OUR STORY

Peggy Ahwesh: Little Attacks on the Edge

Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van mainstream-entertainment tot de militantste verhalen: Our Story nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van Our Story, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken. In november ontvangt CINEMATEK Peggy Ahwesh voor twee filmavonden.

November: OUR STORY : Peggy Ahwesh: Little Attacks on the Edge

Visite Filmfestival, in samenwerking met Het Bos, KASK, SoundImageCulture en CINEMATEK, nodigt Peggy Ahwesh uit voor een programma met een tentoonstelling, screenings, performances en gesprekken in Antwerpen, Gent en Brussel, van 15.11 tot 23.11.

De films van Peggy Ahwesh brengen sinds de jaren 1980 een cinema van kleine, saboterende gebaren die tornt aan een al te ingeburgerde artistieke canon. Met Super 8 en PixelVision, found footage en machinima, zelfs drones en thermische camera’s, maakt Peggy Ahwesh een heterogeen, herrie schoppend beeld, vrij van elke verheerlijking van de ma(a)k(st)er ervan en van elk fetisjeren van het medium. Deze praktijk, die de technologieën die ze gebruikt ook nog eens ontregelt tot het punt dat “ze dingen beginnen te doen die tegen hun aard ingaan”, wordt door de kunstenaar geaffirmeerd als een poging om te parasiteren op de dominante visuele regimes die onze perceptie van de werkelijkheid fragmenteren. Deze twee Our Story voorstellingen binnen het kader van het Restored festival bieden onder andere de gelegenheid om, in aanwezigheid van Peggy Ahwesh, twee van de onlangs gerestaureerde werken van de regisseuse te bekijken door het prisma van haar meer recente filmografie.




In samenwerking met

image
Dinsdag 21.11 19:00 LEDOUX Cart

Restored
OUR STORY
Peggy Ahwesh: Little Attacks on the Edge

Lies & Excess + Witch’s Cradle + The Deadman

The Deadman is een onechte stille film geïnspireerd door een novelle van Georges Bataille, die met plezier de grens tussen het scabreuze en het pornografische opzoekt. De vrijgevochten heldin wordt wakker naast een lijk en start daarna een orgie in een bar. De open, onafgemaakte, gerestaureerde films Lies & Excess – eveneens geïnspireerd door Bataille – en Witch’s Cradle (van Maya Deren) tonen dan weer respectievelijk de ondergang van twee vrouwen in Atlantic City en vreemde occulte rituelen in Peggy Guggenheims galerie Art of This Century.

image
Woensdag 22.11 19:00 LEDOUX Cart

“[Mijn] filmstijl is die van de etnografische film zonder de deskundige waarnemer en van de home movie zonder de vader.” Vijf films, vier gepolitiseerde benaderingen van het landschap. In Kansas Atlas gebruikt Ahwesh drones om een gebied te filmen dat “gedomineerd wordt door mensen als de gebroeders Koch” en christelijk extreem-rechts; Border Control werpt zich op acht prototypes van de muur die Trump optrok aan de grens met Mexico. From Romance to Ritual verkent de intieme ervaring van vrouwen om de patriarchale toe-eigening van de geschiedenis en haar mythen aan de kaak te stellen. Curve the Night Sky en The Summer Triangle, gefilmd tijdens de pandemie, leiden deze vertoning in en sluiten ze