RENDEZ-VOUS

OUR STORY X Cinéfiltres
Strange Natures

Strange Natures : An ecoqueer film program

Queer-ecologieën hebben de ambitie om de omgeving vanuit een queer-perspectief te begrijpen, en omgekeerd, om queerness vanuit een milieu-perspectief te benaderen. Ze zien een continuïteit tussen systemen die mensen onderdrukken en uitbuiten, en systemen die niet-mensen onderdrukken en uitbuiten: dieren, planten, mineralen, water… Ze suggereren een nieuwe fluïditeit, een nieuwe horizontaliteit, in de manier waarop we onze verbinding met de natuur waarnemen. Het verband tussen queerness en het milieu ligt erg gevoelig voor LGBTQIA+ personen, omdat ze lange tijd als onnatuurlijk werden (en nog steeds worden) beschouwd. Een “natuur” waarvan de veronderstelde zuiverheid vaak wordt verdedigd en verheerlijkt door precies die mensen die haar vernietigen. Als reactie hierop verwerpen het ecoqueer-denken en de ecoqueer-praktijk binaire categorisaties en de zogenaamd “natuurlijke” orde die het leven zogezegd regeert.

In de kortfilm L’Hippocampe, ou « Cheval marin » wordt een bijzonder fluïde wezen geobserveerd, en zien we hoe de verondersteld binaire seksuele structuur van de natuur wordt verstoord. De natuur is ook queer of “vreemd” in het universum van Flores: de paarse beelden confronteren ons poëtisch met een apocalyptische invasie van hortensia’s. Maar de ontwrichting van ecosystemen is slechts één van de gevolgen van een wereld die gewond is door patriarchaal, koloniaal en kapitalistisch geweld. Andere vormen van geweld zijn daarvan het verlengde. Zoals de uitbuiting en gevangenschap van dieren: Estereotipia toont de effecten daarvan op de lichamen ; of de vernietiging van “vijandige” soorten zoals in A Mordida, een film over de uitroeiing van muggen, waaruit een liefdesverhaal ontspruit.

Ecoqueer denken nodigt ons uit om te ontsnappen aan een westers perspectief en vanuit een niet-westers prisma naar de wereld te kijken. In de documentaire Sur le fil du Zénith gaat Natyvel Pontalier in één beweging opnieuw een verbinding aan met haar afkomst én met planten – met de fragmenten van haar cultuur die zich verzetten tegen kolonisatie en kerstening. In Uýra: The Rising Forest stelt Uýra, een Braziliaanse inheemse transartiest.e en milieuactivist.e, voor om de wereld anders te bewonen – via een versmelting van spirituele, artistieke, therapeutische en activistische praktijken.

Queer-ecologieën doen zowel toevluchtsoorden als verwoeste landschappen aan, en proberen na te gaan waar die in dialoog treden, of net zij aan zij bestaan. In Haru, the Island of the Solitary leven Tove Jansson en haar partner in symbiose op hun Fins mini-eilandje (Klov)haru. In Silkwood komt activiste Karen Silkwood in opstand tegen de plutoniumfabriek waarvoor ze werkt – die zowel haar omgeving als haar lichaam verwoest.

En dan is er nog The Garden, over de tuin die Derek Jarman koesterde en die grensde aan de kerncentrale van Dungeness. Het is een hybride ruimte die de herinnering verwelkomt aan vrienden die door aids werden weggerukt – op de achtergrond van totale onverschilligheid. Maar we zien tevens de angst van een kunstenaar die weet dat hij zelf op sterven ligt. Ook Beautiful People van David Wojnarowicz is een archief van trauma en woede in het aidstijdperk. Ondanks zijn schijnbare lichtheid is de film een aanval op het criminele beleid van het reaganisme op queere, zieke lichamen. In Ø Ilha tenslotte zijn de huiden landschappen – evengoed gemarkeerd door de dynamiek van onderdrukking en verzet.





In samenwerking met


Met de financiële bijdrage van

image
Zaterdag 17.08 19:00 LEDOUX Cart

OUR STORY X Cinéfiltres
Strange Natures

Le Mystère Silkwood
Silkwood
  • Mike Nichols, USA 1983 ⁄ Meryl Streep, Kurt Russell, Cher ⁄ kleur ⁄ 130' ⁄ OND: FR - NL

Silkwood is gebaseerd op waargebeurde feiten: Karen Silkwood, scheikundige in een plutoniumfabriek en vakbondsactiviste, ontdekt dat allerlei gezondheids- en veiligheidsregels worden geschonden. De film volgt Silkwood in haar pogingen om alarm te slaan en de confrontatie aan te gaan met haar machtige werkgever, energiegigant Kerr-McGee. Dolly Pellike, Karens lesbische collega en huisgenoot, schaart zich aan haar zijde...

Voorafgegaan door een Franstalige inleiding.

 + INTRO 

image
Zaterdag 22.06 13:30 MUSEE Cart

Lezingen, inleidingen, workshops...
OUR STORY X Cinéfiltres
Strange Natures

Strange Natures : atelier vidéo sur l’autoportrait
  • Vanaf 16 jaar

Dans le cadre du cycle Strange Natures, Cinéfiltres propose un atelier vidéo sur l’autoportrait avec un smartphone. Entre CINEMATEK et le Parc Royal, nous explorerons l’autoportrait en symbiose avec le vivant. Nous vous proposerons de créer une narration à partir de vous et d’un élément des écosystèmes du parc que vous choisirez, et choierez. Entre réel et fiction, les deux portraits humain et non-humain seront invités à s’entremêler.

Inscription (gratuite) obligatoire via l’adresse cinefiltres.education@gmail.com

image
Dinsdag 25.06 19:00 LEDOUX Cart

OUR STORY X Cinéfiltres
Strange Natures

Sur le fil du Zénith
  • Natyvel Pontalier, gabon, België 2021 ⁄ kleur ⁄ 55' ⁄ OND: FR - EN

Natyvel Pontalier vertrekt op zoektocht naar Gabon, waar kolonisatie en kerstening de geschiedenis van haar familie – en de geschiedenis van haar volk, de Fang – quasi uitgewist hebben. Van Brussel tot Ebolo begeleiden foto's, getuigenissen, dromen en planten haar, en brengen beetje bij beetje de wortels van die geschiedenis aan de oppervlakte. Van daaruit vormt zich een web, een verhaal van inwijding – met doden en levenden, christelijke religie en Fang-spiritualiteit, afwijzing en gemeenschap.

Gevolgd door een gesprek in het Frans tussen regisseuse Natyvel Pontalier en Val Maione van het collectief Back2SoilBasics over de verschillende gevoelens van verbondenheid die Pontalier heeft met haar diaspora-gemeenschap, als queerpersoon die werd ingewijd in de heilige plant iboga.

 + GAST 

image
Donderdag 27.06 19:00 LEDOUX Cart

In Beautiful People volgt David Wojnarowicz een dag in het leven van dragqueen Jesse Hultberg, van zodra ze wakker wordt in een klein appartementje in New York totdat ze toekomt aan de rand van een bosmeer. Uýra: The Rising Forest documenteert de 'technologieën van overleving en zorg' van Uýra Sodoma, een inheemse transartiest.e en milieuactivist.e, die in een buitenwijk van de Braziliaanse stad Manaus woont. De twee films deconstrueren, elk op hun eigen manier en in hun eigen tijd, een christelijke en dodelijke opvatting van de natuur. Beautiful People is een aanval op Reagans beleid en de rechtse Moral Majority-beweging , in het licht van de aidsepidemie. Uýra hekelt dan weer de eco- en etnocide die wordt uitgevoerd door het Bolsonaro-regime in Brazilië.

Vertoning voorafgegaan door een Franstalige inleiding. Courtesy of Electronic Arts Intermix (EAI), New York. Courtesy of the Estate of David Wojnarowicz.

 + INTRO 

image
Zaterdag 29.06 17:00 LEDOUX Cart

OUR STORY X Cinéfiltres
Strange Natures

The Little Mermaid
La Petite Sirène
  • John Musker, Ron Clements, USA 1989 ⁄ kleur ⁄ 82' ⁄ V: FR ⁄ OND: —

Ariel, la fille cadette du roi de la mer, rêve de marcher sur la terre ferme et d’explorer le monde des humains. Ce désir s’intensifie lorsqu’elle rencontre Eric, prince bipède qu’elle sauve d’un naufrage. Est-ce qu’un pacte avec la sorcière Ursula – un personnage inspiré par la drag queen Divine – serait la réponse à ses aspirations ? Dans le cadre du cycle Strange Natures, Queer Little Eyes invite son jeune public à venir (re)découvrir ce classique des studios Disney ; un film où il est question d’amour impossible et de transformation des corps ; un conte qui ose espérer la bonne entente entre les mondes sous-marins et ceux des humains.

image
Zaterdag 29.06 17:15 PLATEAU Cart

OUR STORY X Cinéfiltres
Strange Natures

The Little Mermaid
De kleine zeemeermin
  • John Musker, Ron Clements, USA 1989 ⁄ kleur ⁄ 82' ⁄ V: NL ⁄ OND: —

Ariël, de jongste dochter van de zeekoning, droomt ervan op land te lopen en de mensenwereld te verkennen. Dit verlangen groeit nog wanneer ze Eric ontmoet, een tweevoetige prins die ze van een schipbreuk redt. Zou een pact met de heks Ursula – een personage geïnspireerd op dragqueen Divine! – het antwoord zijn op haar verlangens? In het kader van de cyclus Strange Natures nodigt Queer Little Eyes het jonge publiek uit om deze Disney-studioklassieker te komen (her)ontdekken. De kleine zeemeermin is een film over onmogelijke liefde en de transformatie van lichamen. Een verhaal dat durft te hopen op een goed begrip tussen de onderwaterwereld en die van de mensen, boven water.

image
Dinsdag 02.07 19:00 LEDOUX Cart

Schrijfster Tove Jansson en haar partner, grafisch ontwerpster Tuulikki Pietilä, brengen 25 zomers door op het Finse mini-eilandje Klovharu (ook: Haru). Een intieme openluchtervaring, verteld middels Janssons teksten en Tuulikki's Super 8-beelden. In de docufictie Flores verzetten twee bevriende soldaten zich tegen een invasie van hortensia's op een Azoreneiland. De respectieve eilandlandschappen gaan een bijzondere ecologische relatie aan met de protagonisten: Klovharu wordt de thuisbasis voor een lesbische romance; de natuur van Flores – dystopisch maar niet minder poëtisch – weerspiegelt de klimaatverandering.

image
Donderdag 04.07 19:00 LEDOUX Cart

Deze kortfilms bevragen de categorieën die de levende lichamen hiërarchisch indelen en vervreemden, zoals “mens” versus “dier”; “natuurlijk” versus “onnatuurlijk”, “man” versus “vrouw”. In 1934 lokt de wetenschappelijke film L’Hippocampe ou Cheval marin een debat uit over de omkering van de geslachtsrollen. In Estereotipia observeert Inés Espinosa met meedogenloze blik het effect van gevangenschap op de lichamen van niet-menselijke dieren. Ø Ilha omarmt de kwetsbaarheid van lichamen die zichzelf in een normatieve samenleving opnieuw uitvinden als landschappen. Een niet-binaire groep overleeft in het hart van A Mordida, een visionair verhaal van mensen die een uitroeiingsoorlog voeren tegen de muggen.

image
Dinsdag 09.07 19:00 LEDOUX Cart

OUR STORY X Cinéfiltres
Strange Natures

The Garden
  • Derek Jarman, UK, RFA - BRD 1990 ⁄ ZW + kleur ⁄ 91' ⁄ V: EN ⁄ OND: —

The Garden, gefilmd aan de kust van Kent in Derek Jarmans Prospect Cottage, presenteert een queer en warrig verslag van het leven van Christus. De film, aangekondigd als een 'reis zonder richting, zonder zekerheid en zonder prettige conclusie', is een elegie voor een generatie die ten prooi valt aan aids en die uitgestoten wordt door de samenleving.

Voorafgegaan door een inleiding in het Frans over Prospect Cottage, Derek Jarmans “pharmacopoeia”-tuin.

 + INTRO