Shōhei Imamura
De Japanner Shōhei Imamura (1926 – 2006) was een van dé regisseurs van de Japanse new wave. Zijn oeuvre van zo’n 25 films, gedraaid tussen 1958 en 2002, biedt een unieke inkijk in de lagere klassen van de Japanse samenleving na de WO II. Een bijna volledige retrospectieve van de tweevoudige Gouden Palm-winnaar (voor De ballade van Narayama en The Eel).
“Mijn films zijn rommelig omdat ik niet hou van perfecte cinema. Ik wil niet dat het publiek de technische kant van mijn films waardeert.” Los van het feit dat Shōhei Imamura hiermee zijn eigen vakmanschap onderschat, is deze uitspraak kenmerkend voor zijn visie op film. Die koesterde hij al toen hij in 1951 aan de slag ging bij de Shochiku-studio waar hij de regieassistent (“vijfde assistent”, naar eigen zeggen) werd van grootmeester Yasujiro Ozu, met wie hij geregeld botste. Imamura hield niet van Ozu’s films die voor hem te veel het Japan toonden dat de overheid graag promootte: een combinatie van kabuki, kimono’s en theeceremonies. Eigenlijk had Imamura bij Toho willen werken, de studio die zijn grote voorbeeld Akira Kurosawa onderdak gaf, maar op het moment dat Imamura een baan zocht werden er bij Toho wegens een staking geen toelatingsproeven georganiseerd. Met Kurosawa deelt hij in elk geval een grote afkeer van onrecht, een thematische rode draad in Imamura’s werk.
Hoewel Imamura, vooral in de jaren 1970, een reeks televisiedocumentaires draaide, bestaat het gros van zijn oeuvre uit fictiefilms. Al staat er voor hem geen muur tussen beide vormen van cinema. Meer zelfs, een andere uitspraak van hem is: “Ik wil het idee herroepen dat cinema fictie is.” Zijn fictiewerk is dan ook meestal, na zorgvuldige research, gebaseerd op verhalen gegrepen uit de werkelijkheid. Soms zijn ze zo gedetailleerd dat Imamura een sociaal-culturele antropoloog genoemd werd. (Tussen haakjes, de Japanse titel van The Pornographers laat zich vertalen als “Introductie tot de antropologie via pornografen”.)
Een zoektocht naar wat Japan tot Japan maakt is daarbij de drijfveer. Hij kamt het hele land uit: van het noorden waar nog vaak een patriarch regeert (The Insect Woman, Intentions of Murder) tot Okinawa in het zuiden waar een vrouwelijke sjamaan de plak zwaait (Profound Desires of the Gods). ’s Mans personages komen vaak uit de onderbuik van de samenleving. “Ik ben geïnteresseerd in sterke, hebzuchtige, grappige en bedrieglijke lieden wier kwaliteiten én gebreken hen als een mens tonen.” Ze zijn vaak zowel vulgair als diep ontroerend.
De Franse criticus Max Tessier noemde Imamura de entomoloog van het moderne Japan. Maar niet alleen insecten, ook andere dieren nemen vanaf Pigs and Battleships een belangrijke plaats in Imamura’s cinema in. Daarmee beklemtoont hij de, al dan niet metaforische, parallel tussen het dierenrijk en het mensdom. “Mensen en dieren lijken op elkaar: ze worden geboren, ze ontlasten zich, planten zich voort en sterven. Niettemin ben ik een mens. Ik film om te achterhalen wat ons van de dieren onderscheidt.”
In samenwerking met


Dinsdag 26.09 21:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
Désir meurtrier
Akai satsui
- ZW ⁄ 148' ⁄ OND: FR ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1964 ⁄ Masumi Harukawa, Kô Nishimura, Shigeru Tsuyuguchi
Sadako, de vrouw van een bibliothecaris, wordt verschillende keren thuis door een inbreker verkracht. Ze wil haar man inlichten maar vindt geen goede gelegenheid. Als blijkt dat haar aanrander steelt om zijn hartkwaal te laten verzorgen, volgt ze hem naar Tokio.

Zondag 08.10 21:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
Le Pornographe
The Pornographers
Erogotoshi-tachi yori: Jinruigaku nyûmon
- ZW ⁄ 128' ⁄ OND: FR - NL ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1966 ⁄ Shôichi Ozawa, Sumiko Sakamoto, Keiko Sagawa
Ogata komt aan de kost met het draaien van pornofilms. Hij woont in bij een weduwe, van wie de zoon hem provoceert en de dochter hem tracht te verleiden. Een zwarte satire over een pornograaf die met zijn werk de maatschappij een dienst wil bewijzen.

Woensdag 11.10 20:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
Profound Desires of the Gods
Kamigami no fukaki yokubô
- kleur ⁄ 173' ⁄ OND: EN ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1968 ⁄ Rentarô Mikuni, Chôichirô Kawarasaki, Kazuo Kitamura
Een ingenieur op zoek naar een waterbron raakt in de ban van de bewoners van een (imaginair) eiland die geloven dat ze van de goden afstammen. Imamura wilde via deze gefantaseerde primitieve beschaving hulde brengen aan de plattelandsbevolking uit het zuiden van Japan, die minder door hard werk geobsedeerd is en dichter staat bij de homo ludens.

Vrijdag 13.10 19:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
Histoire du Japon d’après-guerre racontée par une hôtesse de bar
Nippon Sengoshi-madamu Onboro No Seikatsu
- ZW ⁄ 104' ⁄ OND: FR ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1970 ⁄
Imamura noteert de belevenissen van een barmeid en plaatst deze tegenover de historische gebeurtenissen in het Japan van het einde van WOII tot eind jaren 1970. Het lot van de vrouw bleek daarbij nauw verbonden met de aanwezigheid van de Amerikanen.

Maandag 16.10 19:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
Karayuki-san, the Making of a Prostitute
Karayuki-san
- kleur ⁄ 70' ⁄ OND: EN ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1975 ⁄
Karayuki-san zijn Japanse vrouwen die vanaf de tweede helft van de 19e eeuw als sekswerkster werden uitgestuurd naar andere Aziatische landen. Na een ontmoeting met zo’n voormalige karayuki-san besluit Imamura haar verhaal te vertellen in een docu die evenzeer Japans culturele geschiedenis onder de loep neemt.

Donderdag 19.10 21:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
Vengeance is Mine
La vengeance est à moi
Fukushû suru wa ware ni ari
- kleur ⁄ 140' ⁄ OND: FR - NL ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1979 ⁄ Ken Ogata, Rentarô Mikuni, Chôchô Miyako
Een man pleegt na heel wat seksueel wangedrag ten slotte een dubbele roofmoord. De politie komt hem op het spoor en hij doorkruist zowat heel Japan, een spoor van geweld achter zich latend. Imamura filmt de zelfkant van de maatschappij vanuit het inzicht dat de moderne mens elk houvast kwijt is.

Zondag 22.10 21:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
Why Not?
Pourquoi pas ?
Eijanaika
- kleur ⁄ 152' ⁄ OND: FR - NL ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1981 ⁄ Kaori Momoi, Shigeru Izumiya, Ken Ogata
Minutieuze, bruisende époqueschets van Tokio in de jaren 1860 met zijn onderwereld en politieke bovenwereld die verstrengelen en met als focus de wanhopige revolte van ontwortelde boeren, dieven en sekswerksters in 1867 en 1868.

Woensdag 25.10 21:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
La Ballade de Narayama
The Ballad of Narayama
Narayama bushikô
- kleur ⁄ 129' ⁄ OND: FR - NL ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1983 ⁄ Ken Ogata, Sumiko Sakamoto, Tonpei Hidari
Weergaloze episch-lyrische fabel over het leven in een geïsoleerd bergdorpje in het noorden van Japan waar zeventigjarigen naar de top van de Narayama-berg worden gebracht om te sterven. Eerste Gouden Palm voor Imamura.

Zaterdag 28.10 19:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
Le Seigneur des bordels
Zegen
- kleur ⁄ 112' ⁄ OND: FR - NL ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1987 ⁄ Ken Ogata, Mitsuko Baishô, Chun-Hsiung Ko
In het Hong Kong van 1902 'bevrijdt' Muraoka Japanse vrouwen die door de Chinezen tot prostitutie gedwongen werden, enkel om ze in zijn eigen bordeel aan het werk te zetten. Kleurrijk relaas van het broeierig klimaat aan de vooravond van de Russisch-Japanse oorlog.

Maandag 30.10 21:30 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
Pluie noire
Zwarte regen
Kuroi ame
- ZW ⁄ 122' ⁄ OND: FR - NL ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1989 ⁄ Yoshiko Tanaka, Kazuo Kitamura, Etsuko Ichihara
Ingetogen drama over de atoombom die op Hiroshima gedropt is en de gevolgen daarvan op lange termijn. Hoewel de film draait rond een jonge vrouw, heeft Imamura het onrechtstreeks ook over de consequenties van de bom voor de Japanse samenleving. In kleur zou deze imposante film niet half zo krachtig zijn geweest.

Woensdag 01.11 19:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
L’Anguille
The Eel
Unagi
- kleur ⁄ 116' ⁄ OND: FR - NL ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1997 ⁄ Koji Yakusho, Misa Shimizu, Mitsuko Baishô
Een ambtenaar die voor moord gevangen heeft gezeten vestigt zich als kapper in een stadje en behoedt een jonge vrouw voor zelfmoord. De 'oude' Imamura geeft een les in moderniteit en kreeg er zijn tweede Gouden Palm voor.

Vrijdag 03.11 21:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
Dr. Akagi
Kanzô sensei
- kleur ⁄ 128' ⁄ OND: FR - NL ⁄ Shōhei Imamura, Japan, Frankrijk 1998 ⁄ Akira Emoto, Kumiko Asô, Jacques Gamblin
Imamura's hartverwarmende, tragikomische hulde aan een plattelandsdokter aan het einde van WO II. Zijn bijnaam is dokter Lever, omdat zijn diagnose steevast dezelfde is: hepatitis. Desondanks slaagt hij erin zowel fysieke als mentale kwaaltjes te bestrijden.

Zondag 05.11 19:15 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
De l’eau tiède sous un pont rouge
Warm Water Under a Red Bridge
Akai hashi no shita no nurui mizu
- kleur ⁄ 119' ⁄ OND: FR - NL ⁄ Shōhei Imamura, Japan, Frankrijk 2001 ⁄ Koji Yakusho, Misa Shimizu, Mitsuko Baishô
Romantische komedie over een gedeprimeerde stedeling die het geluk vindt in een afgelegen vissersdorpje. Het geluk is in dit geval een vrouw die wel heel spectaculair klaarkomt. Visueel verbluffende en surrealistische film.

Woensdag 08.11 21:15 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
11’09"01: Onze minutes, neuf secondes, un cadre
11’09"01 - September 11
- kleur ⁄ 133' ⁄ OND: FR - NL ⁄ Shōhei Imamura, Samira Makhmalbaf, Claude Lelouch, Youssef Chahine, Danis Tanović, Idrissa Ouedraogo, Ken Loach, Alejandro Gonzalez Iñarritu, Amos Gitai, Mira Nair, Frankrijk, iran, ukraine, the bahamas, Burkina Faso, UK 2002 ⁄ Maryam Karimi, Mohamad Dolati, Agelem Habibi
Elf regisseurs uit evenveel verschillende landen werkten mee aan deze indrukwekkende productie met 11 korte films van elk 11 minuten, 9 seconden en 1 filmframe over de gebeurtenissen van 11 september 2001. Imamura's bijdrage gaat over een militair die na WO II naar huis terugkeert met een posttraumatische stressstoornis en zich daardoor als een slang gedraagt.

Vrijdag 15.09 19:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
Stolen Desire
Nusumareta yokujô
- ZW ⁄ 92' ⁄ OND: EN ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1958 ⁄ Osamu Takizawa, Shin'ichi Yanagisawa, Kô Nishimura
Verlangen, een centraal thema in Imamura’s werk, is al sterk aanwezig in dit portret van een theatergezelschap dat zowel kabuki speelt als in stripbars optreedt. Het hoofdpersonage, een jonge theaterregisseur, heeft Imamura naar zichzelf gemodelleerd.

Zaterdag 16.09 21:30 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
Nishi Ginza Station
Nishi Ginza ekimae
- ZW ⁄ 52' ⁄ OND: EN ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1958 ⁄ Sachiko Hidari, Kazuo Kitamura, Jitsuko Yoshimura
Een pantoffelheld, een apotheker wiens familie op reis is, trekt zijn stoute schoenen aan en probeert een naburige winkelierster te verleiden. Imamura’s tweede film, een relatief korte muzikale komedie, verscheen al één maand na zijn debuut.

Woensdag 20.09 21:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
Endless Desire
Hateshinaki yokubô
- ZW ⁄ 101' ⁄ OND: EN ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1958 ⁄ Hiroyuki Nagato, Misako Watanabe, Kô Nishimura
Een groep voormalige militairen gaat op zoek naar een voorraad morfine die tijdens WO II verstopt werd. In deze variant op The Treasure of the Sierra Madre ontdekt Imamura samen met DoP Himeda wat een belangrijk stijlkenmerk wordt: sterke lichtcontrasten.

Vrijdag 22.09 21:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
Cochons et Cuirassés
Pigs and Battleships
Buta to gunkan
- ZW ⁄ 107' ⁄ OND: FR - NL ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1961 ⁄ Hiroyuki Nagato, Jitsuko Yoshimura, Masao Mishima
Een pooier, wiens bordeel door de politie gesloten werd, gaat dan maar varkens kweken voor een Amerikaanse marinebasis. Ruwe subcultuurstudie met zwijnen als symbool voor de corruptie op de basis.

Zondag 24.09 19:00 LEDOUX Cart
Shōhei Imamura
La Femme insecte
Nippon konchûki
- ZW ⁄ 122' ⁄ OND: FR ⁄ Shōhei Imamura, Japan 1963 ⁄ Seizaburô Kawazu, Kazuo Kitamura, Tanie Kitabayashi
Na een leven van economisch en seksueel misbruik komt Tome aan het hoofd van een syndicaat te staan dat opkomt voor de rechten van sekswerksters. De titel suggereert hoe Tome als een insect in het rond draait zonder ooit uit haar onderdrukte positie te raken.