RENDEZ-VOUS

OUR STORY

Michelle Williams Gamaker's Critical Affection

Februari: OUR STORY: Michelle Williams Gamaker’s Critical Affection

In mei verwelkomt Our Story de Londense kunstenaar Michelle Williams Gamaker. De films van Williams Gamaker ontmantelen nauwgezet de grote Britse en Hollywood “fictiemachines” van de eerste helft van de 20e eeuw. Ze leggen de koloniale logica bloot die aan het werk is in producties die, zoals Black Narcissus of The Thief of Bagdad, onze filmherinneringen vormen. Van de casting tot het filmen, van de film tot de bijproducten ervan, maakt Williams Gamaker een uitgebreide inventaris van het sociale geweld waaronder geracialiseerde acteurs te lijden hebben: commerciële exotisering, glazen plafonds, praktijken met brown faces of yellow faces, enz.

Maar Williams Gamakers films zijn niet alleen vlijmscherpe analyses, ze herstellen ook. Reenactment en poëtische reconstructie, de kern van haar kunstenaarspraktijk, worden opgevat als militante, emancipatorische instrumenten: door de tussenkomst van dit opnieuw-in-scène-zetten biedt Williams Gamaker haar heldinnen – Sabu en Anna May Wong, twee sterren die gemarginaliseerd werden door het racisme van Hollywood – de mogelijkheid om omgekeerd te handelen.





In samenwerking met


Met de financiële bijdrage van


image
Dinsdag 07.05 19:00 LEDOUX Cart

Drie films die samen de Dissolution-trilogie vormen. House of Women her-denkt de casting van Kanchi, de stille danseres in Black Narcissus, als reactie op de brown face van de oorspronkelijke vertolkster van het personage, Jean Simmons. In The Fruit Is There to Be Eaten geeft de castingwinna(a)r(es), transacteur Krishna Istha, Kanchi een nieuwe stem in een confrontatie met het koloniale discours van de Anglicaanse zusters in de film uit 1947. In The Eternal Return speelt Krishna Istha de ster Sabu, die wordt afgewezen door de grote filmstudio's en gedwongen wordt zijn brood te verdienen in circussen.

Voorstelling voorafgegaan door een inleiding door Michelle Williams Gamaker (in het Engels).

 + INTRO 

image
Woensdag 08.05 19:00 LEDOUX Cart

The Bang Straws onderzoekt de discriminatie van Anna May Wong (Dahong Wang) tijdens de audities voor Sidney Franklins The Good Earth. Thieves focust op de twee versies van The Thief of Bagdad uit 1924 en 1940: Anna May Wong wordt wakker in zwart-wit, terwijl de film in Technicolor wordt opgenomen. Samen met Sabu (Krishna Istha) organiseert de actrice in het geheim een opstand van de verschoppelingen van de filmindustrie. The Bang Straws en Thieves zijn de eerste delen van de Critical Affection-trilogie.

Voorstelling gevolgd door een gesprek met Michelle Williams Gamaker (in het Engels).

 + GAST 

image
Zaterdag 18.05 17:00 LEDOUX Cart

OUR STORY
Michelle Williams Gamaker's Critical Affection

Le Narcisse noir
Black Narcissus
  • Michael Powell, Emeric Pressburger, UK 1947 ⁄ Deborah Kerr, Flora Robson, David Farrar ⁄ kleur ⁄ 100' ⁄ OND: FR - NL

Door het Britse duo volledig in de studio gecreëerd verhaal van een groep nonnen in de Himalaya ten prooi aan tegenslagen. Michelle Williams Gamaker (te gast bij Our Story op 07.05 en 08.05) her-verbeeldde met haar films House of Women en The Fruit Is There to Be Eaten een Black Narcissus waar geracialiseerde acteurs/actrices agency krijgen.

Voorstelling voorafgegaan door een inleiding.

 + INTRO