Muets ⁄ Stille films André Antoine

Cinefielen leerden André Antoine slechts laat kennen, en wel met L’Hirondelle et la Mésange. Zijn eigen producenten verhinderden dat de film in de zalen werd vertoond, met uitzondering van één vertoning in 1920. Dat laatste evenement maakte meteen ook een einde aan de carrière van een filmmaker in volle bloei. Het enige wat overbleef van de film (filmspoelen, documenten...) werd in het begin van de jaren 1980 herontdekt. De Franse filmmaker en monteur Henri Colpi begon de film opnieuw te monteren op basis van de vijf uur bewaarde rushes, met behulp van de geschriften die beschikbaar waren, en nauwgezet verkenningswerk op de filmlocaties.

Van de oevers van de Schelde hier, de Camargue ( L'Arlésienne) of Parijs ( Le Coupable) daar: in elke film van Antoine komen personages uit boeken voor – van pakweg Émile Zola, Alphonse Daudet of Victor Hugo – die met veel zin voor detail in een concrete locatie verankerd worden. André Antoine, die erkend wordt als een van de pioniers van het moderne theater, was geïnspireerd door het naturalisme. In film zag hij een manier om de werkelijkheid nog dichter te benaderen, een nieuw instrument om wat hij voor de scène had gecreëerd, nog verder te ontwikkelen. Antoine was een autodidact die de codes van de representatie volledig wou herzien. Hij maakte zich los van gangbare acteervormen en bracht lokale, professionele en amateuracteurs samen. Hij was zich bewust van de mogelijkheden van de camera om de werkelijkheid te documenteren en te archiveren, en voerde tijdens het filmen ook allerlei optische experimenten uit. Het is net deze bijzondere stijl, die documentaire en speelfilmelementen koppelt aan het naturalistische spel van de personages, die publiek en critici aan het begin van de twintigste eeuw in de war bracht. Vandaag zijn het precies die observerende én experimentele kwaliteiten, die ons toegang geven tot een tijdperk, die van André Antoine een van de klassieke auteurs van de stille film maken.

CINEMATEK is verheugd bij te dragen aan de herontdekking van La Terre. Een nitraatkopie van de film die wij bewaren werd ter beschikking gesteld van de Cinémathèque française en de Fondation Jérôme Seydoux-Pathé in het kader van een groot digitaal valorisatieproject van het volledige filmoeuvre van André Antoine. Kom de acht films snel (her)ontdekken in onze zalen!

image
Zaterdag 03.09 17:00 ledoux|upper Cart
Donderdag 15.09 20:00 plateau|upper Cart
Donderdag 06.10 18:00 plateau|upper Cart

Muets ⁄ Stille films André Antoine

L'Hirondelle et la Mésange
The Swallow and the Titmouse
  • Andre Antoine, France 1920 ⁄ Pierre Alcover, Maguy Deliac, Georges Denola ⁄ black and white ⁄ 76' ⁄ TIT: FR ⁄ ST-OND: — ⁄ PIANO

Gedraaid op twee schuiten op de Schelde, een in subtiel naturalisme gehuld melodrama rond binnenscheepvaartsmokkel. Distributeur Pathé weigerde de film uit te brengen. In 1982 puude Henri Colpi op basis van Antoines documenten uit zes uur rushes een coherente film.

image
Dinsdag 06.09 20:00 plateau|upper Cart
Donderdag 08.09 18:00 plateau|upper Cart

Muets ⁄ Stille films André Antoine

Le Coupable
De schuldige
  • Andre Antoine, France 1917 ⁄ Romuald Joubé, René Hiéronimus, René Rocher ⁄ black and white ⁄ 91' ⁄ TIT: FR ⁄ ST-OND: — ⁄ PIANO

In zijn tweede film vraagt Antoine zich af wie de grootste schuld treft: de moordenaar of de maatschappij die hem tot de daad gedreven heeft. De rechtbankscènes worden afgewisseld met flashbacks waarin het leven van de beschuldigde zich ontrolt.

image
Zaterdag 10.09 20:00 plateau|upper Cart
Dinsdag 13.09 18:00 plateau|upper Cart

Muets ⁄ Stille films André Antoine

Les Travailleurs de la mer
  • Andre Antoine, France 1918 ⁄ Romuald Joubé, Andrée Brabant, Max Florr ⁄ black and white ⁄ 81' ⁄ TIT: FR ⁄ ST-OND: — ⁄ PIANO

De eigenaar van een stoomboot belooft de hand van zijn nicht aan de persoon die de motor van zijn bij Guernsey gestrande schip kan recupereren. De natuurlijke decors en het spontane acteren is Antoines visuele tegenhanger van het sociaal-realisme van Victor Hugo op wiens roman de film gebaseerd is.

image
Zaterdag 17.09 18:00 plateau|upper Cart
Dinsdag 27.09 18:00 plateau|upper Cart
Vrijdag 30.09 20:00 plateau|upper Cart

Muets ⁄ Stille films André Antoine

La Terre
  • Andre Antoine, France 1921 ⁄ Jean Hervé, Armand Bour, René Alexandre ⁄ black and white ⁄ 116' ⁄ TIT: FR ⁄ ST-OND: — ⁄ PIANO

Antoine voert Zola's Leareske boerendrama – een landbouwer verdeelt zijn bezittingen onder zijn kinderen – op met uitzonderlijk realisme in de portrettering van hebzucht en de integratie van psyche en natuur.

image
Dinsdag 20.09 18:00 plateau|upper Cart
Donderdag 22.09 20:30 plateau|upper Cart

Muets ⁄ Stille films André Antoine

Mademoiselle de La Seiglière
  • Andre Antoine, France 1921 ⁄ Huguette Duflos, Catherine Fonteney, Félix Huguenet ⁄ black and white ⁄ 82' ⁄ TIT: FR ⁄ ST-OND: — ⁄ PIANO

In deze eerste film die Antoine volledig in natuurlijke decors draait, keert de markies van Seiglière terug naar zijn kasteel dat na de revolutie van 1789 in handen is gevallen van een voormalige pachter. De twee mannen worstelen met demonen, opgewekt door de Napoleontische oorlogen.

image
Zaterdag 01.10 18:00 plateau|upper Cart
Dinsdag 04.10 20:00 plateau|upper Cart

Muets ⁄ Stille films André Antoine

L'Arlésienne
  • Andre Antoine, France 1922 ⁄ Gabriel de Gravone, Marthe Fabris, Berthe Jalabert, Lucienne Bréval ⁄ black and white ⁄ 102' ⁄ TIT: — ⁄ ST-OND: — ⁄ PIANO

In zijn laatste film grijpt Antoine naar een toneelstuk van Daudet over een jongeman die een bruid krijgt opgedrongen, maar stapelverliefd is op een vrouw uit Arles, l’arlésienne dus. Volledig gedraaid in natuurlijke decors. Antoine distantieerde zich van de door de producer bevolen reshoots.