meineed" en omdat de film "niet geschikt is voor kinderen".